تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۵۸۳۴۴

پایتخت طبیعت ایران در بن بست مسافران یا مسئولان؟!

۲
۰
کبنا ؛مسعود بهروز*  صادق حسن پور**
استان زیبا و چهار فصل کهگیلویه و بویر احمد به واسطه هم جواری با استان های مهم خوزستان، بوشهر، فارس و اصفهان، آب و هوا و اقلیم چهارفصل، جاذبه های بکر گردشگری، تاریخی و مذهبی، بهسازی نسبی راه های مواسلاتی استان، در فصول مختلف سال میزبان مسافران از سراسر کشورمان می باشد.ghardshghari (8)
ازمیان شهرستان های استان، بویراحمد و دنا به دلیل قرار گرفتن در دامنه دنای استوار در سال های اخیر در فصول گرم سال میزبان خیل عظیمی از مسافران بوده به گونه ای که هرسال نسبت به سال قبل این روند با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو بوده و از دید هر شهروندی غیر قابل چشم پوشی است. در تعطیلات عید سعید فطر در روزهای اخیر شاهد ازدحام بی سابقه هموطنان به دو شهرستان بویراحمد و دنا بودیم که به گفته کارشناسان تعداد مسافران در این تعطیلات بسیار بیشتر از مسافران عید نوروز امسال و به گفته مدیر کل محترم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان حدود یک میلیون نفر تخمین زده می شود. حال این سوال مطرح می شود که آیا تمهیدات مسئولان محترم هم نسبت به عید نوروز بهتر و شایسته تر بوده است؟ بدون شک پاسخ خیر است!
در روزهای اخیر مساله ای مهمی که مطرح می شود ایجاد مشکلات متعدد برای مسافران و همشهریان محترم می باشد که بدون تردید ریشه در بی تدبیری و عدم کفایت مسئولان مرتبط در سطح استان وشهرستان ها در کوتاه مدت و بلند مدت دارد. فرصت ارزشمندی که در این سال ها به سادگی از دست می رود و اگر چاره ای اندیشیده نشود به یک بحران تبدیل می شود.
نویسندگان این مقاله به دور از غرض ورزی و سوء نیت به بررسی برخی از مشکلات و معظلات روزهای اخیر در شهر یاسوج می پردازند امید است که قدمی هرچند ناچیز در بهبودی وضعیت نامناسب کنونی شهر و استانمان باشد و مورد توجه خوانندگان ارجمند قرار گیرد.
حال به بیان برخی مشکلات و کاستی ها در شهر یاسوج به عنوان مرکز استان می پردازیم :
1. کمبود فضای سبز و پارک های تفریحی در مرکز استان با وجود مناطق مستعد فراوان در اکثر نقاط اطراف شهر همچون پارک جنگلی که سال هاست به حال خود رها شده است و یا پارک ساحلی که ظرفیت بالایی جهت توسعه دارد. به یاد آوریم اقدام عجیب و نسنجیده استاندار وقت استان را که هزینه هنگفتی صرف خاک برداری از تپه تاریخی استانداری نمود و هیچ کس جلوی این تصمیم احساسی و نادرست را نگرفت! سپس استاندار رفت و یاسوج ماند و تلی از خاک و هزینه ی میلیاردی بی فایده! شاید اگر آن هزینه صرف احداث پارک شده بود امروز بخشی از مشکلات اسکان مسافران حل شده بود.
2. کمبود امکانات اولیه رفاهی و بهداشتی (نظیر سرویس بهداشتی، پارکینگ خودرو، شیر آب و ...) در پارک های تفریحی موجود، اعتراض و گله مندی مسافران را در پی داشت، به گونه ای که تعداد کم سرویس های بهداشتی که بعضی از آن ها با قطعی آب و عدم بهداشت کافی مواجه بودند مشکلات زیادی برای مسافران ایجاد کرد و صف های طولانی را در کنار آن ها تشکیل داد .
