تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۵۲۱۷۴

ضرورت تکمیل پل سوم یاسوج و توسعه پایدار

۷
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید اسداله هاشمی*
در مسیر دستیابی به شرایط پایداری وظایف گسترده ای به عهده دولتها گذاشته شده است. دولت ها موظف شده اند تا مؤلفه های توسعه پایدار را در تمامی سطوح بر نامه ها و سیاست گذاریها رعایت کنند. دولتها میبایست بصورت مستقیم و غیر مستقیم با ایجاد شرایط مطلوب به تحرک بخش خصوصی در این عرصه کمک کنند؛بدون تحرک و حمایت دولت به عنوان مهمترین عامل توسعه پایدار نمی توان توسعه ای ملی، درون زا و پایدار در کشور و استان بوجود آورد.HASHMI

توسعه پایدار انسان محور است و به یکی از مهمترین چالشهای قرن تبدیل شده است عنصری است که همزمان فرهنگ ،سیاست،اقتصاد و طبیعت و اجتماع را درگیر میکند و در واقع راه حلی است برای توسعه در شرایط حساس.در ادوار گذشته انسان بطور غریزی دریافته بود که رمز بقایش هماهنگی با طبیعت است و زوال طبیعت مساوی با انقراض نسل بشر است. ولی در طی چند سال اخیر بخصوص دهه گذشته بدلیل توسعه سریع و اوج گیری  تواناییهای استان بخصوص شهر یاسوجدر جذب سرمایه گذاریها و بخصوص در زمینه اکوتوریسم این تعادل زیست محیطی به دلیل آماده نبودن زیر ساختهای توسعه پایدار به سرعت به زیان طبیعت بکر و کم نظیر یاسوج پایتخت طبیعت کشور بهم خورده و لطماتی بر این طبیعت نیز وارد شده است که ممکن است ابعاد غیر قابل جبرانی در آینده ای نه چندان دور داشته باشد.

توسعه پایدار یک معیار در عصر جدید است زبان جدیدی که ظرفیتها، توانمندی ها و راهکارهای متفاوتی را عرضه میکند.زبانی که از ضروری ترین نیازهای بشر سرچشمه گرفته است،توسعه حقی است که باید بطور مساوی نسلهای کنونی و آینده را زیر پوشش قرار دهد.حفاظت از محیط زیست بخشی جدا ناشدنی از توسعه است و نمی تواند بطور جداگانهمورد بررسی قرار گیرد.

 بدلیل اهمیت موضوع توسعه پایدار دولت تدبیر و امید نیز در بند12 منشور خود بر این موضوعبه شرح زیر تاکید و تصریح کرده است.

(سرمایه های هستی چون انرژی،محیط زیست و نیروی انسانی را سرمایه های  تمام بشردانسته،در حفظ،کاربرد درست و بهسازی آنها کوشش کنیم و این سرمایه را همچون میراثیبپنداریمکه از گذشتگان به ما رسیده است و چون امانتی بپنداریم که باید به آیندگان برسانیم.1392/5/27)

شهر یاسوج که مانند نگینی سر سبز در جنوب کشور می درخشدولی زیر ساختهای توسعه ای را ندارد،شهری که بالا ترین رقم گردشگر در ایام تابستان از سراسر کشورو مهاجرپذیری بالا از سراسر استان را داردو حجم بالای ترفیک شهری و روستا های اطراف را داردو این در حالی است که تنها 2پل موجود بر روی رودخانه بشار جوابگو این حجم تردد را ندارند و خود باعث ایجاد درد سرهای زیست محیطی فراوانی از جمله آلودگی هوا و صوتی شده است.

 

حال جناب آقای استاندارشما که به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید در استان و سکان دار تمام مسائل هستید با گذشت بیش از یک ده از زمان کلنگ زنی پل سوم بشار که نه تنها هنوز به بهره برداری نرسیده است بلکه چهره ای زشت به رودخانه داده و به نماد دلسردی مردم از اتمام این پروژه حساس و ضروری که برای توسعه پایدار شهرکه یکی از عوامل است بدل گریده.
قطعا شما به عنوان مدیر ارشد استان اشراف کامل دارید که 2 پل موجود جوابگوی حجم بالای ترافیک شهری  و برون شهری را ندارندبخصوص در فصل گرم تابستان و باز گشایی مدارس که بالاترین بار ترفیکی و آلودگیها را داریم.ما بر مشکلات بر سر راه این پروژه واقفیم اما تعلل و بی تحرکی در خصوص تخصیص منابع مالی و سایر مسائل هزینه های سنگین زیست محیطی بر شهر و رودخانه حساس بشار خواهد داشت.این پل پروژه ای  فرا قومی و شهرستانی است و می بایست اتمام آن بدور از تخصیص منابع با حساسیتهای زشت سر دسیری یا گرمسیری و با دیدی ارشد وکلان دیده شود تا هرچه سریعتر انشاء اله بزودی شاهد اتمام آن باشیم.

*کارشناس ارشد اداره کل محیط زیست استان
نام شما

آدرس ايميل شما

فانوس
Iran, Islamic Republic of
کارشناس ارشد نوشته شما در حد دیپلم هم نیست...کمی دقت کنید
علي
Iran, Islamic Republic of
درود بر هاشمي و افق بالاي انديشه اش
کهزادی (ع)
Malaysia
سلام بر جناب مهندس هاشمی
بسیار زیبا و کارشناسانه نوشته اید و این یقینا نشان از تخصص شما در حوزه محیط زیست و رابطه متقابل بین توسعه پایدار و محیط زیست می باشد. اری یکی از شاخصهای مهم در روند توسعه پایدار فراهم نمودن زیرساختارهای محیطی بوده که یکی از محمترین آنها برنامه ریزی و طراحی خطوط ارتباطی و یا به زبانی دیگر شبکه بندی راه هاست با تاکید بر حفظ پدیدهای طبیعی و کاهش موادهای سوختی فسیلی است. امروزه متاسفانه توسعه پایدار که مهمترین امر در جهت توجه به رفاه اجتماعی نسل حاضر و فراهم نمودن امکانات و منابع برای نسل آینده می باشد به فراموشی سپرده شده و اگر هم تلاشی در جهت برنامه ریزی و اجرای ان می باشد کمتر شاهد نظریات کارشناسی بوده و استفاده از متخصصین امر کمتر صورت می گیرد. این در حالی که در تمام دنیا توسعه پادار, برنامه ریزی و طراحی محیط زیست با تاکید بر توسعه پایدار توسط کارشناسان و متخصصین در راس امور بوده و امید است اینگونه نقدها و مقالات علمی نقطه عطفی باشد برای متولیان امر در استانی که سرشار از منابع طبیعی بوده ودر جهت توسعه پایدار نیاز به گامهای علمی تری و دلسوزانه تری می باشد.
دست در دست هم نهیم تا که ایران خود کنیم آباد.
کهزادی (ع)
Malaysia
کبنا نیوز لطفا اصلاح و ویرایش نمائید.

مهمترین درست می باشد در ردیف 5
پایدار درست می باشد در ردیف 12
شیران
Iran, Islamic Republic of
بابا ول کن این نگین سبزتوبرو شمال تا ببینی نگین سبز چیه
دوست
Malaysia
جناب شیروان عزیز
یاسوج نگینی سبز در جنوب ایران است. بر اساس تقسیمات جغرافیایی معمولا شمال همیشه سر سبز خرم می باشد اما جنوب کمتر از چنین ویژگیهایی بر خوردار است. پس یاسوج شمالی است در جنوب ایران.
علی
Iran, Islamic Republic of
شما که مدرک دکتری دارید بفرمایید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1