تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۵۳۵۱۰

نبود سرپناه مناسب، تهدیدی برای آثار تاریخی استان

۰
کبنا ؛.AsarTarikhi

میراث فرهنگی به عنوان سرمایه های فرهنگی و اجتماعی به جای مانده از گذشتگان دارای اهمیت تاریخی، مردم شناسی و تحقیقاتی فراوانی است،از این رو نگهداری مطلوب از این میراث مهم باید از اولویت های اصلی مردم و مسوولان باشد.
امروزه صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت و خودرو سومین صنعت پردرآمد دنیاست که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور ها داشته است.
بناها و آثار تاریخی ملموس و موزه ها نقش مهمی در رونق گردشگری و جذب توریست در کشور های دارای تمدن کهن مانند ایران دارند.
اما استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود پیشینه تاریخی کهن و دارا بودن بیش از هشت هزار و 200 شی تاریخی گرانبها تنها استان بدون موزه مردم شناسی در ایران است و بااین وجود از داشتن ساختمان موزه آثار تاریخی نیز محروم است.
به علت نبود مکان مناسب، فقط 300 شی از این اشیائ تاریخی این استان در معرض دید عموم قرار می گیرد و مابقی در زیر زمینی نمناک و تاریک به نام گنجینه نگهداری می شود.
کارشناس میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از اشیایی که در این گنجینه نگهداری می شوند بر اثر وجود رطوبت در فصل زمستان دچار خوردگی و زنگ زدگی شده اند.
محمد رضا شفیعی می گوید: آثار تاریخی در اندازه های بزرگ که نمی توان در گنجینه قرار داد در محوطه روباز موزه یاسوج نگهداری می شوند که بر اثر گرما و سرما دچار آسیب زیاد شده اند.
وی بیان کرد: یکی از این اشیا کوزه بزرگ مربوط به دوره اشکانی است که ترک های بزرگی در دو طرف آن به وجود آمده است.
در این مکان که هیچ شباهتی به موزه ندارد اشیای تاریخی گرانبهایی وجود دارد که باستان شناسان برای سالم درآوردن آنها از دل خاک ماه ها باید به کاوش بپردازند.
رییس موزه شهر یاسوج در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مکان فعلی موزه یاسوج را نمی توان به عنوان موزه معرفی کرد، زیرا در آن هیچ امکاناتی برای بازدید گردشگران وجود ندارد.
محمد کاظم رحمانی افزود: نبود فضای کافی برای مرمت آثار آسیب دیده در این موزه باعث شده تا بسیاری از این اشیا آسیب جدی ببینند.
وی بیان کرد: در روزهای که شهر یاسوج مملو از مسافران و گردشگران است حتی یک نفر هم از موزه یاسوج دیدن نمی کند.
یکی از گردشگرانی که سه روز از تعطیلات خود را در آبشار یاسوج به سر می برد می گوید: در طول سه روزی که در شهر یاسوج بودم نتوانستم آدرس موزه شهر یاسوج را پیدا کنم.
اما در پایین دست شهر یاسوجی ساختمانی نیمه تمام به چشم می خورد که مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید ساختمان موزه منطقه ای این استان است.
محمود باقری بیان کرد: این پروژه از مصوبات سفر سال 1385 هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد است که کار اجرایی آن از سال 1388 آغاز شد اما به دلیل کمبود اعتبار هنوز به بهره برداری نرسیده است.
وی اظهار کرد: این پروژه در زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع با زیربنای سه هزار متر مربع اجرا شده اما بعد از گذشت حدود شش سال تنها 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
باقری عنوان کرد: موزه منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت گنجینه، دو سالن نمایش، شش اتاق مرمت و دو سالن همایش است.
معاون برنامه ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد کمبود اعتبار را مهمترین علت کندی این پروژه عنوان کرد و گفت: در سال 93از محل اعتبارات استانی 450 میلیون تومان اختصاص یافته و با مکاتبات صورت گرفته با سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در خواست سه میلیارد تومان اعتبار ملی شده است.
حسن نوروزی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد پرشماری طرح نیمه تمام در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد،در صورت بهره مندی این پروژه از اعتبارات ملی و همکاری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور پیش بینی می شود تا اوایل سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم که خرداد اردیبهشت امسال برای شرکت در همایش فرصت های سرمایه گذاری گردشگری استان های قلب کشور به یاسوج سفر کرده بود گفت: با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای بخش گردشگری دارد از هیچ کمکی برای تکمیل این پروژه دریغ نخواهیم کرد.
سعید شیراکوند افزود: میراث فرهنگی متقاضیان بخش خصوصی را در این زمینه حمایت می کند.
با این وجود انتظار می رود بهره برداری از موزه یاسوج به رونق گردشگری این شهر توریستی کمک کند./ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1