تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب : ۵۷۷۱۷

سیاستمدار نمایان نابلد و ناکارآمد

۱۷
۰
کبنا ؛خدیجه مظاهرپور*

مطلبی که می‌خوانید از سری یادداشت‌های بینندگان کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می‌توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند. تیتر توسط نویسنده انتخاب شده است. این مطلب توسط کبنا نیوز با ملاحظات اخلاقی و اجتماعی، ویرایش گردیده است.
حکایت حال سیاستمدار نمایان ما حکایت همان ... زشت رو است که در بی تدبیری و بی سیاستی سرآمد استانهای کشورند و با بی سیاستی و بی تدبیری خود، تیشه به ریشه و اصل استانمان زده اند و استان را به باتلاقی از مشکلات و ناکامی ها فرو برده اند، ولی ادعای سیاستشان نیز از همه بیشتر است. استانی که به واسطه بی سیاستی برخی سیاستمدارانش در وضعیتی بحرانی به سر می برد mazahrpoorو به طور کلی نامش با بی سیاستی و بی تدبیری و عقب ماندگی گره خورده است، بیش از همه ادعای سیاست می کند ! عقب ماندگان سیاسی خود را پیشروان سیاست و سیاستمدارانی کارکشته که با یک سر انگشت خود جهان را اداره می کنند، می پندارند، در حالی که توانایی اداره کردن یکی از سازمانها و نهادهای شهری کوچک مثل گچساران را نیز ندارند! بعضی که نسل اندر نسل شان، خود را سیاستمدار و سیاست را ارثیه انحصاری خود و خانواده هایشان می پندارند، در حالیکه سیاست و در واقع بی سیاستی خود و آباء و اجدادشان استان ما را به این روز درآورد. افرادی دگم که از جمود فکری رنج می برند و حاضر به کوچکترین تغییری در افکار کوته فکرانه شان نیستند و موجودیت شان از اساس حاصل یک اشتباه بوده است! اینان بی‌سیاستی را سیاست می خوانند و سیاست را مهارتهای فریب کاری و فتنه انگیزی و قدرت‌نمایی و خودنمایی  و تخریب رقباء و مخالفین و رابطه گرایی و رانت خواری می دانند. آنان که به خاطر منافع و خواسته های شخصی و جناحی خود پا بر منافع مردم و سرزمین خود می گذارند و آبرو و اعتبار سرزمین خود را به بازی می گیرند. در هیچ جای ایران این اندازه دم از سیاست و سیاست ورزی نمی‌زنند و در هیچ جای ایران این اندازه بی سیاستی و بی خردی حاکم نیست! کسانی دم از سیاست می زنند که حتی تعریف سیاست را هم نمی دانند و رفتارها و حرکات و سکناتشان شباهتی به یک سیاستمدار ندارد و حتی شکل و ظاهرشان هم شبیه یک سیاستمدار نیست و تنها به انسانهای اولیه تاریخ و اعراب عصر جاهلیت و در بهترین حالت به افراد عامی و کوچه بازاری شبیه می مانند! و از سیاست تنها نام اصول‌گرایی و اصلاح طلبی به گوششان خورده و اصولاً سیاست را به این معنا می‌پندارند وگرنه الباقی آن فتنه انگیزی و کارشکنی و قدرت طلبی و جنون قوم‌گرایی و طایفه‌گری است! و ارمغان سیاسی نمایی شان برای استان، تنها عقب ماندگی و سرشکستگی و سر به زیری و تأسف است.