3. عدم پیش بینی مناسب مسئولان جهت اسکان، راهنمایی مسافران و عدم استفاده از حداکثر ظرفیت نهاد هایی همچون آموزش و پرورش و ... مسافران را به علت کمبود جا سردرگم کرده و مجبور به پناه آوردن به مکان های نامناسبی همچون پیاده رو ها و میدان ها و ... نمود.
4. وضعیت نامناسب آسفالت خیابان ها و سنگ فرش معابر که سبب آسیب به خودروها و سلامت مسافران شد و به نوعی اعتبار مرکز استان را هم زیر سوال برد.
5. عدم رعایت اصول صحیح شهر سازی در یاسوج در بافت های جدید شهر (مانند عرض کم خیابان ها، عدم رعایت حریم قانونی خیابان ها و کوچه ها، نامناسب بودن خدمات شهری و ... ) و همچنین باریک بودن و نامناسب بودن جاده های منتهی به مکان های تفریحی همچون آبشار ،تنگه مهریان و پارک جنگلی که علاوه بر زشت نمودن سیمای ظاهری شهر، خطراتی را برای مسافران و همشهریان به همراه داشت.
6. قطعی طولانی آب در برخی مناطق شهر یاسوج با وجود اینکه این شهر بین دو رودخانه پر آب و زلال بشار و مهریان با میانگین بارش سالانه 800 میلیمتر واقع است، موجب انتقاد شدید همشهریان و مسافران شده بود.
7. ترافیک بسیار سنگین در پل های بشار در هر دو مسیر رفت و برگشت به علت عدم اتمام پروژه پل سوم بعد از گذشت بیش از10سال و تعویض چندین استاندار و یا عدم احداث پل های جدید. این مساله وقتی حیاتی می شود که مسیر بیمارستان امام سجاد از طریق همین پل ها و از وسط پارک ساحلی با ترافیک سنگین خودروها در فصل های بهار و تابستان می گذرد. حال تصور کنید در چنین روزهایی انتقال بیماران اورژانسی و حادثه دیده به بیمارستان که نیاز فوری به رسیدگی دارند چگونه انجام می شود! آیا این تاسف بار نیست؟
این ها تنها گوشه ای از مشکلات موجود است که به واقع به علت عدم وجود مدیران توانمند و خلاق از گذشته تاکنون، هر روز بر حجم آن افزوده می شود و علی رغم تبلیغات فراوان از کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مرکز این استان به واسطه داشتن نعمت های خدادادی، ظرفیت بالای گردشگری و مردمی شریف و مهمان نواز، لباس پایتخت طبیعت بر تن یاسوج گشاد به نظر می رسد.
خاطره های تلخ چند روز اخیر در بویر احمد و دنا که سابقه تاریخی دارد شاید سبب شود هم استانی های مهمان نواز از این به بعد در دعوت خود از هموطنان جهت مسافرت و اقامت در این استان تجدید نظر نمایند!!! چرا که این دعوت از چند جهت مساله ساز می باشد:
1- آن که خواب خوش مسئولان استانی و شهرستانی را بر هم می زند.
2- باعث شرمندگی مردم میهمان نواز این استان در برابر میهمانان و مسافران می گردد.
3- باعث ایجاد ترافیک در راه ها و جاده های شهری به خصوص معابر، پارک ها و مکان های گردشگری و تفریحی می گردد که هم موجب ناراحتی مردم و هم میهمانان می گردد.
4- و در نهایت به چالش کشیده شدن امنیت و رفاه مردم آن هم به واسطه عدم آمادگی و پیش بینی نهاد های مسئول.
