تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۵۴۲۴۸

رسانه های صیغه ای

۳۰
۰
کبنا ؛علیرضا کفائیkafayi
نظریه مسئولیت اجتماعی حاکی از آن است که خبرنگاران، روزنامه نگاران و بطور کلی رسانه‌ها در وهله اول باید جوابگوی تاثیری باشند که بواسطه درج خبر و یا ارائه تحلیلی بر جامعه می‌گذارند و در قبال مخاطبین و خوانندگان خود و اجتماع مسئول هستند.
ممکن است عملاً این امر دشوار باشد زیرا این خوانندگان نیستند که به رسانه‌ها حقوق می‌دهند بلکه موسسه و شرکتهای رسانه ایی هستند که حقوق کارگزاران رسانه را تامین می‌کنند و آن موسسات و شرکت‌ها تعییین می‌کنند که به چه موضوعی پرداخته شود و یا چه مطلب و تحلیلی ارائه گردد و نیز شکل خبر رسانی را مشخص می‌کنند.
اما مسئولیت اجتماعی و رسالت رسانه ایی تاکید دارد که اخلاق حرفه ایی و بایسته‌های اخلاقی رعایت گردد.
رسانه‌ها حق دارند از سازمانهای گوناگون انتقاد و آن‌ها را به چالش بکشند و در زوایای تاریک و مبهم جامعه و سیاست، اقتصاد و فرهنگ، آموزش و پرورش، هنر و ورزش و..... ورود یابند و حقایق را برای مردم و مخاطبین خود روشن نمایند و آگاهی عمومی را بالا ببرند اما خود نیز در قبال منافع و نیازهای جامعه مسئولند و حتماً باید پاسخگو باشند، زیرا با اشتباه آن‌ها حتی اگر سهوی باشد، ممکن است افکار عمومی دچار خطا و انحراف شود.
این مطلب را نظریه مسئولیت اجتماعی می‌گوید که بر اساس آن میان آزادی و مسئولیت رسانه پیوند برقرار می‌شود. یعنی مطبوعات و رسانه‌ها ضمن اینکه از آزادیهای تضمین شده در قانون اساسی بهره‌مند می‌شوند به‌‌ همان میزان می‌بایست مسئولیتهایی را متقبل شوند.
مغرضانه نوشتن و عملکرد غیر منصفانه و عدم رعایت اصول حرفه ایی و اخلاقی در جمع آوری و انتشار اخبار نگران کننده است و از اولین پیامدهای آن انحراف و جهت دهی غیر اخلاقی به افکار عمومی است که بد‌تر از محدودیت در آزادی بیان است.
از همین روست که می‌گوئیم رسانه‌ها باید بتوانند مرزهای اخلاقی و حرفه ایی را رعایت نموده و از جاده انصاف و اخلاق و البته آرامش دادن به جامعه و حفظ منافع عمومی دور نشوند.
اگرچه کمیسیون هاچینز مرکب از تعدادی اندیشمند در حوزه فلسفه، حقوق، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و نخبگانی فکری و و فرهنگی با ریاست رابرت هاچینز رئیس دانشگاه شیکاگو پس از تحقیقات بسیار، نظریه مسئولیت اجتماعی را به حکومت و مطبوعات ارائه دادند اما کاملاً منطقی و بر اساس اصول حرفه ایی و باید‌ها و نبایدهای اخلاقی و انسانی استوار است و در کار رسانه ایی خصوصاً نزد مسلمانان و بالاخص شیعیان، این نظریه با توجه به اعتقادات مذهبی و در نظر گرفتن مبدا و معاد ضروری است.
اخلاقی و حرفه ایی عمل کردن رسانه و دوری از تغلب و تقلب و تسلط منافع تجاری بر رسانه در نظریه مسئولیت اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
هدف از ذکر این مقدمه واضحه و مورد قبول عامه از آنروست که برخی از رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن اصول حرفه ایی و با زیر پا گذاشتن اخلاق و مسئولیت رسانه ایی خود، مداوم در پی ایجاد تنش و تشنج زایی در جامعه هستند و سعی در اختلاف افکنی دارند و مرتب ترقه تفرقه منفجر می‌کنند که اگر نارنجکی واقعی بدست داشتند به گمانم در کشتار بی‌پناهان و آزادگان از داعش هم بد‌تر بودند.
