تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۵۵۷۹۱

از اختلاف‌ افکنی کمالوندی تا پاسخ‌های امین، خادمی و روحانی

۱۲
۰
کبنا ؛ 
برخی از اهالی هنر و فرهنگ شب گذشته در دیدار با مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد انتقادهای شدید به امین کمالوندی کردند.
داوری: کمالوندی باعث اختلاف بین هنرمندان شده/ آمارها صرفا رفورمی باعث اغوای بالادستی‌هاست
فریدون داوری شاعر برجسته کشور و استانی که در این نشست خود را نماد فرهنگ و هنر این استان می‌دانست، اظهار کرد: من به اندازه سن امین کمالوندی دست‌نوشته دارم و دایره المعارف این استان را من به رشته تحریر درآورد.honar
داوری اضافه کرد: آقای کمالوندی سبب اختلافات بین هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر شده است.
داوری با بیان اینکه من سرطان را شکست دادم، شما که نمی‌توانید من را شکست بدهید، تصریح کرد: کمالوندی با اختلاف‌افکنی بین هنرمندان  و سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن، می‌خواهد چند روز بیشتر بر مسند قدرت بماند.
این شاعر برجسته در واکنش به آمارهای عضو انجمن اهل اقلم، بیان داشت: ارائه آمارهای مجهول و درج شده و صرفاً رفرمی باعث اغوای بالا دستی ها  شده و علاوه بر اینکه در انتخاب کتاب سال، کتاب 30 سال گذشته را به عنوان کتاب برتر انتخاب می‌کنند، چه جور می‌شود انجمن اهل قلم بیش از هزار عضو داشته باشد ولی کتاب سال مربوط به 30 سال گذشته باشد.
فریدون داوری با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد مدعی است که مجموعه تئاتر شهردارد، افزود: همان سالن به سینما تبدیل شده است که در آن دو فیلم اکران شده یکی برای مسئولان و دیگری برای عموم.
وی افزود: در تمام جشنواره‌ها عوامل اجرائی از تماشاگران بیشتر است و جشنواره قلم نیز مورد انتقاد استاندار قرار گرفت.
داوری بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد توزیع سرانه فرهنگ بین شهرستان‌ها را چگونه انجام داده، چقدر به شاخص‌های برنامه توسعه فرهنگ نزدیک شده، چرا بسیاری از پیشکسوت‌ها و کسانی که در حوزه فرهنگ قلم می‌زنند از دعوت آنها در برنامه‌هایشان امتناع می‌کنند.
وی اضافه کرد: بیشترین کار را بنده در حوزه فرهنگ شهادت و شهید انجام دادم و لقب خادم الشهدا بر روی نام من است در ادار‌کل فرهنگ و ارشاد خط خورده است و من را در برنامه‌های مربوط به حوزه شهدا دعوت نکردند.
شاعر برتر کشوری به کنگره آیت الله ملک حسینی اشاره کرد و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مانورهای زیادی روی آن داد ولی نهایتاً رها شد تا اینکه امروز دانشگاه پیام‌نور در حال تدارک برگزاری این همایش بزرگ است.
وی افزود: در حوزه موسیقی چه توضیحاتی دارد.
داوری، کمالوندی را از بازماندگان دولت قبل دانست و گفت: چگونه می‌تواند سیاست‌های دولت تدبیر و امید را اجراء نماید، در حین حال پیشکسوتان فرهنگ و هنر از استاندار و وزیر محترم خواهانیم که در تغییر مدیریت بازنگری شود وتوقع ایجاد امید در میان اهالی قلم، فرهنگ و هنر را داریم.
 
*سالنی که با چندین نام افتتاح شد
در ادامه این نشست رضا رفیعی از هنرمندان هنرهای نمایشی و صاحب آموزشگاه درجه یک کشوری، با لحنی تند از مجری برنامه خواست تا میکروفن خود را خاموش کند، گرچه خانم ممبینی تلاش کرد که مانع او شود، ولی رفیعی با انتقاد شدید از امین کمالوندی اظهار کرد: وقتی برخی از دوستان ما را در این جلسه دیدند، اصلاً فکر نمی‌کردند که ما هم دعوت شده باشیم.
رضارفیعی که به قول خودش از طرف استانداری کهگیلویه و بویراحمد دعوت شده بود، خطاب به برخی از انجمن‌های هنری بیان داشت: هنرهای تجسمی در سه سال اخیر چه کارهایی کرده است.
