تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۵۸۱۷۹

قالب یخی که تمام زحمات صنعت و معدن استان را بر باد داد

۲
۰
کبنا ؛در تعطیلات چند روزه عید فطر، استان کهگیلویه و بویراحمد با ورود انبوهی از مسافران و گردشگرانی مواجه شد که مناطق سردسیری این استان را برای گذراندن تعطیلات چهار روزه خود انتخاب کرده بودند.
حجم مسافران وارد شده به شهر یاسوج در این مدت به حدی بود که کمتر کسی پیش‌بینی آن را می‌کرد؛ اما ضعف‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در زیرساخت‌های گردشگری و خدماتی مربوط به امروز و دیروز نیست و این درد در حال تبدیل شدن به یک درد تاریخی است.
ghardshghari (18)
از سوی دیگر انتظارات مردم و گردشگران روز به روز در حال بیشتر شدن است و استان کهگیلویه و بویراحمد راهی ندارد میان زیبایی خدادادی‌اش و محرومیت‌های زیرساختی خود تعادلی ایجاد کند که کمترین نارضایتی‌ها باشد.
نمی‌شود انتظار داشت همه این ضعف‌های تاریخی یک شبه مرتفع شوند و گردشگران در یک شرایط ایده‌آل و مطلوب وارد اماکن گردشگری و تفریح‌گاهی این استان شوند.
اما در این بین نباید از حق گذشت و نگفت که حداقل در یک سال گذشته بخش‌های مختلف مرتبط با خدمات مورد نیاز گردشگران به ویژه در حوزه اصناف و بازار، دارای نظم و برنامه بهتری شده و امیدها برای نزدیک شدن به شرایط مطلوب بیشتر و بیشتر شده است.
نباید از یاد ببریم که در نوروز گذشته و تعطیلات بعد از آن در حوزه بازار و خدماتی تعمیرگاهی و تامین نان گردشگران به گونه‌ای موفق عمل شد که استاندار کهگیلویه و بویراحمد آن را نشانه‌ای برای توان مدیریتی این استان در  انجام بهتر امورات مردم دانست.
شیف‌بندی تعمیرگاه‌ها، نانوایی‌ها و فروشگاه‌ها و اکیپ‌های نظارتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که شاهد رضایت نسبی مسافران و گردشگران بودیم.
در تعطیلات چهار روزه عید فطر نیز در حوزه بازار و خدمات مربوط به صنعت و معدن شاهد عملکرد نسبتا" خوبی از سوی مسئولان این بخش بودیم؛ قرار هم نیست که ضعف‌های تاریخی و زیرساختی این استان یک شبه برطرف شوند و هیچ ایرادی نباشد؛ هر چند که انتظار کاهش و رفع این ضعف‌ها مطالبه عموم مردم است.
علی‌رغم  انتشار هماهنگ برخی گزارشات و سیاه‌نمایی چند رسانه از وجود نارسایی در خدمات بازاری و نظارت بر قیمت‌ها و تاکید بر عدم ساماندهی یخ‌فروشان باید گفت عملکرد صنعت و معدن در این ایام اگر از گذشته بهتر نبوده، بدتر نبوده به طوری که رضایت نسبی گردشگران نیز موید این مطلب است.
به وجود آمدن چنین فرصت‌های ناگهانی برای گشت و گذار و مسافرت و ورود سیل عظیمی از جمعیت، بدون شک ارائه برخی خدمات را با مشکلاتی مواجه می‌کند ولی آنچه بعد از چهار روز تعطیلات در این استان می‌توان گفت؛ عدم کمبود مایحتاج گردشگران، ارائه به موقع خدمات مورد نیاز، وفور انواع کالاها در بازار و وجود نظارت و بازرسی‌های نسبتا خوب بر قیمت‌ها است.
ghardshghari (5)
برای اثبات این ادعا، کافی است از افرادی که سایر استان‌ها را مقصد تعطیلات چند روزه خود انتخاب کردند در مورد وضعیت خدمات آن استان‌ها سوالاتی بپرسیم تا متوجه شویم که در آن استان‌ها نیز یخ‌فروش‌های سیار وجود داشته و اتفاقا این اقدام در جهت رفاه حال مسافران بوده و چند نهاد از جمله شهرداری در ساماندهی آن نقش دارند و گرنه انتخاب چند مکان ویژه فروش یخ به مراتب راحت‌تر از وضعیت فعلی بوده و احتمال بروز برخی تخلفات و فروش بیشتر از قیمت مصوب نیز کمتر می‌بود کما اینکه در کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر وجود یخ فروشی‌های سیار، چند مکان مخصوص عرضه یخ نیز در نظر گرفته شد.
