تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۵۸۲۰۷

روستاهای بدون گاز در کنار خطوط انتقال گاز

۱
۰
کبنا ؛بخش پاتاوه در استان کهگیلویه و بویراحمد در جوار خطوط انتقال گاز سراسری و بر روی محور ترانزیتی جنوب به مرکز کشور و با داشتن ظرفیتهای کم نظیر، غرق در محرومیتهایی است که دل ساکنان آن را به درد آورده است.
بخش پاتاوه در شهرستان دنای استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این بخش در جوار سلسله کوههای دنا قرار گرفته و بیش از 95درصد مساحت آن را کوهستان تشکیل می دهد.patave
این بخش به مرکزیت بخش پاتاوه از دو دهستان "پاتاوه" و "سادات محمودی" تشکیل شده و نزدیک به 50 روستا و بیش از 50هزار نفر جمعیت دارد.
قرار گرفتن در کنار مراتع سرسبز دنا و عبور رودخانه بشار از دل این بخش، موجب شده دامداری و کشاورزی اصلی ترین شغل مردم این بخش باشد و البته برخی نیز در شهرهای همجوار به کارگری مشغول هستند.
برنج یکی از اصلی ترین محصولات کشاورزی پاتاوه است که به دلیل کوهستانی بودن منطقه و اراضی کم، سطح زیر کشت زیادی ندارد اما نقش مهمی در اقتصاد خانواده ها ایفا می کند.
منطقه ای کوهستانی با آثاری از هزاره قبل از میلاد
بخش و شهر "پاتاوه" اگرچه تازه تاسیس است اما وجود آثار باستانی و تاریخی حکایت از سابقه دیرینه این منطقه دارد. پل پاتاوه بر روی رودخانه بشار در کنار این شهر اثری به جای مانده از دوران هخامنشی و صفوی است و نشان دهنده رونق این منطقه در قرون گذشته است.
گفته می شود این ناحیه به دلیل ویژگی اقلیمی و جغرافیایی یکی از راه‌های اصلی تیسفون، استخر و شوش، بهبهان و اصفهان بوده و بر همین اساس پل‌های زیادی در همین مکان احداث شده‌ که اغلب به دوره پیش از اسلام تعلق دارند.
پایین تر از پل پاتاوه، یک اثر باستانی در کنار رودخانه وجود دارد که آن را تخت "شاه نشین" نامیده اند و قدمت آن را مربوط به دوران هخامنشی می دانند.
وجود دو گورستان مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد در "لما" و بخش سادات محمودی که در حین جاده سازی کشف شدند از دیگر نشانه های سابقه دیرینه زندگی در این منطقه است.
شهر پاتاوه مرکز این بخش در فاصله 45 کیلومتری یاسوج و در مسیر ترانزیتی جنوب به مرکز کشور قرار گرفته و خط لوله انتقال گاز سراسری هم از کنار این شهر می گذرد.
با همه این ها شهر و بخش پاتاوه غرق در محرومیت هاست و ناله مردم و مسئولین آن از نداری ها و کم توجهی ها بلند است.
روستاهای بدون گاز در کنار خطوط انتقال گاز
بخشدار پاتاوه در این خصوص می گوید: خط لوله گاز سراسری از دل این منطقه می گذرد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده اما بسیاری از روستاهای پاتاوه از مزیتهای آن محروم هستند.
احسان دانشی می افزاید: این خط لوله طبیعت زیبای منطقه را زخمی کرده و موجب قطع بسیاری از درختان شده و با توجه به اینکه تا فاصله 250 متری آن هرگونه ساخت و سازی ممنوع است، مشکلاتی برای کشاورزان نیز ایجاد کرده است.
وی بیان می کند: در حالی بخش پاتاوه در کنار خطوط انتقال گاز سراسری قرار دارند که 60درصد از روستاهای آن فاقد گاز هستند.
جنگلهای دنا در معرض تخریب
دانشی ادامه می دهد: قرار گرفتن روستاهای بدون گاز در دل جنگلهای دنا موجب شده مردم از سوخت گیاهی استفاده کنند که این خسارتهای فراوانی به جنگلهای نیازمند حفاظت دنا وارد کرده است.
دانشی به ایستگاههای تقویت و پمپاژ گاز "شترخون" و "باگ" اشاره می کند و می گوید: این دو ایستگاه نه تنها منفعتی برای مردم پاتاوه ندارند بلکه مشکلات زیست محیطی برای منطقه ایجاد کرده اند.
وی تصریح می کند: این در حالی است که حتی اغلب کارگرانی که در این پروژه کار می کنند، غیر بومی هستند.
