تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۵۸۳۵۵

حکایت رادیویی که خود به خود روی موج ایران رفت

۱۸
۰
کبنا ؛پریسا خمیسیkhamisi
رادیوی عراقی وقتی توسط رزمندگان به کناری پرتاب شد خود به خود روی موج ایران رفت و امید را در دل رزمندگان زنده کرد.
خبرنگار نقش چشم، گوش، زبان، مغز و قلب جامعه را داشته و می‌تواند هر کدام را در جای خود برای حیات جامعه ایفا کند یا با یک اقدام هم‌زمان پنج نقش را به منصه ظهور و عمل برساند.
ارتباط سراسر جهان زیر پای بشر از این طرف دنیا تا آن سر دنیا در همه زمینه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و....کار خبرنگار است که به سادگی در قالب خبر یا گزارش تهیه و تنظیم، ارسال و عملیاتی می‌شود.
هدف و نیت خبرنگار بیداری، آگاهی و هدایت مردم است که در این یادداشت  و روایت‌هایی که در ادامه خواهم گفت از نقش خبرنگار در جامعه می‌توان به صدها نمونه و مصداق اشاره کرد و کتاب‌ها جمع کرد.
برای مثال امروزه خبرنگار نقش حیاتی در بخش بیماری‌ها و راه‌های درمان آن، در استفاده از انرژی  هسته‌ای صلح‌آمیز در درمان، بهداشت و سلامت تا کشاورزی و صنعت، پیشرفت‌های علمی و صنعتی در برنامه‌های فرهنگی و اعتقادی، شناخت تمدن‌ها و تاریخ گذشتگان برای عبرت، آموزش و هدایت مردم و آیندگان، معرفی هنرها، هنرمندان  و آثار آن‌ها، برنامه‌های مختلف ورزشی در سراسر جهان به صورت زنده و آنلاین، اقدامات سیاسی دولت‌ها، قاره‌ها و جهان به صورت آنی و مستمر، برنامه‌های نظامی و امنیتی کشورهای جهان و برنامه‌های اقتصادی جهان و  پیشرفت‌های آن‌ها دارد که انکار ناپذیر است.
خلاصه آنچه در شبانه‌روز چشم‌ها می‌بیند و گوش‌ها می‌شنوند از صدا و سیما و رسانه‌ها، کار خبرنگاران است که با این حساب ساده خبرنگاران انسان‌هایی مسئول، فعال، پرتلاش، ایثارگر و هدایت‌گر هستند که می‌خواهند لحظه به لحظه زندگی انسان‎ها در سراسر جهان را به هم گره زده و به غم و شادی یکدیگر شریک قرار دهند چرا که هر تغییری، هر اتفاق و رویدادی در عرصه‌ها و رشته‌های مختلف در زمان و مکان‌های گوناگون که بر زندگی و سرنوشت انسان‎های کره زمین موثر خواهد بود نتیجه کار خبرنگار است.
در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی از ظهور انقلاب اسلامی تا پیروزی انقلاب، جنگ و دفاع مقدس، دوران بازسازی، دوران سازندگی و اقتصاد مقاومت تاکنون و همچنین آینده نقش خبرنگاران در جامعه حیاتی است.
از شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس تا پایان دفاع و پیروزی خبرنگاران به ‌عنوان رزمندگان مبارز، خستگی‌ناپذیر، بسیجی و ایثارگر در عرصه دفاع همه جبهه‌ها  و خط مقدم کنار رزمندگان شبانه‌روز حضور فعال داشته و در این دفاع جانانه جمع زیادی هدف ترکش، گلوله، موشک و مین قرار گرفته و به شهادت رسیدند و جمع کثیری به درجه جانبازی نائل آمدند تا توانستند طبل جنگ و دفاع را همیشه گرم، تازه و خدایی نگه دارند.
با ذکر مثالی یادآور می‌شویم که وقتی آهنگران نوحه می‌خواند( ای لشکر صاحب الزمان آماده باش. آماده باش...) در کم‌ترین زمان ممکن این این صدا به گوش تمام جبهه‌ها، شهرها و کشورها منتقل شده و به همه مردم و رزمندگان شور، شعف، پایمردی و ایستادگی می‌بخشید.
مهم‌تر وقتی امام راحل پیام دفاع، مبارزه و ایستادگی می‌فرمودند این خبرنگار بود که در اسرع وقت به گوش تمامی مردم ایثارگر ایران و جهان می‌رساند.
وقتی مارش جنگ و عملیات سپاه اسلام به گوش می‌رسید و رزمندگان به دشمن حمله کرده و دشمن زبون را به شکست کشیده و پیروزی به ارمغان می‌آوردند این خبرنگار بود که به گوش مردم خبر می‌رساند.
هرگاه خبرنگاران در جنگ و خطوط عملیاتی پدافندی وارد می‌شدند تا فیلم و مصاحبه تهیه کرده، شور و شوق، دلداری و استواری رزمندگان را به ارمغان داشت و از همه مهم‌تر چه عزیزانی که قبل از عملیات با خبرنگاران مصاحبه کرده و بعد شهید شدند و این مصاحبه به عنوان بزرگترین خاطره جنگ برای خانواده‌ها و رزمنده‌ها ماند تا قیامت.
