تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۵۹۹۶۰

کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در خدمات رسانی به عشایر سیل زده

۰
کبنا ؛مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی وقوع سیل به برخی از مناطق عشایری استان خسارات جدی وارد شده است.

مجید علی‌پور با اشاره به وقوع باران و سیل در برخی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در اثر وقوع سیل خسارات زیادی به زندگی 18 منطقه عشایری استان وارد شده است.
وی افزود:بر اساس گزارش‌های رسیده 270 خانوار عشایری دچار خسارت‌های جدی شده‌اند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از زمان شروع بارندگی‌ها چهار اکیپ‌ بحران امور عشایر به همراه هشت اکیپ امدادرسان جمعیت هلال احمر استان در مناطق مختلف حضور یافته و عملیات امدادرسانی را به صورت شبانه‌روزی انجام دادند.
علی‌پور گفت: اقلام مورد نیاز عشایر از قبیل چادر، پتو، پلاستیک، مواد غذایی و ... در اختیار خانوارهای آسیب دیده قرار داده شد و این عملیات همچنان ادامه دارد.
وی با بیان این‌که احتمال وقوع مجدد این بارندگی‌ها وجود دارد، عنوان کرد: عشایر در  چند روز آینده حتی‌الامکان از مناطق در معرض آسیب و حاشیه رودخانه‌ها به مناطق امن‌تر کوچ کنند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که تاکنون برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده به عشایر به عمل نیامده است، افزود: متاسفانه همکاری برخی دستگاه‌ها در ارائه خدمات به عشایر آسیب دیده ضعیف بوده است.
وی با تقدیر از حضور موثر هلال احمر در خدمات‌رسانی به عشایر آسیب‌دیده اظهار کرد: امیدورایم که ستاد مدیریت بحران با عزم جدی در این موضوع ورود پیدا کند و سایر دستگاه‌های متولی نیز در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.
وقوع سیل و طوفان در مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد/ اعزام 10 تیم امدادی به مناطق سیل زده
بارندگی شدید و کم سابقه تابستانی در کهگیلویه و بویراحمد موجب وقوع سیل، طوفان و آبگرفتگی در مناطق مختلف این استان به خصوص مناطق عشایرنشین شد.
هیچ کس فکر نمی کرد که آسمان آبی مردادماه گرم کهگیلویه و بویراحمد به ناگاه ابری شود و آنچنان باران ببارد که سیل جاری شود.
اگر چه بارش باران تابستانی در شهرهای سی سخت و یاسوج در دامنه های دنا شاید طبیعی به نظر برسد اما بارش در مناطق گرمسیری استان به خصوص گچساران، باشت، لنده و چرام عجیب و کم سابقه بوده است.
این چهارمین باران رگباری است که طی تابستان امسال در بخش هایی از کهگیلویه و بویراحمد باریده است. در ابتدای هفته سومین بارش باران تابستانی موجب بارش باران 30 میلیمتری در لنده، 15 میلیمتری در باشت، شش میلیمتری در قلعه رئیسی، 4.4 میلیمتری در یاسوج و 5.6 میلیمتری در سی سخت شده بود.
پیش از این در اواسط تیرماه گذشته هم باران شدید به همراه رعد و برق آسمان این استان به خصوص شهر یاسوج را تسخیر کرده بود.
با این حال بارندگی شدید شب گذشته موجب وقوع سیل و طغیان آبهای سطحی در برخی مناطق کوهستانی شهرستانهای بویراحمد، دنا و چرام شد.
اعزام 10 گروه امدادی به مناطق سیل زده
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، بخش "مارگون" درشهرستان بویراحمد،بخش "پاتاوه" و عشایر منطقه "شب لیز" در شهرستان دنا و بخش های "سرفاریاب" و"طسوج" در شهرستان چرام، مناطق سیل زده استان طی شب گذشته هستند.
