تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۶۲۰۶۳

سیاه‌ چادرهای که مسئولان از آن غافل شدند

۱
۰
کبنا ؛مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیاه‌ چادرهای عشایر کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جذب گردشگر و سرمایه‌گذار با آثار تاریخی سایر استان‌های همجوار برابری کنند که متأسفانه در این خصوص تاکنون غفلت شده است.ASHAIR (34)
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، عصر امروز مجید علیپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مشکلاتی همچون گرانی دارو، تلف شدن بیش از حد دام به دلیل عدم خدمات دامپزشکی و مشکلاتی از قبیل نبود آب آشامیدنی کافی، امکانات خدماتی و رفاهی نگرانی کاهش جمعیت عشایر را افزایش می‌دهد.
کمبود خدمات دامپزشکی در مناطق عشایری
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اشاره به تلف شدن دام‌های عشایر در برخی از نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: یکی از مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد موضوع عدم خدمات دامپزشکی و واکسینانسیون دام‌ها است که به همین دلیل عشایر ضررهای زیادی را متحمل شدند.
علیپور بیان کرد: عشایر نسبت به این مسئله همواره گلایه دارند و البته به دلیل دور افتادگی و صعب‌العبور مناطق عشایری دسترسی برای ارائه خدمات دامپزشکی کمتر وجود دارد.
علیپور اضافه کرد: گرانی دارو باعث شده که دامداران رغبتی برای خرید دام‌ها نداشته باشند و از طرفی بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در این مناطق نیستند.
آبرسانی با 14 تانکر آب/ توزیع تانکرهای ذخیره آب
وی افزود: 14 تانکر آبرسانی متعلق به امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد وظیفه آبرسانی به مناطق عشایری را دارند.
این مسئول استانی بیان کرد: توزیع تانکرهای ذخیره آب و احداث منابع آبی بتنی از برنامه‌های اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد است.
عشایر را از تک محصولی بیرون می‌آوریم
علیپور با بیان اینکه عشایر مرغوب‌ترین تولیدات گوشتی و لبنیاتی را دارند، اظهار داشت: عدم ثبات قیمت گوشت از معضلات جدی است که عشایر با آن روبرو هستند و از مردم و فروشندگان خواست تا از محصولات عشایر برای عرصه به مشتریان خود بهره ببرند.
وی یادآور شد: فروشندگان می‌توانند با مناسب‌ترین قیمت محصولات عشایر را خریداری و به فروش برسانند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد توسعه باغات و مزارع کشاورزی را از برنامه‌های اداره‌کل امور عشایر در مناطق عشایری عنوان کرد و گفت: در اداره‌کل امور عشایر به دنبال این هستیم که محصولات گلخانه‌ای، کشاورزی، باغات را افزایش دهیم تا در این صورت تولیدات عشایر از تک محصولی به چند محصولی تبدیل شوند.
علیپور به جایگزینی سوخت عشایر اشاره کرد و افزود: تأسیسات سیلندر پرکنی گاز دنا مرتب گاز مایع بین عشایر توزیع می‌کنند.
وی اضافه کرد: سالانه بالغ بر 219 هزار و 592 سیلندرگاز در بین عشایر مختلف کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود.
تغییر نیرو در راستای هماهنگ با سیاست‌های جدید است
مدیرکل امور عشایر در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر چینش نیروها اشاره کرد و گفت: تغییر مدیران امری طبیعی است و تغییر چینش نیروها در راستا هماهنگ‌سازی جهت اجرای سیاست‌های دولت و مدیریت جدید است.
سیاه چادرهای عشایر با آثار تاریخی سایر استان‌ها در جذب گردشگر برابری می‌کند
مجیدپور با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد، اظهار کرد: از بهون عشایر و آداب و رسوم‌های آنها می‌تواند به عنوان یک مسئله برای جذب  گردشگر استفاده کرد و اتفاقاً زیبایی این سیاه چادرها و فرهنگ و رسوم عشایر در جذب گردشگر با آثار تاریخی سایر استان‌ها همانند تخت جمشید برابری می‌کنند.