خبرنگاران  زیادی بودند که حین گزارش و مصاحبه مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفته و ضبط، دوربین، قلم و کاغذ از آن‌ها به یادگار ماند و خود رفتند.
نقش خبرنگاران در به تصویر کشاندن صحنه‌های عرفانی الهی از مناجات و نماز رزمندگان تا توسل‌های شبانه که خبرنگاران ضبط و پخش کرده و بارها مردم را در مصونیت جنگ دفاع و شهدا برده که باعث حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی شد غیر قابل انکار بوده و چه صحنه‌های سرنوشت‌سازی از سخنان امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری و دیگر مراجع تقلید و علما و... که با پخش و انتقال آن‌ها مصونیت، اقتدار و پیروزی اسلام و جامعه اسلامی را رقم زده و به همه دلدادگان اسلام در ایران و جهان روحیه ایستادگی و استقامت و حفظ ارزش‌های اسلامی را در پی داشت.
زیباست که در ادامه مطالب روایتی از حضور خبرنگاران در 8 سال دفاع مقدس به نقل از رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و فرمانده سابق سپاه پاسداران گچساران؛ بهمن ایمانی‌فر از رزمنده‌های جنگ تحمیلی را بیاورم.
ایمانی‌فر با اشاره به حضور تاثیرگذار خبرنگاران در دوران جنگ تحمیلی  با بیان اینکه عملیات فتح‌المبین در اول فروردین ماه سال 61 روبه‌روی شوش دانیال شروع شد، این‌گونه اظهار کرد: این عملیات با رمز 3 بار یازهرا (س) شروع شد و در مرحله اول عملیات گردانی که ما عضو آن بودیم به فرماندهی سردار شهید هرمزپور از سپاه استان در شب اول پل دفاعیه تا تپه سبز روبه‌روی سایت‌های موشکی 5-4 را به تصرف در آوردیم.
وی افزود: چهار شبانه‌روز تا مرحله آخر عملیات گردان ما پشت سر دشمن واقع در محاصره کامل دشمن قرار گرفتیم  و یک روز مانده به مرحله آخر عملیات که باعث پیروزی کامل عملیات و شکست عراق در آن منطقه شد.
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گچساران با بیان اینکه در این عملیات دو واقعه عجیب رخ داد که بی‌شک از امدادهای غیبی خداوند قهار بود، ادامه داد: واقعه اول باریدن  شدید باران در نصف شب  بود که تا صبح ادامه داشت و شرایط  را بسیار سخت کرد اما دیدیم که تانک‌ها، نفربرها و خودروهای کشور عراق در گل ماند و نتوانستند تا ظهر روز بعد آن به طرف ایران حرکت کنند.
ایمانی‌فر بیان کرد: بعد از ظهر همان روز تعدادی هواپیمای توپولوف  بمب‌افکن آمدند و همه جبهه روبه‌روی ما را بمباران کردند و تانک‌ها، خودروهای دشمن، انبار مهمات و و نفرات دشمن را منهدم کردند و ما هم در محاصره فقط شاهد این صحنه‌ها و دفاع از چهار طرف خود بی‌خبر از پیروزی عملیات و پیشرفت دفاع بودیم.
وی تصریح کرد: با انهدام سنگرهای دشمن ما به داخل سنگرهای عراقی و در بین جنازه‌ها و کشته‌های عراقی یک رادیو پیدا کردیم که با روشن کردن آن و نیم ساعت کلنجار رفتن با آن تا ایران را بگیرد و موفق به اخبار ایران شویم نشد، چون رادیو فقط عربی و صدای عراق و اعراب را پخش می‌کرد که پس از ناامیدی یکی از رزمنده‌ها که بعدها به درجه عظیم شهادت نائل آمد رادیو را از ما گرفت و با عصبانیت زیاد به آن طرف خاکریز پرت کرد.
فرمانده سابق سپاه پاسداران گچساران و از یادگاران 8 سال جنگ تحمیلی ادامه  خاطره را این‌گونه بیان کرد: بعد از چند لحظه از پرت شدن، رادیو خود‎ به ‎خود رفت روی موج ایران و مارش حمله پخش شد و صدای خبرنگار رادیو اهواز آقای کریمی پخش و همان لحظه کریمی گفت: شنوندگان عزیز مردم سلحشور ایران توجه فرمایید، هواپیماهای بمب‌افکن عراق به ‌طور اشتباهی منطقه عملیاتی رو‌به‌روی تپه سبز و سایت‌های 5 و 4 را چند دقیقه پیش بمباران کرده و خسارات و تلفات بسیار زیادی به دشمن‌ زبون رسانده‌اند و این چیزی جز معجزه الهی نبود.
ایمانی‌فر گفت: این در حالی بود که ما صحنه بمباران را زنده و روبه‌روی خود می‌دیدیم و همه رزمندگان گردان تکبیر گویان این خبر را جشن گرفتند و این رادیو و خبرنگار باعث خوشحالی و استقامت مجدد رزمندگان آن جبهه شد./فارس
نام شما

