تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۵۷۹۲۸

پیدا شدن اسناد مالی دانشگاه آزاد یاسوج در منابع طبیعی

۰
کبنا ؛برخی ادارات، نهاد و دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با ریختن زباله، نخاله‌های ساختمانی و اسناد مالی خود در عرصه‌های منابع طبیعی به کمک سوءاستفاده کنندگان در تخریب منابع طبیعی می‌آیند.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، اهمیت منابع طبیعی در حیات بشر واضح است، عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان سپرده در ادامه زندگی انسان‌ها نقش مهمی ایفا خواهند کرد. با تخریب و مرگ تدریجی این بستر حیات، نفس‌ها به شماره می‌افتد.

متعادل کردن اکوسیستم، کنترل آب‌های سطحی، تولید اکسیژن، تلطیف هوا، پالایش گازهای سمی، تولید مواد دارویی، صنعتی، غذا، پروتئین، علوفه و چوب اهمیت و نقش عرصه‌های منابع طبیعی را می‌رساند و این بر کسی پوشیده نیست.
منابع طبیعی برای همه نسل‌ها آفریده شده و حفظ آن باید مطالبه عمومی شود، اما متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه به منابع طبیعی و برخورد با آن کمی متفاوت‌تر از سایر نقاط کشور و دنیا است، روزانه شاهد تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و قطع درختان جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد توسط سوءجویان هستیم.
خبر آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی نقاط مختلف استان معمولاً روزانه مخابره می‌شود، موضوعی که بر اثر بی‌توجهی گردشگران، چوپانان، معتادان و گاهاً افرادی که به دنبال تصاحب این عرصه‌ها هستند اتفاق می‌افتد.
بعضی نیز با دست‌اندازی به عرصه‌های طبیعی و خدادادی، گچ و سیمان را جایگزین این منابع ارزشمند می‌کنند که راهکاری جزء برخورد قانونی با آنها نداریم. از سوی دیگر برخی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی منابع طبیعی را محل ریختن زباله‌، ضایعات و نخاله‌های خود می‌دانند.
نکته مهمی که وجود دارد، راه‌های است که در دل عرصه‌های منابع طبیعی توسط کسانی، اداراتی یا نهادی نامعلوم ایجاد شده و همین باعث دسترسی سوء‌استفاده کنندگان به این عرصه‌ها خواهد شد.
در بازدیدی که به همراه رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد از عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان انجام دادیم، صحنه‌های ناراحت کننده‌ای به چشم می‌خورد.
*ریختن نخاله‌های ساختمانی ادارات و افراد شخصی در این منابع ارزشمند به دور از چشم قرقبانان رسم غلط‌ی که همچنان ادامه دارد، این کار علاوه بر زشت کردن چهره این عرصه‌ها باعث از بین رفتن تدریجی منابع طبیعی می‌شود.
manabaatabiaae (13)
* اسناد مالی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در دل منابع طبیعی بویراحمد رها شده است.
manabaatabiaae (10)
*ایجاد گودال‌های بزرگ و خاکبرداری غیرقانونی نیز در عرصه‌های منابع طبیعی به وضوح قابل مشاهده است.
manabaatabiaae (7)
* ایجاد راه‌های غیرقانونی در دل جنگل‌های منابع طبیعی که عبور و مرور سوءاستفاده کنندگان از طریق این راه‌ها به سهولت انجام می‌گیرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز در یاسوج، جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی را هویت تاریخی مردم دانست و اظهار کرد: شهرستان بویراحمد 473 هزار و 523 هکتار عرصه طبیعی دارد و حفاظت از جنگل‌ها نیازمند نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات بیشتر است.
سعید نظری که خود را جنگلبان معرفی می‌کند، در ادامه گفت: حفاظت از جنگل با فرهنگ‌سازی میسر است.
نظری منابع طبیعی را متعلق به همه نسل‌ها دانست و بیان کرد: حفظ این منابع برای نسل‌های آینده باید هدفی بزرگ قلمداد شود.
وی یادآور شد: از نظرات پژوهشگران و محققین برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و استفاده بهینه از آن برای تمام نسل‌ها، بهره خواهیم برد.
رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد با ابراز تأسف از عدم تجهیز استان به چرخ‌بال، اظهار داشت: از گذشته تا کنون همواره مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز این استان را به چرخ‌بال برای مواقع ضروری و آتش‌سوزی‌ها اعلام کردند ولی تا کنون این موضوع نتیجه‌ای در برنداشت.
نظری با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی، تصریح کرد: فرهنگ حفاظت از جنگل‌ها را باید به همکاری و تعامل رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد خواست عمومی تبدیل کنیم.
سخن آخر اینکه منابع طبیعی برای همه نسل‌ها آفرینش شده و حفاظت از آن هدف مهمی است که بر دوش همگان باید سنگینی بکند. به همین منظور ابزارها و راهبردها برای رسیدن به هدف بزرگی همانند حفظ منابع طبیعی برای نسل‌های آینده باید به کار گرفته شود و این مسئله به توجه ویژه‌ای نیاز دارد.
حفظ و توسعه پایدار آن مسبب مدیریت جهاد و عزم‌ملی با رعایت اصول فنی، مهندسی، حقوقی، قانونی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است.
manabaatabiaae (14)  manabaatabiaae (12) manabaatabiaae (11)  manabaatabiaae (9) manabaatabiaae (8)  manabaatabiaae (6) manabaatabiaae (5) manabaatabiaae (4) manabaatabiaae (3) manabaatabiaae (2) manabaatabiaae (1)
انتهای پیام/کمایی