در درس فلسفه سیاست دانشگاهمان خوانده بودیم سیاست یعنی علم و درایت و تدبیر برای درست و بهتر اداره کردن جامعه. حال با نگاهی به این تعریف و نگاهی بسیار گذرا به وضعیت استان ما، اولین چیزی که به ذهن هر انسانی خطور می کند، بی سیاستی و بی تدبیری برخی  در این استان است که جای هیچ انکار و توجیهی هم باقی نمی گذارد، چرا که چیزی را که عیان است حاجتی به بیان آن نیست! قضیه وقتی جالب می شود که تقریباً به هر یک از ادارات، سازمان ها و نهادهای استان که بروید، هر کدام به افراطی ترین شکل ممکن دم از سیاست ورزی و سیاسی کاری مسئولین خود می زنند و هر کدام خود را از رهبران جریانهای چپ و راست سیاسی می پندارند و در جزئی ترین و بی اهمیت ترین مسائل نیز پای چپ و راست را به میان می آورند، این در حالی است که چپ و راست های واقعی که تدبیر و اداره امور کشور را به دست دارند، حتی برای یک بار و یک لحظه هم که شده، نام این افراد را در لیست اصولگرایان و اصلاح طلبان وارد نمی کنند، چرا که جز بی سیاستی و کم خردی چیز دیگری در این استان نمی یابند! در تقریباً تمام ادارات و نهادهای استان یک جمله مشابه را می شنوید : «به دلیل سیاسی کاری مسئولین کارها پیش نمی رود.» «فلان کار به خاطر مسائل سیاسی راکد مانده.» «دعواهای سیاسی اجازه پیشرفت امور را نمی دهند.»
     آیا این سیاست است یا نادانی و بی خردی محض؟! سیاست را علم پیشبرد امور می گفتند نه علم پسرفت امور ! ولی نادانان و بی خردان نام مسخرگی هایشان را سیاست گذارده اند!
استان ما در همه زمینه های سیاسی – فرهنگی – اقتصادی – فکری و علمی از نظر عقب ماندگی در رتبه نخست و از نظر پیشرفت در این ابعاد،آخر است ! چه مضحک و چه تأسف بار! ولی در همین حال چپ و راست هایمان به یاد مرحوم آریو برزن، با غرور سرشان را بالا می گیرند و به گذشته نادیدنی خود مفتخرند، ولی ظاهراً نمی دانند که قرنها از آریوبرزن گذشته و گیرم پدر تو بوده فاضل، از فضل پدر تو را چه حاصل؟!
یادم می آید یک بار به صورت اتفاقی با دو تن از فرزندان ناخلف آریوبرزن که از ...نمایان کنونی عرصه سیاست منطقه مان نیز هستند همنشین شدم. یکی از آنها به دیگری گفت : اگر روزی دشمن به خاک سرزمین و خانه هایمان حمله کند، خود و برادرانت به جنگ با دشمن خواهید رفت؟ دیگری با افتخار تمام جواب داد: نه! چرا من و برادرانم کشته شویم!!!! شاید در آن لحظه فراموش کرده بودند که هر از گاهی خود را فرزندان غیور آریوبرزن می نامند!
    چماق لری جناب بزرگواری چندان هم به دور از واقعیت نبود، گرچه وقتی ایشان آن را به زبان آوردند، همه سعی در انکار و کتمان آن کردیم و دلمان می خواست مردم ایران هم بپذیرند که چماق لری دروغ است و مردم ما انسانهای متمدن و با فرهنگی هستند، ولی در همان زمان خودمان هم می دانستیم که چماق لری واقعیت دارد و در این استان کاربردهای فراوان! هر چه سعی در انکار این واقعیت می کنیم باز بلافاصله دم خروس از جای دیگری برای اثبات این واقعیت بیرون می زند. چند روز پیش در برنامه پخش زنده ماه عسل شبکه سه سیما در برابر چشم میلیونها بیننده این برنامه، پیرمرد ساده و بی پیرایه لر که از مهمانان برنامه بود و فرزند نوجوان او به قتل رسیده بود با صداقت و صراحت تمام گفت: ما لرها نیازی به دادگاه نداریم، خودمان مجرم را قصاص می کنیم. ما لرها اینگونه ایم .
واقعیت همین است و به جای انکار واقعیت، بهتر است واقعیت ها را پذیرفت و در صدد اصلاح خود برآمد.
جناب بزرگواری با چماق لری خود بر سر آنهایی بکوبید که چوب لای چرخ سازندگی استان می گذارند و منافع شخصی خود را بر منافع جمع ترجیح می دهند و آبادانی و اعتبار استانمان برایشان چندان مهم نیست و تعدادشان هم الی ماشاءا... کم نیست!
