تاریخ انتشار
جمعه ۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۵۱۸۲۳

در سختی هنر می توانم از سخت تر بودن تئاتر حرف بزنم

۱۶
۰
کبنا ؛نرگس احمدپور
alipoor
از سال ۱۳۷۲ با نمایش تاتر کودک <<توکایی در قفس>> به کارگردانی حاج محمد پیرسبزی وارد عرصه ی تاتر شدم.آدم بسیار کم رویی بودم وتاتر اقتضای حضور هنرمندی با وجه مشخصه ی بیان قوی بود.دایی من آقای پیرسبزی ضعف مرا درک کرد ومرا به طرف تاتر سوق داد و اینگونه وجه دوم زندگی من رقم خورد .طی چند سالی که درتاتر شهرستان گچساران فعالیت دارم برای خودم بعضی کارها به بعضی دیگر ارجعیت دارند.از اولین کارم که <<توکایی در قفس >>بود تا به امروز که تمرین کار جدید گروه هنری رها است نوستارلژی خاصی به کارهایم دارم و در تمرینها واجرای کارهایم کوتاهی نداشتم.
سال ۷۵ دید تازه ای به تاتر پیدا کردم.نوجوانی که سه سال را برای کسب تجربه های اولیه پشت سر گذاشت وسال ۷۵ سیر تحول اصلی در حرفه ی انتخابی ام  در هنر بود.بی انصافی ست از تلاشهای اورنگ نارکی صحبت نکنم .چند کار موفق با ایشان داشتم .محصول این تلاشها بیش از ۵ تا۶بازیگری اول در استان بود.
سالهای بعد از آن تلاشهای آقای پیرسبزی ودیگر دوستان بالندگی مرا در تاتر رقم زد.در جشنواره ها شرکت داشتم وحاصلش ده الی دوازده مقام دوم وسومی-از سال ۷۷پس از مرگ پدرم بازیگری اول استان را کسب کردم به دلیل مشاجره ی حرفه ای که بین آقای نارکی ومسئولین ده دقیقه قبل از اختتامیه  رخ داد نمایش ما حذف شد اما به من عنوان بازیگری برتر داده شد به دلیل اهمیت وخاص بودن کار آن سال.سه عنوان بازیگری اول منطقه ای دارم ودو بازیگری اول بین المللی دارم.یکی اول بین المللی دانشجویی -یکی هم اول کشوری دانش آموزان .سال ۹۲کاندید بازیگری جشنواره ی فجر بخش مسابقه ی کشوری تاتر ایران واین بزرگترین افتخارات من است.
در حیطه ی کارگردانی چندان تجربه ی حرفه ای ندارم دو کار خیابانی موفق داشتم یکی نمایش <<اشک مشک>>که نوشته ی خودم بود .ابتدا توسط آقای اورنگ نارکی کارگردانی شدوپس از آن با تغییرات به سمت دیگری هدایت کار را سوق دادم .کار فوق به جشنواره های مختلفی فرستاده شد.از جمله جشنواره ی فرهنگی و هنری شهرداری های تهران وسی ۳۰-اجرای موفق در تهران داشت.نمایش <<ملک محمد پادشاه>> که توسط پدرم جمعه ی هر هفته نقل می شد برگرفته از قصه های کهن ..این کار را نوشته وکارگردانی کردم .در قسمت کار کودک ودر جشنواره ی بین المللی تاتر کودک در اصفهان پذیرفته شد سال ۱۳۸۵ و اتفاق قشنگ آخر آن سال تولد پسرم مانی بود وماندگاری کار ملک محمد در ذهن من به دلیل تلاقی جشنواره وتولد فرزندم رقم خورده است.در کنار این کارها کارگردانی دو کار در دوران دانشجویی..
برای توضیح تفاوت تاتر وفیلم ونمایش طنز باید بگویم به میزانی که شما نمی توانید بازیگر فیلم در سینما یا تلویزیون را لمس کنید ومی توانید بازی بازیگر تاتر را لمس کنید به همان میزان می توانید رگه های سختی وآسانی کار را لمس کنید.
من در چند فیلم وتله فیلم بازی کردم .در سختی هنر می توانم از سخت تر بودن تاتر حرف بزنم .جایی که نفس به نفس با بازیگرانش زندگی می کنی وجلو می روی واگر اشتباهی در اجرای بازی رخ دهددقایق زیادی طول می کشد تا بازبتوانی با همان بازیگر ارتباط برقرار کنی .اما در فیلم اینگونه نیست واین سختی وجود نداردوشما در هیچ فیلمی تپق زدن بازیگر را نمیبینی .
کارگردان فیلم بارها هنگام رخ دادن اشکال بازی را قطع می کند ودوباره از سر کار را ضبط می کند وسکانسهایش را کات داده اصلاح می کند .فیلم ها روتین همه درست دیالوگ می گویند واین واقعیت قضیه نیست .واقعیت امر چیزی ست که در اجرای تاتر اتفاق می افتد .در اجرای تاتر نمی توانی اشتباه کنی چون برگشت ناپذیر است.
