تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۵۹۵۳۲

کش و قوس‌های مذاکرات هسته‌ای دولت تدبیر

۰
کبنا ؛علی اکبر رحیم فر
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

مذاکرات هسته ای ایران و غرب در طی ده سال گذشته  با کش و قوس های فراوانی همراه بوده اما مهمتر از همه یکسال مذاکراتی بود که دولت تدبیر وامید اقای روحانی با غرب داشته از جهات مختلفی این مذاکرات مهم و حساس بوده. این مذاکرات دارای حواشی ومتن بسیار زیادی بوده که باید درس هایی از ان بگیریم تا در اینده با چشم روشن تری به تحولات و مسایل نگاه کنیم .hasti
۱- این مذاکرات ثابت کرد که تیم دیپلمات های دولت تدبیر وامید از بهترین و قویترین دیپلمات ها در سطح جهانی بود وبه خوبی بر هنر  و علم دیپلماسی مسلط هستند.
۲- وقتی رهبری با دوراندیشی و تحلیل مسایل روز می فرماید به مذاکرات با امریکا خوشبین نیستم. ریس جمهور نیز نباید به مذاکرات اظهارخوشبینی می کرد .
هرچند که اقای روحانی گفتند که ما خود را برای همه شرایط و حتی بدتر از این اماده کرده ایم ولی ایجاد امید و توقع موفقیت در سطح افکار عمومی کار چندان مناسبی نبود.
۳-دولت و مردم باید همیشه امادگی روبرو شدن با هر شرایطی را در وضعیت فعلی داشته باشند چه مذاکرات فایده ای داشته باشد و چه نداشته باشد.
۴- دولت تدبیر وامید حسن روحانی فاقد پشیبان تشکیلاتی  قوی و منسجم در بین احزاب و مردم بوده و هرگاه روند وفعالیتی در این زمینه شروع شده به اسم طرفداری از فتنه و یا اصلاح طلبی با انها برخورد شده . مهمتر از همه اینکه اقای روحانی  اگر بخواهد با اصلاح طلبان مرزبندی کند و مجالی به انها ندهد  موفق نخواهد شد. واین درحالی می باشد که مخالفین  و منتقدین مذاکرات هسته ای داری انسجام تشکیلاتی و اتاق فکر و نفوذ بالایی هستند.
۵-برای موفقیت در مذاکرات هسته ای ویا هرگونه مذاکره دیگری با دنیا ابتدا باید هر دولتی در زمینه سیاست داخلی به حل مشکلات و باز کردن گره های داخلی اقدام نماید سپس با اطمینان خاطر وبا پشتوانه کامل جناح ها و احزاب سیاسی به میز مذاکره برود.
۶-مشکل جمهوری اسلامی با غرب مشکل تعداد سانتریفوژ نیست بلکه بحث اسلام . مقاومت و حقوق بشر مورد نظر غرب است. تا وقتی که مقام معظم رهبری  از رفتار وگفتار امریکا وسران غرب به لحاظ اعتماد و راستگویی به یقین نرسند و ایشان تعامل و تفاهم را در رفتار گفتار و نیات انها نبیند . امیدی به مذاکره مثبت و فایده دار نیست.
۷-شفافیت و پاسخگو بودن به مردم از اصول مهم باشد.
۸- مذاکره ای که از شواهد واحتمالات سیاسی بی نتیجه و بی فایده است نباید بر ادامه ان اصرار ورزید.
۹-این مذاکرات ثابت کرد که هنر و علم دیپلماسی  با وجود فرزندان توانمند ایرانی در این عرصه متاسفانه در کشور هنوز نهادینه نشده و همانند عدم وجود احزاب قوی و واقعی کمرنگی وعدم نهادینگی ان احساس می شود.
۱۰- در مذاکره است که دنیا ما را می شناسد و ماهم دنیارا.
با ارزوی سربلندی برای دیپلمات های ایران عزیز
*وبلاگ نویس و فعال سیاسی
نام شما

آدرس ايميل شما

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1