آدرس ايميل شما

دوست
Iran, Islamic Republic of
درود بر تو
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
روزخبرنگار بر شما و جامعه رسانه مبارک
مردی ازلیشتر
Iran, Islamic Republic of
باسلام وخسته نباشید

احسنت برشما روزخبرنگار روبه همه عزیزان خبرنگار خصوصا شما هم ولایتی عزیز تبریک میگم انشا اله موفق باشید .
مکتب نوگرا
Iran, Islamic Republic of
ببخشید میشه راجب ارایش تانکها در زمان جنگ هم مطلب بزنید
اشنا
Iran, Islamic Republic of
بهتون تبریک میگم
نرگس احمدپور
Iran, Islamic Republic of
درودمتن زیباییه.روزخبرنگار برهمه ی اصحاب رسانه مبارک
....
Iran, Islamic Republic of
مطلبو نخوندم بیشتر فیسو دریافتم
:-))
مکتب نوگرا
Iran, Islamic Republic of
راجب ارایش تاکتیکی تانکها نیز مطلب بنویسید
مکتب نوگرا
Iran, Islamic Republic of
لطف کنید راجب ارایش تاکتیکی تانکها در زمان جنگ نیز مطلب بزنید
کرمی
Iran, Islamic Republic of
تلاش دز جهت ارائه واقعیت های موجود کار بسیار شایسته ای است و شما این مهم را به خوبی انجام داده اید ، کارتان خوب بود و روز خبرنگار را به شما تبریک می گوئیم .
خانم معزی
Iran, Islamic Republic of
رررررررررررررررووووووووووووزززززززززززتتتتتتتتتممممممممممببببببببببببباااااااااااااارررررررررررررکککککککک
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
ایمانی /... تو جنگ بوده باشد .
ا محمدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم خمیسی بانوی خستگی ناپذیر

سوگند خداوند به قلم، تصدیق گر عظمت و بزرگی حرفه شریفی است که هفدهم مرداد ماه به بهانه شهادت یکی از راویان صادق این عرصه به این نام مزین گردیده است.
با تبریک روز خبرنگار جهاد ارزشمندتان و اراده آهنینتان را ارج نهاده و موفقیتتان را در تحقق رسالت خبررسانی آرزومندیم.
نظر کودک پنج ماهه گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
بییطظسشسیظششیسصثظثظصسقطسظیسسش بقثزیققققققفقزقیززیبقغفیبقق6غفبغ55ق7غفففبلففبل
بسیج دانشجویی باشت
Iran, Islamic Republic of
درود بر تو ر وزت مبارک خوش خبر باشی
نظر کودک پنج ماهه گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
عر...........................ب.......لی................شت........ری هم شه................................ری پاک.............................دل
بوستان
Iran, Islamic Republic of
واقعا بهتون تبریک میگم ؛ درود بر شما
داداش
Iran, Islamic Republic of
روزت مبارک
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1