تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۵۵۹۶۷

عامل فراموشی نیروهای بویراحمد سفلی چیست؟

۳۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛نیروهای زبده و کارآمد بویراحمد سفلی در هر دوره‌ای فراموش شده‌اند و در دولت تدبیر و امید باز هم این قرعه به نام آن‌ها افتاده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 26 هزار و 416 کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربى ایران واقع شده است.boerahmad
کهگیلویه و بویراحمد سرزمینى کوهستانى و نسبتاً مرتفعى بوده که کوه‌هاى زاگرس با رشته‌ کوه‌های موازى سراسر شمال و شرق و کوه‌هاى سیاه و سفید، خامى خائیز و نیل جنوب شرقى آن را در بر گرفته‌ است.
کهگیلویه و بویراحمد به دو منطقه سردسیری و گرمسیری تقسیم شده که منطقه سردسیری آن در شمال و شرق استان و در مجاورت استان‌هاى فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان واقع شده است.
ناحیه گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در قسمت جنوب و غرب استان با وسعتى بیش از 8 هزار کیلومتر مربع واقع شده و آب و هوایى گرم و نیمه خشک دارد.
با وجود دو منطقه سردسیری و گرمسیری با همه ظرفیت‌ها که خود نوعی ثروت محسوب می‌شود همواره مسئولان استانی در تمام جلسات بر عدم توسعه‌نیافتگی و محرومیت این استان سخن می‌گویند.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا و دیگر مسئولان شهرستانی و استانی از بویراحمد به عنوان محروم‌ترین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد یاد می‌کنند.
اما آیا کلمه محرومیت زیبنده شهرستانی است که از نعمت فراوان آب، خاک، مراتع، جنگل و ... برخوردار است.
بویراحمد با داشتن چنین ثروت بزرگی که زیر پای مردمان آن خوابیده؛ شاید کمتر به این مهم توجه شده و مسئولان، آن‌ را محروم خطاب می‌کنند.
استان‌های دیگر و سایر مناطق که پیشرفت‌ روزافزونی دارند راز موفقیت آن‌ها به واقع استفاده از منابع موجود و عدم سیاسی‌کاری است.
شهرستان بویراحمد سال‌های سال است که با همت مسئولان کلمه محرومیت را آویزه گوش کرده و به نوعی به آن عادت دارد و شاید همه مسئولان خود را پشت این کلمه نامناسب پنهان می‌کنند تا محرومیت بویراحمد برای همگان به اثبات برسد.
بویراحمد نه آب؛ کم دارد، نه منابع و نه خاک و ... بویراحمد از دردی تاریخی رنج می‌برد که شاید همه ما با آن عقد اخوت بسته‌ایم، قومیت‌گرایی عامل توسعه نیافتگی بزرگترین شهرستان و مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.
این قصه قومیت‌گرایی در بویراحمد سر درازی دارد و با وجود اینکه همه مدیران ما به این امر واقف هستند اما همواره بویراحمد به نسبت دیگر شهرستان‌های استان عقب‌تر است و علت آن چیزی جز بحث‌های قومی و قبیله‌ای نیست.
مدیران ما در تمامی سخنرانی‌های خود بر این اصل تاکید دارند که قومیت‌گرایی و دامن زدن به مسائل سیاسی عاملی در عقب‌ماندگی و توسعه نیافتن هر منطقه است که این دو اصل در بویراحمد بسیار پررنگ است.
در زمان انتخابات مجلس در بویراحمد با تقسیم کردن بویراحمد سفلی و علیا ( پایین و بالا) و با تکیه کردن نمایندگان به فرزندان بویراحمد سفلی پیروز میدان می‌شوند.
شهرستان بویراحمد سالیان درازی است که با تقسیم‌بندی مناطق علیا و سفلی عقب‌گرد داشته که پیشرفتی هم حاصل نکرده و شاید به نوعی در رکود کامل توسعه‌نیافتگی به سر می‌برد.
در هنگام انتخابات مجلس نمایندگان از هر طیف و حزبی که باشند بویراحمد را یکی می‌دانند تا شاید گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.
