تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۶۱۰۱۴

در جشنواره تئاتر استان چه گذشت؟!

۴
۰
کبنا ؛در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

داور بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از تلاش هنرمندان بیست و ششمین جشنواره تئاتر این استان لذت بردم.
محسن قصابیان امشب در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در هر کاری رقابت وجود دارد، اظهار داشت: هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد با محک زدن خود برگزیدگان را نیز انتخاب کردند.
داور بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در دهه 60 کتاب کم بود و می‌گشتیم کتاب پیدا کنیم تا کار تئاتر را پیگیری کنیم، گفت: الان در دهه کنونی کتاب فراوان است و تئاتری‌ها نیز زیاد کتاب می‌خوانند.
قصابیان با تأکید بر اینکه بخشی از نگاه متفاوت به زندگی امید می‌آورد، گفت: با نگاه متفاوت می‌توان دنیا را به گونه‌ای دیگر دید.
وی با ابراز خرسندی از اجرای نمایش‌های تئاتر کهگیلویه و بویراحمد گفت: از آثار جشنواره لذت بردم و هنرمندان این استان خوش فکر و با ذوق و استعداد هستند و همیشه با فکر کار می‌کنند.
این داور کشوری تئاتر با بیان اینکه هنگام اجرای نمایش‌ها سعی می‌کنیم بدون حس پیش‌ انتقادی به نمایش نگاه کنیم، گفت: باید دید که گروه اجرا چه تکنیکی را به کار می‌برند که بیننده لذت ببرد.
داور بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد سه اصل را از ملاک‌های انتخاب‌های برتر عنوان کرد و گفت: نمایش ها باید باورپذیر، منطق اثر و ریتم‌دار باشد.
قصابیان در بخشی دیگر تصریح کرد: هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد استعدادهای زیادی در حوزه نمایش دارند که سرشار از انرژی برای انجام کارها و اجراهای نمایشی در سطح استانی، ملی و حتی بین‌المللی است.
وی با بیان اینکه در اجرای نمایش‌های تئاتر کهگیلویه و بویراحمد شاهد شور و اشتیاق زیادی در بین هنرمندان این استان بودم، گفت: از تلاش هنرمندان بیست و ششمین جشنواره تئاتر این استان لذت بردم.
این داور کشوری تئاتر با ابراز خرسندی از حضور جوانان کهگیلویه و بویراحمد در نمایش‌های اجرایی بیان کرد: از هنرمندان با شور و شعور این استان تقاضا داریم که با امید به جلو حرکت کنند.
وی تئاتر را عاملی جریان‌ساز، آموزش‌دهنده و موثر در فرهنگ‌سازی عنوان کرد.
***

تئاتر به عنوان رکن تمدن بر تلویزیون، سینما و هنر تاثیرگدار است

ناطر کیفی متن دفتر ادبیات هنرهای نمایشی کشور به تاثیر تئاتر بر سطح جامعه اشاره و افزود: تئاتر به عنوان رکن تمدن بوده و می ‌تواند بر تلویزیون، سینما و هنر تاثیر بگذارد.
محسن قصابیان، در گفت ‌و گو با خبرنگاران در یاسوج به برگزاری بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر در یاسوج اشاره کرد و گفت: برترین‌ها در این حوزه با داوری اعضای هئیت داوران انتخاب می‌شود.

وی با تاکید بر این که اگر در اجرای جشنواره‌ها تماشاگران نظر دهند و دیدگاه خود را نسبت به اجراهای صورت گرفته بیان کنند که  بدون شک کار داوری نمایش نامه‌ها توسط داوران جشنواره بهتر خواهد بود، گفت: با اجرای این کار و اظهار نظر مخاطبان در خصوص اجرا در سطح کشور موثر و مثمر ثمر خواهد بود.
قصابیان با تاکید بر این که به هزار و یک دلیل از جمله فراهم نبودن زیرساخت‌هاٰ بودجه و ...این کار صورت نگرفته استٰ، بیان داشت: هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد استعدادهای وافری در حوزه نمایش دارند که سرشار از انژی زیاد برای انجام کارها و اجراهای نمایشی در سطح استان، ملی و حتی بین‌المللی است.