طنز شیوه ای از بازیگری ست که در فیلم وتاتر هر دو به چشم می خورد.در تاتر خیابانی گاهی می توانی شاهد اشتباهات اجرایی باشی چون ارتباطت با جمع ارتباطی صمیمی است تو می توانی یک نفر از آن جمع  خیابانی باشی که وارد بازی می شود ۵۰ در صد از بازیهای خیابانی قابل اصلاح هستند وتپق ها ی بازیگر زود اصلاح می شود.در تاتر صحنه متفاوت است وشما طبق یک قرارداد متعهد می شوی کاری بدون نقص به کارگردان ارائه دهی .۹۵ در صد از اتفاقات صحنه باید دقیق از آب در آید هر اشتباهی شکستن ساختار قرارداد است .
در خصوص بحث مهم نابسامانی هنر نمایشی در استان باید بگویم در همه جای ایران ساماندهی ونابسامانی به چشم می خورد .در پایتخت سالنهای زیادی وجود دارد اما در شهرستانها یش به ندرت چنین چیزی به چشم می خورد .در تمام مراکز استانها سالن های تاتر بیشتر از شهرستانهاست .بایک حساب سر انگشتی موضوع را بهتر شرح می دهم .
همه ی مدیریتها ی کل در مرکز استانهاست وهمه ی دفترهای مدیریتی در شهرستان است .شما در یک سفر استانی به راحتی تفاوت را میبینید در مرکز دیدن مدیرکل به راحتی صورت می گیرد مدیر کل ارشاد مدیر کل صنایع مدیر کل...
اما در شهرستانها یکهفته از قبل وقت اداری لازمه ی این دیدار است.در همه جای کشور همین است.وجود سالنها در جشنواره ی اخیر باعث شد لمس مشکلات مرکز را هم بفهمیم در مرکز استان تنها یک سالن کتابخانه دارند که حرفه ای نیست یک تالار فرهنگ وپلاتوی حسین پناهی …برای استانی که تاتر شهر دارد وتاترش حرف اول مملکت را می زند داشتن دو یا سه سالن هم کم است .شهرستانهای دهدشت لنده چرام باشت سی سخت هم به فراخور هنرشان باید سالن مناسب داشته باشند.
به صراحت می گویم اگر تلاش محمدپیرسبزی وامیر نوروزی نبود همین پلاتوی الان گچساران را نداشتیم .بسنده می کردیم به تمرین در همین اتاقهای سه در چهار….شهرستانی که در سال ۹۱دوکار همزمان در جشنواره فجر داشته یکی در بخش مسابقه ی تاتر ایران ودیگری در بخش تاتر مناطق وجایزه گرفته وکاندید شده حقش بیش از این است..
پس از یکسال تاخیر امروز اولین ماه تمرین نمایش جدید راپشت سر می گذاریم .سال بی کاری نداشتیم آقای امیر نوروزی داور شد .من در دو کار استانی در جشنواره ی فجر منطقه ای شرکت داشتم .کار<<کشتن در۵فصل ویک دره>>به کارگردانی ونویسندگی رضا گشتاسب …در جشنواره ی استانی مقام آورد ودر جشنواره ی منطقه ای بازیگر عوض شد ومن جایگزین بودم …نمایش <<یک هفته راه رفتن در بهشت>>به نویسندگی رضا گشتاسب وکارگردانی رضا کرمی این نمایش از منطقه ای به  جشنواره ی فجر وارد شد.اینها فعالیتهای سال ۹۲ گروه بود…
در آخر حرفم برای مسئولین امر این ست هنر را دریابید به خصوص هنر نمایشی تاتر…در نشستی که با حضور هنرمندان شهرستان وفرماندار محترم آقای عبدالرحیم رحیمی برگزار شد اتفاقات خوبی را پیشبینی می کنم .بی انصافی ست جناب فرماندار را در حاشیه ی نشست بشناسانم ایشان مردی ست که در دوران مربیگری ومدیریت تحصیلی من امتحانش را پس دادند.نگاهش را به هنر می شناسم .
جشنواره های زیادی دوران تحصیل حضور داشتم -تواشیح -قرآن -اذان- تاتر وباعث عدم حضورم در کلاس درس بود اما از تحصیل غافل نبودم وایشان ضمانت مرا داشتند وعنوان می کرد این پسر راه خودش را پیدا کرده ومن ضامن تحصیل در کنا رهنرش هستم.واین یک نوستارلوژی نسبت به علاقه ی من به هنر وشناخت ایشان بود .پس از نشست پیگیر مشکلات کار چند هنرمند ورفع مشکل مالی گروهی دیگر با اختصاص وام به آنها بود.وامید است الگوی حرکتی برای دیگران باشد…
نام شما