رسانه ایی که بر نوشته دیگران می‌افزاید و نظر خود را قبل از قضاوت خوانندگان تی‌تر می‌کند و سعی دارد به ناحق، افکار دیگران را جهت داده و به انحراف بکشاند و مطمع نظر خود را برداشت کند، به یقین از انصاف و حق گویی خارج شده است و رسالت خبرنگاری خود را در حد خبر چینی مذبوحانه پایین آورده است و چون رسانه ایی صیغه ایی که به مدت معلوم هر از چندی به صیغه مدیری، وکیلی، موسسه ایی، شرکتی، نهادی، فردی، جمعی، گروهی و.... در می‌آید و از این رهگذر نان و نوایی دست و پا می‌کند و به فرمان نفقه رسانان خود در کار آشوب و بلوا است و به اصطلاح خبرگزاری است.
آویزان شدگان به قبای دولت اعتدال و مدیریت‌های شهر و استان که بجای نقد آن مدیریت های ناکارآمد و در جاهایی خویشاوند مدیری، به مدیحه سرایی و چاپلوسی مدیرانی می‌پردازد که حال و روزی معلوم تر از روز روشن نزد مردم دارند.
این رسانه صیغه ایی بی‌درک‌تر از همیشه اوضاع و احوال شهر و استان را تحلیل می‌کند و عاجز از ارائه گفتمان اعتدالی، از اعتدال فقط به نامی بسنده کرده و تلاش در ایجاد تشنج و تنش در گفتمان های سیاسی افراد و احزاب و گروه‌ها را دارد.
اگر به درستی و از روی انصاف بررسی شود، رد پای زشت و کریه این آویزان شدگان لااقل در نوشته‌های این حقیر مشاهده می‌شود که عنوان مقالات را با خیانت در امانت و جعل و با مفروضات باطل خود و صرفاً برای ایجاد لجاج و دشمنی و لاجرم تفرقه و نفاق و انشقاق میان همفکران و خصوصاً اصلاح طلبان به شکلی غیر منطقی به خورد خوانندگان خود می‌دهد.
نوع و نحله گفتمانی که حقیر هر از گاهی قلمی می‌کنم از ابتدا بر یک شیوه و بر یک رسم و سیاق بوده و در برخی از رسانه‌های محلی در شهرستان و استان و نیز رسانه‌های داخل کشور و خارج هم منتشر شده‌اند اما عیناً‌‌ همان که خود نوشته‌ام و پیرایه ایی یا تیتری برای جهت دهی بر آن افزوده نشده است و آن رسانه‌های محترم در عین امانتداری به انعکاس آن پرداخته‌اند و البته افرادی هم بر برخی از آن‌ها نقد نوشته و مردودشان دانسته‌اند که بعضی از آن نقد‌ها کاملاً درست و منطقی‌اند.
اما نه توان و نه علاقه ایی بر صیغه کردن این رسانه را ندارم که نه به میل حقیر که بر سبیل راستی و درستی بنویسد تا حقیقت جویان خود در تکافوی نقد و نظر برآیند و در محیطی آرام و مطمئن سره از ناسره مشخص گردد.
بی‌شک افکار حتی در یک جناح سیاسی طابق النعل بر نعل با هم همپوشانی ندارند و اختلاف فکر طبیعی است اما دشمنی نیست و اختلاف میان اصلاح طلبان چه در شهرستان و چه در سطح کشور هم از همین نوع است ولی در اهداف و مقصد مشترک هستند. حال چرا رسانه ایی سعی دارد طور دیگری القا کند داستان دیگری است که به‌‌ همان صیغه ایی بودن و آویزان شدن بر می‌گردد و فعلاً از این حوصله خارج است.
در آشفته بازاری که نخبگان و پخمگان را کنار هم می‌نشانند و زیرکانه، مزدورانه و مزورانه با برچسب تندرو و افراطی و چپ قدیم و مردگان سیاسی و قس علیهذا، به نان و نوای فردی و خانوادگی خود می‌اندیشند و گفتمان سیاسی و اجتماعی را به چاقو کشی سیاسی تبدیل می‌کنند و با دو کلمه تا مغز استخوانشان می‌سوزد که‌ای امان منظورش از شبیخون سیاسی فلان بود چه باید گفت الا اینکه نقصی در خود می‌بینند که از عیانش به وحشت افتاده‌اند که تهدید می‌کنند فتنه گر است و بگیرید و به بندش درکشید و سر از تنش جدا سازید. غافل از آنکه ما اگر سر بریده می‌ترسیدیم در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم.
آوردن تنها دو کلام در آن تحلیل، موجب شد تا برخی احساس خطر شدید کنند و داد و فغان سر دهند که ایهالناس تنگ نظری شده و می‌خواهند جلو پیشروی ما را بگیرند.!
