تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۴۶
کد مطلب : ۵۱۷۶۶

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند رنسانس تفکر مدیریتی

۰
کبنا ؛روح اله امیدوار

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تعریف نادرستی از واژه مدیریت در استان کهگیلویه و بویراحمد سالهاست باعث عدم حرکت رو به جلو در این خطه شده است.جدا از نوع دولت ها،سیاست ها و جناح ها، مدیریت سازمانها در استان به چالش های قومی قبیله ای  تبدیل شده و گاها بحث های فراوانی در محفلهای خصوصی با آب و تاب فراوانی در اینباره می شود که گاه تصور می شود این جایگاههای مدیریتی در سازمانهای دولتی میدانهای نبرد سلیقه ها و اقوام مختلف می باشند.متاسفانه سالهاست این بدعت نادرست تخصصی ترین پست های استان را آغشته به صحنه کشمکش ها و نبردهای قومی،جناحی ساخته است. تخصص و کارنامه علمی حلقه گمشده ای بود که در میان این نزاع ها گم شد.

آیت اله ملک حسینی چند روز پیش کدی دادند که شالوده این بحث را شامل می شود.ایشان که به نظر نوع تازه ای از دیدی پویا را نمایندگی می کنند که جای بسی امیدواری برای استان کهگیلویه بویراحمد دارد فرمودند که استان به دلیل مدیریت قومی گذشته نتوانسته رشد کند.

موضوع گفته شده فارغ از هرگونه نگاه سیاسی و به صورت مطلق نیست و همه مدیریت ها را شامل نمی شود،چه بسا که مدیریت هایی در استان در جایگاههای مختلفی با تخصص و کارنامه ای علمی خوب خدمات خوبی را ارایه داده اند ولی به صورت غالب این معضل وجود دارد و اگر به واکاوی چرایی آن پرداخته نشود در وضع کنونی خواهیم ماند.گاها دیده می شود که مدیریت هایی در جایگاههای مختلف به هر نوع لابی متوسل می گردند تا میزها را حفظ کنند و این آفت حفظ میزها پویایی استان را در زمینه های متفاوت به مخاطره می کشاند. در مقاله علمی یکی از برجسته ترین مدیرهای دنیا آمده که "فلسفه های مدیریت و اشکال سازمانی را در طول زمان برای پاسخگویی به نیازهای جدید تغییر دهید" و این در استان به دلیل وجود رخوت و نبود تخصص و کارنامه علمی در مدیریت ها انجام پذیر نیست.

تفکر و نگاه مدیریتی باید تغییر کند و این با ورود نسل جدیدی از نیروی تازه واردی که لابی های قومی را نمی شناسند و نمی خواهند،چون تخصص علمیشان اجازه چنین کاری را به آنان نمی دهد، امکان پذیر است.اصلا چیزی که پایه این چالش می باشد دیدگاه چینش مدیریت ها در سالهای گذشته تا الان است.

مدیریتهایی هستند که سالهاست بر کرسی سازمان‌هایی تکیه زده‌اند و در این جایگاه اشباع شده و اگر هم کارایی داشته اند دیگر ندارند که به نظر بازهم موضوع فراتر از آن می باشد و آن این است که نگاه مدیریتی مشکل اصلی می باشد.لازم دیدم با یک مثال بسیار عامیانه این موضوع را شبیه سازی کرده و بسط دهم.در حوزه برنامه های ورزشی کشور با ورود نسلی پر از علاقه،

پویا، متخصص، پرمطالعه، با سلیقه نو و خلاق در صدا و سیما الان برنامه های ورزشی در ایران یکی از موفق ترین حوزه های صدا و سیما در کشور تبدیل شده و چه بسا که یکی از این برنامه ها با همین تفکر نو و ایده پرداز و پرمطالعه به بهترین برنامه سالهای اخیر صدا و سیمای ایران بدل گردیده است.

اگر مصداق هایی از این دست را داده کاوی کنیم می توان پی برد که دلیل برجسته این نوع جهش ها به منابع انسانی بر می گردد.

لزوم آسیب شناسی و ورود راهکارهای مناسب دراین مقوله از طرف سیاست گزاران کلان استان احساس می شود.   

     
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1