تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۶۱۸۸۹

جایگاه مدیریت فرهنگی در توسعه ی استان

۹
۰
کبنا ؛صادق خاک‌نژاد*
مباحث مربوط به مدیریت در حوزه های مختلف از جمله مسائل مورد بحث در همیشه ی احوال می باشد . اما ساختار فرهنگی جوامع و امکان پوشش خرده فرهنگ ها در سطح خرد و کلان جامعه باعث شده تا نگاهی حساس در عرصه ی جهانی به فرهنگ و مدیریت آن را شاهد باشیم.
موضوعی به نام فرهنگ که مطابق تعریف تایلور مجموعه ای است پیچیده از دانش ها ،باورها،هنر ها ،قوانین ، اخلاقیات،عادات و هر چه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیرد در گستره ی دنیای امروزی امری مهم و حساس برای برنامه ریزی و توسعه ی فرهنگی هر ملتی به شمار می رود.
از آنجاییکه این مقوله با مذهب،زبان،ارزش های فکری، زیباشناسی، سازمان های اجتماعی و ... ارتباط تنگاتنگ دارد حساسیت و نگاه مدیران ارشد را در انتخاب و ساماندهی مدیریت های فرهنگی بیشتر می نماید
بی شک سیاست و اقتصاد دو بال ارزشمند برای یک جامعه ی در حال توسعه است. این مقوله ها که تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی جوامع مختلف دارد بوسیله ی فرهنگ جهانی شده و ارزش های فکری، اجتماعی و سیاسی یک جامعه را در درون خود بالنده و تا حد امکان به دیگر فرهنگ ها انتقال می دهد. فرهنگ های فولکلور دارای پتانسیل خاصی برای ارتباط با دنیای مدرن می باشند. با توجه به بکر بودن سنت ها و گرایش های فرهنگی در جوامعی مانند استان کهگیلویه و بویراحمد، این توان ایجاد می شود تا با ساماندهی بخش فرهنگ، همه ی زمینه های درونی و بیرونی این جامعه روند رو به رشدی به خود بگیرد.
دارا بودن پتانسیل طبیعی جهت جذب توریسم، ارتباط با جنوب و شمال و قرار گرفتن در ترانزیت زمینی بخش گردشگری از یک سو، و از سوی دیگر استعدادهای انسانی در زمینه هنر و رشد روزافزون دانش رشته های هنری و بالا رفتن قابلیتها و شعور سیاسی و فرهنگی در بین هنرمندان کار را برای انتخاب مدیران فرهنگی سخت تر نموده است و حساسیت بیشتری برای استاندار ،معاونان و نمایندگان مجلس ایجاد کرده است. اما با این وجود با گذشت بیش از یک سال از امید برای بهتر شدن و انتظار برای تدبیر احسنت هنوز دستگاه های فرهنگی تکلیف مشخصی را برای خود تعریف ننموده اند.
آنچه سردرگمی فرهنگی نامیده می شود و یا شاید به تعبیری بی توجهی فرهنگی ،نگاه های بالا دست و سرازیر شدن این طرز تفکر به جوامع پایین دستی است. آنجاییکه سیاست و فرهنگ به هم گره می خورند وبافت های سنتی سیاسی و قومی به هم تنیده می گردد و سختی کارزار را دو چندان می نماید. اما متاسفانه علی رغم توجه جدی دولت به همه ی بخش ها کماکان حوزه فرهنگی مورد بی توجهی است و هیچ اهتمامی برای حل و فصل مشکلات این بخش دیده نمی شود . و این در حالی است که مدت ها است صحبت از تغییر در همین حوزه فرهنگی می شود و علی رغم استقبال و رضایت جامعه هنری از گزینه ی مطرح که فردی فرهنگی،دانشگاهی و دارای مقبولیت مردمی می باشد اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.
قطعا قطعی شدن این انتخاب با فاکتورهای ذکر شده در کنار بهره گیری از مشاورت نخبگان و پیش کسوتان هنری و فرهنگی و هم چنین حمایت مادی و معنوی مسئولین از حوزه فرهنگ موجب آشتی مجدد هنرمندان با فرهنگ و حرکت در جهت تولید خواهد شد.
امید است با اقدام عاجل و انقلابی در عر صه فرهنگ استان به خروج از این سردرگمی سرعت داده شود.
*کارشناس ارشد پژوهش هنر
نام شما

