تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب : ۵۴۶۱۲

کلاف سردرگم توسعه هزاران گره نیز دارد

۲
۰
کبنا ؛احداث نمایشگاه بین المللی یاسوج پس از هفت سال هنوز برزمین مانده و منطقه ویژه اقتصادی گچساران نیز در گیر و دار مشخص شدن مکان است و این دو توسعه صادرات کهگیلویه و بویراحمد را معطل خود کرده است.
کارگروه توسعه صادرات کهگیلویه و بویراحمد بعدازظهر شنبه به ریاست استاندار و با حضور مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، گمرک، میراث فرهنگی و صنایع دستی، رئیس اتاق بازرگانی و دیگر اعضا در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه موضوع ساخت نمایشگاه بین المللی استان در دستور کار قرار گرفت، نمایشگاهی که از ساخت آن از سال 86 تاکنون به طول انجامیده و در اواخر سال گذشته عدم توفیق در ساخت این نمایشگاه مطرح و معلوم شد شرکت متولی ساخت آن به علت ساختار تعاونی قادر به ساخت نمایشگاه نیست و مقرر شد که شرکت سهامی خاص تشکیل شود.
اکنون اعضای هیات مدیره شرکت جدید در کارگروه توسعه صادرات استان حضور یافتند و مشکلاتی از قبیل عدم همکاری مالی اعضای شرکت و واگذاری امکاناتی که در اختیار شرکت قبلی بوده است را مطرح کردند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه با بیان اینکه توسعه استان را معطل منافع افراد نمی کنیم، گفت: هدف اصلی ساخت نمایشگاه و راه اندازی آن برای کمک به توسعه صادرات است و بدون توجه به افراد باید این هدف تحقق یابد.
سید موسی خادمی هدف از هر کار عمرانی و توسعه ای را منتفع شدن افراد بیشتری دانست و افزود: نمی توان به بهانه اینکه افراد دیگری منتفع نمی شوند کار را تعطیل کرد و در ساخت نمایشگاه بین المللی استان نیز باید این اصل رعایت شود.
وی خطاب به مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گفت: از تمام ابزارهای قانونی برای پیشبرد در فعالیت اجرایی ساخت نمایشگاه استفاده کنید و در یک فرجه زمانی مقرر کنید تا اعضای شرکت نمایشگاههای استان سهم آورده خود را واریز کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرکت تعاونی نمایشگاههای استان در مدت 5 سال نتوانست این مکان را در استان بسازد، تاکید کرد: باید از تجارب گذشته درس گرفت و اجازه نداد که شرکت فعلی نیز به مشکلات قبل دچار شود.
وی تصریح کرد: اگر هر کدام از اعضای شرکت نمایشگاهها سهم آورده خود را واریز نکرد به سرعت جایگزین جدیدی برای این عضو پیدا کنید تا پروژه معطل نماند.
پروژه ای که روی دست استان جا ماند/ منطقه ویژه اقتصادی گچساران متولی ندارد
منطقه ویژه اقتصادی گچساران پروژه ای است که در سفرهای استانی دولت گذشته مصوب شد و در حالی که اکنون سازمان صنعت، معدن و تجارت طی قراردادی پژوهشی با دانشگاه یاسوج به دنبال مکان یابی برای آن است، مشخص شده که در تهران در حال بررسی سه منطقه در گچساران هستند و امکان دارد یکی از آنها تصویب شود.
البته دانشگاه یاسوج نیز به عنوان پژوهشگر طرح گزارشی را ارائه داد که مورد انتقاد استاندار قرار گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با بیان اینکه متولی این طرح مشخص نیست، گفت: با توجه به ارتباط آن با صنعت، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به عقد قرارداد با دانشگاه یاسوج، جهت مکان یابی آن کرد.
داریوش دیودیده مطالعات ناقص این طرح را علت پژوهش در زمینه مکان یابی آن عنوان کرد و افزود: باید متولی طرح مشخص شود تا در این زمینه گامی رو به جلو داشته باشیم.