رفیعی در ادامه با انتقاد از امین کمالوندی به خاطر افتتاح چندین باره سالن ارشاد، گفت: چرا تالاری را که در زمان آقای رضاتوفیقی افتتاح شد در دوران مدیریت آقای کمالوندی تعاریف خاصی از آن شد و هر معاونتی از وزارت می‌آمد، مرتبط با همان حوزه تالار سینما، تالار تئاتر و تالارهای با نام‌های دیگر افتتاح گردید،
*برگزاری نشست انجمن شعر در لابی اداره ارشاد
وی خطاب به رییس انجمن شعر استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: آقای هاشمی چرا این را نمی گویید؛ چرا مجتمع فرهنگی را اداره ارشاد استان خالی نمی‌کند، که هنرمندان انجمن شعر که در لابی اداره ارشاد جلسات خود را برگزار می کنند و مردمی که از استان‌های دیگر به پارک معلم می آیند از میان نشست شاعران رد می شوند که از سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند.
وی همچنین از سلیمانی رئیس انجمن سینمای جوان کهگیلویه و بویراحمد انتقاد کرد و بیان داشت:  از سال 1384 تا کنون با برگزاری کلاس‌های آموزشی و اختصاص یارانه هایی که از انجمن سینمای جوان کشور و حمایت های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چند فیلمساز به جامعه هنری استان دادید. چرا هنرمندانی که به این انجمن مراجعه می کنند نمی توانند از امکانات شما استفاده کنند.
مسئول آموزشگاه هنری کشوری با اشاره به عملکرد خود در این آموزشگاه، تصریح کرد: بنده آموزشگاه درجه یک کشوری دارم، خیلی از هنرمندان در آموزشگاه من دیپلم گرفتم ولی آقای کمالوندی شما چندبار به آموزشگاه سر زدید.
رضا رفیعی با تذکر استاندار صحبت‌هایش را ادامه نداد، موسی خادمی اظهار کرد: شما خارج از وقت تعیین شده برای برنامه آمدید و بیش از وقت اختصاصی به هر شخص دارید صحبت می کنید که رفیعی صحبت های خود را تمام کرد و گفت: ما در این جلسه به دعوت از مجموعه استانداری حضور داریم.
* این دولت، دولت 2 خرداد نیست
در ادامه حسین روحانی که صاحب عناوین برگزدیده در حوزه هنر، تئاتر و شعر است در یک حرکت نمادینی دست پسرش را گرفت و خودش را به آقای استاندار کهگیلویه و بویراحمد نزدیک کرد و در حالی که از مجری برنامه خواست چند دقیقه‌ای وقت بدهد، گفت:
نوع پوشش فرزند من کمی متفاوت است، کسری گاهی در مقالاتم اسم مستعار من است و با اون درددل می کنم و آقای استاندار به تیپ فرزندم نگاه نکنید، به تیپ من نگاه کنید، تفاوت بسیار است و در حضور استاندار از فرزندش معنی کلمه‌ای لری را پرسید که فرزندش گفت نمی دانم؛ در این حال رو به استاندار کرد و گفت: من که هنرمند هستم و سال ها کار هنری در این استان انجام داده‌ام فرزندم معنی این کلمه لری را نمی داند.
*مشکلات به خودمان برمی گردد ربطی به کمالوند ندارد
روحانی با این مقدمه رو به استاندار و سایر هنرمندان حاضر در جلسه کرد و گفت: این مشکل فرهنگی به خودمان برمی گردد، ربطی به آقای کمالوندی ندارد.
این فعالان سیاسی جریان اصلاحات در استان کهگیلویه و بویراحمد رو به موسی خادمی و گفت: بنده در 24 خرداد 92 بیشتر از همه شماها برای دولت آقای روحانی تلاش و زحمت کشیدم، ولی 24 خرداد 92 هرگز 22 خرداد 1376 نیست.
این سخن روحانی با صلوات و تشویق هنرمندان حاضر در جلسه مواجه شد.
***
*هنرمند باید تحمل داشته باشد و انتقاد سازنده کند
در این نشست که هر یک از نمایندگان انجمن‌های هنری استان نقطه نظرات خود را بیان کردند استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز به اظهار نظر در این حوزه و بایدها و نبایدها و همچنین نحوه کمک به این عرصه پرداخت.
سید موسی خادمی در ابتدا با بیان این‌که انتقادات به مسئولان از سوی هنرمندان همواره از جنس هنری است، اظهار کرد: اما باید در انتقاد تنها عملکردها را مورد خطاب قرار دهیم و با اشخاص کاری نداشته باشیم.