این مسئول با اشاره به سفرهایی که به مرکز کهگیلویه و بویراحمد داشته و دیدن اجراهای هنرمندان این استان، افزود: در این جشنواره که چندین نمایش را مشاهده کردم، شاهد شور و اشتیاق زیادی در بین هنرمندان این استان در زمینه هنر نمایش بودم.
وی با تاکید بر این که تاکنون با وجود تلاش ‌هایی که طی  20 الی 30 سال قبل از سوی مسئولان  مرکز هنرهای نمایشی  برای توسعه و ارتقاء این هنر به کار گرفته شد ولی همچنان به درجه مورد قبول نرسیدیم، تصریح کرد: تئاتر باید متناسب با نیاز مخاطبان باشد که در آن صورت می‌تواند موفق باشد.
قصابیان به تاثیر تئاتر بر سطح جامعه اشاره و اظهار داشت: تئاتر به عنوان رکن تمدن بوده و می‌ تواند بر تلویزیون، سینما و هنر تاثیر بگذارد.
این داور کشوری تئاتر فجر گفت: اعضای گروه های نمایشی می ‌توانند با انتخاب خود هنرهای متفاوتی را با اندازه‌ ‌های مختلفی به اجرا بگذارند تا بتوان مخاطبان بیشتر و بهتری را جذب کنند.
وی تئاتر را عاملی جریان‌ساز، آموزش دهنده و موثر فرهنگ‌ سازی عنوان کرد و گفت: با اجرای نمایش‌ های متفاوت در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، خانوادگی می توان شاهد تاثیرپذیری تئاتر بود.
این داور کشوری در بخشی دیگر از سخنان خود به نقش تئاتر در جامعه مدرن امروزی اشاره کرد و اظهار داشت: تئاتر می تواند به استحکام روابط انسانی و اعتلای خصلت های خوب انسانی کمک کند از این‌ رو باید گفت که تئاتر می ‌تواند برآمده از نیازهای جامعه باشد؛ یعنی چیزی را بازگو کند که روح جمعی یک جامعه الان نیاز دارد.
قصابیان با تاکید بر این که بازیگرانی که در سریال‌ها و فیلم‌ها بازی می‌ کنند از برترین‌ های تئاتر دهه هفتاد هستند، اذعان کرد: هر موقع تئاترافول کرد، سطح سریال سازی‌ ها نیز کم می شود.
وی در ارزیابی خود از تئاتر کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که این استان تئاترهای خوبی را به اجرا گذاشته است، گفت: چندین بار با تئاتر یاسوج مواجه شدم؛ بیش از 17 سال قبل و یک بار در جشنواره منطقه ای بوشهر آثاری را که جوانان یاسوج ارائه دادند دیدم و برای همین ناآشنا با تئاتر یاسوج نیستم و خلاقیت‌های جوانان یاسوج را می شناسم .
محسن قصابیان ناظر کیفی بخش متن دفتر ادبیات نمایشی مرکز هنرهای نمایشی کشور و کارگردان مرکز هنرهای نمایشی رادیو را در کارنامه خود دارد.
***
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد:
هنر راه مقابله با شبیخون فرهنگی است
معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هنر را راه مقابله با شبیخون فرهنگی عنوان کرد.
فتاح محمدی امشب در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قرآن کریم دربردارنده عصاره رموز هستی است و هنرمند واقعی با اثر هنری خود بخشی از پنهانی‌های رموز آفرینش را آشکار می‌کند، اظهار کرد: هنر اسلامی ما هنری است که ماهیت دینی و معنوی دارد.
معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تجلی این هنر در روح ایمانی و توحیدی هنرمند شکل می‌گیرد، گفت: هنرمند بخشی از تفکر، فرهنگ، اجتماع و رفتار جامعه را شکل می‌دهد.
محمدی تصریح کرد: آنچه در هنر اصل است زیبایی و عشق است از این‌رو امروز نظام و کشور ما به دو دلیل نیازمند هنر و هنرمند است
محمدی در ادامه سخنان خود بیان کرد: هنر باید ابلاغ پیام داشته باشد پیامی که مبتی بر رسا بودن، دقیق بودن، نافذ بودن و ماندگار بودن را به همراه دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط سخت فرهنگی و اجتماعی قرار داریم و با وجود اینکه محدویت‌هایی داریم و باید آنچه که شایسته و بایسته است باید در خدمت هنرمند باشد تا بتواند تراوشات فکری هنری را به اجرا بگذارد تا بتوان اثرات آن را در تقابل آسیب‌ها و فرهنگ جامعه شاهد باشیم.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نتوانستیم آنگونه که شایسته است به جامعه هنرمندان خدمت کنیم، گفت: امیدواریم بتوان حداقل‌ها را در اختیار آن‌ها بگذاریم.
