تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۸
کد مطلب : ۵۴۶۰۲

12 میلیارد خسارت به هندوانه‌کاران استان

۰
کبنا ؛ 
رئیس اتاق بازرگانی استان گفت: این خسارت به دلیل بی برنامگی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در کاشت هندوانه بود.
کیانی افزود: در سال جاری حدود دو هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان به زیر کشت هندوانه رفت که همین موضوع باعث افزایش خسارت به کشاورزان هندوانه‌کار شد.
وی خسارات کاشت هندوانه را نه تنها برای کشاورزان بلکه باعث از بین رفتن غنای خاک کشاورزی دانست و گفت: هر زمینی که به زیر کشت هندوانه می‌رود باید تا چهار سال بازپروری شود.
***
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: متاسفانه به دلیل بی‌برنامگی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در کاشت هندوانه شاهد زیان 12 میلیارد تومانی به کشاورزان بودیم.
جبار کیانی در نشست کارگروه توسعه صادرات کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: متاسفانه ما در روزهای اخیر شاهد متضرر شدن بخش زیادی از جالیزکاران کهگیلویه و بویراحمد بوده و هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج افزود: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد عدم حمایت از جالیزکاران است.
وی بیان کرد: در سال جاری حدود 2 هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان به زیر کشت هندوانه رفت که همین موضوع باعث افزایش خسارت به کشاورزان هندوانه‌کار شد.
کیانی با بیان اینکه کشاورزان هندوانه‌کار استان دچار ضرر 12 میلیاردی شدند بیان کرد: همه اینها سرمایه‌های ملی هستند که به هدر می‌روند.
وی با اشاره به اینکه کاشت هندوانه در این حجم در استان کهگیلویه و بویراحمد به ضرر و زیان کشاورزان منجر می‌شود، افزود: باید سازمان جهاد کشاورزی استان برای برطرف کردن این مشکل و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی استان چاره‌ای اساسی بیندیشد.
کیانی خسارات کاشت هندوانه را نه تنها برای کشاورزان بلکه باعث از بین رفتن غنای خاک کشاورزی دانست و ابراز داشت: هر زمینی که به زیر کشت هندوانه می‌رود باید تا چهار سال بازپروری شود.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج تصریح کرد: باید با همکاری همه دستگاه‌های متولی به دنبال راهکاری برای جلوگیری از ضرر و زیان به کشاورزان و نیز جلوگیری از تکرار چنین مسائلی در کشاورزی استان باشیم.
***
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حداکثر ظرفیت کشت هندوانه در کهگیلویه و بویراحمد 500 هکتار است.
جعفر گوهرگانی  در نشست کارگروه توسعه صادرات کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت لحاظ کردن راندمان‌های گوناگون در کشاورزی، اظهار کرد: متاسفانه در بیشتر موارد راندمان آبیاری در کشاورزی استان ما لحاظ نمی‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: سبزی و صیفی جزو محصولات استراتژیک ما محسوب نمی‌شوند به همین سبب باید تلاش کنیم که تولید این محصولات با راندمان بالای آبیاری صورت گیرند.
وی یادآور شد: در حال حاضر چیزی که باعث متضرر شدن کشاورزان هندوانه‌کار در مناطق گرمسیری استان شد کشت بی‌رویه این محصول بود.
گوهرگانی خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت کشت حداکثر 500 هکتار هنداونه را دارد این در حالی است که در سال جاری بیش از 2 هزار هکتار از اراضی مستعد استان به زیر کشت هنداونه رفت که تنها به زیان کشاورزان تمام شد.
وی، کشت بی‌رویه و غیرکارشناسی هنداونه در استان را باعث ضرر و زیان کشاورزان دانست و افزود: متاسفانه تعداد زیادی از این کشاورزان هر ساله متضرر می‌شوند ولی درس عبرت نمی‌گیرند و باز  سراغ کشت هنداونه می‌روند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که زمین‌های زراعی ما به زیر کشت محصولات استراتژیک بروند و در این صورت زمینه حمایت و خرید تضمینی محصولات از کشاورزان وجود دارد.
گوهرگانی در پایان بر ضرورت آگاهی‌بخش به کشاورزان تأکید کرد و متذکر شد: کشاورزان باید در این زمینه مطلع شوند تا دچار ضرر و زیان نشوند.
***
تشکیل کمیته ویژه ای برای حمایت از صیفی کاران خسارت دیده در استان
استاندارکهگیلویه وبویراحمد در این نشست نیز بر ضرورت تشکیل کمیته ویژه ای با محوریت سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان به ویژه هنداونه کاران در مناطق مختلف استان تاکید کرد.
وی افزود: البته سازمان جهاد کشاورزی استان باید قبل از بروز این گونه خسارت ها به کشاورزان خود وارد میدان می شد و از راهکارها و ابزارهای قانونی آنها را مورد حمایت قرار می داد.
خادمی در پاسخ به اظهارات مسوولان جهاد کشاورزی استان که هندوانه و صیفی جات جزو محصولات استراتژی نیست ودولت برنامه حمایتی برای این قشر ندارد، افزود: این مهم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و برنامه های حمایتی نیز برای این دسته از کشاورزان و صیفی کاران که دچار خسارات فراوانی نیز شده اند وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است.
وی گفت: یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی قبل از فصل کاشت محصولات ارایه الگوهای کشت مفید به کشاورزان است که به نظر می رسد در این راستا نیز کوتاهی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز دراین نشست میزان خسارات وارده به هندوانه کاران مناطق گرمسیری این استان را افزون بر 60 میلیارد ریال عنوان کرد.
جعفر گوهرگانی سطح زیرکشت هندوانه در سال زراعی جاری را افزون بر دو هزار هکتار دانست و گفت: سازمان جهاد کشاورزی نیز هشدارهای لازم را به کشاورزان در زمینه کشت بی رویه هندوانه داده بود.
وی اظهار کرد: سالانه میزان زیادی از هندوانه موجود این استان به کشور عراق صادر می شد که امسال این کشور برای خرید این محصول تمایلی نشان نداد.
گوهرگانی افزود: به نظر می رسد کشورعراق امسال بر خلاف سال های گذشته اقدام به کشت هندوانه کرده است و کشاورزان این استان و برخی مناطق جنوبی کشور نیز به همین دلیل و آگاهی نداشتن از وضعیت بازار خرید از کشور عراق دچار خسارات شده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1