مقام ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: هنرمند باید تحمل داشته باشد و انتقاد سازنده کند.
وی در ادامه با بیان اینکه نباید به دلیل کمی اعتبارات در حوزه فرهنگی از اعتبارات حوزه اقتصاد انتقاد کنیم، تصریح کرد: ولی من بر خلاف برخی از نظرات، زیرساخت‌های اقتصادی را زیربنای توسعه فرهنگی می‌دانم و تا راه و پل نداشته باشیم فرهنگ با مشکل روبرو می‌شود.
خادمی ادامه داد: البته اینکه می‌گوییم اعتبارات حوزه فرهنگی کم است را هم قبول ندارم چراکه اگر مجموع اعتبارات دستگاه‌های فرهنگی از جمله ارشاد و حوزه هنری و اوقاف و تبلیغات اسلامی و سایرین را مدنظر قرار دهیم بیشترین اعتبارات کشور در حوزه هنر و فرهنگ هزینه می‌شود.
استاندار در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی تصریح کرد: مقایسه اعتبارات عمرانی با اعتبارات فرهنگی نادرست است و بر همین اساس است که رهبری معظم انقلاب فرهنگ و اقتصاد را با هم می‌بینند.
خادمی در ادامه از لزوم کمک به حوزه فرهنگی سخن به میان آورد و گفت: بر همین اساس تصمیمی گرفته‌ایم که به غیر از بودجه فرهنگی امسال به هر کدام از 10 انجمن فعال در استان 30 میلیون تومان کمک کنیم و همچنین برای راه‌اندازی انجمن صنفی هنرمندان 100 میلیون تومان کنار بگذاریم.
وی با انتقاد از اینکه خود هنرمندان برای درآمدزایی پای کار نیستند، گفت: برای مثال ما علاقه داریم که همین سالن جلسات استانداری را با رنگ و بوی کهگیلویه و بویراحمد توسط هنرمندان تغییر شکل دهیم و به یقین سایر دستگاه‌ها هم با ما هم عقیده هستند که این عزم و همت خود هنرمندان را برای کمک به استان و درآمدزایی خودشان می‌طلبد.
*پاسخ‌های امین کمالوندی به منتقدان
مدیرکل ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتقاداتی که برخی هنرمندان از ما داشتند آویزه گوش قرار داده و برای تخریب‌ها اهمیتی قائل نیستم.
امین کمالوندی امشب در حاشیه مراسم ضیافت افطاری هنرمندان با مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران از رویکرد مثبت و سازنده استاندار و معاون وی نسبت به حوزه فرهنگ و هنر این استان سخن به میان آورد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استاندار و تیم مسئولان ارشد استانی از هر روزنه‌ای به دنبال کمک به حوزه فرهنگ هستند که امشب نیز مبلغی خوب و قابل وصف برای حوزه فرهنگ و هنر استان از محل اعتبارات اختصاص دادند.
وی با قدردانی از این نگاه و رویکرد از هنرمندان استان خواست تا بنا به درخواست استاندار گام‌های اساسی برای درآمدزایی خود بردارند تا نیاز به کمک‌های دولتی کمتر باشد.
این مسئول ارشد فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد کمک مالی برای راه‌اندازی انجمن صنفی هنرمندان و همچنین کمک به انجمن‌های هنری را گامی خوب برای موفقیت حوزه فرهنگ در سال مزین به اقتصاد و فرهنگ دانست و گفت: این اقدام مسئولان استانی گامی عملی برای تحقق فرموده رهبری در فرمان نوروزی امسال بود.
وی در پاسخ به این سؤال که چه نظری در خصوص انتقاد برخی از هنرمندان نسبت به خود در نشست امشب دارید، گفت: شما اهالی رسانه بهتر از همه مرز تخریب و انتقاد را می‌دانید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: انتقاد همواره از عملکردها می‌شود که با تخریب دو مقوله جداگانه است.
کمالوندی انتقاد را بهترین راه برای کمک به عرصه هنر و فرهنگ استان دانست و گفت: انتقادات را آویزه گوش خود می‌کنم اما برای تخریب هیچ‌ اهمیتی قائل نیستم.
این مسئول با اشاره به این که حکم من توسط وزیر محترم ارشاد تأیید شده و به تأیید مسئول ارشد استانی رسیده است، گفت: سعی بر این است که با عملکرد خود این اعتماد وزیر و استاندار محترم را در عمل و کار و خدمت پاسخگو باشم.
