تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۱۵
کد مطلب : ۵۱۷۸۶

کم‌فروشی کالای رایج بازار یاسوج

۰
کبنا ؛
کم فروشی فروشندگان در بازار شهر یاسوج مردم را آزار می دهد.
مردم شهر یاسوج که در برخی موارد شاهد گران فروشی کالاها هستند با موضوع دیگری دست و پنجه نرم می کنند که آن هم کم فروشی فروشندگان در بازار  شهر یاسوج آنان را آزار می دهد.
این روزا وقتی به بازار شهر یاسوج برای خرید مایحتاج روزانه خود مراجعه می کنی برخی از صنوف به طریق مختلف اقدام به کم فروشی می کنند بطوریکه گاهی اوقات بین 100 تا 200 گرم و شاید بیشتر، از آنچه خریداری می شود کمتر خواهد بود.
خداوند در آیات یک تا 6 سوره مطففین با اشاره به اثرات کم فروشی می فرماید: « وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ *الَّذِینَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ * وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ * أَ لا یَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ * لِیَوْمٍ عَظِیمٍ * یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ؛
واى بر كم فروشان. آنها كه وقتى براى خود كیل مى كنند حق خود را به طور كامل مى گیرند. اما هنگامى كه مى خواهند براى دیگران كیل یا وزن كنند كم مى گذارند! آیا آنها باور ندارند كه برانگیخته مى شوند. در روزى بزرگ. روزى كه مردم در پیشگاه رب العالمین مى ایستند».
البته نمی توان این موضوع را کتمان کرد که واحد های صنفی و فروشنده های منصفی وجود دارد که کار خود را به درستی انجام می دهند و کم فروشی ندارد و دنبال نان حلال برای خود و خانواده خود هستند.
یکی از شهروندان یاسوجی به خبرنگار ایسنا می گوید؛ من نمی دانم این افراد آیا به فکر قیامت خود نخواهند بود که چنین کارهایی ناپسند را انجام می دهند.
وی می افزاید: از مسئولان و متولیان امر تقاضا دارم که بصورت جدی و ویژه برای برخورد با کم فروشی در سطح بازار نظارت و  اقدام کنند.
یک شهروند یاسوجی که مرغ زنده خریداری کرد به خبرنگار ما اظهار می کند: برای خرید مرغ به یکی از واحد های مرغ فروشی رفتم به فروشنده گفتم مرغ هر کیلوگرم چقدر است به من پاسخ داد؛ هر کیلوگرم مرغ 5500تومان اما وقتی در حال وزن کردن بود قیمت ثبت شده در ترازو دیجیتال را 6500 زد که بعد از متوجه شدن نسبت به آن اعتراض کردم در همین بین فروشنده که راهی جزء عذر خواهی نداشت گفت که اشتباه شده است و آن اصلاح کرد.
وی عنوان می کند: آیا مال جمع کردن به این شکل مشکلی ندارد بله چراکه همانند مرد شیر فروش است که برای بیشتر شدن شیر خود و درآمد بیشتر آب در شیر می ریخت و به مردم می داد تا اینکه روزی سیل آمد و  دام ها، خانه و زندگی این مرد را با خود برد و آیا این مسأله درس عبرتی برای کم فروشان نیست.
یکی دیگر از مردم یاسوج به خبرنگار ایسنا می گوید: برای خرید میوه به بازار مراجعه کردم که متوجه شدم ترازو قبل از اینکه میوه و یا چیزی روی آن گذاشته شده باشد بعد از روشن شدن 100 یا 200گرم را نشان می دهد که میوه فروش همین طوری برای من میوه ها را وزن کرد بعد که از او موضوع را جویا شدم به من گفت متوجه نبودم و آن را اصلاح کرد در حالی که عمدی بود.
یک شهروند دیگر نیز ادامه می دهد: برخی از دست فروشان و خودرو های دوره گرد که ترازوهای آنها مشکل دارد نیز در هنگام فروش کم فروشی می کنند که نیاز به ساماندهی و نظارت بیشتر دارند.