به واقع در اکثر ادارات استان این موضوع را مشاهده کرده‌ایم که با پیروز شدن نماینده مجلس بر رقبای انتخاباتی خود و تاثیرگذاری آن‌ها در انتخاب مدیران شهرستانی و حتی استانی کلماتی از جمله بویراحمد بالا و پایین زیاد به گوش می‌خورد.
این امر واقعیتی بیش نیست که فرزندان بویراحمد سفلی از بی‌توجهی مسئولان رنج می‌برند و در زمانی که مدیران شهرستانی به این واقعیت رسیدند که فرزندان بویراحمد سفلی توانمندتر از خیلی‌های دیگر هستند با موضع‌گیری‌های سیاسی خاصی مواجه هستند برای اینکه یک کرسی در ادارات شهرستان به آن‌ها تعلق نگیرد چه کارها که نمی‌کنند.
شهرستان بویراحمد از دورترین شهرستان گرمسیری نیز عقب‌تر بوده و علت آن تقسیم‌بندی بویراحمد علیا و سفلی است که کمتر بهایی به فرزندان بویراحمد سفلی نمی‌دهند.
ما همه ایرانی و از فرزندان سرزمین کهگیلویه و بویراحمد هستیم و همواره شاهد تبعیض‌های قومی و قبیله‌ای هستیم که عاملی در توسعه‌نیافتگی و عقب‌ماندگی و محرومیت شهرستان بویراحمد است.
حال با چنین وضعیتی که نماینده دولت در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نیروی بومی استان بیشتر از همه به آن واقف است، انتظار می‌رود برخی افراد تصمیم‌گیر را از چنین کارهایی باز دارد تا شاید منطقه پیشرفتی داشته باشد.
هنگامی که به عنوان خبرنگار منتظر مدیری هستم تا وقت مصاحبه‌ای بگیرم نظاره‌گر ارباب رجوع‌های متفاوتی هستم که شاید از گروه‌های سیاسی، قومیت‌ها و منطقه خاصی هستند که جای بسی تاسف است که کمتر بهایی به سایر مناطق از جمله بویراحمد سفلی داده می‌شود.
مردم بویراحمد سفلی نیز جزو این استان هستند و به اندازه دیگر مناطق سهم دارند.
بدون تعارف مشاهده کردم که با ورود ارباب رجوعی که برای مدیران ناشناخته است جملاتی که از کدام طایفه و گروه سیاسی هستی در ادارات و نهادهای دولتی مطرح است و برخی مبنی کار را بر قومیت‌گرایی می‌دانند.
با ارزیابی و پایش دستگاه‌ها چه در سطح استانی و شهرستانی متوجه این تبعیض‌ها خواهیم بود و شاهد خواهیم بود که از ظرفیت و پتانسیل فرزندان بویراحمد سفلی هیچ‌گونه استفاده‌ای نشده است.
امیدواریم با همت استاندار که از فرزندان بومی این سرزمین است دیگر شاهد چنین تبعیض‌هایی نباشیم و این وضع را سامان دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ملا قوچعلي
Iran, Islamic Republic of
عامل اصلي عدم اتحاد مي باشد.
Iran, Islamic Republic of
به چه مناطقی بویراحد سفلی میگویند؟
Iran, Islamic Republic of
به چه مناطقی بویراحمد سفلی میگویند؟
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
سلام خانم وفا بین . نمی دانم چند سال سن داری و تا چه اندازه مرکز استان را می شناسی ؟ اما محض اطلاع و یا شاید یادآوری باید عرض کنم یاسوج تا چند سال قبل از انقلاب ده کوره ای بیش نبود و به برکت انقلاب و نیز جفاهایی که اهالی این دیار محترم در حق سایر شهرستان های استان کردند الان به پایتخت طبیعت ایران تبدیل شده است . البته ما بخیل نیستیم و توسعه مرکز استان را نیز افتخار می دانیم اما اجازه بدهید دیگرانی مانند گچساران و البته شهرستان نوظهوری مانند باشت که بعد از بلاد شاپور (دهدشت ) بیشترین دیرینه را داشته اما هنوز مردمش با همان یک خیابان هفتاد سال پیش دست و پنجه نرم می کنند ناله سردهند . لطفا برای شناخت بهتر شهرستان یاسوج و توسعه یافتگی یا نیافتگی آن کتاب " بخارای من ایل من " از مرحوم بهمن بیگی را مطالعه بفرمایید . متشکر
سوق- هم استانی مقیم غربت
Netherlands
سلام -- با مطلب شما موافقم ..اما حکایت شهر سوق هم حکایت شما بویراحمد محترم سفلی است که در هیچ دوره ای از این تقسیم غنایم سهمی عایدش نشد که نشد...