متاسفانه در این بین حضور و نظارت شبانه‌روزی ماموران، بازرسان و ناظران بازار در این ایام دیده نشد اما تخلف یک یخ فروش تا این حد پررنگ شد و این همه زحمات نادیده گرفته شد.
علی‌رغم وجود برخی کاستی‌ها در ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران در تعطیلات عید فطر در کهگیلویه و بویراحمد، ولی برنامه‌های تنظیم بازار و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان موفق بوده است.
در همین خصوص سخنگوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از مطالب اخیر منعکس شده در فضای رسانه ای این استان گفت: کارکنان صنعت، معدن و تجارت تعطیلات خود را در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به سیل عظیم مسافران ورودی به استان گذراندند.
یوسف تازش با اشاره به اینکه تمامی تلاش‌های شبانه‌روزی با برخی بی‌تدبیری‌های صورت گرفته در روند توزیع یخ زیر سوال برده شد، افزود: در این زمینه هیچ کوتاهی از جانب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صورت نگرفته است.
تازش گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص ورود گردشگران به این استان مخصوصا شهرستان‌های بویراحمد و دنا از یک ماه قبل تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده بود و فراوانی کالا و شیوه مطلوب خدمت‌رسانی صنوف خدمت رسان گواه این امر است.
وی تاکید داشت: در جلسات کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی و شورای کنترل و نظارت که با حضور تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف و برخی ادارات دیگر برگزار شد قیمت 6 هزار تومان برای هر قالب یخ جهت عرضه به مصرف کننده تعیین شد و با توجه به عرضه به صورت سیار، شهرداری وظیفه تعیین مکان و ساماندهی توزیع کنندگان را برعهده گرفت.
رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شهرداری ساماندهی عرضه کنندگان یخ را به عهده داشت، افزود: نداشتن پروانه کسب این افراد، راه را بر سازمان صنعت و معدن جهت برخورد با این افراد بست.
تازش اظهار داشت: با توجه به فقدان اهرم قانونی این سازمان در خصوص این عرضه کنندگان سیار یخ، سازمان صنعت و معدن در شهر یاسوج و سی‌سخت اقدام به مشخص نمودن 20 واحد صنفی منتخب جهت عرضه یخ با قیمت مصوب به مسافران نمود و تاحدودی روند عرضه قیمت یخ را تعادل بخشید.
وی گفت:  هشت اکیپ بازرسی سیار در سطح شهرهای یاسوج و سی‌سخت به خصوص در اماکن شلوغ و گردشگرپذیر بر روند فعالیت واحدهای صنفی نظارت داشته‌اند و تمامی تلاش خود را در جهت رصد تخلفات و برخورد قاطع با متخلفین صنفی به انجام رسانده‌اند؛اگر چه با توجه به ورود سیل عظیم گردشگران سوء استفاده‌هایی نیز صورت پذیرفته است.
با شروع تعطیلات افزون بر یک هزار بازرسی و 165 مورد تماس تلفنی با سامانه 124 صورت گرفته است که این آمار خود گویای نظارت حداکثری بر شرایط بازار بوده است.
رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه ورود بی‌سابقه گردشگران نتوانست خللی در تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی ایجاد کند، افزود: تمامی کالاها به خصوص کالاهای اساسی همچون گوشت مرغ و گوشت قرمز، میوه و تره بار و لبنیات به وفور در سطح بازار شهرهای یاسوج و سی سخت موجود بود.
تازش خاطر نشان کرد: در حوزه آرد و نان نیز با تعیین و تحویل سهمیه‌های تشویق آرد، 250 واحد خبازی در شهرستان‌های بویراحمد و دنا به صورت تمام وقت اقدام به خدمت‌رسانی به گردشگران نمودند و هیچ گونه کمبود نان و یا صف‌های طولانی علی‌رغم جمعیت بسیار زیاد ورودی به استان وجود نداشت.
طی سالیان اخیر و با ورود گردشگران به استان همواره مشکلات عدیده‌ای در تامین کالاهای اساسی وجود داشته، اما آنگونه که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌گویند، طی چند روز اخیر و با ورود میلیونی گردشگران به استان با تلاش‌های فراوان در حوزه تنظیم بازار و تامین کالا و نظارت بر بازار با توجه به شرایط نامطلوب امکاناتی و نیروی انسانی این سازمان می‌توان بجای نقدهای غیره منصفانه، به پاس زحمات انجام شده و به گواه حرف‌های همین گردشگران مبنی بر وضعیت مطلوب بازار به لحاظ کمیت و کیفیت تقدیر و تشکری درخور ه عمل آورد.