وی که در حال خرید میوه از دستفروشان و خودرو های دوره گرد بود موضوع جالبی را به خبرنگار ما گفت: در حالی که یک از این خودرو ها در حال فروش میوه بود و فرد خریدار نسبت به کم فروشی اعتراض کرد با بی احترامی جواب او را داد که منجر به درگیری و نزاع شد.
وی بیان می کند: برای خرید نان به یکی از واحد های نانوایی سطح شهر رفتم که نان های بسیار نازک و کم وزن را به من داد درحالی که وزن و حجم نان مشخص شده است و باید طبق قاون رعایت شود اما متأسفانه نظارت جدی و کافی بر واحدهای نانوایی وجود ندارد و وقتی به کارگران نانوای اعتراض می کنی می گویند همین است اگر به این شکل می خواهی ببر نمی خواهی هم نان ها را بذار زمین و برو.
خانم خانه داری که درحال خرید ماهی از سطح بازار شهر یاسوج است به خبرنگار ایسنا می گوید: گاها مشاهده شده که برخی از ماهی فروشان در ظروفی ماهی را وزن می کنند و با احتساب وزن ظرف به مشتری می فروشند در صورتی که این کار از لحاظ قانونی و شرعی نیز مشکل دارد و حرام است.
وی ادامه می دهد: با توجه به فروش ماهی تازه و زنده در ماهی فروشی ها فروشندگان ماهی می توانند ابتدا بگذارند ماهی بطور کامل جان دهد بعد اقدام به وزن و فروش ان کنند که معامله آنها شبهه ایجاد نکند.
یک راننده خودرو سواری پراید در خصوص کم فروشی در نازل های سوخت بخصوص بنزین به خبرنگار ایسنا گفت: برای 30 لیتر سوختگیری به یکی از جایگاههای بنزین در شهر یاسوج مراجعه کردم که متأسفانه بعد از طی مسیری کوتاهی متوجه شدم که درجه سوخت خودروام پایین آمده که به نظر می رسد نازل های سوخت اشکال و ناخالصی دارند و این خود نوعی کم فروشی است.
همچنین سالار حسین پور، معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: کم فروشی منحصر به فرد است و کمتر در دید عموم ظاهر می شود عمده ترین واحدهایی که کم فروشی می کنند واحد های تولیدی – صنفی همچون نانوایی ها، میوه فروشان، مرغ و ماهی هستند
وی افزود: بیشترین کم فروشی ها گزارش شده از سوی مردم به ما در رابطه به نانوایی ها بوده است.
حسین پور مسئولیت ما در زمینه کم فروشی واحد های صنفی است، اظهارکرد: طی 6 ماهه اخیر تقریبا 42مورد تخلف کم فروشی در سطح بازار استان تشکیل پرونده شده است و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند که از این تعداد 12 مورد از طریق تلفن 124 بوده که مرد گزارش داده اند.
معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیشترین کم فروشی ها مربوط به دست فروشان و یا خودرو های دوره گرد است که نظارتی بر آنها نیست و تخلفات این افراد به ما داده شده اما از لحاظ قانونی در حوزه ما نیستند نمی توانیم به آنها رسیدگی کنیم.
حسین پور تصریح کرد: مردم می توانند تخلفات صنفی سطح بازار را با تلفن 124 که بصورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات و شکایات مردمی است به ما گزارش دهند تا در کمتر از 24 ساعت به آن رسیدگی شود و نتیجه بررسی و رسیدگی ما به فرد تماس گیرنده اطلاع داده می شود. اگر کسی بخواهد حضور داشته باشد برای پیگیری شکایت خود که رسیدگی با حضور او انجام می شود اما اگر نخواهد حضور داشته باشد بعد از رسیدگی نتیجه به او اطلاع داده می شود.
وی اضافه کرد: مردم در هنگام خرید کالا و مایحتاج خود حوصله و دقت داشته باشند چراکه تخلف کم فروشی در یک لحظه صورت می گیرد.