اما غصه نخور بقول .... شیر ها گرسنه می مانند لاغر می شوند اما مثل..می شوند.... بویراحمد شیر صفت است .نباش .... این هم می گذرد ....... روزی هم عروسی به کوچه های سوق و بویراحمد سفلی می آید. به امید خدا
صفا
Iran, Islamic Republic of
آیا نباید اهالی بویر احمد سفلی کمی به خود بیایند و آلت دست گروههای سیاسی حیله گر و مکار نشوند ؟ چرا در زمان انتخابات اهالی سفلی اتحاد ی برای رفع محرومیت و شرکت در مسولیتهای اداری ندارند؟ خلایق هرچه لایق ! تازمانیکه دست اویز دیگران باشید وضعیتی از این بهتر نخواهید داشت!!!!!!!!!!!
هم درد
Iran, Islamic Republic of
امیدی به همت استاندار نداشته باش ..و از طرفی خودش یک فرد قومیت گرا است. حتی عروس های ایل سادات را هم بی نصیب نگذاشت. در واقع بویراحمد سفلی اندازه یک عروس ایل سادات...
عامل اصلی این فراموشی صداقت بیش از حد مردم بویراحمد سفلی است. لیدرهای اصلی حاج زارعی از بویراحمد سفلی بودند و با تلاش شبانه روزی خود مانع پیروزی دکتر هدایت خواه با آن همه توانایی شدند اما بعد از پیروزی به حاشیه رفتند و اندازه یک اداره پست، انتقال خون، امور عشایر و... هم به انها بها داده نشد.
.. را با کل بویراحمد سفلی ...مثل کوه پشت شاپور رمضانی ایستاده. این وسط کسی بهایی به .نمی دهد.
معتقدم ما مردم بویراحمد سفلی فقط سکوی پرتابی برای افرادی همچون ..هستیم.
امیدوارم بخاطر این رفتارهای قرون وسطایی برخی از نمایندگان و برخی از مسئولین، مردم بویراحمد سفلی درس عبرت بگیرند
نگار
Iran, Islamic Republic of
استان مربوط به ساداتی ها ،تریتاجی ها و باوی هاست بقیه که هیچ بویراحمد سفلی که از همه هیچتر
ریاضی دان
Iran, Islamic Republic of
16 هزار و400کیلومترمربع مساحت استان صحیح می باشد اصلاح شود
ساداتی
Iran, Islamic Republic of
در جواب آقای راستگو آیا کسی که در دولت آقای احمدی نژاد مسئولیت داشته می تواند در دولت تدبیر و امید هم پست بگیرد! آیا اگر پست بگیرد منافق نیست ؟آیا حق کس دیگر که معتقد به دولت تدبیر و امید باشد را نخورده است؟انشاءاله که بصیرت داشته باشیم و به فکر آخرت و پل صراط باشیم
خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
تناقضی که از متن استراج شده:
"قومیت‌گرایی عامل توسعه نیافتگی بزرگترین شهرستان و مرکز کهگیلویه و بویراحمد است"
این جمله با این جمله ای که در پایین می آید تناقض دارد:
"این امر واقعیتی بیش نیست که فرزندان بویراحمد سفلی از بی‌توجهی مسئولان رنج می‌برند"

خانم وفابین کمی دقت کن چون خودت در دامی افتادی که دیگران را از آن برحذر داشتید.