مسئول روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد:چنانچه همه دستگاه‌های متولی در چنین شرایطی وظایف خود را با وجدان کاری مناسب و با احساس مسئولیت به انجام رسانند هیچ‌گاه شاهد این گونه بی‌نظمی‌ها نخواهیم بود هرچند هیچ کاری خالی از اشکال نخواهد بود.
به هر حال ضمن اذعان به وجود برخی تخلفات و سوءاستفاده‌ها با توجه به حجم عظیم ورود گردشگر باید گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت در چهار روز تعطیلات عید فطر توانست بازاری آرام و خدمات صنفی به موقع و قابل قبولی را به میهمانان این استان ارائه دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
یعنی این آقا میگوید مایحتاج گردشگران در بازار یاسوح و سیسخت را سازمان صنعت تامین کرده و با قیمت مناسب به دستشون رسونده ...... مرد مومن سازمان شما هیچ نقشی در تامین کالا و تنظیم بازار و نظارت آن در این مدت نداشت . آدرس بدید بگید در این تعطیلات فلان مغازه ها در فلان نقطه شهر کالای مناسب توزیع میکرد آدرس بدید بگید در این ایام از فلان فروشگاه بازدید یا بر فلان خدمات نظارت شد. برادر عزیز مردم ، کسبه و اصناف محترم به این ایام به چشم فرصت نگاه میکنند هرکس خودش میخواهد اجناس بهتری بیاورد و کالای مورد نیاز میهمانان را بفروشد و در این بازار رقابت عقب نموند حتی بعضا" برای جلب مشتری کاهش قیمت هم میدن . نمونه اش ماشینایی است که میوه میفروشند بعضا" ماشین اولی با وسطی و حتی آخری تفاوت قیمت در یک محصول دارد. اصلا" کاری به سازمان صنعت و معدن ندارند. این حضور گردشگران فرصتی برای اقتصاد استان است و باید نهایت استفاده از آن بشود . خوشحال نباشید که مثلا" نانوائیها نان میفروختند البته این صنف زحمتکش منتظر همین ایام هستند که بیشتر نان بفروشند تعداد زیاد نانوائیها و صنوف مشابه اگه در این ایام کار نکنند در روزهای عادی که وضعیت خوبی ندارند. شما و بویژه حوزه گردشگری اگر میخواهید اول خدا دوم مردم سوم میهمانان و چهارم مسئولین ازتون راضی باشند ببینید سایر استانها چکار میکنند . آیا صف صدمتری جلوی دستشویی دارند . خب اگه میهمانی مکرر نیاز به دستشویی داشت که باید 4 روز تعطیل را پشت دستشویی یاسوج و سیسخت می نشست . وضعیت تنظیف پارکها و مکانهای گردشگری . بازارچه های اختصاصی . شما و مسئولین گرام برای فروش محصولات و سوغات استان در مکانی مشخص به ویژه در کنار مناطق گردشگری ، خروجیهای شهر و مکانهای دارای تمرکز جمعیت چه برنامه ای اجرا کردیدو صدها مورد دیگر. پس لطفا" اینقد لفظ قلم نفرمایید . آخه احداث 50 دهنه توالت چه ربطی به عقب ماندگی تاریخی دارد. ایجاد فضایی مناسب برای برپایی چادر برای سکونت شبانه میهمانان در مناطق گردشگری و پارکها کجاش به تاریخ ربط دارد. ایجاد یک بازارچه مناسب و تحت نظارت برای تامین کلیه اقلام کالایی مورد نیاز مردم و میهمانان کجا به تاریخ ربط دارد. کشیدن یک لوله باریک آب شرب چقد وقت و هزینه میخواهد.مگر میخواهید درخت بلوط بکارید که 100 سال منتظر بزرگ شدنش باشید مگر میخواهید کوه دنا و هوای سرد یاسوج و سیسخت را درست کنید که ..... اینا را که خدا داده . مردم و گردشگران هم خودشون میان شما که نمی آوریدشون. بذارید مردم و گردشگران قضاوت کنند . رسانه ها خوب در این مدت به ضعف امکانات و ... اشاره کردند. لطفا" این کامنت برای اطلاع متولیان درج شود.
یک تحلیل گر سیاسی
Iran, Islamic Republic of
نگفتی یخ فروش چکار کرد.
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
1