تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۵۱۶۷۱

نبرد فرهنگی فرصت‌طلبان

۹
۰
کبنا ؛  حسن اکبرپور شیخ‌حسین
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

سپاس خدای را عزوجل که سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر به خواست خودشان. گرچه گهگاهی به نیتی فعالانی شمع فرهنگ می‌شوند تا راه را به پروانه‌های بی گناه بیاموزند اما اگرچه سخندانی و مصالح‌گویی هنر است اما به قول سعدی به عمل کار براید به سخنرانی و سخندانی نیست. آنهم در دنیایی که صاحبان قدرتهای برتر صنعتی و نظامی با تکیه بر برتری‌های مادی، خود را مکلف می‌دانند تا فرهنگ خود را سرآمد فرهنگ ملل معرفی کنند و از این راه اقتدار فرهنگی خود را نمایان سازند و سفره‌ی سودای سلطنت فرهنگی را در قالب مغولهای با فرهنگ عصر حاظر و صلیبیون قرن اتم می‌گسترانند اما به جای شیهه اسب و برق شمشیر و غبار لشکر، تبلیغات توانای رسانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. پس در فضایی که چنین مطبوعات و سخنگویان توانا و بزک شده‌ و بزرگی وجود دارد آیا در سمت مقابل امکان پیش‌برد اهداف تنها با وعده و وعید و چخان و شعار و سلام و صلوات وجود دارد؟؟  گرچه متاسفانه جامعه ایرانی همواره قربانی وعده و وعیدهای دو روز دلخوش‌کن مسئولانش بوده است و جالب که مردمانش همواره حافظه تاریخی بسیار ضعیفی داشته‌اند!!
سوال اینجاست که چه عاملی باعث شده که با توجه به سابقه جریانات و نهضت ملی- مردمی با سابقه بیش از ۱۲۰سال از بروز جنبش تحریم تنباکو هنوز در کشاکشی عظیم قرار داشته باشیم و هنوز بعد از ۱۴۰۰سال نه به نام حکومت دینی و نه در نبردهای مینی نتوانیم فرهنگ ناب علی منشانه را جایگزین ضدفرهنگهای ددمنشانه من درآوردی و تحمیلی نماییم و برای دو روز دوام بیشتر بر کرسی قدرت آدرسی اشتباهی برای دنیا و آخرت خود و دیگران میدهیم؟!
اگر گمان میکنیم که با شعار دادن و برانگیختن احساسات در مناسبتهای مختلف میتوان قبله عالمی را به سمت خود تغییر داد سخت در اشتباهیم. زهی خیالی باطل که اگر خود را مجهز به علم و عمل ننماییم و با خدایگان باطل زر و زور و تزویر به مقابله برنخیزیم هرگز فریاد واسفای دلواپسیمان ره به جایی نخواهد برد و رسوای دو جهانیم.
راه حل معضلات و نارساییها و مشکلات جامعه واپسگرای ما این نیست که جلوی نشر ایدهها و افکار و اقلام و کتب را بگیریم بلکه به قول مک یوهان دنیای امروز دهکده جهانیست که باید در آن از برخور فرهنگها استقبال کنیم و راه حل ارایه دهیم کما اینکه استاد شهید مطهری چنین اعتقادی داشتند.
سوال دیگر اینجاست که چرا در جامعهی سیاست زدهای که صداقت در آن به مرگ تدریجی مبتلا شد و سیاستش حتی فرهنگ را بلعیده نه کارگزاران سازندگی و نه مدعیان خرداد میلیونی و نه پرچم داران اصول ولایی نمیتوانند با موضوع فرهنگ ریشهای برخوردکنند و جالب اینکه تمامی آنها مدعی استراتژی نو برای یک تمدن بودهاند. و اتفاقا موضوع کربلا و ظهور که شاه کلیدهای فرهنگند هر دو فقط ابزاری برای قدرت و ثروت اندوزی بودهاند و گاها تریبون بدستان نیز از این سفره متنعم شدهاند.