وی با بیان اینکه این پروژه روی دست استان جامانده و متولی آن مشخص نیست، بیان داشت: پروژه مکان یابی توسط دانشگاه یاسوج یک کار پژوهشی است و قرار است در آن تمام مولفه های لازم برای ایجاد این منطقه از جمله اثرات زیست محیطی بررسی شود.
90 درصد کار مکان یابی انجام شده است
نماینده دانشگاه یاسوج نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از 90 درصد کار مکان یابی انجام شده است، اظهار داشت: سه منطقه پیش بینی کرده ایم و در حال بررسی تکمیلی این مناطق هستیم.
دکتر عزیزی مسئولانی را که در روزهای اخیر نام برخی از مناطق را در این زمینه مطرح کرده بودند مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: در پی این اعلام های مسئولین برخی ها با من تماس می گیرند و تقاضا دارند که برخی مناطق این شهر نام منطقه ویژه اقتصادی بگیرند.
وی مکان یابی پروژه های صنعتی را موضوعی کاملا علمی عنوان کرد و افزود: بسیاری از مناطق صنعتی که با شکست مواجه بوده اند درست مکان یابی نشده اند و این موضوع لزوم مکان یابی صحیح در زمینه منطقه ویژه اقتصادی گچساران را می رساند.
عزیزی به مسئولان استان توصیه کرد که از هم اکنون  به فکر جذب سرمایه گذار برای این منطقه باشند و ادامه داد: تا دو الی سه هفته آینده کار مکان یابی منطقه ویژه اقتصادی گچساران به پایان می رسد و گزارش نهایی از سوی دانشگاه یاسوج ارائه می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، این گزارش از سوی نهاد متولی مکان یابی طرح، انتقاد استاندار را در پی داشت و خادمی در زمینه گزارش ارائه شده توسط دانشگاه یاسوج گفت: انتظار ما از دانشگاه ارائه یک گزارش کامل و جامع تر بود که باید در اسرع وقت این گزارش از سوی این نهاد ارائه شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این گزارش تنها فهمیدیم که متولی مکان یابی دانشگاه یاسوج است، بیان کرد: ما فرض می کنیم که دانشگاه یاسوج گزارشی ارائه نداده و منتظر می مانیم تا گزارش اصلی ظرف یک هفته آینده مطرح شود.
خادمی از این دانشگاه خواست که در گزارش خود به این موضوع دقت کند که آیا این طرح توجیه دارد یا خیر و بیان داشت: باید کار پژوهشی یک کار مشارکتی دقیق باشد که در آن نوع منطقه ویژه اقتصادی و مولفه هایی که مورد مطالعه قرار گرفته مشخص گردند.
مکان یابی توسط مرکز مناطق اقتصادی کشور انجام شده است
البته این بحث دوامی نداشت تا اینکه مدیرکل امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد آب پاکی را بر دستان همه ریخت و گفت: شرکت پترو امید آسیا وابسته به وزارت نفت، متولی ایجاد این منطقه است.
حسین سهمگین با بیان اینکه مسئولان مرکز مناطق اقتصادی کشور از گچساران بازدید کردند، افزود: در این بازدید سه منطقه انتخاب شد که منطقه اصلی «بلی سک» است.
وی اظهار داشت: قرار است در این مرکز یکی از این سه منطقه برای طرح منطقه ویژه اقتصادی گچساران مصوب شود.
کلاف سردرگم توسعه هزاران گره نیز دارد و معلوم نیست گره منطقه ویژه اقتصادی گچساران چگونه و با دستان چه کسی گشوده خواهد شد. اما آنچه که در این میان مهم است این است که اینگونه چندبار کاری و دورهای باطل در کار اجرایی به جایی نخواهد رسید./مهر
نام شما

آدرس ايميل شما

گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
باسلام توجه توجه توجه

جهت اطلاع مدیرکل اموراقتصادی استانداری جناب سهمگین ونماینده محترم گچساران منطقه لیشتر تمامی زمین های ان ....می باشد ودلیل تلاش انها نیز برای منطقه ویژه دراین منطقه به خاطر ا.
ارشد برق
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر عزیزی و تیم همکارانشون در جهت توسعه استان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1