گردشگری امروز در دنیا یک صنعت پردرآمد محسوب می شود و اهمیت آن تا حدی است که رشته های دانشگاهی هم در این زمینه تاسیس شده است. گردشگری دارای آثار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قابل ملاحظه ای می باشد. حال که با کمترین هزینه این فرصت ارزشمند نصیب استان ما شده است آیا زمان آن نرسیده که با توسعه زیر ساخت ها و فرآهم آوردن امکانات به توان در ایجاد فرصت های شغلی جدید و نیز افزایش اشتغال زنان و جوانان در فعالیت‌های مرتبط با این صنعت، در استانی با رده های نخست آمار بیکاری به تناسب جمعیت خود ، کسب درآمد برای مردم و خود دولت، فروش تولیدات محلی اعم از صنایع دستی و یا محصولات کشاورزی با ایجاد بازارهای جدید، توسعه بینش و آگاهی نسبت به مردم استان و فرهنگ اصیل ایلیاتی و ... اقدامات پایه ای وتاثیر گذاری از سوی مسئولین انجام پذیرد؟
حال سوالات اساسی که در ذهن هر شهروندی شکل می گیرد آن است که چرا باید در برخورد با یک چنین مساله کوچکی، این همه تزلزل و بی ثباتی را شاهد باشیم؟! چرا باید یک فرصت برای ما به واسطه بعضی بی مبالاتی ها به یک تهدید تبدیل شود؟! آیا اساسا مسئولین محترم استانی به این استان به چشم یک استان گردشگر پذیر می نگرند؟! و پیش بینی های لازم و اقدامات مقتضی را در مناسبت های مختلف هم راستا با این امر، مدنظر دارند؟! آیا اساسا طرح جامع فرهنگی متناسب با ظرفیت های توریستی و گردشگری این استان تدوین شده است؟! آیا اساسا مراکز خاص فرهنگی- تفریحی برای پذیرایی یا اسکان گردشگرانی که مقصد خود را این استان انتخاب می کنند پیش بینی شده است؟! آیا در شأن این استان و مردم اصیل آن می باشد که میهمانانشان در صف های طویل سرویس های بهداشتی بمانند؟! آیا صحیح است که مکان های مناسب و امن برای اسکان این عزیزان پیش بینی نشده باشد؟! آیا باید تنها اقدام مسئولین برای پذیرایی از مسافران دریافت هزینه ورود از آنها جهت وارد شدن به محوطه آبشار و پارک ساحلی یا دیگر مکان های تفریحی خدادادی باشد که با کمترین خدمات رفاهی تجهیز شده اند؟! آیا باید تنها اقدام فرهنگی صورت گرفته جهت معرفی فرهنگ اصیل این استان فروخته شدن سی دی هایی از موسیقی های محلی استان باشد آن هم از طرف کودکان و نوجوانان سی دی فروش که بر روی پمپ بنزین ها اقدام به فروش آنها می کنند که از سر خوش ذوقی شان و شاید هم اطلاعشان از علاقه میهمانان این استان به موسیقی و فرهنگ محلی این استان، این راه را برای امرار و معاش خود انتخاب کردند؟! و صدها آیا و چرای دیگر!!!
به هر حال آنچه که روشن و آشکار است آن که نمره قبولی را باید به مردم عزیز بویراحمد و دنا داد که این چند روزه با ملاحضه حال مسافران و درک شرایط موجود، کمتر در ساعات پر ترافیک با اتومبیل شخصی به پارک ها و خیابان ها می آمدند و با خوش رفتاری و خوش برخوردی با مسافرین سعی بر آن داشتند تا آنکه کمبود امکانات و دیگر مشکلات را جبران کنند حتی مشاهده می شد که منزل و امکانات خود را در اختیار آن ها می گذاشتد. متاسفانه نمره مردودی را باید به مسئولان استانی و شهرستانی داد که اقدام شایسته ای را جهت رفاه حال مسافران تابستانی انجام ندادند تا آنکه عاملی باشد بر تشویق آنان جهت مسافرت مجدد به این استان، گویی نه توانایی پیش بینی این حجم از مسافرت را در این فصل گرم از سال به استان خوش آب و هوای کهگیلویه و بویر احمد، داشته اند و نه شجاعت عذرخواهی از مردم و مسافران بعد از این همه سهل انگاری و کاستی!