چگونه فقط دو کلمه آن‌ها را اینگونه به هراس می‌افکند و خود را منظور نظر «شبیخون سیاسی» یافته‌اند؟ مگر آنکه واقعاً خود را مصداق آن مرقومه می‌دانند و خیانتی در خود سراغ دارند که در اینصورت این همه جز و ولزشان و تهدید و ارعابشان توجیه خواهد داشت و گرنه «کلاه ما نمدی باشد، عیب ما همین باشد».
متاسفم که عده ایی مغرض و غیر منصف ضوابط خبر نویسی و خبرنگاری را نمی‌دانند و اقدام به راه اندازی سایت به اصطلاح خبری تحلیلی! کرده‌اند.
آن قدر ناآگاهانه و ناشیانه به کاهدان می‌زنند که در تشخیص تفاوت وبلاگ شخصی و باور‌ها و نظرات فردی با سیاست های یک خبرگزاری فراگیر و دارای مسئولیت اجتماعی دچار گیجی و سر در گمی شده‌اند و نمی‌دانند فعالیت در یک خبر گزاری یعنی پیروی از شرایط کاری بنا بر پذیرش مسئولیت اجتماعی و مختصات آن رسانه و پاسخگویی به افکار عمومی.
رسانه محلی باید به دنبال تعالی و ترقی دیار خود باشد نه مقاصد ریاکارانه و عوام فریبانه و تجزیه طلبی و تفرقه اندازی را دنبال کند که در این صورت به یک شبکه مافیایی تبدیل خواهد شد.
عملکرد یک رسانه در ایجاد نفاق و فضای مسموم و نا‌آرامی در منطقه و در میان جناح های سیاسی پر هزینه خواهد بود و اعتماد عمومی را خدشه دار خواهد کرد و دست بدخواهان را دراز‌تر.
امید است با تفکر و تدبر و از روی خیر خواهی و دلسوزی، برخی که همواره در هر شرایطی به گونه ایی «زمانه پسند» به قدرت آویزان شده‌اند و به عقد و صیغه نا‌هم کیشان در می‌آیند بر سر عقل آمده و در امانت خیانت روا ندارند و از هرزگی رسانه ایی دست بردارند و القای اختلاف و قصد تجزیه و افتراق ننمایند. بعون الله و المنه
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
وقتی رسانه ای باب میلمان نباشد صیغه ای نام می گیرد.این است حقیقت .
همدلی
Iran, Islamic Republic of
کفایی جان؛
من با مطالبت خیلی همدلی ندارم ولی این یکی رو درباره کبنانیوز خوب اومدی ....
د
Iran, Islamic Republic of
اگه آقای عکاشه درنوشته آقای کفایی تغییرداده باشه اخلاقا وقانونا مدیون هستند
بومی گچساران
Iran, Islamic Republic of
برادر کفایی
جنابعالی هر آنچه که نوشته بودی این رسانه خبری بدون هرگونه سانسوری در سایت خود قرارداد تا مردم فهیم گچسارات خود در مورد دست نوشته های مغرضانه شما قضاوت کنند پس دیگر جای گلایه ای نیست.خود کرده را تدبیر نیست.الان برای چندمین به عنوان یک برادر کوچکتر به شما تذکر میدهم دست از تفرقه افکنی و جدایی میان مردم شریف و زجرکشیده گچساران بردارید.از قدیم هم گفتن:
ما برای وصل کردن امدیم نی برای فصل کردن
ما به وجود اندیشمندی چون دکتر تاج گردون افتخار میکنیم او در دل ما مردم جا داردو گفتمان منفی حضرتعالی برما تاثیری نخواهد گذاشت.
اسدی
Iran, Islamic Republic of
آفرین و درود خدا بر جسارت و شجاعتت
شیر مادر گوارای وجودت باد
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
کفایی عزیز در گفتی،کلامت چون از دل بر آید بر دل نشیند،از خار مغیلان نهراسید.
اصلاح طلب
آقای کفایی. بعون الله و المنه
باوی
Iran, Islamic Republic of
شما در حد و اندازه ای نیستید که به تاجگردون انتقاد کنید
چرام بی شورا
Asia/Pacific Region
متاسف کبنا جولانگاه طیف تاجگردون شده
چرام بی شورا
Asia/Pacific Region
کبنا متاسفانه فقط در خدمت گروه تاجگردونه
توسری خور
Iran, Islamic Republic of
بابا ما از بس توسری خوردیم نمی دونیم الان باید چی بگیم.