آدرس ايميل شما

احمد
Iran, Islamic Republic of
افتخار گچساران
علی
Iran, Islamic Republic of
مهرداد کجاش هنرمنده
حرف ناب
Iran, Islamic Republic of
سلام همکار محترم خبري
سايت خبري حرف ناب متشکل از عده اي جوان فارغ التحصيل و خودجوش پس از بررسي سايتهاي محلي اولويت کاري خويش را فعاليت در عرصه ي وبلاگ نويسي قرار داد و هم اکنون بعنوان مهمترين پاتوق وبلاگي استان بشمار مي آيد لذا هرماه در يک يا چند نوبت اقدام به انتشار گلچيني از بهترين مطالب وبلاگ نويسي استان مي نمايد بنابراين تقاضا منديم در انتشار اين بسته به نقل از اين سايت ما را در انجام اين مهم ياري رسانيد.
آدرس لينک گلدون وبلاگي اين ماه جهت بازديد و درج در سايت شما
...
پيروز باشيد
بله دلت خوشه؟
Iran, Islamic Republic of
تاتر یا تئاتر؟
00000
Iran, Islamic Republic of
نوستارلژی نه داداش نوستالژی ؟!!
بینا
Iran, Islamic Republic of
آقا علی هنوز خیلی جاداری مهردادو بشناسی
افتخار گچساران مهرداد علیپور با صدای دلنشینش با تئاتر زیبایش با اذان و صوت و تواشیح استثناییش و با هزاران هنر دیگر
واقع بین اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
میگم تو همونی نبودی که اسم سی قدرت قدرت از تو دهنت نمی افتاد چرابابا خودتی مهرداد

مگه تو با دسته ابوالحسن غلامی و پاکدل نبودی

ای روزگار

حالا حاج غلام حاج غلام می کنی

بابا سعی کن ثبات شخصیتی داشته باشی

تاسف به حال تو باید بخوریم
که نان را به قیمت امروز

اون شب هم که برای ابوالحسن شعر میگفتی

بنده خدا حاج غلام
طرفدار تاج{نارگ موسی}
Iran, Islamic Republic of
این اقا مهردادی که شما ازش اسم می بری اقای واقع بین یه بابای دسته گلی داشت که حاج غلام بهتر از صد تا واقع بین میشناختش و اصلاح طلب اصلاح طلب بود .خدا بیامرزش
واما مهرداد شخصیتیست که این استان به وجودش افتخار می کنه و باید حاج غلام دستشو بگیره و ببره بالاتر نه اینکه با تخریب تو بزنیم تو سرش تا رشد نکنه
اقای غلامی هم .قومشه و دوست داره هر جا دلش بخواد میره
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بنازمت کر قوچی خوب جوابش رو دادی .اینقدر بدم میاد از این آدمای تک بعدی کوته بین...
باوی
Iran, Islamic Republic of
سلام
مهرداد در خوانندگی موفق تر است تا تئاتر یا بازیگری .اگرچه این جریان هنری آقایان پیر سبزی و بستگانش خود موضوعی است که نیاز به شناخت دیگران ندارد. فقط از بستگان اینها باشی هم بازیگری هم هنرمندی هم ...
هنر مندان روح تعالی بخش فرهنگ یک جامعه هستند که باید جهت دار حرکت کنند و الی بایکوت می شوند.
علیپور بهتر است که کمتر خودش خودش مطرح کنه . هنر مند نیاز به مطرح شدن با حرف خودش نیست . مردم او را پیدا می کنند و نقش و شایستگی او ، ذهن مردم را به حرف می اورد و ...
اقای علیپور ای کاش حرمت حسین پناهی ها حفظ و مستدام می شد تا هنرمندی در استان ما جا می افتاد و اهمیت خودش را پیدا می کرد.
سیدعبدالوهاب دست افکن فرزندشهیددست افکن بانک ملت
Iran, Islamic Republic of
باسلام وعرض ادب وتبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان وقبولی طاعات .جناب آقای مهردادعلیپور ماگچسارانیها بوجود مداح اهل بیت ومجری توانمندوهنرمندنامی استانمان همچون حضرتعالی وبقیه گروهتان افتخارمیکنیم پیروزوسربلند باشید. التماس دعا
دانشجوي ادبيات نمايشي
Iran, Islamic Republic of
از بازي روزگار و باند بازي و مافياي هنر نمايش كه همه چيز در دست همين چند نفراست و بقيه كه ديگه هيچي .
اورنگ ناركي هنرمند مودب و با دانشي است كه هميشه خارج از اين بازي ها بوده و صرفا بر اساس شايستگي ها و تلاش صادقانه ،خودش را در اين عرصه معرفي كرد و موجب ترقي هنرمندان زيادي هم شد اما هيچ وقت آن طور كه شايسته اش بود مرد توجه واقع نشد اين هم بدليل تنگ نظري ها و كم لطفي برخي ها بوده .
نویدرضا
Iran, Islamic Republic of
آقا مهرداد سلام
خدا قوت
وقعاً ایشان یک هنرمند واقعی است ظرفیت بالاتر از این را هم داره ولی باید بداند یک هنرمند باید فریب بازیهای سیاسی را نخورد. چون بازی می خوره مثل همینکه همه میدونن مهرداد اصلاح طلب هست در دور گذشته تو زمین اصولیون بازی کرد.