بی شک در این باره انتظاراتی نیز انتظاراتی وجود دارد :
1. شایسته است جامعه دانشگاهی و فرهیختگان استان ما به عنوان چشم بینای مردم در برابر این معظلات و بحران ها سکوت نکرده و با منطق و استدلال که خاصه این قشر تاثیر گذار و دانا است، در جهت مطالبه حقوق مردم از مسئولان تلاش بسیار نمایند.
2. انتظار می رفت و می رود که صدا وسیمای مرکز استان و شخص ریاست محترم صدا و سیمای مرکز استان با هدف کاهش معظلات و مشکلات این چنینی در جهت توسعه کیفی و کمی استان، اقدام به برگزاری برنامه های نقد و بررسی با حضور کارشناسان مجرب و مسئولین محترم نماید.
3. انتظار می رود استاندار محترم و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به ویژه نماینده محترم بویراحمد و دنا در برابر کوتاهی های اخیر مسئولان در تعطیلات اخیر با برخورد قاطع خود در راستای استیفای حقوق مردم، اقدامات شایسته ای را انجام داده و به اطلاع مردم شریف برسانند.
حال در پاسخ به پرسش مطرح شده در ابتدای مقاله باید گفت پایتخت طبیعت ایران در بن بست ناتوانی و بی کفایتی مسئولان از گذشته تا کنون بوده است!!! در واقع خلاء وجود یک طرح جامع گردشگری در بلند مدت برای این استان که همه ابعاد قضیه در آن دیده شود راه حل مهم رفع مسائل و مشکلات موجود می باشد که هر از چند گاهی بیشتر خود را نمایان می سازند. به علاوه همان طور که بیان شد حجم مسافرانی که در فصل تابستان استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص شهرستان های بویر احمد و دنا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند بسیار بیشتر از مسافرین نوروزی این استان و این شهرستان ها می باشد، بنابراین در کوتاه مدت باید از طرف مسئولان مرتبط تمهیدات لازم در این رابطه اندیشیده شود، می بایست امکانات لازم جهت اسکان مسافران و رفاه حال آنها را فراهم آورند تا آن که هم سبب رضایت آنان، کاهش مشکلات مردم و هم از پناه بردن افسار گسیخته مسافران به دامان طبیعت جلوگیری گردد چرا که بی شک در بلند مدت مشکلات زیان باری را برای محیط زیست و طبیعت ایجاد می نماید. نهاد های ذیربط فرهنگی نیز می بایست در جهت معرفی فرهنگ اصیل این استان با برگزاری مراسمات و جشن هایی هم راستا با فرهنگ اسلامی- ایرانی در مراکز فرهنگی و پارک ها در این ایام برنامه ریزی دقیق و تلاش وافر نمایند. امید است از این پس و در باقیمانده ایام تابستان اقدامات فوری لازم از طرف مسئولان در جهت رفع کمبود های موجود، صورت پذیرد.
*-کارشناس ارشد مهندسی شیمی
**-دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نفت
نام شما

آدرس ايميل شما

گرسیوز
Iran, Islamic Republic of
از کوزه همان تراود که در اوست .عزیزان فکر میکنید که توان مسولان استان بیشتر از این است اگر این فکر را دارید اشتباه کرده اید این خط واین هم نشان تعطیلات بعدی قضاوتها را میبینیم دیگر بعد از یکسال مردم عمل میخواهند واین در شرایطی است که عمر استانداران در این استان 2سال است من خودم اصلاح طلب هستم ولی دل پری از این همه شعار وگفتار درمانی دارم
بلوط
Iran, Islamic Republic of
بروید به فکر تولید باشید طرحی مضخرفتر از گردشگری (ول گردی ) نداریم
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1