یکی از اصول روانشناسی این است که با هرکسی با زبانی که متوجه آن می شود باید صحبت کرد و زبانی را که متوجه نمی شود نباید به کار برد. بعضی ها زبان و منطقشان، منطق چوب و چماق است و این نوع منطق را خوب می فهمند و محترمانه صحبت کردن با آنان مساوی با آب در هاون کوبیدن و همینطور مساوی با آب دادن به گلهای پلاستیکی است! من خود تجربه صحبت کردن مؤدبانه و محترمانه و متوجه نشدن طرف مقابلم را در این استان زیاد داشته ام.
یادم می‌آید چند سال پیش نویسنده ای فارس در کتاب فرهنگ اصطلاحات خود کلمه لر را معادل با یک صفت و ویژگی بسیار شنیع و ناپسند قرار داده بود و در یکی از روزنامه های محلی استانمان از مردم خواسته شده بود که مراتب اعتراض خود را نسبت به این عمل، بصورت شفاهی و کتبی و تلفنی و حضوری به نویسنده و انتشارات مورد نظر اعلام کنند. من نیز از سر احساسات ناسیونالیستی ام  برای اعلام اعتراض خود با محل نشر کتاب تماس گرفتم و اعتراض خود را اعلام داشتم، ولی وقتی از دوست لر و همشهری مان که از مدرسین دانشگاه نیز بود، خواستم که او نیز برای اعتراض با آن انتشارات تماس بگیرد، او گفت : دلیلی برای اعتراض وجود ندارد، نویسنده واقعیت را گفته. و حالا من نیز بعد از گذشت چند سال به این نتیجه رسیده ام که نویسنده کتاب در مورد بعضی افراد واقعیت را گفته بود .« به دلیل رعایت ادب از ذکر صفتی که معادل کلمه لر گرفته شده بود خودداری می کنم، گرچه نویسنده آن کتاب با گستاخی و وقاحت تمام از این لفظ استفاده کرده بود.»
رهبر معظم انقلاب در سفر خود به استان در سال 1373 راز عقب ماندگی استان ما را سیاسی‌نمایی مسئولین آن عنوان نمودند. و سیاسی نمایی متفاوت از سیاست ورزی است. سیاسی نمایی یعنی ادای سیاست و سیاست مدار را درآوردن وگرنه سیاست و درایت و تدبیر که راهگشای امور است نه مانع و سد رفع مشکلات. بی سیاستی را نمی توان به جای سیاست جا زد.
هر روز در برابر دیدگان تک تک مان درآمد نفتمان را برای توسعه، عمران و پیشرفت شهرهای از ما بهتران می برند و خودمان که صاحب آن و دود خورده چاههای نفت آن هستیم، از کوچکترین امکانات بی بهره ایم و وضعیت بیکاری و فقر و مشکلات فکری و فرهنگی و اقتصادی شهرمان در حد بحرانی است و سیاستمدار نمایان شهرمان نیز از سر جهالت، یغماگران نفتمان را با لبخند بدرقه می کنند و با همه اینها با اعتماد به نفس کامل (و البته کاذب) نام سیاستمدار را نیز بر خود گذاشته اند! هر روز همگی ما به عینه بی خردی و بی سیاستی برخی را در شهر و استانمان می بینیم و شهر و استانمان (که بیشتر به جزیره ای دور افتاده بی ارتباط با دنیای امروز و همینطور به بیابانهای صحرا و کویر لوت شبیه می ماند) در آتش بی خردی و بی درایتی می سوزد، ولی با این حال سیاستمدار نمایان مان ذره ای از ادعاهای واهی و مسخره شان مبنی بر سیاست ورزی کوتاه نمی آیند و همچنان در خواب و خیالات کودکانه شان هستند و کل زندگی شان در چپ و راست خلاصه می شود و در پستوهای خانه ها شان مجمع دیوانه گان به راه می اندازند و برای آتیه استان نقشه ها می کشند و غیر خودی را نیز در میانشان راهی نیست. برای ایشان شفای عاجل را از خداوند منان خواستاریم.
آیا سیاست چیزی جز تدبیر و کاردانی و درایت برای پیشبرد امور و رفع موانع و مشکلات است؟ یا سیاست یعنی حنجره خود را پاره کردن و دم از اصولگرایی و اصلاح طلبی زدن؟ شاید هم ترجمه لری کلمه سیاست اینگونه است!