این مسئول اضافه می کند: همچنین به رغم اینکه این دو ایستگاه در بخش پاتاوه قرار دارد اما مدیریت آن در اصفهان است و بیمه پرسنل آن نیز در اصفهان واریز می شود.
تاسیسات گاز حتی شغلی برای پاتاوه ای ها ایجاد کرد
بخشدار پاتاوه می افزاید: همچنین تامین نیروی انسانی و خریدهای آن در خارج از استان انجام می شود.
دانشی عنوان می کند: این تاسیسات غیر از آلودگی هیچ منفعتی برای مردم پاتاوه ندارد و باید درصدی از درآمد آن صرف مسائل زیست محیطی و بهبود وضعیت منطقه شود.
بخشدار پاتاوه همچنین می افزاید: هم اکنون مردم با ترس و لرز در کنار این ایستگاهها زندگی می کنند و آرامش ندارند.
وی بیان می کند: در سال گذشته یکی از لوله های گاز منفجر و صدای مهیب آن موجب وحشت اهالی منطقه شد.
شهر پاتاوه در کنار لوله های گاز آتش نشانی ندارد
دانشی می گوید: این انفجار مهیب حتی ساعتی موجب مسدود شدن محور ملی یاسوج به اصفهان شد و اطفای حریق به دلیل نبود امکانات آتش نشانی زمانی زیادی برد.
وی به نبود آتش نشانی در بخش پاتاوه اشاره می کند و می گوید: شهر پاتاوه به رغم اینکه در کنار این خطوط گاز و جاده ترانزیتی جنوب به مرکز کشور قرار دارد اما فاقد آتش نشانی است.
وی می افزاید: وقتی نقطه ای در این منطقه دچار آتش سوزی می شود باید از شهرهای یاسوج و سی سخت درخواست آتش نشانی کنیم که به دلیل فاصله زیاد این دو شهر با پاتاوه و کوهستانی و پرترافیک بودن این جاده ها، حداقل 1.5 ساعت طول می کشد تا ماشین آتش نشانی به منطقه برسد و تا آن زمان دیگر چیزی برای خاموش کردن باقی نمی ماند.
سرنوشت نامعلوم 17 روستا در پی احداث سد خرسان
دانشی همچنین به احداث سد خرسان در پایین دست بخش پاتاوه اشاره می کند و می گوید: احداث این سد نیز بر مشکلات مردم بخش پاتاوه به ویژه دهستان سادات محمودی افزوده است.
وی ادامه می دهد: این سد منفعتی برای پاتاوه ندارد زیرا در پایین دست آن قرار دارد و نه تنها اشتغال و درآمدی برای مردم سادات محمودی ایجاد نمی کند بلکه 17 روستا را به زیر آب می برد.
دانشی بیان می کند: به رغم اینکه این تعداد روستاها و زیرساختهای آن به زیر آب می رود اما تاکنون هیچ مکانی برای اسکان این تعداد روستا مشخص نشده است.
وی می افزاید: این تعداد روستا سه هزار و 800 نفر جمعیت، 18 هزار دام سبک، پنج هزار دام سنگین، 900 هکتار زمین دیم، 300 هکتار زمین آبی و پنج هزار و 600 کندوی زنبور عسل دارند.
دانشی تصریح می کند: به نظر می رسد این سد فاقد مطالعات اجتماعی است و تکلیف مردم منطقه مشخص نیست و سرنوشت آنها معلق مانده است.
جاده ای که به قتلگاه شبیه است
بخشدار پاتاوه همچنین به مشکلات جاده یاسوج به پاتاوه و اصفهان اشاره می کند و می گوید: این جاده یک محور ملی است و جنوب کشور را به مرکز متصل می کند اما همچنان به دلیل دو طرفه بودن، کمی باند سبقت و عرض کم جاده حوادث رانندگی زیادی در آن به وقوع می پیوندد.
وی تصریح می کند: طی سالهای اخیر بسیاری از مردم این منطقه و دیگر هموطنان جان خود را در این محور ارتباطی از دست داده اند.
به گزارش مهر، رنج نامه مردم و مسئولین پاتاوه به اندازه عمق محرومیت های آن است و مشکلات بخش پاتاوه بسیار بیشتر از اینهاست.
با این حال مردم محروم این منطقه زیبا و بکر چشم انتظار یاری مسئولین هستند که با تدبیر گره از کار فروبسته آنان بگشایند.
نام شما

آدرس ايميل شما

یاشار بوم راشین
Iran, Islamic Republic of
در برخی از موارد می توان بدون صرف هزینه های گزاف انتقال گاز ,گاز مورد نیاز اهالی یک روستا را با بهره گیری از فضولات حیوانی و زایدات انسانی تامین نمود.این گاز که دست کم نیازهای پخت و پز و گرمایشی اهالی یک روستا را برآورده می کند بیوگاز نام دارد که در وبسایت www.yarabumco.ir اطلاعات خوبی در باره آن یافت می شود.
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1