ما همه مقصریم

تازمانی که این همه چندگانگی در گچساران داریم توسری می خوریم

تازمانی که به دنبال هم می افتیم توسری می خوریم

ای کاش فضا این شهر تبدیل میشد به فضای برادری و یک رنگی سال 57

به خدا خسته شدیم !!بس کنید از به جون هم افتادن!!به فکر بیکاری ما جوانان باشید!!کبنا جان ای کاش از اوضاع جوانان تحصیل کرده بیکار توی خونه گزارش تهیه می کردی تا ببینی که مشکل ما اصلاح طلب و اصولگرانیست.
آرام
United States
با سلام به دوستان، اولا همه مخاطبان کبنا نیوز با وابسته بودن این سایت به آقای... هم عقیده اند. و در تفرقه انداختن دست اندر کارانش هم شکی نیست. تیتر گذاری مطالب چه مطالب ارسالی چه مطالب آقای عکاشه کلا اشتباهه البته این دلیل بر آشنا نبودن ایشان با علوم مربوط به مطبوعات. درضمن آقا یا خانم بومی تا جایی که اکثریت مردم منطقه اطلاع دارند آقای کفايی چه در زمینه اجتماعی و چه سیاسی آدم دلسوز و شجاعی هستند، جنابعالی و دیگر دوستان باید حرمت چنین موهبت ها یی را داشته باشیم و از آن استفاده کنیم. بحث کبنا نیوز از عامه مردم جداست، و شاید ایشان حق داشته باشند، آقای عکاشه هم مثل همه ی ما دنبال لقمه ای نان است، و حق و نفع ایشان در سمت و سوی آقای.....است نه مطالب دست کاری نشده ی کفايی ها..
فیلسوف
Iran, Islamic Republic of
........چند سگ پارس میکنن یک گرگ شیر میشود کفایی مرد بزرگی است در جواب باوی بگویم مصداق خط اول عریضه بنده هستی و شما تاجگردون را بزرگ کردین ..............
جوانان اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
درود بر کفایی پرچمدار واقعی اصلاحات
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
شما را خوب میشناسم بسیار ادم ترسو می باشید کفایی حتی گفته وحرف خودت را قبول ندارید کبنان گفته تورا نوشته اگر بنویسد بد که به قول شما صیغه ای است اگر ننویسد که واویلا تو خودت مشکل داری
سنگ
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا آقای کفایی مصداق یک اصلاح طلب است ونه امثال تاجگردون. اگر اصلاح طلبان راستین استان چنین مواضعی را ابراز نمیکردند میبایست در نیتشان تردید کرد. همینکه اصلاح طلبان هزینه داده و استوار ،راه خود را از فرصت طلبان و قدرت طلبان جدا کرده اند نشانه بلوغ فکری و سیاسی نخبگان اصلاح طلب استان است. خود اقای عکاشه نیز به گمانم به این نتیجه رسیده ویا بزودی خواهند رسید که وزن و مشروعیت اصلاح طلبی در راستی و اصرار بر حقانیت راه است و نه مماشات و معامله .درود بر اصلاحات نفرین بر فریب و دروغ
ارش کمان گیر
Iran, Islamic Republic of
کفایی اخر ما حرفه دل شما رو نفهمیدیم .یا با تاجگردون موفقی یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟ولی بخوام راست حسینیشو بکم اون حرفایی که گفته بودی چه کبنا تغییرش داده باشه یا نه حرف دل مردم بود و واقعا لذت بردم .چون خیلیها شخصیت اصلی تاجگردون و اهداف شو نمیدونن .کسی مثل شما که به عنوان نیروهای اصلاح طلب هستین بیان کردین که ایشون جطور ادمی هست فقط نگفتین که چرا اینقد مصر بود که نماینده شهرستان باشت و گچسارانبشه و چقد هزینه کرد واسه اینکار لطفا اینها رو هم بگین تا مردم اگاه بشن
همشهری
Iran, Islamic Republic of
برادر شما به عنوان یک منتقد و اگاه به مسائل فرهنگی باید عین نوشته خود را مجدد در هر حد و مطلبی اشتباه شده برای اصلاح ارسال و رسانه موظف به چاپ و درج آن است . اما عملکرد کبنا برای نوشته ها ی شما الان به خوبی عمل می کند . چه حرفی را یا چه جمله ای را اضافه یا کم کرده است ؟
شما دوباره مطلب جدید و نقد و تهمت و ...می رنید. کلمات شما در بعضی از جمله ها ایجاد تشویش افکار و اذهان می کند .والی شما عین مطلب را برای اصلاح می گفتید یا دقیقا اشاره می کردید.در اینجا رسالت شما و کبنا در یک مسیر است .
