تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۵۵۶۲۱

شکارچیان، محیط بانان دیل را به تیر بستند

۴
۰
کبنا ؛ 
شکارچیان در گرمای بالای 40درجه تابستان گچساران هم دست از جان حیات وحش مناطق حفاظت شده و حافظان طبیعت برنداشتند و بازهم در اقدامی وحشیانه محیط بانان مظلوم و تلاشگر کهگیلویه و بویراحمد را به تیر بستند.
بیش از 11درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع 250 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد اما این مناطق همیشه مورد طمع شکارچیان بومی و غیر بومی بوده و در هر فرصتی محیط زیست و گونه های نادر جانوری و گیاهی این منطقه را مورد تعرض قرار می دهند.

شکارچیان نه تنها آرامش را از حیات وحش کم نظیر این دیار ربوده اند بلکه در اغلب مواقع و در هنگام رویارویی با محیط بانان بر روی آنها اسلحه می کشند تا از چنگ قانون فرار کنند.
در سال گذشته محیط بانان این استان چندین بار مورد حمله مسلحانه قرار گرفته و یا مضروب شده اند."علی افشار"،"وحید ترحمی"،"محمد فصیح مفرد" و چندین و چند محیط بان دیگر در سال گذشته مجروح و مضروب شدند و بارها جان این پاسداران طبیعت در درگیری مسلحانه با شکارچیان به خطر افتاد.
در سال جاری نیز یک سرباز محیط زیست توسط شکارچیان به وسیله ماشین در منطقه حفاظت شده دنا زیر گرفته شد که در پی این حادثه پای این سرباز محیط بان شکست.
تکرار قصه مظلومیت محیط بانان در دیل
اما طی روزهای اخیر نیز منطقه حفاظت شده "دیل" در 25 کیلومتری شمال غرب شهر گچساران شاهد درگیری مسلحانه شکارچیان با محیط بانان بود. در این درگیری اگرچه آسیبی به محیط بانان نرسید اما تکرار قصه مظلومیت محیط بانان بود.
به گزارش مهر، منطقه حفاظت شده دیل وسعت ۱۰۳۷۴هکتار متشکل از ارتفاعات و دره های عمیق و صخره های سخت و صعب العبور بوده که دارای جمعیت جانوری گرگ، روباه، شغال، خرگوش، قوچ، میش، کفتار، کبک معمولی، تیهو، بحری، دلیجه و... است.

رئیس محیط زیست شهرستان گچساران در خصوص این حادثه به خبرنگار مهر گفت: چند شب پیش و پس از اطلاع از ورود یک گروه شکارچی به منطقه حفاظت شده دیل، دو محیط بان به منطقه اعزام شدند.
عبدال دیانتی افزود: این دو محیط بان راه را بر شکارچیان بستند و سعی در دستگیری آنها داشتند اما شکارچیان اقدام به تیراندازی به سوی محیط بانان کردند.
دستگیری یک شکارچی و راننده
وی تعداد این شکارچیان را چهار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: آنان پس از شلیک به سمت محیط بانان فرار کردند اما محیط بانان توانستند خودروی این شکارچیان را توقیف و راننده آن را دستگیر کنند.
دیانتی بیان داشت: یکی از شکارچیان که اقدام به تیر اندازی کرده بود نیز شناسایی و روز گذشته با همکاری نیروی انتظامی دستگیر و روانه زندان شد.
وی عنوان کرد: در کف خودروی توقیف شده خون زیادی مشاهده شده بود که نشان می دهد شکارچیان اقدام به شکار کرده بودند.
دستگیری دو شکارچی در کوه خامی
رئیس محیط زیست شهرستان گچساران همچنین از دستگیری دو شکارچی غیرمجاز در منطقه حفاظت شده کوه خامی خبرداد.
دیانتی افزود: از این دو شکارچی دو اسلحه ساچمه زنی کشف و ضبط شد.
وی بیان کرد: این شکارچیان اقدام به شکار پنج کبوتر کوهی کرده بودند که با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج شکارچی غیرمجاز در مناطق حفاظت شده گچساران دستگیر شدند و پنج اسلحه نیز ضبط شده است.
اگر چه محیط بانان مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد با خطرات و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما هیچ گاه از تلاش برای حفاظت از عرصه های طبیعی خسته نمی شوند.
تعداد محیط بانان کمتر از استاندارد جهانی
مدیرکل محیط زیست استان تعداد محیط بانان مناطق حفاظت شده در کهگیلویه و بویراحمد را کمتر از استاندارد جهانی دانست و گفت: کمبود محیط بان یکی از مهمترین مشکلات محیط زیست استان است.
وی بیان کرد: هم اکنون مناطق حفاظت شده این استان تنها یک چهارم استاندارد جهانی محیط بان دارند.
پورشیرزاد ادامه داد: هم اکنون برای هر سه هزار هکتار از مناطق حفاظت شده استان یک نیرو وجود دارد و این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی برای هر دو تا سه هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حفاظت از مناطق حفاظت شده در دنیا به سمت حفاظت الکترونیک می رود، بیان کرد: در این نوع حفاظت افرادی که وارد یک منطقه حفاظت شده می شوند ردیابی شده و تا خروج از منطقه تحت کنترل هستند.
پورشیرزاد با بیان اینکه توسعه حفاظت الکترونیک نیاز به اعتبار دارد، بیان داشت: اعتبارات محیط زیست بسیار کم است و سالانه نیز کاهش می یابد و این در حالی است که سال به سال انتظارات از محیط زیست افزایش می یابد.
به نظر می رسد طمع شکارچیان به مناطق حفاظت شده پایانی ندارد و قصه مظلومیت محیط بانان همیشه باقی است اما محیط زیست سرمایه یک ملت و متعلق به همه نسل هاست و حفاظت از آن جز با مشارکت مردم و حمایت مسئولین امکان پذیر نیست
نام شما

آدرس ايميل شما

طرفدار محیط زیست و طبیعت
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی جای این دولت بودم اجازه نمیدادم یک گنجشک را اینها دست بزنند منطقه ما متاسفانه همه اکثرا پز تفنگشون را میدند کافیه به صفحات اجتماعی شان در سایتها اجتماعی بروی همه با تفنگ یک عکس دارند شعر شون هم ماشاله با تفنگ و برنو شروع میشه متاسفانه شکار و اون حیوان بیچاره که کسی را نداره ازش محافظت کنه تیر انداختن طرف یک جانور بی دفاع و کشتن اون که هنر نیست متاسفم فقط متاسفم
محسن
Iran, Islamic Republic of
«به تیر بستند» نه بلکه «به گلوله بستند». تیر واحد شمارش فشنگ است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جناب .مگه شما تا حالا دنبال اعتبار یا هر چیز دیگه در رابطه با محیط زیست رفتی غیر از کارت شده رایزنی برا خودت که چند صباهی بیشتر مدیر باشی
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم یک مجازات حسابی برای متخلفان در نظر بگیرند....
متاسفانه سطح فرهنگ عامل این چیزهاست...............
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1