تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۰
کد مطلب : ۶۱۲۳۵

دسترنج مدیری که به بار نشست

۴
۰
کبنا ؛روزی که مدیر وقت جهاد کشاورزی گچساران در سال 82 وزیر جهاد کشاورزی را برای افتتاح باغ 20 هکتاری زیتون آقای مرادی به شهرستان باشت، دعوت کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد که زیتونی از این باغ به سبد تولید کشور وارد شود ولی اکنون صدها تن زیتون از این باغ به مقصد استان‌های کشور بارگیری می‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد که شاید به جرات می‌توان گفت، کشت و زرع و به طور کلی کشاورزی با همه زیرشاخه‌های آن از مطمئن‌ترین راه‌های توسعه آن است به علل مختلف از جمله ضعف کلی مدیریتی تاکنون نتوانسته است از این راه به نوایی برسد.
برداشت زیتون کنسروی در کهگیلویه و بویراحمد
کشاورزی در این استان عمدتا سنتی اداره می‌شود و منابع فراوان آبی و خاک حاصل‌خیز آن تاکنون تنها نقش معیشتی داشته و نتوانسته است در سبد تولید و اشتغال این استان آن‌گونه که باید نقش‌آفرینی کند.
در این شرایط، مسئولیت هدایت قطار کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به جعفر گوهرگانی رسید تا آن‌گونه که خودش گفته، این قطار را روی ریل اصلی خود یعنی ریل علمی و تخصصی سوار کند؛ ولی این کار راحتی نیست و موانع نقش‌آفرینی بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و این استان بسیار زیاد است.
روز گذشته در این استان امیدواری‌های زیادی در رونق تولید محصول مهم زیتون در این استان به وجود آمد و برداشت زیتون از باغات شهرستان باشت با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به طور رسمی شروع شد.
نصرالله مرادی، کشاورز زیتون‌کاری است که در همین زمینه  می‌گوید: در سال‌های قبل از 82 به توصیه مدیر وقت جهاد کشاورزی شهرستان گچساران (دکتر گوهرگانی) به احداث باغ زیتون اقدام کردم که بعد از آن به این علت که تجربه جدیدی در این استان بود همه، من و دیگر باغداران زیتون را تشویق به برچیدن و حذف این باغ می‌کردند و استدلال آن‌ها این بود که کاشت زیتون اقتصادی نیست، ولی رئیس وقت جهاد کشاورزی گچساران اجازه چنین کاری را نداد و امروز خودش مجددا در کسوت ریاست سازمان شاهد به بار نشستن دسترنج آن سال‌ها است.
* اشتغال 35 کارگر و درآمد رضایت‌بخش باغات زیتون
وی با بیان اینکه نمی‌توانم احساس خوب خودم را از این روز مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد مخفی کنم، تصریح کرد: اکنون بیش از 35 کارگر در این باغ مشغول به کار هستند و به لطف خدا و حمایت‌های بی‌دریغ سازمان جهاد کشاورزی امسال محصول بسیار خوبی را داشتیم.
مرادی گفت: باغ زیتون من اکنون توسعه پیدا کرده و از 10 هکتار به 20 هکتار رسیده که برداشت محصول آن را به پیمانکار واگذار کردم و از درآمد آن راضی هستم.
* کهگیلویه و بویراحمد بهترین بازار فروش زیتون در سال جاری است
پیمانکار برداشت محصول باغات زیتون  استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه  گفت: امسال در استان‌های تولید کننده زیتون (شمال کشور) تولید خوبی را نداشتیم و باغات زیتون کهگیلویه و بویراحمد اکنون بهترین بازار زیتون به حساب می‌آید.
وی گفت: در 30 نقطه این استان مشغول به برداشت زیتون هستیم که پیش‌بینی می‌شود حدود 1.5 میلیارد تومان در این مدت خرید خواهیم داشت.
* برداشت زیتون کنسروی به 300 تن می‌رسد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه گفت:‌ برداشت فعلی زیتون از باغات شهرستان باشت به صورت کنسروی است و از ماه آینده، برداشت زیتون روغنی نیز آغاز خواهد شد.
ابوالحسن صداقت‌کیش افزود: تاکنون در بخش زیتون کنسروی، حدود 50 هکتار برداشت داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این مقدار به بیش از 300 تن برسد.
وی سطح زیر کشت باغات زیتون در استان کهگیلویه و بویراحمد را 700 هکتار اعلام کرد و خاطرنشان کرد: با شروع برداشت زیتون روغنی میزان برداشت این محصول مهم به رقم قابل قبولی می‌رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که سال 82 و همزمان با کاشت این باغات مدیر جهاد کشاورزی گچساران بود و برای این اقدام خود تحت فشارهای زیادی بود، امروز بیش از هر کس دیگری خوشحال است و  می‌گوید: هیچ چیز لذت بخش‌تر از لبخند رضایت زیتون‌کاری که روزی با هزار دلهره این باغ را احداث کرد نیست و امروز خوشحالم که توانستم در این زمینه نقشی داشته باشم.
جعفر گوهرگانی افزود: این استان ظرفیت‌های بسیاری در بخش کشاورزی دارد که باید با مدیریت صحیح و افزایش مشارکت و اعتماد کشاورزان و تولیدکنندگان نسبت به شکوفایی این استعدادها اقدام کنیم.
وی خاطرنشان کرد:‌با سیاستی که در آن سال‌ها پیش گرفتیم، سطح زیر کشت باغات زیتون اکنون به 700 هکتار رسیده که این استان را به یک تولیدکننده مهم زیتون در کشور تبدیل خواهد کرد.
گوهرگانی ادامه داد: آنچه این استان را از سایر تولیدکنندگان زیتون مجزا می‌مند، کیفیت بسیار بالای زیتون این استان است که حرف نخست را در کشور می‌زند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در تولید محصول زیتون در این استان از کود و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود که این موضوع نیز بازارپسندی و کیفیت زیتون کهگیلویه و بویراحمد را دو چندان کرده است.

گزارش: کریم بنام
نام شما

آدرس ايميل شما

دامدار
Iran, Islamic Republic of
ای ککا یو همش زمتل بانک کشاورزیه
vahid
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز که دکتر گوهر گانی می فرمود کشت باغات زیتون در استان یک کار غیر کارشناسانه بود امروز این طور شده یه کم جناب اقای بنام به گفته های پیشین مسول محترم جهاد کشاورزی رجوع کنید بعد مطلب بزنید
روشن
Iran, Islamic Republic of
زیتون تازمانی که دراستان فراوری نشه نفعش توجیبه دلاله تازه درختان زیتون هم باید اصلاح نژاد بشن وارقام دانه درشت وپرمحصول کاشت بشه
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
واقعا عکسها تون خیلی بی کیفیتن چه روابط عمومی دارین
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1