"مهرداد جان مواظب باش گله به گله نشی{شوخی بود}"
نرگس احمدپور
Iran, Islamic Republic of
درود
دوستان عزیز لطفا یکطرفه به قضاوت ننشینید.من مدیر مسئول سایت هنری فصل ممنوع -تنها سایت هنری گچسارن افتخار می کنم که عزیزان هنرمند را به نحو شایسته ی خودشان معرفی نمودم.در پاسخ به دوستان جهت اطلاع از اورنگ نارکی در سایت من صحبت شده ...حاج محمد پیرسبزی-امیر نوروزی-مهرداد مهرزاد-مهرشاد-رضا علیپور-علی شفیعی-وگروه هنری رها افتخار وتاج سر هنر گچساران هستند .قدرت هنر نمایش را امیر نوروزی از سال71تا کنون به مرحله ی بین المللی رسانده -قدرت موسیقی و کارگردانی برتر از هنرهای حاج محمدپیرسبزی ست که افتخار معاونت فیلم وموسیقی استان را عهده دار است.علی شفیعی کارگردان جوان وکم سن این گروه افتخار برصحنه آوردن نمایش در حال اجرای ارشاد را دارد.مهرداد علیپور هم قدرت صدا واجرایش بر کسی پوشیده نیست.بماند بازیگریهای قابلش-خاندان برزی هم در موسیقی قدرقدرتند.ناگفته نماند شاهنامه خوانی از ویژگیهای برجسته ی خاندان پیرسبزی-علیپور-برزی-شفیعی ونوروزی است.... وبه کوری چشم آنان که هنر را کالای قیاس ارزش می کنند مانی 4ساله هم آموزش موسیقی می بیند ............

جای تاسف است به جای دست در دست هم گذاشتن در راه بالندگی هنر وهمیاری کسانی که هنر را فراتر از مرز گچساران و کهگیلویه برده اند لقبهای لایق خودشان را به این عزیزان هنر پرور بدهند ...

تنها کسانی که پایه گذار بنیاد هنر نمایش در گچساران بوده هستند وبه دلیل ریشه دار بودن هنر ذاتی اشان خواهند بود همین خاندان هنر مندند...فراموش نکنید هنرمند اصلی این خاندان پدر فقید وبزرگوار مهرداد علیپور بود که در عرصه ی مردانگی دین خود را به جامعه و جنگ ادا نمود...اورنگ نارکی...کرم سلیمانی.صابر محمدی.داوود پارسا ..علی شمس..جناب شاهسوند.بیضایی مسلم نارکی در کنار بازیگران وشاگردانشان همه وهمه افتخارات هنر نمایش گچسارانند...هنر صیغه ی سیاست نیست.جریان دارد و آزادی عقیده حق مسلم مهرداد و همه ی ایرانی هاست........با سپاس نرگس احمدپور
حمیدحسینی -باشت
Iran, Islamic Republic of
هنرمندان زیادی درگچساران داریم که گمنام هستند.استادسیدنجف مسعودی بهترین خوشنویس استان.اقای رسول هاشمی فوق ممتازخوشنویسی.اقای اورنگ نارکی.آقای تقوی دبیرهنر.آقای بهرامی شاعر....ودههانفردیگر.لطفااین عزیزان راهم معرفی کنیدوازکارهاشون بنویسید.بصورت اتفاقی وبلاگ هنررازماندگاری رادیدم بسیارمطالب خوبی داشت اقای تقوی معلم هنرم بودند
هنرمند
Iran, Islamic Republic of
سلام ب روی گل مهرداد علیپور...
راستی خانوم پور احمد اینجا جا داره از هنرمند خوبمون علی شفیعی تقدیر کنیم...
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1