نام شما

آدرس ايميل شما

Germany
ای کاش میشد این طبیعت زیبارا به جای دیگری انتقال داد
999999
Iran, Islamic Republic of
اون300هکتارزمینی که منابع طبیعی به دانشگاه بخشید کم بیشتر ببخشن تایه جایی برای زباله هاشون درست کنن وای به حال مردم بدبخت
مهمان
United States
عمدآ نام دانشگاه آزاد را مطرح نموده اید در حالیکه این دانشگاه بیشترین سهم را در حفاظت از منابع طبیعی داشته است. اراضی وسیعی از منابع ملی که مراتع مردم بومی بوده به شهرک هائی خارج از استان واگذار شده است آنهم از طریق قانونی، چرا آنها را مطرح نمی کنید. بخشی از اراضی سرگچینه ، بخشی از مراتع سقاوه ، بخشی از مراتع مارگون به شرکت های احیانأ خصوصی واگذار شده است. همین روزها هم تصمیم دارند اراضی ملی را به صنایع خصوصی واگذار کنند و آنهم با خوشحالی شعار می دهند که می خواهند صنایع را تقویت کنند!!! در عجبم که چرا واگذاری مراتع و جنگلهای پدر اجدادی مردم بومی را بطور رسمی به شرکت های خصوصی که هیچ منافعی برای مردم و استان ندارند و عاقبت آنها آلودگی آب و هوا و خاک....برای مردم بومی است مورد بحث قرار نمی گیرد اما اینکه یک نفر چند برگ کاغذ را در گوشه ای ریخته (که البته عمل درستی نیست) چنین با آب و تاب منعکس می شود. صدها نمونه از واگذاری چشمه ها و چشمه سارها که اموال عمومی است و یا مراتع و جنگل ها به بخش خصوصی خاص وجود دارد اما آب از آب هم تکان نمی خورد. تمام راهها دسترسی گردشگران به کنار رودخانه ها و چشمه ها و ابشارها توسط افراد خاص به تملک در آمده اما مسئولین مربوطه کاری ندارند. اطراف جاده یاسوج به شیراز را نگاه کنید که در دو طرف جاده جنگلها را محصور نموده اند و به تملک در آورده اند بطوریکه یک روباه هم دیگر قادر نیست خود را به آب برساند چه برسد به گردشگران که بتوانند به دامنه جنگل دسترسی داشته باشند. این است سرنوشت تلخ منابع طبیعی استان.
علی از دیل
Iran, Islamic Republic of
اخه شما نمدونید اگه منابع طبیعی دربخشیدن اراضی به دانشگاه وتمام ذینفوذانی که درحاشیه بشار تامعصوم ابادوتابلهزار ومهریان اینطوردرچپاول بیت المال اغماز کوتاهی وهمکاری نمیکرد وبابت زمین به دانشگاه نیروهای ازمابهترون خویش را دردانشگاه ازادمجانا دارای مدر ک نمیکرد مطمئنا میشد بهتر از منابع خدادادی حفاظت بهتری نمود
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1