محقلی
Iran, Islamic Republic of
راست گفتی از زمان اومدن این استاندارو نماینده شدن ..حق بچهای بویراحمد سفلی پایمال شده که باید فکری بکنیم برای آینده خودمان والت دست بقیه نشویم
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
مگر آقایانی نظیر ( موحد پور مدیر کل دفتر استاندار - میر محمدی معاونت اجنماعی استاندار - وحدتی معاونت میراث فرهنگی استان - دانش پایه ریس دانشگاه پیام نور یاسوج - سراج رییس دانشگاه پیام نور سی سخت - پور صدیقی رییس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد - دانش اموز رئیس کمیته امداد دنا - ولایتی رئیس کمیته امداد شهرستان بویراحمد - وجدانی رییس کمیته امداد سپیدار- احمدی کیش بخشدار مرکزی بویراحمد - رضایی رییس اموزش و پرورش عشایر استان - نیک اقبال معاونت عمرانی استاندار - کمالی رییس اموزش و پرورش لوداب و ... تعداد دیگری که الان در خاطرم نیست از بویراحمد سفلی نیستند. مگر 70 درصد بازدیدهای نماینده محترم و وزرایی که به این استان می اورد به مناطق مختلف بویراحمد سفلی نیست. مگر اکثر اعتباراتی که جدا از اعتبارات استانی توسط نماینده محترم جذب می شود صرف بویراحمد سفلی نمی شود و هزاران مگرهای دیگر. کمی انصاف داشته باشید.
مهندس
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد سفلی فریب خورد و باید جور سادگی خود را پس بدهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من می دونم ! دلیلش فرستادن افرادی است به مجلس که واقعاً در این حد نیستند و این کار با دست خودمون انجام می گیرد ! مگه خودمون نیستیم که پیش پای همین ها گاو قربانی می کنیم ! این ها کیستند که چنین برده وار در مقابل آنها کرنش می کنیم ؟ چهره های متشخص و جوان زیادی داریم که می توانیم در اولین اقدام جایگزین همین نماینده های فعلی کنیم و در وهله ی بعد احقاق حقی کنیم تاریخی . ضمن اینکه از نیروهای توانمند علیا هم می توانیم بهره بگیریم . به امید روزی که به خود آییم و اگه جوانی و یا هر کسی دیگر از سفلی اقدام به ثبت نام کرد او را تنها نگذاریم ... آسپار را با همه ی بزرگی اش رد کردیم .. بیایید این بار نه از روی تعصب که مردانه از یک بویراحمد سفلی که بیاید حمایت کنیم نه به ثروت و دارایی اش نگاه کنیم بیایید به اینها فرصت اشتباه کردن بدهیم تا آینده در دسترس ما قرا گیرد . به امید آن روز
یار ان
Iran, Islamic Republic of
این مزخرفات چیست که به خورد مردم می دهید ، از همه ی شهرستان ها در حد امکان در مدیریت های استان و شهرستان ها استفاده شده است ومی شود .
واقع نبین
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز با سلام و احترام خواهشا این کامنت را منتشر کنید
اقای واقع بین نه عزیزم انتظار داری رئیس ادارات مارگون و لوداب هم از تیرتاجی ها ساداتی ها یا باشتی ها باشد . فقط موحد است ان هم بخاطر ساداتی بودن پست گرفته بقیه پست ها الگی, چون بچه های بویراحمد سفلی صادق و کاردان هستند بخاطر کاردانی آنها مدیران پست های رده پایین بهشون می دهند در واقع در وهله اول نماینده و بعدش استاندار بچه های بویراحد سفلی را نابود کردند. مطمئن باشند این سیاهی روشنایی هم دارد و من خودم قسم میخورم خونمو بفروشم و دور بعد این موضوع را خونه به خونه اطلاع رسانی کنم تا دیگر سفلی ها نردبان طرقی دیگران نباشند ." انشاله"
واقع بین تر
Iran, Islamic Republic of
از لوداب سرنوشت ساز بگو !!!