محمدی با اشاره به جایگاه هنر و نقش آن در مقابله با آسیب‌ها و هجمه‌های دشمنان بیان کرد: هنر راه مقابله با شبیه‌خون فرهنگی است که باید این مهم تقویت شود.
***
داور کشوری تئاتر مطرح کرد
تفاوت میان تئاتر کهگیلویه و بویراحمد با بسیاری از استان‌ها
داور بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هنرمندان این استان صاحب فکر هستند و می‌خواهند کار کنند، گفت: نمایش‌های این استان برگرفته از شرایط سنتی، اقلیمی و بومی منطقه و متفاوت با بسیاری از استان‌هاست.
بهمن سلیمانی در آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اولین بار است که به این استان آمده‌ام و خداوند را شاکرم که در بین این مردم خونگرم و مهمان‌نواز حضور دارم.
داور بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه هنرمندان این استان باید قدر خود را بدانند، گفت: هنرمندان نمایشی این استان با جدیت و علاقه خاصی دنبال کار هستند که کمتر در دیگر استان‌ها دیده می‌شود.
سلیمانی با بیان اینکه در این جشنواره شاهد وجود فکرهای متفاوتی در این استان بودیم، گفت: در استانی مثل استان فارس و بسیاری دیگر از استان‌ها هنرمندان نمایشی دنبال کار و درآمدزایی هستند ولی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد می‌خواهد حرف بزند.
وی ادامه کرد: در هر جشنواره‌ای کارهای زیادی وجود دارد که آثار هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد خیلی خوب بود که هئیت داوران تمام تلاش را بر این داشتیم که شرمنده هنرمندان نشویم.
داور بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هنرمندان این استان صاحب فکر هستند و می‌خواهند کار کنند، گفت:نمایش‌های این استان برگرفته از شرایط سنتی، اقلیمی و بومی منطقه است که این امر در تمامی نمایش‌ها نیز مشاهده شد.
سلیمانی در بخشی دیگر از سخنان خود اذعان کرد: زبانی را در نمایش ها به صورت مشترک می‌بینیم که با وجود اینکه فکرها و زبان‌ها در تئاتر متفاوت است ولی شاهد نوع ارتباط خاصی با هم هستیم.
این مسئول با بیان این سوال که آیا توانستیم زیرساخت‌ها را در بخش تئاتر نمایشی فراهم کنیم،تصریح کرد: باید دید تا چه حد این ارتباط‌ها حاصل شده است.
***
مدیرکل ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد:
جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد در نهایت بی‌پولی برگزار شد
مدیرکل ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جشنواره تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد در نهایت بی‌بضاعتی و بی‌پولی برگزار شد.
امین کمالوندی  و در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اظهار کرد: این جشنواره با حضور تعداد 8 گروه از شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و یاسوج از دوم تا چهارم شهریور و در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
وی ادامه داد: این تعداد 8 گروه از میان 27 گروه برگزیده شدند و در روز اول سه نمایش و در روز دوم تعداد چهار نمایش و در روز سوم هم یک کار اجرا شد که در این میان دو گروه به جشنواره منطقه‌ای پس از برگزیده شدن در این مرحله اعزام می‌شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار این سخن که در نهایت بی‌پولی این جشنواره برگزار شد، اظهار کرد: هیچ گونه کمک مالی نداشتیم و تنها 12 میلیون تومان بود که آن را در بین 8 گروه تقسیم کردیم که این پول‌ها برای کارهای بزرگ هنری به هیچ وجه جوابگو نیست.
کمالوندی در ادامه اظهارات خود با بیان این که باید وضعیت نداری و بی‌بضاعتی ما را از سالن و دکور آن ببینید، تصریح کرد: ما حتی پولی نداشتیم که بتوانیم دکور جشنواره را به درستی و در قد و قواره این جشنواره تدارک ببینیم.
وی با ابراز امیدواری که نمایش‌های راه یافته استانی به جشنواره منطقه‌ای بتوانند جواز حضور در جشنواره تئاتر فجر را کسب کنند، تصریح کرد: این هنرمندان با دست خالی تاکنون کارهای بزرگی در سطح کشور کرده‌اند که این بار نیز موفق به هنرنمایی در سطوح ملی خواهند شد.
