تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : ۵۸۰۵۰

آقای استاندار به هیچ قیمت نمی‌فروشیم+ تصاویر

۰
کبنا ؛سدخرسان سه که در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود، هیچ منفعتی برای مردم مناطق سادات محمودی از توابع این استان ندارد و عملاَ بر زخم‌های ناشی از محرومیت آنها نمک می‌پاشند.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، سد خرسان 3 که مطالعات اولیه آن سال 1383 انجام گرفت، بعد از ده سال که از مطالعات آن می‌گذرد، مسئولان کهگیلویه و بویراحمد را با مشکلات و معارضات جدی مردمی مواجهه کرده است، بطوریکه که هم‌اکنون ادامه عملیات اجرائی دارای ابهام است.

20 روستا را آب با خود می‌برد

با اجرای سد خرسان سه بخش‌های مختلف روستاهای مناطق بویراحمد و دنا خسارت‌های زیادی وارد می‎شود و بیش از 20 روستا در استان‌ کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل زیر آب می‌برد و همچنین گفته می‌شود در صورت بهره‌برداری و افتتاح این سد، آب زمین‌های کشاورزی، بافت تاریخی و بناهای قدیمی منطقه را با خود می‎برد. علاوه بر این خسارات جبران ناپذیری به مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی و آثارهای فرهنگی، گردشگری، اماکن مذهبی و قبور شهدا و گذشتگان اهالی آن مناطق و روستاها وارد می‌شود.
همه چیز از زمانی شروع شد که استاندار کهگیلویه و بویراحمد با همراهی جمعی از مسئولان عالی‌رتبه استانی به منطقه سادات محمودی سفر کرده بود، آن موقع مردم مناطق سادات محمودی و روستاهای تابعه فریاد و دغدغه‌های خود را نسبت به اجرای سد خرسان 3 و مشکلاتی که در پی آن دامن‌گیر ساکنین این مناطق می‌شود را به گوش مسئولین و مدیران ارشد اجرائی کهگیلویه و بویراحمد رسانده ‌اند.
معاون امورعمرانی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز، اظهار کرد: خسارت‌های زیاد و قابل جبرانی به بخش‌های اقتصادی، راه، آب، برق، گاز، کشاورزی، فضاهای آموزشی، مراکز بهداشتی و درمان و مکان‌های گردشگری و مذهبی به مناطق روستایی بویراحمد و دنا وارد می‌شود.
پژمان نیک‌اقبالی افزود: با اجرای این سد بیش از پنج هزار نفر جمعیت آواره می‌شوند و متاسفانه باعث تفکیک و دو نیمه شدن شهرستان دنا خواهد شد.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: همزمان با افتتاح سد خرسان 3، 20 روستا از استان کهگیلویه و بویراحمد به زیر آب خواهد رفت که مسئولان اجرائی این سد باید منافع مردم را در نظر بگیرند.
طرحی که از صاحب خانه اجازه نگرفتند
مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز در یاسوج با ابراز تأسف و نگرانی از اجرائی این سد، اظهار کرد: من به عنوان یک کهگیلویه و بویراحمدی شرمنده مردم خودم شده‌ام که چطور پروژه‌ای به این عظیمی در این استان اجرا بشود و همه منافع آن برای استان دیگری باشد و از طرفی مردم کهگیلویه و بویراحمد آواره و بی‌خانمان شوند.
جعفرگوهرگانی در ادامه گفت: این پروژه ملی به این عظیمی در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود بدون اینکه با مسئولان این استان مشورتی بشود.
وی با بیان اینکه مدیران اجرائی سد خرسان 3 با این کارشان به مردم کهگیلویه و بویراحمد توهین کرده‌اند، اظهار داشت: بنده خواستار توقف کامل تا رفع همه ابهامات و معارضات اجتماعی ناشی از اجرای این سد می‌شوم.
یقه مشاور را باید تا قرون آخر گرفت
گوهرگانی به دیگر سدهای اجرا شده در استان کهگیلویه و بویراحمد گریزی زد و گفت: 90 درصد سدهای خاکی اجرا شده در این استان ضرورت نداشت، بطور مثال طراح سد ایلی‌آباد ممبی بهمئی برای فقط مخزن سد به ازای هر هکتار مخزن 6 میلیون تومانی هزینه کرده که اصلاً توجیه اقتصادی ندارد و مشاور این طرح بدون اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد حاضر شود دست به این اقدام زده است.
وی ادامه داد: مشاور طرح ناشی بود و دستگاه‌های ناظر به خوبی نظارت نکردند.
مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه باید یقه چنین مشاوران را تا گرفتن قرون آخر پولی که بابت این مشاوره گرفته‌اند، بگیری، گفت: سدخرسان سه در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ نقشی در توسعه کشاورزی این استان ندارد و فقط مخزن آن در کهگیلویه و بویراحمد است.
گوهرگانی افزود: با اجرای این سد اراضی کشاورزی، باغات، روستاها، مجتمع‌های آبزی‌پروری، مراتع و جنگل‌ها به زیر آب می روند.
سرنوشت مردم سادات محمودی درسد خرسان 3 مشخص نیست
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز از یاسوج با بیان اینکه سد خرسان 3 فاقد مطالعات اجتماعی است، اظهار کرد: سرنوشت مردم محروم منطقه سادات محمودی در این طرح مشخص نیست و با اجرای طرح خرسان 3 مردم این مناطق ابزار معیشت خود را از دست می‌دهند.
سید موسی خادمی گفت: کار کارشناسی در اجرای این سد صورت نگرفته است و معضلات و مشکلات ناشی از آن فقط دامن‌گیر مردم و مسئولان این استان می‌شود.
خادمی به نشست مشترک استانداران کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری که به منظور بررسی مشکلات و معضلات اجتماعی سد خرسان سه برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این نشست مطرح شد که باید تمام منافع مردم در نظر گرفته شود.
نمکی بر زخم مردم سادات محمودی
khrsan3 (4) khrsan3 (5) khrsan3 (6) khrsan3 (7)
همانطوری که مطرح شد، مطالعات اولیه طرح در سال 1383 آغاز شد و حدود 20 روستا به لحاظ زراعی و کشاورزی و تخریب برخی تأسیسات زیربنایی از جمله راه‌های مواصلاتی خسارت خواهند دید.
سد خرسان 3  دارای مخزنی با حجم 10 هزار و 158 میلیون مترمعکب است و یکی از 10 سد بزرگ کشور به شمار می‌رود و هزار و 106 مگاوات برق برای تولید می‌کند و تاکنون برآورد دقیقی از میزان خسارت و تعداد روستاهایی که غرق می‌شود در دست نیست.
سخن آخر اینکه، اولاً؛ چرا پروژه‌ای به این مهمی در استان کهگیلویه و بویراحمد بدون مطالعات اجتماعی و کار کارشناسی و در نظر گرفتن منافع مردم اجرا بشود ولی با هیچ یک از مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص صحبتی صورت نگیرد.
دوماً؛ با اجرای این طرح نمک بر زخم‌های ناشی از محرومیت بر دل مردم مناطق سادات محمودی زده خواهد شد و عملاً هیچ منفعتی برای مردم این مناطق چه به لحاظ کشاورزی و سایر امور در پی نخواهد داشت.
سوماً؛ در احداث کارگاه فنی و آغاز مطالعات اولیه آن هیچ یک از نیروها و کارگران کهگیلویه و بویراحمد به کار گرفته نشده و همه نیروها غیربومی استخدام شده، مخزن این سد در این استان احداث شده است.

عکس: علی اکبرپاک

گزارش: کمایی
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1