همچنین اسکندر روزبهی، رییس اتاق اصناف شهرستان بویراحمد در خصوص کم فروشی در بازار شهر یاسوج به خبرنگار ایسنا گفت: کم فروشی بیشتر  در بین خودرو های دوره گرد و دستفروشان انجام می شود و در بازار کم فروشی نداریم .
وی با بیان اینکه ترازوهای اصناف شهر یاسوج دیجیتال هستند، افزود: تا کنون گزارشی از کم فروشی در سطح بازار یاسوج به ما گزارش نشده و درصورتی که مردم به ما گزارش دهند با جدیت و طبق قانون با آنها برخورد خواهیم کرد.
همچنین مهدی متقیان، مدیر کل استاندارد کهگیلویه وبویراحمد درخصوص وسایل سنجش سبک و نازلهای سوخت به ایسنا گفت : درسال گذشته اقدام به آزمون 2071مورد وسیله سنجش سبک در استان شد که از این تعداد 47 مورد از انجام آزمون ممانعت به عمل آوردند.
وی ادامه داد: نازل های سوخت بنزین و نفت گاز در سال گذشته در بازه های سه ماهه مورد آزمون قرار گرفتند که با توجه به تعداد 243 نازل بنزین و49 نازل نفت گاز (گازوئیل) تعداد792 مورد نازل بنزین قبول و180 مورد نازل بنزین مردود شد . در آزمونهای انجام شده نفت گاز (گازوئیل )نیز تعداد 157 مورد نازل نفت گاز قبول و تعداد 39 مورد مردودی داشتیم .
متقیان با بیان اینکه این بازرسیها با همکاری شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی انجام می شود ، تصریح کرد: در صورتی که نازلها قابل تعمیر باشند در محل و باحضور بازرسان هر دو اداره اقدام به کالیبره می شوند و دستگاههای که قابل کالیبره نباشند تا زمان تعمیر پلمپ می شوند که بعداز تعمیر با حضور بازرسان اداره کل استاندارد و شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی استان شروع بکار می کنند.
همچنین حجت الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم، امام جمعه موقت یاسوج نیز در خصوص کم فروشی و اثرات آن در زندگی مردم گفت: یکی از مسایلی که از تمام جهات مورد توجه دین مقدس اسلام هست مسأله مَتاجر(داد و ستد) و مَکاسب(در آمد کسب ها  از طریق مشروع) است که قرآن هشدار شدیدی در این خصوص بیان می کند و می فرماید «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ ... - وای بر کم فروشان » کم فروشان خصوصیات بیشتری دارند براى خود كیل مى كنند حق خود را به طور كامل مى گیرند اما هنگامى كه مى خواهند براى دیگران كیل یا وزن كنند كم مى گذارند!
وی ضمن تأیید کم فروشی در سطح بازار یاسوج افزود: در بازدیدی که از اداره استاندارد داشتم مشاهده کردم که اوزان کشف شده از برخی از مغازه داران و فروشندگان وسط آنها خالی است و کمتر از آن چیزی است که باید باشند بعنوان مثال یک کیلوگرم نیم کیلوگرم بود.
امام جمعه موقت یاسوج بیان کرد: کسانی که اقدام به کم فروشی کنند خیر و برکت از زندگی آنها برداشته می شود و به انواع مصائب مختلف گرفتار می شوند و در قرآن و دین ما امده که کم فروشی گناه محسوب می شود و از لحاظ شرعی حرام است.
حجت الاسلام موسوی اعظم عنوان کرد: امام حسین (ع) روز عاشورا خطبه می خواند و سخنرانی می کند اما یزیدیان هل هله راه می اندازند و امام حسین (ع) علت بی توجهی آنها را به سخنان امام معصوم(ع) اینطور بیان می کند" شکم های شما از حرام پر شده است". تمامی معاملاتی که کم فروشی در آنها باشد یا ربوی باشد باعث در نسل انسان اثراث سوء داشته باشد.
گزارش: عیسی فتحی- ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1