به طور کلی فضای حاکم بر شهر و استانمان فضای بیمارگونه ای است. بیماری از نوع توهم خودشیفتگی و پارانوئیدی و اسکیزوفرنی و مالیخولیایی! و این فضای بیمارگونه منطقه مان را به سوژه خوبی برای خنده و تمسخر دیگران بدل کرده است و اگر جلوی این بیماری که به صورت اپیدمی در بعضی خانواده ها و خاندانها نسل اندر نسل در حال سرایت است، گرفته نشود و همچنان به سرعت پر شتاب خود ادامه دهد، این سیر قهقرایی به چاه فاضلابی منتهی خواهد شد که بوی تعفن آن همه جا را خواهد گرفت! همانطور که در حال حاضر تا حد زیادی این راه در استان ما پیموده شده و چیزی تا انتهای راه نمانده!
     در وصف وضعیت اسفبار استانمان همین بس که فردی عامی از یکی از استانهای دیگر کشورمان گفت: حتی اگر سند کل استان کهگیلویه و بویراحمد مجانی به نام من زده شود و اگر کلید استانداری کهگیلویه و بویراحمد را به من بدهند و بگویند استاندار این استان هستی، حاضر نیستم روزهای زندگیم را در این استان تلف کنم!
هر چه فکر می‌کنم می‌بینم به جز تغییرات بسیار کوچک و جزئی، از زمانی که به خاطر دارم تا کنون  هیچ پیشرفت خاص و محسوسی در وضعیت شهرمان بوجود نیامده، به جز مورد زیرگذر که آن هم بعد از مدتها ندانم کاری و رها شدن به امان خدا بالاخره به تازگی با چه مصیبتی در یک اقدام ضربتی و ناشیانه جهت خالی نبودن عریضه ساخته شده و معلوم نیست در کدام یک از روزها مردم مظلوم و بی گناه و مسافرین و ماشین ها را به کام مرگ بکشاند!
می توان مهاجرت کرد و در اینصورت از نعمت زندگی خوب و سالم و مفید بهره برد، ولی مهاجرین همه جا شهروند درجه 2 محسوب می شوند و این با عزت و غرورمان سازگار نیست. چرا در سرزمین خودمان صاحب زندگی خوب و سالم نباشیم، تا به خاطر داشتن آن مجبور به پناه بردن به دامان دیگران شویم؟! البته به لطف هنرنمایی های مسئول نمایان و سیاستمدار نمایان شهر و استانمان نباید چنین خواسته هایی را در ذهن پروراند، ولی آدمی با امید زنده است! در سطح کشور نیز از این قبیل سیاستمدار نمایان ...که فقط سروصدا و ادعایشان زیاد است وگرنه با الفبای سیاست نیز بیگانه اند و سیاستشان تنها فتنه انگیزی و کارشکنی و سرقت اموال بیت المال و بی عدالتی و رابطه گرایی و پایتخت گرایی و خودباختگی و خود فروختگی و وطن فروشی است، کم نیستند! و اگر کم خردی اینان نبود، کشور ما یک کشور عقب مانده و جهان سومی نبود و همچون زمان جناب آریو برزن و کوروش کبیر، یکی از ابرقدرتهای جهان بودیم، ولی حالا نه تنها ابرقدرت نیستیم، بلکه یکی از کشورهای ضعیف و عقب مانده جهان هستیم. آریوبرزن و کوروش، بزرگ بودند و مثل بسیاری از امروزی ها، کوچک و ذلیل قدرت و ثروت و شهرت نبودند.
گرچه این قبیل سیاستمدار نمایان در کل کشور موجود و پراکنده اند، ولی آوازه و سر و صدایشان از این استان بیشتر شنیده می شود!
...نمایان عرصه سیاست چه نابلد و ناکارآمدند!

* مدرس دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما

انصاری
Iran, Islamic Republic of
خواهر اظهارات شما هم زاییده فرهنگ چماق است این همه خشونت و اتهام زیاد است. راه حل هم ارائه نشده است و فقط تاخته اید! ظرفیتمان فعلا همین است از کوزه همان برون تراود که در اوست.