***
جشنواره بیست و ششم تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد برگزیدگان را شناخت
امروز و طی مراسمی، جشنواره بیست و ششم تئاتر استانی کهگیلویه و بویراحمد برگزیدگان خود را شناخت.
در سالن همایش‌های اداره‌کل ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، برگزیدگان بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند.
در این آیین که فتاح محمدی معاون سیاسی امنیتی استاندار، امین کمالوندی مدیرکل ارشاد اسلامی و داوران جشنواره به همراه همه اهالی تئاتر استان حضور داشتند پس از سه روز و با رأی داوران برگزیدگان جشنواره تئاتر منطقه‌ای شناخته شدند.
در این دوره همه گروه‌ها به طراحی نور و گریم و لباس توجهی نکردند و برگزیده‌ای در این خصوص معرفی نشد.
در طراحی صحنه این دوره، صابر محمدی، رضا کرمی‌زاده و بهنام علی‌پور به ترتیب برگزیده رتبه‌های اول تا سوم شدند.
جایزه ویژه بازیگری این دوره به آقایان مالمیری و خانم سلطان پورنجفیان اهدا شد.
جایزه برگزیده رتبه اول بازیگری به محبوبه خادمی بازیگر سرشناس تئاتر استان رسید و رتبه دوم زن سحر کرمی‌پور و اعظم فرضی شدند.
در رتبه سوم بازیگری هم جوایز به راضیه فرخنده و مینا پناهپوری رسید.
اما در این دوره باز هم اکبر آیین بهترین بازیگر مرد به همراه مهرداد علی‌پور شد و رتبه دوم بازیگری مرد به محمد خرم‌آزادی و پوریا نیک‌اقبالیان رسید و در این میان کیوان پورصمد و مصطفی لاهوتی‌نژاد مشترکاً رتبه سوم را کسب کردند.
در نمایشنامه نویسی صابر محمدی اول شد و رضا گشتاسب دوم و ایرج کاظمی‌پور و کرم‌الله سلیمانی مشترکا سوم شدند.
در رتبه اول کارگردانی علی شفیعی اول، رضا کرمی‌زاده دوم و کرم‌الله سلیمانی سوم شدند.
اما در نهایت دو نمایش چند روایت نامعتبر ندیدنی و کسی دست به عصا توی شکمم راه می‌رود برای جشنواره منطقه‌ای برگزیده شدند.
***
برگزاری آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر در یاسوج
آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز در یاسوج برگزار می شود.
بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار ش.
در این جشنواره استانی هشت نمایش برگزیده از طرف هیئت داوران به مدت سه روز در سالن های استاد یونس آبسالان سالن حسین پناهی به اجرای نمایش پرداختند.
کار داوری نمایش های منتخب استانی را آقایان محسن قصابیان، دکتر علی ایزدی و بهمن سلیمانی بر عهده دارند.
امروز و در آخرین روز از برگزاری این جشنواره ستانی، نمایش "چاقوی دم کرده شب" به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی مصطفی نوری ساعت 10 صبح در سالن حسین پناهی به روی صحنه رفت.
مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر کهگیلویه و بویراحمد نیز ساعت 16 عصر امروز در سالن همایش های اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار می شود.
***
انتخاب برگزیدگان جشنواره استانی تئاتر کهگیلویه و بویراحمد
برگزیدگان بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر در استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند.
آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل ارشاد اسلامی و داوران جشنواره به همراه اهالی تئاتر استان در سالن همایش‌ های اداره‌ کل برگزار شد.
بنابراین گزارش: در این دوره همه گروه‌ها به طراحی نور و گریم و لباس توجهی نکردند و برگزیده‌ای در این خصوص معرفی نشد.
در طراحی صحنه این دوره، صابر محمدی، رضا کرمی ‌زاده و بهنام علی ‌پور به ترتیب برگزیده رتبه ‌های اول تا سوم شدند.
جایزه ویژه بازیگری این دوره به آقایان مال میری و خانم سلطان پورنجفیان اهدا شد.
جایزه برگزیده رتبه اول بازیگری به محبوبه خادمی بازیگر سرشناس تئاتر استان رسید و رتبه دوم زن سحر کرمی ‌پور و اعظم فرضی شدند.
