تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب : ۵۸۸۸۹

خبرنگار نبض تپنده جامعه

۱
۰
کبنا ؛سیدولی موسوی*
جان نباشد جز خبر در آزمون/هر که را افزون خبر جانش فزون
اقتضای جان چو ای دل آگهی ست/هرکه آگه تر بود جانش قوی است.
17مردادماه سال 77 بود که اخبار نیمروزی رادیو خبر شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی در مزارشریف افغانستان توسط نیروهای طالبان را اعلام کرد. ایثار و از خودگذشتگی آن یار سفرکرده تقویم را وادار کرد تا در حافظه خویش این واقعه سرنوشت ساز را بگنجاند وبدین علت آن روز، روز خبرنگار نام گرفت.
روز خبرنگار فرصت مناسبی است تا در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی لبخندِ حاکی از آرامش و فراغت از دغدغه های کاری بر لبان این سفیران عرصه اطلاع رسانی  جاری شود و نقش شادی بر چهره ی آنها  نمایان شود .
خبرنگاران نماد آگاهی ودانایی در جوامع بشری هستند .در دنیای پهناور امروز ارتباطات واطلاعات دنیا را به دهکده ای کوچک تبدیل کرده است که هر اتقاقی در هر گوشه ای از جهان رخ دهد در همان لحظه در اقصی نقاط عالم قابل دریافت است واینجاست که اهمیت کار خبرنگاران که منادیان عرصه اطلاع رسانی هستند بیش ازهر زمان دیگری آشکار می شود.
دانایی نیز موهبتی الهی است که از قلم، سرچشمه می گیرد و همانا بر اندیشه جویندگان حقیقت، نقش می زند. از این رو، روزنامه نگاران، خبرنگاران و در یک کلام اصحاب رسانه ها، حامیان و نگاهبانان راستین قلم و آگاهی هستند.
خبرنگاران تشنه اطلاعات و انتقال خواسته‌های مردمی برای احقاق حقوقشان در جامعه است و امروز چه بسیارند  افرادی که با یک اقدام کوچک خبرنگار توانسته‌اند حقوق خود را از جامعه و مسئولان دست‌اندرکار بگیرند.
رشد و توسعه  فرهنگی هر جامعه ای مستلزم عزم جدی اصحاب رسانه در آگاهی رسانی به مردم است . و این امر یکی از پارامترهای مهم و اصلی در شاخص های توسعه فرهنگی جامعه به حساب می آید که بالندگی و پویایی هر جامعه فرهنگی بسته به تلاش و کوشش این قشر از جامعه که نقش دانایی محوری و روشنگریست ، می باشد .
در دنیای ارتباطات که جوهره وجودی انسانها دانایی وآگاهی است ومیل به دانستن وآگاهی لحظه ای شده است، خبرنگاران راهیان وادی آگاهی و راویان عشق و آزادی و نیک اندیشان بلند نظر عرصه اطلاع رسانی اند. تولید اطلاعات در جوامع امروزی مهم ترین زیر ساخت تصمیم سازی های هوشمندانه و نظارت پیوسته بر نحوه اجرای آن هاست.
روز خبرنگار، روز قلم‌های پاکی است که با عشق و با خلوص نیت کلمات و جملاتی را از عمق دل بر روی کاغذ می‌نگارند. روز احیای تمام ارزشهای ذاتی است که به ظلمت جهل، نور آگاهی و امید می تاباند و به معنای واقعی و حقیقی کلمه، چشمان بیدار جامعه  محسوب می شوند .
روز خبرنگار، یادآور انسان هایی است که با قلم و  زبان روشنگرشان راهی میان تاریکی و ازدحام کلمات می گشایند و تصویری از آن را در جان و اندیشه ما ترسیم می کنند.
واژه خبرنگار یادآور زحمات خالصانه افرادی است که در راه اعتلای بشریت از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند و از هیچ خطری نمی هراسند.
خبرنگار نبض تپنده جامعه و سرانگشت احساس آن است، بايد او را روايتگر خواسته هاي انساني و دغدغه هاي بشري ناميد.
خبرنگار نه آن است كه رويدادي را روايت مي كند بلكه فردي است كه در نقد قدرت و مرزهايي كه آزادي هاي انسان را محدودمي سازد، با قلم تنها سلاح برنده اي كه در اختيار دارد مبارزه مي كند
روز خبرنگار نماد قدرشناسی افکار عمومی جامعه از فعالیت های روشنگرانه و بصیرت افزای تلاشگران عرصه اطلاع رسانی است که می کوشند با قلم و ندای حق طلبانه خویش، ضمن بازگو کردن حقایق و دمیدن روح امید و نشاط به کالبد جامعه، زمینه ساز پیشرفت، افتخار، اقتدار و اعتلای ایران اسلامی باشند.
امانت داری؛ سنگ بنای اعتماد به خبرنگار
خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه اند و آنان ˈوجدان بیدارˈ جهان و ˈتصویرگر زمانˈ خویش هستند، زیرا همواره در عمق جامعه زندگی می کنند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه ای نیر مرهون تلاش های شبانه روزی آنهاست.
توسعه این مرز و بوم تحقق نخواهد یافت مگر به همت انسان های سخت کوش و پرتلاش، تیزهوش و دوراندیش، صادق و منصف و آنان که بی آلایش در قاموس قلم خبرنگاری، سختی های کار را به جان خریده تا با همدلی و وحدت روشنی بخش راه باشند و شناخت آسیب ها، آفرینش موضوع های بدیع، مسیر تحول، بالندگی و توسعه و استقلال صنعتی  میهن اسلامی را تسریع نمایند.
وظیفه خبر‌نگار، جستجوی واقعیات و انعکاس عادلانه و کامل مسائل و رخدادها است. خبر‌نگاران وظیفه شناس، از هر رسانه‌ای که باشند، تلاش می‌کنند با صداقت در خدمت عموم باشند. امانت داری حرفه‌ای، سنگ بنای اعتماد به یک خبرنگار است.
دراستان زیبا وچهار فصل کهگیلویه وبویراحمد خبرنگارانی خوش ذوق،مستعد در عرصه اطلاع رسانی در حال فعالیت هستند که اگر مسئولان بستر وزمینه را درراستای رسالت خطیر آنها که همان پاسخگویی است آماده کنند شاهد رشد شتابان توسعه وارتباط تنگاتنگ مردم وحاکمیت خواهیم بود. توجه به مطالبات واقعی خبرنگاران  در عرصه عمل به دور از شعاروغوغا سالاری باید مد نظر مسئولان قرار بگیرد.
درست است که اداره ارشاد متولی رسانه هاست اما خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی همه دستگاها ونهادها فعالیت دارند و همه مسئولان باید در حل مشکلات این قشر زحمت کش از هیچ تلاش وکوششی دریغ نکنند.
مسئولان هم باید بدانند خبرنگاران نماینده مدعی العموم و وجدان بیدار جامعه هستند ودر انعکاس وپیگیری حل مشکلات مردم با کسی معامله نخواهند کرد وحل مشکلات وآلام ودردهای مردم برای آنها از هر چیزی لذت بخش تر است.
و اما خبرنگاران نیز باید واقعیتها را آنچنان که هست بیان کنند نه آنطور که مطابق میل وسلیقه خودشان است تا اعتماد به رسانه در میان مردم ومسئولان بیش از هر زمان دیگر حفظ وتقویت شود.
خبرنگاری که بخواهد در فضای غوغاسالاری اهداف و نظرات خویش را اعمال کند برای جامعه تهدید به شمار می رود که فرصتهای زیادی را از دست خواهد داد.
خبرنگار به معنای واقعی در ارائه تحلیل ها و مشکلات جامعه باید دیدگاه قضاوت بر نوشته خود داشته باشد تا حقی از کسی ضایع نگردد چرا که انتقاد نابرابر و غیرحرفه ای از یک مسئول دلسردی آن مدیر را در پی خواهد داشت که موجب ناکارآمدی و یا کناره گیری یک مدیر توانمند از خدمت به جامعه میشود و یا در آن سو تملق و تعریف نابجا از مدیر ناکارآمد زیانی جبران ناپذیر بر پیکره اجتماع خواهند زد.
ظرافت شغل شریف خبرنگاری را با کمی تأمل می توان دریافت که تا چه اندازه ما خبرنگاران در کار خود به ایده ها و اهداف متعالی نزدیک بوده ایم وچه زیباست که قدر این رسالت خطیر را بدانیم.
سنگینی سختی کار، خطرات احتمالی و مسئولیت های اجتماعی امروز خبرنگاران  بر کسی پوشیده نیست، از این رو به حرمت قلم و شهدای آن ،ضمن گرامی داشت این روز عزیر ارادت و تکریم خود را نسبت به همکاران رسانه ای خودم این پیشگامان دانایی در عرصه اطلاع رسانی را اعلام می دارم واز فعالیت تک تک خبرنگاران در همه جای ایران عزیز بالاخص استان کهگیلویه وبویراحمد صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم و امیدواریم که قلم و  تفکر خبرنگاری موجب بسط آرامش و امنیت در کره خاکی و زمینه ظهور منجی عالم بشریت ،قائم آل محمد (ص) مهدی  موعود (عج) شود. انشاءالله
*مدیرمسئول نسیم دنا
نام شما

آدرس ايميل شما

جمشیدیان
United States
انشاء خوبی بود . .؟ آقای موسوی خبرنگار کسی است که خوب بداند و خوب بنویسد زیاد نمی خواد شلوغ کنید
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

۱۲۰میلیارد تومان کمک به دانشگاه شهید بهشتی از ردیف کمک‌های تملکی صورت گرفته است.
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
1