گچساران
Iran, Islamic Republic of
قیافت به این حرفا نمیخوره کفاییییییی. داری می سوزی ازکوچکیت در برابر تاجگردون
همکار نفتی
Iran, Islamic Republic of
جناب کفایی
روزنامه خرج و برج داره فکر این باشید اگر واقعا به رسالتشون عمل کنند پس تکلیف منابع و مصارف. روزنامشون چیه بدل نگیرید. انچه شیران را کند روبه مزاج
بهنام
Germany
این کفایی هم از اون شخصیت هاییه که فقط حرف میزنه!!
برادر عزیر واقعیت اینه هم تاجگردون و هم کبنا نیوز تو این مدیت یکی دوساله کمک زیادی به پیشبرد اهداف سیاسیف فرهنگی، اجتماعی شهرستان کرده اند..شما هم به جای انتقاد صرف و خودتون را دانای کل دیدن!!1 بهتره چشمتون را کمی بیشتر باز کنید!!!
این شخصیت ها تریپ افرادی را دارن که بیر.پون گود نشستن و میگن خاک بر سرش چرا لنگش نمی کنه!!!
مثل خارج نشینان فوکل ایرانی!! که چپ و راست نسخه های عجیب و غریب می پیچن در صورتی که خودشون از هیچ چیز اطلاعی ندارن.
هر وقت مطلبی از کفایی می بینم یاد تلویزیون های سلطنت طلب می افتم با برنامه هاشون
ارش كمان گير
Iran, Islamic Republic of
سلام
سالروز جشن تیرگان
روزی که
آرش کمانگیر
مرز ایران رو با یه تیر مشخص کرد
هرچند میدونست بعد از رها کردن تیر جونشو تقدیم ایران زمین میکنه با تمام وجود تیر رو رها کرد و مرز ایران رو با اون تیر مشخص کردن و بعد از اون بدنش از درون از هم پاشید
سالروز بزرگداشت این اسطوره تاریخ و جشن تیرگان مبارک
عبدالرحیم
Iran, Islamic Republic of
این سایت خبری متاسفانه متاسفانه باعث تفرقه بیشتر در منطقه شده یک رسانه محلی نباید مختص به یک جناح یا شخص خاصی باشد بهتر است که به فکر همدلی و اتحاد در منطقه باشید انشالله که منبعد ......
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
کفایی جون کاملا با حرفات موافقم.کبنانیوز صیغه تاجگردون شده و به نحو مشمئز کننده ای مدح و ثنای تاجگردون رو میکنه.اینقدر تاجگردون رو برده بالا انگار کل ابران رو تاجگردون میگردونه.ولی کبنا جون به تاجگردن بگو کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.ادمی که نمیتونه شهر خودشو درست .. ..احسنت به تو کفایی.از شجاعت خوشم اومد
منصف
Iran, Islamic Republic of
.. از پيروان فتنه است ودنبال اشوب ودو دستگي
سید امین صداقتی نیا
Iran, Islamic Republic of
کاش دغدغه مردم ما فرهنگ بود نه سیاست.
کاش کفایی فرهنگی، سیاسی نبود.
صداقت/ خبرنگار
هم نوع
Iran, Islamic Republic of
جملات در مورد بی تعهدی سایت زرد بیشتر نمود داشت که حتی کامنت های مخالف را هم منعکس نمی کند چه رسد به چنین مقاله ای من اطلاع کاملی ندارم که در مورد صحت و سقم آن نظر بدم اما دو مطلب بدیهی است تاجگردون مرد بزرگی است و کار کبنا در انتشار مقاله ضد خود ستودنی است امید وارم سایت زرد مه انتقادات بسیاری بر آن وارد است از این از خود گذشتگی و امانت داری کبنا درس بگیرد
کل مراد
Iran, Islamic Republic of
کفایی تو چقدر ساده ای که تازه فهمیدی این سایت متعلق به تاجگردون است و اینها حقوق بگیر تاجگردون هستند
و هدف اصلی این سایت نفاق و گرفتن رشوه از مدیران گچسارانی است

خیلی از مدیران گچسارانی گول بهنام عکاشه را تا الان خورده اند
کل مراد
Iran, Islamic Republic of
کفایی تو چقدر ساده ای که تازه فهمیدی این سایت متعلق به تاجگردون است و اینها حقوق بگیر تاجگردون هستند
و هدف اصلی این سایت نفاق و گرفتن رشوه از مدیران گچسارانی است

خیلی از مدیران گچسارانی گول بهنام عکاشه را تا الان خورده اند..........
منتب برایاقای کفای
Iran, Islamic Republic of
من نضر اقای کفا ی را قبو ل ندارم همگی با هم شر یک هستند چراافشا نمی کنی
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1