نام شما

آدرس ايميل شما

امین صداقت/ خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
یاد فراکنشتاین افتادم نوروز . خخخخخخخخخخخ
هر قسمت خبرت مال یه جایه
Iran, Islamic Republic of
هنرمند وشاعر فقط استادداوری، ((فرزند آریوبرزن از کوه دناییم))// ،،اسکندر مقدونی راما راه بستیم،، شعرهایش غوغاست
جگرخون
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه جای بسی رنج است چهرهای فرهنگی استان در حاشیه باشند این از ضعف مدیریت اجرایی و سیاسی استان است که از گفتمان دولت ومردمی که بار رای خود آنهارا سرکارآوردند،دفاع نمی کنند/
کاش استاندارمی دانست نگاه افکارعممی به آن چگونه است و در دوره احمدی نژاد مدیران اصلاحات سه ماه نشد عوض شدند،
بقول یک آدم عاقل کسانی که توانستند به ثقل تصمیم سازی (استانداری ) رفتند بفکر اضافه کاروحقوق مزایای خودند و کاری به رای ونگاه ونظر مردم هم ندارند.....
اهای هنرمند
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف دارد که این طور هنرمندی کرده اید. اقای داوری مافیای شعر راه انداخت و نگذاشت کسی استعداد خود را نشان دهد و دیروز به همراه کمال وندی دستمال بدست دولت فبل بود حالا امده از دولت تدبیر سخن می گوید روزی که بشارت از اموزش و پرورش استان رفت ایشان به نمایندگی روسا و معاونین رفت از خدماتش تقدیر کند ولی چنان علیمحمد دانشی را تحویل گرفت که همه خیال کردند او از طرفت دولت نهم برای معارفه رفته . اری راست میگه با شعر سرطان را به زانو دراورده چطور نمی تونه دولت ها را با تدبیر دور بزنه و با تکبیر همراهی کنه
ارش كمان گير
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت مسوولان كبنانيوز ، ميتونم ببرسم جرا خبر مافيا ي كشاورزي و اختلاف ميان اصلاح طلبان باز نميشه اما بقيه خبرها باز ميشه ؟؟؟؟ عيب از سيستم من هست يا ...؟
ناظر
Iran, Islamic Republic of
ازمدیری که آمده بودتابرای هنرمندان پرونده سازی کنندومثل خودی رامعاون فرهنگی کرده چه انتظارمیرود,
Iran, Islamic Republic of
شاعر حماسی استان فقط حاج داوری استاد بحق زبان و ادبیات وافتخار استان فقط حاج داوری
اميري.
Iran, Islamic Republic of
رو طرفو برم ، از در بيرونش مي كنند از پنجره مي ياد تو .
به همين ماه مبارك اگر جاي .بودم بعد اين جلسه يه روز تو اين استان نمي موندم .
انصافا به پشتوانه چه عملكردي .؟
بعدا مي گن اين هنرمندان ...
م
Iran, Islamic Republic of
آخ تا قیومت سی داوری.الان دید نمیتونه اینجا.راه بندازه سر و صدا راه انداخت
صادق
Iran, Islamic Republic of
فیلمساز فقط سلیمی
استاد
Iran, Islamic Republic of
اقاي داوري سلام تورا به خدا نظر خواهي از شعراي استان بكنيد ببينيد چقدر شما را قبول دارند همه ميگويند داوري فقط به فكر خودتبودي
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست بپرسه آقای...... شما فیلمسازید یا عکاس ، شاعرید یا نقاش هرچه فکر میکنم بجایی نمیرسم .شاید شما مدعی العموم هستید .....به هرحال ظاهرا شما دارای آموزشگاه درجه یک کشورید آنهم به لطف همین کسانی که تخریب میکنید....تلاش شما برای چیست.... برای جذب کمک مالی بیشتر به آموزشگاهت که باز هم به لطف همین کسان که تخریب میکنید چند منظوره گردیده . بهتر نبود در این جلسه هنرمندان متخصص این رشته ها نقد میکردند، که بودند ولی نکردند میدانید چرا ...چون هنرمند واقعی و متخصص واقعی اگر به مجموعه یا شخصی میخواهد نقدی بزند و از سر دلسوزی باشد و خیر خواهی که اتفاقا بسیار سازنده هم هست با مدیر مجموعه و یا شخص مورد نظرش مستقیم و به قولی فیس تو فیس مطرح میکند نه با سرو صدا و استرس و عصبیت عنان گسیخته به قول برخی از دوستان شما تا قبل از ابقاء کمالوندی تعریفش را میدادید پس چی شد؟
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1