در رتبه سوم بازیگری هم جوایز به راضیه فرخنده و مینا پناهپوری رسید.
اما در این دوره باز هم اکبر آیین بهترین بازیگر مرد به همراه مهرداد علی ‌پور شد و رتبه دوم بازیگری مرد به محمد خرم‌ آزادی و پوریا نیک ‌اقبالیان رسید و در این میان کیوان پورصمد و مصطفی لاهوتی ‌نژاد مشترکاً رتبه سوم را کسب کردند.
در نمایش نامه نویسی صابر محمدی اول شد و رضا گشتاسب دوم و ایرج کاظمی ‌پور و کرم‌ الله سلیمانی مشترکا سوم شدند.
در رتبه اول کارگردانی علی شفیعی اول، رضا کرمی ‌زاده دوم و کرم ‌الله سلیمانی سوم شدند.
در نهایت دو نمایش "چند روایت نامعتبر ندیدنی" و "کسی دست به عصا توی شکمم راه می ‌رود" برای جشنواره منطقه ‌ای برگزیده شدند.
***
برگزاری کارگاه نقد و بررسی نمایش های اجرایی روز دوم جشنواره تئاتر فجر
کارگاه نقد و بررسی نمایش های اجرا شده در روز دوم بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر در یاسوج برگزار شد.
بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی شهر یاسوج در حال برگزاری است.
کار داوری نمایش های منتخب استانی را آقایان محسن قصابیان، دکتر علی ایزدی و بهمن سلیمانی بر عهده دارند.
بنابراین گزارش: نمایش "کسی دست به عصا توی شکمم راه می رود" به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی علی شفیعی در سالن حسین پناهی و نمایش "مرغ تخم خودش را خورد" به نویسندگی اورنگ نارکی و کارگردانی مسلم نارکی ساعت 12 در سالن استاد آبسلان از نمایش های اجرایی در روز دوم این جشنواره استانی بود که برگزار شد.
نمایش "سنگ ها به ستون ایستاده اند"به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی داوود پارسا ساعت 18 عصر در سال حسین پناهی و نمایش "برد امامزاده" به نویسندگی و کارگردانی ایرج کاظمی ساعت 20 در سالن استاد آبسالان از دیگر نمایش های اجرایی در روز دوم جشنواره بود که به روی صحنه رفتند.
کارگاه نقد و بررسی این نمایش ها با حضور رضا آشفته، منتقد کانون ملی تئاتر ایران شب گذشته در سالن سینما تک اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار شد.
اجرای این نمایش ها تا امروز سه شنبه، چهارم شهریور ماه جاری ادامه دارد و مراسم اختتامیه این جشنواره استانی ساعت 16 عصر امروز در سالن همایش های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود.
***
نمایش "سنگ ها به ستون ایستاده اند" به روی صحنه رفت
نمایش "سنگ ها به ستون ایستاده اند"به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی داوود پارسا در سالن حسین پناهی به نمایش گذاشته شد.
بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی شهر یاسوج در حال برگزاری است.
بنابراین گزارش: در روز دوم این جشنواره استانی نمایش "کسی دست به عصا توی شکمم راه می رود" به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی علی شفیعی ساعت 10 صبح در سالن حسین پناهی و نمایش "مرغ تخم خودش را خورد" به نویسندگی اورنگ نارکی و کارگردانی مسلم نارکی ساعت 12 در سالن استاد آبسلان به روی صحنه رفتند.
نمایش "سنگ ها به ستون ایستاده اند"به نویسندگی صابر محمدی و کارگردانی داوود پارسا نیز از دیگر نمایش های اجرایی روز دوم بود که ساعت 18 امروز در سال حسین پناهی به نمایش گذاشته شد.
***
نمایش "برد امامزاده" به روی صحنه رفت
رئیس انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمایش "برد امامزاده" به نویسندگی و کارگردانی ایرج کاظمی ساعت 20 در سالن استاد آبسالان به روی صحنه رفت.
رضا گشتاسب گفت: بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی شهر یاسوج در حال برگزاری است.
وی افزود: سه نفر از داوران مطرح کار داوری هشت اثر رسیده به مرحله استانی این جشنواره را داوری می کنند.