انوری
Iran, Islamic Republic of
واقع بین کجایی مطب شما واقع بینی است در دوره های قبل بویراحمدسفلی بین 10 تا 15 مدیر کل داشتند اینهایی که شما ردیف کردید اولا پست مدیریتی نیستند ثانیا قبلا هم همین پستها را داشتند علیرغم اینکه همسو با دولت و نماینده قبل نبودند ثانیا سفر نمایند به روستاهای سفلی چه فایده برای آنها داشته بجز هزینه بگو تا ما هم بدانیم همه میدانند دلیل منزوی شدن نیروهای سفلی چیست و چه کسی مقصر است انشاله بروزش پاسخ خواهند داد.
سید
Iran, Islamic Republic of
باسلام گودرزی جان اول مکانها را بشناس بعد نظر بده بویراحمد سفلی شامل لوداب.مارگون.وزیلایی میباشد ن یاسوج
لیدر قدیمی از لوداب
Iran, Islamic Republic of
از ماست که بر ماست...
اگه ح.. ..از محتوای جلساتی که در لوداب و مارگون و زیلایی برگزار می شود با خبر بشه دیگه وارد عرصه انتخابات نمیشه....
منتقد
Iran, Islamic Republic of
سلام ..
یه مثل هست که میگه "اگر نمیریم نه پیریم" بالاخره موعد انتخابات میاد و مشخص میشه یه من ماست چقد کره داره....بزرگان و متنفذان بویراحمد سفلی دیگه کلاه سروشون نخواهد رفت...با یه بازدید سوری و چند وعده وعید نمیتونی ما را رنگ کنی حاجی...شما مرد خوبی هستید ولی تو این مدت نشون دادید که عملا کاره ای نیستید و برخی دیگرکارها را انجام میدن...
وعده ما انتخابات دور آینده مجلس
منتقد
Iran, Islamic Republic of
از سی سخت تا مارگون و لوداب و سادات محموی و پاتاوه و سیلابکلوار و سرفاریاب و سادات امازده علی و دهدشت و بخش اعظمی از کهگیلویه جزو بویراحمد سفلی هستند
مندنی ار سادات محمودی
Iran, Islamic Republic of
سوژه جالبی بود که این نویسنده با متن ضعیفشخرابش کرد اصلا معلوم نیست چی نوشته..کلا تناقضه...البته باید بگم سوژه جالب بود ولی پردازش ضعیفی داشت....
تقی
Iran, Islamic Republic of
اولین کسانی که در اموزش و پرورش استان ابلاغشان لغو شد بچه های .ی بودند بدبخت و بیچاره .که حامی ندارند
خبرنگار محمدشفیع
Iran, Islamic Republic of
ولملن کنید این چه بویراحمد سفلی و علیلیی است دست گرفته اید در منطقه طیبی هم سردسیر و گرمسیر ریشه ما را دراورده است...تمامش کنید
مشفق
Iran, Islamic Republic of
به خودتان سفله یا سفلی نگویید ...فارسی راپاس بدارید بگویید ..پایین
واقع بین اصلی
Iran, Islamic Republic of
همشون روی هم یک اداره نمی شوند
در جواب مشفق
Iran, Islamic Republic of
سقف تو همینه!
رضاقلی
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد سفلی پاشنه آشیل نمایندگان بویراحمد در مجلس...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
واقعا دستتون درد نکنه خانم وفابین.تواین استان نیروهای کاشته شده تیرتاجی.باوی.ساداتی عجب روزگاری شده.وقتی به نماینده میگند مشکل چی هست توجیهات بی اساس میاره .پس بگو نماینده کسانی که دردولت احمدی نژاد پست داشتد هنوز پست دارند وپستشون تقویت میشه
س
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس واقع بین ای سرعمرنظردادی بابابروگورتوگم بکن ماچندتامدیرکل دارم حرف ازمدیرکلی بزن بنظرجناب عالی بایدرئیس آموزش وپرورش لوداب راازگچساران می آوردندبعدش هم سی سخت چه ربطی به بویراحمد سفلی داردکه اسم ازنیک اقبال می آوری (آقای جیره خوارعزیزدرست نظربده)
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1