تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۶۰۸۴۸

آرامگاه جوانبخت در کهگیلویه ثبت ملی شد

۰
کبنا ؛بتازگی تعدادی از آثار تاریخی کشورمان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیدند. عمارت رشیدی در استان بوشهر، میدان ساعت تبریز، گرمابه بلاغی قزوین، آرامگاه آقا‌حسین جوانبخت کهگیلویه و بویراحمد، باغستان‌های اطراف قزوین، خانقاه صفی‌علیشاه تهران، خانه ظهیرالاسلام خیابان ولی‌آباد تهران و قلعه تاریخی جندق اصفهان از آثار تاریخی هستند که با تائید کمیته ثبت در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.ghardsh.bana.tarikhi.dehdasht
خانه ظهیرالاسلام واقع در خیابان شهید قائدی، عمارتی متعلق به اواخر دوره قاجار است و معماری آن تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی با گچبری های بسیار زیباست که حدود 17 سال پیش به سازمان تأمین اجتماعی، بخش اداره املاک و مستغلات فروخته شد و مدت ها پیش بحث هایی درباره ساخت پارکینگ طبقاتی در این مکان مطرح شد.
دژ اردبیل یا قلعه انوشیروان ساسانی در جندق از قلعه های باقیمانده متعلق به دوره پیش از اسلام است. اهمیت قلعه جندق به دلیل ادامه حیات در این اثر تاریخی است، ساختار این اثر حفظ شده و در بین مردم دارای ارزش و احترام بسیاری است. آرامگاه آقا حسین جوانبخت در کهگیلویه و بویراحمد متعلق به یکی از افراد سرشناس جنبش مشروطه در کهگیلویه بوده که دارای ارزش تاریخی و از نظر منظر شهری در نقطه مهمی قرار گرفته است.
باغستان های قزوین نیز یکی از مهم ترین آثار ثبتی در سال 93 محسوب می شود. این مجموعه، باغات بدون مرز قزوین را شامل می شود که در ضلع شرقی، جنوبی و غربی قزوین به صورت کمربند حفاظتی سبز، این شهر را در برگرفته است. ناصرخسرو قبادیانی در قرن پنجم در سفرنامه خود از باغستان های قزوین نام برده است. به گفته مسئولان میراث فرهنگی، این باغ ها با مدیریت خاصی اداره می شود که این نظام مدیریتی هم قابل ثبت در فهرست میراث ناملموس است. این باغستان ها ارتباط تنگاتنگی با حیات شهری قزوین در گذشته و امروز دارد و شغل بسیاری از افراد در قزوین در ارتباط با این باغات است. باغستان های قزوین 2600 هکتار وسعت دارد و یکی از میوه های این باغ ها پسته است.
میدان شهرداری (ساعت) در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به «ساختمان ساعت» واقع شده است. مردم به این میدان «ساعات قاباغی» (جلوی ساعت) می گویند. این میدان در تقاطع خیابان های ارتش جنوبی و امام خمینی قرار دارد. وجه تسمیه این میدان به سبب شهرت ساعت تعبیه شده روی عمارت شهرداری است. برج ساعت شهرداری تبریز سال ۱۳۱۴ در محل نوبر به دستور حاج ارفع الملک با نظارت مهندسان آلمانی به سبک بناهای کشور آلمان احداث شده است. خانقاه صفی علیشاه تهران در میدان بهارستان، خیابان صفی علیشاه بین خیابان خانقاه و کوچه صفی واقع شده است. تاریخ دقیق ساخت این بنا مشخص نیست، ولی ظاهرا سیف الدوله از مریدان صفی در سال 1294 هـ .ق زمین این خانقاه را به صفی واگذار می کند و بلافاصله ساخت آن آغاز می شود. در سال 1316 هـ . ق که صفی فوت می کند در همان محل خانقاه خود دفن می شود و ساخت بنای آرامگاه او آغاز می شود.
عمارت رشیدی بوشهر در محله کوتی واقع شده و اکنون از این بنا برای برگزاری برخی کلاس های آموزش صنایع دستی استفاده می شود. گرمابه بلاغی قزوین نیز در محله بلاغی در خیابان محمدیه این شهر واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجار می رسد؛ هر چند در برخی منابع احتمال داده اند حمام باجی خاتون مربوط به دوره صفویه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1