گشتاسب عنوان کرد: نمایش "برد امامزاده" به نویسندگی و کارگردانی ایرج کاظمی ساعت 20 در سالن استاد آبسالان به روی صحنه رفت.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد برگزاری کارگاه نقد نمایش های اجرا شده را از دیگر برنامه های اجرایی در روز دوم جشنواره عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این نمایش ها تا روز سه شنبه، چهارم شهریور ماه جاری ادامه داشته و عصر سه شنبه مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر کهگیلویه و بویراحمد در سالن همایش های اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برگزار می شود.
***
موفقیت تئاتر کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جذب مخاطب
کارگردان نمایش "سنگ‌ ها به ستون ایستاده ‌اند" گفت: تئاتر کهگیلویه و بویراحمد تاکنون توانسته مخاطب خود را جذب کند و باید گفت که مخاطبان ما همه خاص هستند.
داوود پارسا، کارگردان نمایش "سنگ‌ ها به ستون ایستاده ‌اند"  امروز در جمع خبرنگاران، به اجرای نمایش خود اشاره کرد و گفت: این نمایش نامه به نویسندگی صابر محمدی با موضوع دفاع مقدس به اجرا در آمده است.
پارسا با بیان خلاصه ‌ای از نمایش اجرا شده، افزود: با توجه به این که موضوع نمایش یک نگاه متفاوت از دفاع مقدس بود که داستان در خلاصه ‌ای از دیالوگ که نوشته شده جنگ خدمت به قبرستان است فقط گلوله و رنگین ‌کمان می ‌تواند از مرز بگذرد و دو کشور را به هم وصل کند.
کارگردان نمایش "سنگ‌ ها به ستون ایستاده ‌اند"  به افتخارات کسب شده خود در حوزه تئاتر و نمایش در سطح استانی و ملی اشاره کرد و گفت: پنجمین نمایشی است که کارگردانی می‌ کنم و در جشنواره ‌های استانی، منطقه‌ ای و ملی نیز بازی کردم.
وی در ادامه کارگردانی اول کشوری در سال 90، کسب رتبه بازیگری دوم در کهگیلویه و بویراحمد، و رتبه دوم موسیقی را از افتخارات خود عنوان کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم در این جشنواره مقام خوبی کسب کنیم.
پارسا گفت: تئاتر کهگیلویه و بویراحمد تاکنون توانسته مخاطب خود را جذب کند و باید گفت که مخاطبان ما همه خاص هستند.
***
پایین کشیدن ارباب از اریکه قدرت در نمایش "فصل دندان ریزی"
کارگردان نمایش "فصل دندان ریزی" به گزیده ای از نمایش خود اشاره و افزود: در این نمایش رعیت ارباب را از اریکه قدرت پایین کشیده و خود ارباب می شود.
مرتضی دستمرد، کارگردان نمایش "فصل دندان ریزی" به اجرای نمایش خود در بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: این اجرا به عنوان اولین اجرا در جشنواره استانی بوده که از کار خود بسیار راضی هستم.
کارگردان نمایش "فصل دندان ‌ریزی" در خلاصه نمایش اجرایی خود، می افزاید: نمایش در فضای روستایی و ارباب و رعیتی بوده که رعیت سعی دارد با دسیسه قدرت را از ارباب بگیرد و از تخت قدرت پایین آورده و قدرت را به دست بگیرد.
وی نمایش "فصل دندان‌ ریزی" را شش نفر بازیگر، یک نفر اجرای نور، یک نفر اجرای صحنه، یک نفر طراح لباس و یک نفر انتخاب لباس، یک نفر طراح گرافیک و منشی صحنه به اجرا گذاشت، گفت:  در این نمایش کار تا جایی پیش می رود که رعیت قدرت را در دست می گیرد و حاکمیت اهالی، حاکمیت منطقه یا شهر را به دست رعیت می افتد.
کارگردان نمایش "فصل دندان ریزی" با بیان این که سومین نمایشی است که به اجرا می گذارد به دیگر سوابق کاری خود اشاره کرد و گفت: اولین نمایش به نام"زمستان بود، پرنده بودم" در جشنواره نیاوران، دومین نمایش "شبانه، ماهیگیری" بود که در تئاتر شهر به اجرا درآمد و سومین نمایش "گفتگوی شبانه" به نویسندگی فردریک درنمات و کارگردانی خودم بود که به اجرا گذاشته شد.