وی با بیان اینکه نباید از عشایر به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار غافل شد از مسئولان خواست تا با همکاری با اداره‌کل امور عشایر به معرفی دستاوردهای عشایر به پردازند.
***
بازگشایی 98 درصد از جاده‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 98 درصد از جاده‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شده است و هیچ مشکلی برای کوچ عشایر در این زمینه وجود ندارد.
مجید علیپور اظهار کرد: طرح کارخانه تولید خوراک دام و طیور دشتروم استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از چند سال تعطیلی و ورشکستگی امسال به بهر‌ه‌برداری رسید.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه علوفه دام یکی از مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: کارخانه تولید خوراک دام و طیور این استان با ظرفیت تولید روزانه 80 تن به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون خوراک دام‌های سنگین، سبک و همچنین آبزیان در این کارخانه تولید می‌شود.
علیپور با بیان اینکه محصولات باکیفیتی در این کارخانه تولید می‌شود، گفت: در کارخانه تولید خوراک دام و طیور کهگیلویه و بویراحمد، یک جیره بالانس شده و با تمام مواد مورد نیاز بدن دام تهیه می‌شود.
علیپور با اشاره به اینکه این کارخانه بیش از سه سال تعطیل بود، تصریح کرد: این کارخانه به دلیل ضعف مدیریتی و با بدهکاری 300 میلیونی بدهکار و ورشکسته شده بود که با تدابیر و برنامه‌ریزهای لازم امسال کارخانه تولید خوراک دام استان راه‌اندازی شد.
این مسئول ارشد استانی در امور عشایر یکی از طرح‌های اولویت‌دار دستگاه اجرائی امور عشایر را طرح بازسازی شبکه‌های تعاونی عشایری دانست و افزود: پنج شرکت تعاونی عشایری که تعطیل بودند را از این حالت بیرون آوردیم و الان این شرکت‌ها با 60 نفر پرسنل در حال خدمات‌رسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد هستند.
علیپور به بحث اعتبارات اداره‌کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: از محل اعتبارات ملی 14 میلیارد و 500 میلیون ریال بودجه عمرانی جذب کردیم.
وی اضافه کرد: همچنین 4 میلیارد ریال اعتبار برای خرید علوفه یارانه‌ای جذب کردیم.
مدیرکل امور عشایر گفت: در سال 93 از محل اعتبارات استانی بالغ بر 2 میلیارد و 400 میلیون تومان برای تخصیص به این اداره‌کل تاکنون مصوب شده است.
علیپور ادامه داد: از منابع ملی 8 میلیارد در سال 93 تاکنون به اداره‌کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داده شد.
وی به برخی از طرح‌های امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: میدان عرضه دام در استان راه‌اندازی شده است و همچنین طرح افزایش تولید دام عشایر را در دستور کار داریم.
علیپور از اجرای طرح تکمیل و بهسازی چشمه‌های عشایر خبر داد و گفت: بزودی طرح اجرای انتقال آب مرکزی برای عشایر سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد را به اجرا خواهیم درآورد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد همچنین از طرح مرمت اراضی میان‌بند و اتراق‌گاه‌های عشایری و خبر داد و گفت: طرح دهکده توریستی عشایر استان اجرا خواهد شد.
علیپور بر اساس سیاست‌های امور عشایر به دنبال افزایش تولید محصولات در بین عشایر هستیم که هدف از این کار خارج کردن عشایر از تک محصولی به چند محصولی است.
وی با بیان اینکه کوچ عشایر شروع شده است، گفت: 98 درصد از جاده‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شده است و هیچ مشکلی برای کوچ این قشر زحمت‌کش نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
با تقدير و تشكر از زحمات مدير كل و كاركنان خدوم امور عشاير. دست مريزاد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1