تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۵۵۹۵۰

ماهواره دشمن است یا دوست؟

۱۰
۰
کبنا ؛حامد اتابک:
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
اکثر جامعه شناسان اعتقاد دارند که ماهواره یکی از عناثر مهم جنگ نرم است بهتر بگویم یک پایگاه محکم برای رسیدن به اهداف قدرت های بزرگ .ابتدا یادشت خودم را با فرمایشات مقام معظم رهبری اغاز می کنم :
در جنگ روانى و آنچه که امروز به او جنگ نرم گفته میشود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهاى معنوى مى‌‌آید که آنها را منهدم کند.
اولین گام نفوذ به جوامع:
فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند. فرهنگ ازآنِ مردم است فرهنگ را ادوارد تایلوراینگونه بیان می کند :
مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعهٔ خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند
فرهنگ یک جامعه حاصل تجربه ی نیکان آن جامعه است وهویت یک جامعه را فرهنگ ان شکل می دهد وان را از جوامع دیگر،متمایز می سازد  فضای فرهنگی،چنان زندگی ما را احاطه کرده که درتمام صحنه های زندگی فردی و اجتماعی خود از ان تاثیر می پذیریم.
فرهنگ هر جامعه دست مایه تغییر است اما در قرن های اخیر که کشور های قدرتمند و استعمارگر جهان بهترین راه نفوذ به جوامع را هدف قرار دادن فرهنگ ان جامعه می دانند به تمام فرهنگ های دنیا سرک کشیده و در بیشتر موارد موفقیت چشم گیری داشته اند از جمله این کشور ها می توان به ترکیه و کره ی جنوبی اشاره کرد
قدرت های بزرگ برای انکه بتوانند به یک ملت حکومت کنند  اول تلاش می کنند تا موانع فرهنگی را که جدی ترین مانع بر سر راه ان ها به حساب می اید،ازسر راه خویش بردارند؛بدین منظور،از ابزار و شیوه های گوناگون، به ویژه برنامه های به ظاهر جذاب ماهواره ای،فرهنگ بومی را تضعیف وفرهنگ خویش راترویج می کنند.بدین ترتیب،مردم کشورهای مورد تهاجم،از فرهنگ خویش فاصله گرفته،با ان بیگانه شده وبه فرهنگ بیگانه واستعماری روی می اورند.
در قرن اخیر  کشورهای قدرتمند غربی برای اینکه فرهنگ جوامع را تغییر دهد از فرهنگ بی ریشه خود برای جایگزنی استفاده می کنند که البته نا گفته نماند از تمام ابزار تبلیغاتی و علمی و صنعتی استفاده کرده و در بسیاری از جوامع موفق شدند، یکی از این ابزار تبلیغاتی ماهواره می باشد .
اثرات کوتاه مدت ماهواره بیشتر بر ظاهر لباس و ارایش به شکل مد تاثیر گذاشته  و دراز مدت رواج بی بند باری، افزایش آمار طلاق، بی میلی برخی از جوانان به ازدواج می توان نام برد. عشق های مثلثی، روابط نامشروع و دوستی های نامتعارف از پیامدهای ماهواره برای جامعه ایران است.
ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای اهمیت بوده اما با گذشت زمان و تغییرات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان، هرروز به این ضرورت افزوده می شود. اگر در گذشته فقط چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان مانند بی بی سی یا صدای آمریکا با جهت گیری و اهداف سیاسی خاص و هدایت شده از سوی دولت های انگلیس و آمریکا وجود داشت؛ اما در چند سال اخیر شبکه های با اهداف کاملا متفاوت مانند من و تو۱ و۲، فارسی one،pmc و… بوجود آمده اند و در مدت زمان بسیار محدود مخاطبان بسیاری در بین مردم وبه ویژه کانون های خانوادگی به خود اختصاص داده اند.
واقعیت این است که رسانه ها می توانند در درازمدت ساختارهای ارزشی جامعه را بسازند یا دگرگون کنند.چراکه تاثیر پدیده ای مثل تلویزیون و برنامه های ماهواره ای بر افکار عمومی و تغییر نگرش افراد به مسایل اجتماعی و فرهنگی از دیگر رسانه ها وسیعتر و عمیق تر است.حال فرق نمی کند که من با دید اموزش به ماهواره نگاه کنم یا تفریح و سرگرمی، فرزندان ما و همسران ما در دراز مدت ماهواره همدم تنهایشان می شود و تاثیرات خود را می گذارد. بیشترین افرادی که در معرض خطر هستند همین روشنفکران جامعه هستند و چون به جایگاهی رسیده اند فکر می کنند هیچ چیزی بر روی انها تاثیر نمی گذارد که این اشتباه این گروه می باشد و اگر گریبان گیر خودشان نشود مطمئنن خطر خانواده ی انها را تهدید می کند.
و راه مقابله با ماهواره و تهاجم فرهنگی:
تربیت دینی باید جای آموزش دینی را بگیرد
تقویت آموزه های دینی و اخلاقی از مهم ترین راهکارهای مقابله با آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی زندگی مدرن است چه بخو اهیم چه نخواهیم مولفه ها و ابزارهای دنیای مدرن وارد زندگی ما شده و می شود اما خانواده ها می توانند از طریق پرورش دینی فرزندان، آن ها را از خطرات مصون سازند.
در جامعه ما آموزش دینی جای تربیت را گرفته است. آموزش دینی برای نسل های گذشته که در دهکده جهانی زندگی نمی کرد، مفید بود ولی برای نسل امروز باید به جای آموزش دینی، تربیت و پرورش دینی را جایگزین کرد. به این معنا که خانواده باید عشق، عبادت، نیایش، صداقت، امانت داری، نوع دوستی، پاکدامنی و … را در وجود فرزندان خود پرورش دهد تا آن ها با عشق و علاقه درونی به سوی این مفاهیم حرکت کنند .
و با جمله ای از مقام معظم رهبری نتیجه گیری می شود:
مؤثرترین سلاح بین‌‌المللى علیه دشمنان و مخالفین، سلاح تبلیغات است
هر چند ماهواره شبکه های علمی و مورد استفاده دارد اما نباید غافل بود که اکثر شبکه های ماهواره ای اهدافی جز تسخیر و تخریب و تباهی انسان‌ها و به انحطاط و انحراف کشاندن آن‌ها و فرهنگها و آداب و رسوم‌ها و تبدیل به دهکده جهانی عاری از معنویت ندارد.
بعضی از مطالب از منابع زیر استفاده شده:
بیانات مقام معظم رهبری
دکتر مجید ابهری
سایت ویکی پدیا و سایت تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما

فراسو
Iran, Islamic Republic of
حالا شد یک حرف منطقی راجب ماهواره
مهندس
Iran, Islamic Republic of
اقای ..اگر شما راجب ماهواره اینچنین سخن می گفتی کسی به شما ایراد نمی گرفت . اقای ..با ترسوندن مردم راه به جای تمی بری
رضا صناعی
Iran, Islamic Republic of
سلام

مطلب بسیار زیبای بود ، خانواده های را دیدم که فریاد روشن فکریشان گوش عالم را کر کرده بود و از پیشرفت خودشان دم می زدند و مایی که از ماهواره استفاده نمی کردیم را عقب مانده می پنداشتن حال همان روشنفکر به علت خیانت به همسر از همسر خود طلاق گرفته و زن بچه اش اواره شده ...اری اون جنبه داشت و ما نداریم
ملا بهرام
Iran, Islamic Republic of
چندتا یاداشت ازت خوندم معلومه زیر سقف پدر و مادر بزرگ شدی مرحبا بر تو ، وضع دختر را رو تو خیابونا ببینین ، دختر ۱۴ ساله تا بیاد ۴۰ ساله اینا همه تاثیر ماهواره است، دیگه نمی تونین بگین دختر ۱۴ ساله از بیکاری بی حجاب شده ، دارن ناموسمون رو به باد میدن بفکر باشید حضرات
غضو
Iran, Islamic Republic of
اتابک جان مطلب خوب و کاملی بود انسجام گفتاری خوبی داشت . بازخورد خوبی دارد
نعمت
Iran, Islamic Republic of
سلام
گل گفتی اقای اتابک حقیقته ، فراموش کردیم تربیت اسلامی رو همش به فکر شکم هستیم .
صادقی
Iran, Islamic Republic of
اتابکی مطلب خوبی گرداوری کردی استفاده کردم
کامران
Iran, Islamic Republic of
راه حل بسیار خوبی ارائه دادی
محمد
Iran, Islamic Republic of
من خیلی بانظر اقای صناعی موافقم
عطر یاس
Iran, Islamic Republic of
واقعا باهات موافقم
آفرین مطالب خوبی هستن
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
آقای وزیر! از کدام مردم حرف می‌زنید؟

آقای وزیر! از کدام مردم حرف می‌زنید؟

مردمی که به سختی و یا قرض کردن ماه را به پایان می‌رسانند و به قول معروف صورتشان را با ...
1