دستمرد در زمینه پیش بینی برای کسب رتبه و مقام در این جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: با توجه به این که هیچ قطعیتی در انتخاب اثر بنده به عنوان اثر برگزیده به جشنواره منطقه ای نیست؛ لذا من آرمانی فکر می کنم، اما زندگی منطق دارد و منطق این است که داوران باید انتخاب کنند و بعد از آن می شود پیش بینی کرد، انتظار داشت و آرزو کرد.
نمایش "چاقوی دم کرده شب" به روی صحنه رفت
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: نمایش "چاقوی دم کرده شب" به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی مصطفی نوری به روی صحنه رفت.
بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی شهر یاسوج در حال برگزاری است.
امروز و در آخرین روز از برگزاری این جشنواره استانی، نمایش "چاقوی دم کرده شب" به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی مصطفی نوری ساعت 10 صبح در سالن حسین پناهی به روی صحنه رفت.
مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر ساعت 16 عصر امروز در سالن همایش های اداره کل برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
United States
ما تئاتر نداریم
در کتاب هیچ رازی در میان نیست پیتر بروک با سفری که به ایران داشت به تماشای یک تعزیه در روستایی دور افتاده پرداخت ضمن اینکه اشاره کرد تا آن زمان با آن چنان فضای تئاتری مواجه نشده بود د رعین اینکه همین نویسنده به نکوهش تئاتر برادوی میپردازد و همواره آنرا مرده وار میخواند.
در استان ما به دلیل جو نا مناسب فرهنگی و مئولین بی سواد در زمینه ی هنری و همچنین تنبل بودن هنرمند نمایانی که خود را هنرمند میخوانند این هنر با ارزش رو به انحطاط و فساد میرود.
هنرمندان ما کتاب نمیخوانند و اگر هم خوانده اند به همان دو سه جلد اولی که دست به دست میچرخید بسنده کرده اند که اگر پای صحبت خیلیشان بنشینید خودتان متوجه می شوید.
هنرمندان ما بیش از نود درصد انژی خود را صرف حاشیه ها و تخریب همدیگر میکنند و ده درصد باقی مانده را با هجویات میگذرانند.
در تئاتر استان ما گریم لباس موسیقی و صحنه پردازی جایی ندارد!
از هر ده بازیگر نه نفرشان هیچ معلوماتی در مورد بازیگری و هنر های وابسته ندارند.موسیقی نمیدانند و تنها چیزی که یاد گرفته اند حرفهای نامفهوم و بی سرو ته زدن است.لباس های عجق وجق پوشیدن و خود را خاص نشان دادن است.
هنرمندان ما شعر نمیخوانند و ریتم را نمیدانند و دایم خود را پشت سنگر سفید شعر سفید می ندازند.
جمع های خاله زنکی و سخیف و صحبت های نا مطبوع هنر دوستان را متواری کرده و هنرمند نمایان را که به دنبال جایی برای خودنمایی میگردند به اریکه ی صحنه فراخوانده است در صورتی که خیلی از هنرمندان ما خانه نشین بوده و میخوانند و مینویسند و تلنبار میکنند!
داور های استانی ما هنگامی که باید نمایش را ببینند و داوری کنند چرت میزنند!هنرمند بودن به ناسم حفظ کردن و جملات قصار کفتن و ژست گرفتن نیست.کاش میشد مرحوم استاد پناهی بودند تا شاید گره ازمشکلات باز می کردند البته اگر دوستان میگذاشتند که هر کس کار خودش را انجام دهد و به قول معروف:هرکه را از بهر کاری ساختند!
محمد اعواني
Iran, Islamic Republic of
فايده تئاتري كه فقط به جشنواره ختم می شود و مخاطب آن نيز فقط خود بازيگرانش است چه مي تواند باشد.تئاتر برای مخاطب است و بدون مخاطب معنایی ندارد گروه ها فقط به فکر برنده شدن هستند و برای مخاطب اجرا نمی كنند.
salam
Netherlands
هر کذوم از تیاترها سه روز متوالی اجرای عموم داشتن دو ست من هم در شهرستان گچساران و بقیه شهرستان ها
reza
United States
تفاوت مخاطب تاتری در سال ۷۵ با مخاطب ۹۳ در کیفیت و کمیت است.الان هنرمندما نمی داند مسله مردمش چیست/تاتر راهش به فرار از مخاطب رسیده/چون در معرض نقد جدی است
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1