مسعود مثنوی گفت: طی بارندگی های شب گذشته و وقوع سیل، جمعیت هلال احمراستان اقدام به اعزام 10 تیم امدادی به مناطق حادثه دیده کرد.
وی بیان کرد: این تیم ها متشکل از 30نفر امدادگر و 12 خودروی امداد و نجات در مناطق به امدادرسانی پرداختند.
مثنوی بیان داشت: تعداد دو هزار و 385 مورد اقلام امدادی از قبیل چادر، پتو، موکت و ... به مناطق حادثه دیده ارسال شده است.
خسارت شدید باران به 15 منطقه عشایر نشین
مدیرکل ستاد بحران استان نیز در خصوص این به خبرنگار مهر گفت: در بازندگی شب گذشته 15 منطقه عشایرنشین در چهار شهرستان بویراحمد، کهگیلویه، دنا و چرام خسارتهای زیادی وارد شد.
علی وفایی افزود: این بارشها به صورت باد شدید، طوفان و رگبار مورد وارد آمدن خسارتهای فراوانی به احشام، خانه ها، چادرهای عشایری، اسباب منزل و زمین های زراعی عشایر در این مناطق شد.
وی بیان کرد: خوشبختانه در پی این طوفان ها و طغیان رودخانه و آبراهها، هیچ گونه تلفات جانی رخ نداد.
وفایی اظهار داشت: مسئولین دستگاههای عضو ستاد بحران و امدادگران از ساعت 21 شب گذشته تا ساعت چهار صبح بامداد امروز در حال امداد رسانی بودند.
وی تصریح کرد: هنوز میزان دقیق خسارتهای وارد شده ناشی از بارش های رگباری شب گذشته مشخص نیست اما کارشناسان در حال برآورد این خسارتها هستند.
طوفان 75 کیلومتری و باران درگچساران/ بارش21 میلمتری در چرام
بارش باران تابستانی به همراه طوفان و رعد و برق شدید در دو شهر گرمسیری گچساران و دهدشت نیز بی سابقه بود و در گچساران موجب آبگرفتی معابر و قطع برقی مناطقی از شهر شد.
رئیس اداره شبکه پایش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در عصر و شامگاه روز گذشته در شهرستانهای کهگیلویه و گچساران شاهد وزش باد شدید و طوفان بودیم.
ولی بهره مند گفت: سرعت طوفان در شهرستان نفت خیز گچساران به 75 کیلومتر درساعت رسید که موجب وارد آمدن خسارت به درختان و برخی شبکه های برق شد.
بهره مند اظهار داشت: بیشترین میزان بارش در شب گذشته در شهر چرام به میزان 21 میلیمتر گزارش شده است.
وی افزود: همچنین در گچساران 6.4، امام زاده جعفر 10، باشت 7.5، قلعه رئیسی 5.4، لنده 3.5، سی سخت 12 و دهدشت 1.5 میلیمتر باران بارید.
خسارت باران به شالیزارهای چرام
بهره مند تصریح کرد: بارش شدید باران درشهرستان موجب وارد آمدن خسارتهای فراوانی به مزارع برنج این شهرستان شد.
وی همچنین یادآور شد: هنوز اطلاعی از میزان بارشها در مناطق سیل زده گزارش نشده است.
سامانه بارش زای هندی تا روز جمعه میهمان استان است
رئیس اداره شبکه پایش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ورود یک سامانه بارشی فصلی از اقیانوس هند موجب وقوع این بارش شده بود.
وی افزود: این سامانه در بعداز ظهر ها، آسمان استان را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی تصریح کرد: این وضعیت تا روز جمعه ادامه دارد و احتمال آبگرفتگی، طوفان، طغیان رودخانه ها و .. تا این روز وجود دارد.
با توجه به پیش بینی های هواشناسی استان مبنی بر حضور این سامانه بارش زا تا روز جمعه در آسمان استان، لازم است تدابیری برای پیشگیری از ورود خسارتهای احتمالی به مناطق مختلف و به ویژه عشایر استان که در ارتفاعات ساکن هستند، اتخاذ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1