تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۶۲۹۱۱

پیچیدگی سیاست در ایران کتاب شد

۲
۰
کبنا ؛کتاب پیچیدگی سیاست درایران نوشته سید ولی موسوی نژاد خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یاسوج منتشر و روانه بازار کتاب شد.
در این اثر نویسنده به بررسی رخدادهایی مانند انتخابات های غافلگیرکننده، حوادث پس از انتخابات 1388، فراز و فرود سیاستمدارانی همچون احمدی نژاد، پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات 1392 و برخی دیگر از رخدادهای شگفتی ساز 16 سال اخیر ایران می پردازد.
ketab.siast
مولف کتاب در گفت وگویی با اشاره به اینکه نوشتن این کتاب را از سال 1391 آغاز کرد انگیزه خود را از نگارش این اثر پاسخگویی به این پرسش مهم در تحلیل رخدادهای سیاسی ایران در 16 سال اخیر عنوان کرد که چرا رخدادهای سیاسی ایران همواره خیلی از تحلیلگران، روزنامه نگاران و سیاستمداران را غافلگیر کرده است.
موسوی نژاد گفت که بسیاری از این رخدادهای غافلگیرکننده را در کتاب آورده و با دو نظریه آشوب و پیچیدگی که بیشتر در علوم تجربی و ریاضی کاربرد دارند به تحلیل این رخدادها و پاسخ به سوال پرداخته است.
به گفته وی اگرچه این دو نظریه در علوم سیاسی تقریبا برای اولین بار است که استفاده شده اما با استدلال ها و تحلیل های صورت گرفته نشان داده شده است که این دو نظریه می تواند برای پاسخ گویی به پرسش های علوم سیاسی هم به کار رود.
موسوی نژاد به بخش های مختلف این اثر اشاره کرد و گفت: 'پیچیدگی سیاست در ایران' در 5 فصل شامل نظریه های آشوب و پیچیدگی، فضای سیاسی ایران، کنش های جمعی، انتخابات ریاست جمهوری 1392 و نتیجه گیری به رشته تحریر درآمده است.
در مقدمه کتاب آمده است: در فاصله سال های 1376 تا 1392 پنج انتخابات برای تعیین رییس جمهوری در ایران برگزار شد و در این میان، تنها یک انتخابات (در سال 1380)، بدون غافلگیری و با نتایج قابل پیش بینی به پایان رسید.
در سایر دوره های انتخابات ریاست جمهوری (در سال های 1376، 1384، 1388 و 1392) ، نه تنها مردم، رسانه ها، کشورهای خارجی و بسیاری از تحلیلگران، بلکه حتی خود نامزدها نیز منتظر شنیدن نتایج انتخابات نبودند .
این شگفت زدگی منحصر به انتخابات های ریاست جمهوری نیست بلکه حیرت زدگی و غیرقابل پیش بینی بودن، بسیاری از دیگر رویدادهای سیاسی و اجتماعی در ایران بین سال های 1376 تا 1392 را نیز شامل می شود به گونه ای که می توان گفت سیاست ایران، فضایی پیچیده و غیرقابل پیش بینی شده است.
رخدادهای ناگهانی و شگفت آوری همچون انتخابات دوم خرداد 76، آشوب های کوی دانشگاه (78)، پیروزی احمدی ن‍ژاد در انتخابات 84، حوادث پس از انتخابات سال 88، مغضوب شدن احمدی نژاد از سوی اصولگرایان حامی اش، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 1392 و زنجیره ای دیگر از این رخدادهای مشابه نشان می دهد که وجه مشخصه اصلی سیاست ایران، غیرقابل پیش بینی بودن و غافلگیرانه بودن آن است.
مولف کتاب اظهار داشت: در این کتاب همچنین پرسش هایی اصلی در این کتاب پرسیده شده که چرا نمی توان رخدادهای سیاسی رسمی و غیررسمی در حوزه انتخابات، کنش های جمعی، تصمیم گیری های سیاسی، ائتلاف ها، آشوب ها و فرایندهای سیاسی در ایران را پیش بینی کرد به گونه ای که اغلب تحلیلگران پس از هر رویداد سیاسی مهم می گویند؛ مردم ایران غیر قابل پیش بینی هستند. آیا مردم و گروه های سیاسی ایران از نظر روانشناسی، مردمی دمدمی مزاج، ساده اندیش یا جو پذیر هستند یا عوامل دیگری در این پیش بینی ناپذیری دخالت دارند؟
رویدادهای شتابان و غیرقابل تخمین جامعه ایران طی چند دهه گذشته باعث طرح این سوال شده که آیا می توان گفت فضای رخدادهای سیاسی ایران که در دو دهه اخیرهمواره تحلیلگران را به شگفتی وا داشته است نیز ویژگی های یک نظام «پیچیده» را دارد؟
همچنین در این کتاب از نگاهی علمی به این موضوع پرداخته شده و برای پاسخگویی به این پرسش، از دو نظریه پیچیدگی و آشوب که بیشتر در دانش های ریاضی و تجربی کاربرد دارند، استفاده شده است تا از این راه، پیچیدگی سیاست در ایران توضیح داده شود.
موسوی نژاد دارای تحصیلات کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد همین رشته از دانشگاه علامه طباطبایی است و هم اکنون نیز به عنوان خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)مرکز استان کهکیلویه و بویر احمد یاسوج مشغول به کار است.
وی همچنین پیش از این چند مقاله علمی پژوهشی در پژوهشنامه های علمی معتبر ایران در همین زمینه چاپ کرده است.
کتاب پیچیدگی سیاست در ایران در 232 صفحه و 1200 نسخه و با قیمت 14هزار تومان توسط انتشارات تیسا منتشر و روانه بازار کتاب شده است .
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
لینک کتاب در فروشگاه انتشارات تیسا برای مشاهده جزئیات بیشتر
http://teesa.ir/Books/Book?id=194
تبریک
Iran, Islamic Republic of
چه خوب که ما هم از این مدل خبرنگاران بی حاشیه و پر مغز داریم.
با آرزوی موفقیت بیشتر
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1