تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۵۸۵۲۶

خطاط بزرگترین قرآن طوماری دنیا حمایت نمی شود

۲
۰
کبنا ؛هنرمند خطاط اهل کهگیلویه و بویراحمد تاکنون پنج جلد قرآن طوماری نفیس به رشته تحریر درآورده‌، این در حالی است که تابحال از سوی هیچ نهادی از وی حمایتی صورت نگرفته است.
ghoran
قرآن به‌عنوان کتاب آسمانی مسلمانان در همه دوران‌ها از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردار بوده و هست، همین مسئله باعث شده مسلمانان و به‌‌ویژه هنرمندان خطاط و نقاش مسلمان هر یک به نوبه خود جهت معنویت بخشیدن به هنر خود دست به کارهای هنری در رابطه با قرآن بزنند.
موضوع هنرهای قرآنی نیز از زمان نزول این کتاب آسمانی میان مسلمانان کشورهای مختلف مرسوم بوده و هنرمندان مذاهب مختلف اسلامی تاکنون آثار ماندگار زیبای قرآنی از خود برحای گذاشته‌اند.
استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به‌عنوان یکی از استان‌های شیعه‌مذهب ایران اسلامی در دل خود هنرمندان بزرگی را در حوزه‌های مختلف ‌پرورش داده است.
تعیین قرآن دست‌نویس به‌عنوان مهریه
سیدولی‌الله امیری، هنرمند خطاط و تذهیب‌کاری است که از سال 88 شروع به خطاطی قرآن به شیوه طوماری کرده است. وی هدف خود از انجام این کار را علاقه به خطاطی قرآن دانست و گفت: علاوه بر این مهریه خانم بنده یک جلد قرآن دست‌نویس است که از پنج سال پیش تاکنون درصدد بودم تا به نوعی مهریه خانم خود را ادا کنم.
وی با بیان اینکه این قرآن طوماری بزرگترین قرآن طوماری دنیا است، ابراز کرد: این قرآن به خط معلی و با تکنیک خودنویس روی کاغذ یک‌پارچه(رولی)، سوخت روی کاغذ، معرق سوخت روی کاغذ و نیز معرق سوخت ساقه گندم، ساقه برنج و خراش روی شیشه انجام گرفته است.
امیری با اشاره به اینکه تهذیب این قرآن با چهار رنگ قرمز، آبی، سبز و مشکی صورت گرفته، بیان کرد: طول این قرآن طوماری 185 متر است و در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.
وی با بیان اینکه از پنج سال پیش تاکنون با آغاز ماه رمضان اقدام به خطاطی یک قرآن طوماری 180 متری کرده، گفت: تاکنون پنج جلد قرآن طوماری نفیس به رشته تحریر درآورده‌ام.
این هنرمند خطاط و تذهیب‌کار استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با گلایه از نهادهای فرهنگی چون ارشاد به دلیل عدم حمایت در ثبت این اثر نفیس قرآنی اظهار کرد: این اثر در هر جای دیگری از کشور بود، مورد استقبال نهادهای متولی قرار می‌گرفت ولی متأسفانه تاکنون این اثر هنری در کهگیلویه و بویراحمد در گمنامی با هزینه شخصی ثبت شد.
امیری با بیان اینکه این قرآن طوماری مورد استقبال هنرمندان غیر بومی و علاقه‌مندان به قرآن در خارج از کشور نیز قرار گرفته، افزود: این اثر هنوز در استان کهگیلویه و بویراحمد ناشناخته مانده و مدیران فرهنگی کمترین توجهی به حمایت از این اثر هنری ندارند.
وی با اشاره به مهجور بودن قرآن میان نهادهای فرهنگی استان گفت: این در حالی است که اگر در سایر حوزه‌ها هنرمندی کوچک‌ترین اثر هنری از خود برجای بگذارد، تبلیغات وسیع و حمایت‌های جدی از خالق آن آثار می‌کنند ولی در مورد حمایت از قرآن و آثار قرآنی کمترین حمایتی ندارند.
حمایت از هنرمندان قرآنی؛ دغدغه‌ای فراموش‌‌شده
در همین رابطه با حجت‌الاسلام سیدعلی صالح موسوی اعظم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد هم‌کلام شدیم که وی ضمن بی‌اطلاعی از وجود چنین اثری قرآنی گفت: حمایت از چنین آثاری برعهده ما نیست و متولی این امر اداره ارشاد است.
بنا بر این گزارش، تلاش خبرنگار ما برای تماس با امین کمالوندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد طی دو روز ناموفق بود، به هر حال با توجه به اهمیت حمایت از هنرمندان به‌‌ویژه در حوزه مربوط به علوم قرآنی و هنرهای اسلامی، انتظار می‌رود که نهادهای فرهنگی با عزم جدی‌تر و احساس مسئولیت بیشتر در حمایت از هنرمندان قرآنی به‌‌ویژه سیدولی‌الله امیری، هنرمند گمنام هم‌استانی که با هنر خود افتخاری بزرگ برای استان کسب کرده، کوشا باشند.
قطعاً حمایت از هنرمندان هم‌استانی در حوزه‌های مختلف و تلاش برای شکوفایی استعدادهای بالقوه هنری جوانان استان می‌تواند آینده‌ای درخشان را برای عرصه هنر و هنرمندان استانی به‌دنبال داشته باشد.
گزارش: سیده مهناز خزیر
نام شما

آدرس ايميل شما

دیدگاه
Iran, Islamic Republic of
خدا قوت سیدجان ان شااله همیشه سربلند باشید.
گلابی
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه این دروغ راست باشه!!! خزیر و گزارش؟؟؟؟ نگووووووووووووو
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1