آدرس ايميل شما

احمد
Iran, Islamic Republic of
بنازمت با سواد اصلاح طلب حقت فرا تر از مدیر کل ارشاد میباشد
محمد عسکری
Iran, Islamic Republic of
با سلام
درود بر خاک نژاد اصلاح طلب که با سواد ناب خود مشکلات فرهنگی استان را با دقت کامل و کاملا فرهنگی بیان نمودند
فرهنگ دوست
Iran, Islamic Republic of
واقعا جالب بود .کاش همه مطالب در مورد فرهنگ و هنر با این نوع ادبیات عنوان میشد تا تاثیر خاصی بر مخاطب داشته باشد.
دوست
Iran, Islamic Republic of
انشالله که این مشکل بزرگ هم به همت هنرمندان ارزشمند استان برطرف بشه که همه تمرکز ایشان برروی فرهنگ سازی معطوف بشه
....
Iran, Islamic Republic of
یک نمونه ش کنگره بی بی حکیمه که معلوم نیست داره چه اتفاقاتی توش می افته و کیا این وسط نفع می برند و این همه چول از کجا می یاد که به جای اینکه خرج بی بی بشه و توسعه ی حرم و رفع مشکلاتش و جذب گردشگر داره خرج چی میشه.
رضايي
Iran, Islamic Republic of
كاش عملكرد مديران قرهنگي ما به گونه اي بود كه امروز هنرمند صميمي واهل انديشه و دلي چون آقاي خاكيان كه همه با مناعت طبع و سرشت لطيف و خوي گرم و عاري از غرض او آشنا هستيم ، اينگونه لب به انتقاد نمي گشود و تجلي آرزوهاي بزرگش را براي توسعه و پيشرفت فرهنگ و هنر استان در آيينه حسرت فردا نمي نگريست . با احترام براي صادق عزيز و همه‌ي هنرمندان صورتگر دل
....
Iran, Islamic Republic of
اگه هدف تبدیل حرم خواهر امام رضا (ع) به قطب چهارم فرهنگی کشور است و اگه مقالات رسیده به کنگره ملی حضرت بی بی حکیمه (س) از سراسر ایران اسلامی از سوی نخبگان فرهنگی کشور تدوین شده است. باید رو مقالات حساس باشند و کمیته داوری مشخص باشه. باید بر اهدای جایزه هایی که وعده دادن و مقاله های انتخابی نظارت بشه. اینجا هر کسی نمی تونه داوری کنه. خصوصا در بخش گردشگری که هدف توسعه ی استانه. همایش ملیه و آبروی استانه. نکنه به اسم بی بی به شهر گجساران باز خیانت بشه. هم اهل بیت مظلوم تر میشن و هم گچساران مظلوم تر. این پولا باید واقعا برای توسعه ی شهر باشه.. ارشاد و اوقاف در این باره مسوول و پاسخگو هستند و باید بگویند پولهای حرم بی بی حکیمه تو این کنگره چه جوری خرج شده. باز یه غیر گچسارانی این وسط سود می بره. مثل یرنامه های دیگه دانشگاه ؟ ایشون که دارند مرتب تبلیغ می کنند و گزارش مراحل مختلف رو می دن باید گزارش نحوه داوری و نام همه داوران کنگره و تخصص هر یک رو هم بدهند. داوری باید کاملا تخصصی باشه و داورای همه محورها مشخص باشند رشته شون باید به محورها بخوره و خارج از این دانشگاه گچساران هم داوری بشند. تک تک مقالات باید کاملا علمی بررسی بشه. چون پای ابروی شهر و توسعه ی شهر و این همه هزینه و اسم اهل بیت در میونه. کسانی که مقاله دادند در جریان باشند. بعضیا جایزه ها رو بالا نکشند
اصلاح طلب
Europe
مرگ بر امریکا
-
Iran, Islamic Republic of
این همه لشکر .............
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1