فریادگر
Iran, Islamic Republic of
درودبرنگارنده که واقعیات موجودرادرست تفسیروتحلیل نمودنداکرخوددرفکرسیاست غلطی نباشدهمانطوریکه گاهی اوقات بعضی افرادگزافه گویی می کننددرخصوص افتخارافرینی نیروهایکه درسایراستانهابه کارگمارده می شن یابه قولی عملگی می کنندنظیربرخی که نخبه نوازی می کننددرسایرکشورهاومی گن ازافتخارات ماست که به بیگانه خدمت میکننداین جه افتخارات شرم اوری است که اب درکوزه وما تشنه لبان گردیم..............شایدهم اگرنبودچماق بزرگواری لیاقت اشغال حاهای دیگرهم نداشتیم سیاستمداران بومی استان ما مااصلادرفکرمنافع ومصالح عمومی استان ما نیستند..........................
بلال
Iran, Islamic Republic of
کاش میگفتی دقیقا منظورت کی بوده؟
متنت هم خیلی طولانیه و از حوصله مخاطب خارج
ارش كمان گير
Iran, Islamic Republic of
متن خوب و به حقي بود ، جناب عكاشه جرا خبري كه در مورد جلسه كار افرينان با جناب نماينده بود رو برداشتيد ؟
خدیجه مظاهرپور
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و تبریک عید سعید فطر به همه دست اندر کاران سایت خوب کبنانیوز و خوانندگان عزیز سایت کبنانیوز.ضمن تشکر از شما به خاطر چاپ مطلب بنده از اینکه در عنوان مطلب و همینطور اصل مطلب من دست کاری کرده و مطلب رو به صورتی نا مفهوم و تا حدی گنگ و بی سر و ته درآوردید از شما کمی گله مندم.با تشکر از شما
هموطن گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دختر دیلی ادامه دهنده راه مرحوم نبی زاده
همشهری و همزبان شما(دیلی)
Iran, Islamic Republic of
اگه روزی خود شما مسوولیت و مدیریت در گچساران بپذیرید،یقین دارید که میتونید از این جور سیاستمدارا نباشید؟من که بعید میدانم.قبول بفرمایید شما خیلی تند میرید.س
Iran, Islamic Republic of
مطرح شدن کار شاقی نیست
کریمی
Iran, Islamic Republic of
الان دقیقا یعنی چه.اگر که حضور غلامرضا تاجگردون را فصل جدیدی در مناسبات سیاسی استان ندیدی بدان که قطعا مغرضی.
گچساران
Iran, Islamic Republic of
متن کامل این مطلب در سایت بویرنیوز منتشر شده.برای خواندن اصل این مطلب به سایت بویرنیوز مراجعه کنید.در این سایت نصفه نیمه منتشر شده
ج جلالی (دیل)
Iran, Islamic Republic of
خواهرم؛اکنون که طوفان"باوی" کشتی " دیلی " را از دریای سیاست " گچساران" خارج میکنه و ما"دیلیا" را در ادارات گچساران حتی به عنوان سرایدار نمیپذیرند؛زمان مناسبی برای بیان اینگونه مواضع نیست.لطفا بیشتر به هوش باشید.
بهنام عکاشه
Iran, Islamic Republic of
سلام
به جز بخش هائی که تبعات سوء اجتماعی و اخلاقی ممکن بود داشته باشد بقیه قسمت های مطلب انتشار داده شده.
کبنانیوز محق و مکلف به ویرایش مطالب هست و این در کبنانیوز نوشته شده.
با این حال شما می تونید مطالب بعدی رو با هماهنگی بیشتری کار کنید.
همدرد
Iran, Islamic Republic of
احسنت احسنت احسنت احسنت احسنت احسنت احسنت
حسین
Iran, Islamic Republic of
صفتی که در فرهنگ اصطلاحات معادل کلمه لر گرفته شده بود صفت زبان نفهم بود که خانم مظاهرپور از بیان اون خود داری کردند.
خدیجه مظاهرپور
Iran, Islamic Republic of
ممنون آقای عکاشه.ولی من هیچ آدرس و شماره تلفنی از شما و سایتتون ندارم که باهاتون هماهنگی کنم.به جز آدرس ایمیل سایتتون.باز هم ممنون
بهنام عکاشه
Iran, Islamic Republic of
09170188001
09175155381
09176074068
قاقاضی مدعی العموم
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه،خانم مظاهرپور:لطف کنید دیگه دست بردارید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1