تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۵۴۶۲۰

قلع و قمع درختان بلوط منطقه سادات امام‌زاده علی

۰
کبنا ؛دهستان رودخانه سادات از مناطق سردسیری شهرستان چرام را با جنگل‌های انبوه بلوط آن می‌شناسند، جنگل‌هایی که همواره برای ساکنان روستاهای اطراف خود مایه خیر و برکت بوده‌اند مردمان این دیار سال‌هاست که از طرق گوناگون از خوان گسترده این جنگل‌ها بهره می‌برند، ولی هستند کسانی که حرمت این همسایه سخاوتمند را پاس نمی‌دارند و هر از گاهی با بی مبالاتی هر چه تمام‌تر به عمد یا به سهو دست به قلع و قمع این میراث طبیعی می‌زنند.
به گزارش کبنا نیوز؛ در حالی که جنگل‌های بلوط استان هرساله به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، پدیده گرد و غبار و آفت سوسک بلوط خوار در حال کاهش هستند و فرصت زادآوری و احیای جنگل‌ها نیز به دلیل چرای بی‌رویه دام نیز تقریبا نزدیک به صفر است قطع بی‌‌رویه این گونه درختی با ارزش درد مضاعفی بر پیکر جنگل‌های بلوط استان شده است.

در این بین اما برخی افراد سودجو به بهانه تهیه سوخت و توسعه باغات دست به قطع و خشک کردن این درخت کم‌نظیر می‌زنند.
این تراژدی را به صورت ویژه در دهستان سادات امام‌زاده علی و در مناطق "جانماز" و "میرزاکیبی" دنبال می‌کنیم.
متاسفانه چند سالی است که در سایه بی‌توجهی مسئولان منابع طبیعی شهرستان چرام برخی افراد سودجو به بهانه‌های گوناگون اقدام به قطع درخت‌های بلوط مناطق مختلف سادات امام زاده علی می‌کنند و این در حالی است که با بی‌توجهی که مسئولان امر از خود نشان داده‌اند هر روز بر میزان این تخریب‌ها افزوده می‌شود.
سید سیف‌الله دانشی از اهالی سادات امام زاده علی با ابراز نگرانی از وضعیت به وجود آمده برای جنگل‌های بلوط منطقه سادات می‌گوید: تهیه زغال و حذف درخت‌های کهنسال برای توسعه باغات اصلی‌ترین عامل قطع درختان در این منطقه هستند.

پوست‌کنی درختان کهن بلوط در منطقه جانماز
دانشی با بیان اینکه در سال‌های گذشته مردم به دلیل نبود راه ارتباطی و عدم دسترسی به سوخت و کپسول گاز مجبور بودند که از درخت ها برای سوخت استفاده کنند، افزود: امروزه دیگر در هر خانه‌ای را که بزنی چندین کپسول گاز دارد و برای تهیه سوخت هم نیازی به قطع درخت نیست.
این جوان که از مسئولان منابع طبیعی به دلیل بی‌توجهی به حفاظت از جنگل‌های بلوط گلایه‌های فراوان داشت، می‌افزاید: امروزه قاچاقچیان زغال و زمین‌خواران یک گام از مسئولان منابع طبیعی جلوتر هستند و مسئولان منابع طبیعی وقتی وارد عمل می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است.
علی رکان هم در گفت‌وگو با فارس در یاسوج با بیان اینکه در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای قطع و تصرف جنگل‌های استان پذیرفته نیست، افزود: برخوردهای منفعلانه مسئولان و نیز ناآگاهی برخی افراد باعث وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیر بر پیکر جنگل‌های استان شده است.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: متاسفانه در نقاط مختلف استان خبرهای خوشی از وضعیت جنگل‌های استان به گوش نمی‌رسد و ما هر روز شاهد قطع درخت‌های بلوط در نقاط مختلف استان هستیم.
مدیرعامل خانه تشکل‌های مردمی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بهانه نبود سوخت و استفاده از درخت‌ها برای سوخت روستائیان به هیچ وجه مورد قبول نیست چراکه تهیه کپسول مایع برای اکثر روستائیان میسر است و همه ساکنان روستا باید بخشی از یارانه خود را صرف تهیه کپسول گاز مایع کنند.
وی از آمادگی تشکل‌های فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با دستگاه‌های دولتی در راستای فرهنگ‌سازی در این زمینه سخن گفت و افزود: روستائیان و به خصوص اهالی روستاهایی که در قلب جنگل‌های انبوه و غنی قرار گرفته‌اند باید نسبت به این موضوع آگاه شوند و ما باید آنها را با خود در جهت صیانت از جنگل‌ها همراه کنیم تا عرصه بر سودجویان تنگ شود.
سعید نظری  با اشاره به تلاش شبانه‌روزی منابع طبیعی استان در راستای صیانت از عرصه‌های جنگلی استان گفت: کمبود جنگلبان باعث شده حفاظت در برخی مناطق به سختی صورت گیرد.
مسئول روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیگیری موضوع قطع و پیگیری بلوط‌های منطقه سادات امام‌زاده علی عنوان کرد: توقع ما از اهالی روستاها و همه دوستداران منابع طبیعی این است که تخلفات اینچنینی را به منابع طبیعی گزارش دهند تا با خاطیان برخورد قاطع صورت گیرد.
وی از وجود صدها همیار طبیعت در سطح استان سخن گفت و افزود: همیاران طبیعت در میان اقشار مختلف و در نقاط مختلف استان هرگونه تخلف و تعرض به مراتع و عرصه‌های جنگلی را در اسرع وقت به ما گزارش دهند.
به هرحال امیدواریم که با برخورد قاطع و قانونی با متخلفان و متعرضان به عرصه‌های جنگلی دیگر شاهد قلع و قمع درختان استوار و باشکوه بلوط در نقاط مختلف استان به خصوص در جنگل‌های انبوه سادات امام‌زاده علی نباشیم.
------------------------------
گزارش و عکس از: قاسم خشت‌زر
-------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1