اینجاست که میتوان به ریشه اصلی این همه ابتذال فرهنگی پی برد ابتذالی که دامنه آن به لایه لایه زندگی اجتماعی از اقتصاد تا سیاست و از جامعه تا خانواده سرایت کرده است. و آن را باید در میان دولتمردان از زمان قاجاریه تا کنون و در میان گروههای سیاسی از زمان آخوندزاده و ملکم خان و تقی زاده در نبود احساس مسئولیت ملی تعبیر کرد و یقین تا زمانی که من های تک خور و تک رو به مای جمعی نسازند گرفتار این تراژدی خواهیم بود و برگزاری همایشهای مصلحتی هم هرگز گرهگشا نخواهد بود.
خطر دیگر متوجه کسانی است که عقاید را ابزار دانسته‌اند و به نام مذهب سوار فرهنگ شده‌اند تا بعد از کسب محبوبیت فرهنگی قدم در مسیر سیاست بگذارند که اینان در ادامه راه با رونق کسب و کار خود استعمار فرهنگی را بزرگترین خطر مینامند حال آنکه سرمایه‌های ناپاکشان در فرنگها بودجه جشن الیزه هاست و هم اینانند که با شستشوی اذهان سرپوش بر ناکارآمدی خود و واقعیات موجود میگذارند.
 به عقیده اینجانب آنچه امروز جامعه واپسگرای ما در طی قرون متمادی از آن رنج برده است و میبرد هرگز استعمار نبوده است بلکه آن خوی استبدادی حاکم بر لایهها بوده که عمری بالغ بر ۲۵۰۰ سال دارد نه استعماری که هیچوقت عینی و کامل نبوده و سابقه آن ۲۰۰سال هم نمیشود.
پس قطعا در جامعهای که فرهنگ مسئولیت پذیری حاکم نشود و واقعیات به نفع اقشار و افراد به عکس جلوه داده شود باید روزانه میلیاردها تومان خورده و برده شود و آب از آب تکان نخورد، باید همواره اندکی اقتدارگرا در رفاه کامل و جمع کثیری در فقر مطلق باشند و جالب که چنان مهره چینیها خوب انجام شده که اکثرا از وضع موجود یا راضیند یا سکوتی اجباری به نفع غوغاسالاران کردهاند، باید جاهلیت مدرن به نام مدرنیسم عروس هزارداماد شود و قادر و مدعی و ضدفرهنگ همه سکوت کنند تا مبارزان راستین به سخره گرفته شوند...
عالیجنابان، مدعیان، دولتمردان، مذهبیون و سروران معظم امروز چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، چه باور کنیم و چه باور نکنیم در دنیای امروز مسائلی در جریان و فعال است و اتفاقا طرفداران زیاد و پر و پاقرصی هم دارند که با کنفرانس و حرف و حدیث و دعا وسلام و صلوات نمیتوان با آنان مقابله کرد و باید راه حل عملی ارایه شود. شب نشینی ها و آلات لهو و لعب و قمار و عروسیهای گناهآلود و ماهوارهها و رسانههای توانا و کاریزماهای پرطرفدار وجود دارند آن هم در سطح وسیع که جوانان بیکار و بی جا و مکان مناسب طرفداران قدرتمند و پر انرژی آناند. فساد و فقر و فحشا از همه نوع در قالب نیاز و گاهی بیبند و باری فراون است، پدیده دوست پسر و دوست دختری به سن زیر ۱۴سال رسیده و بنیان ها و سنن خانوادگی در حال فروپاشی است، دانشگاه و خارج آن سرشار از روابط ناسالم است و به لایههای باورنکردنی سرایت کرده است. طرف مقابل خریدار قلم من با قیمت مناسب و دلربا در جهت اهداف خود است و در این سمت هم ما آخوند و آخوندزاده و مدعی و حرف و حدیث و پول و سرمایه و منابع خدادادی زیر زمینی و رو زمینی کم نداریم که بخواهیم بهانهاش کنیم...
همگان می‌دانیم که نقش فرهنگ در ارتقا و پیشرفت هر کشور بی‌بدیل و غیرقابل انکار است و اساسا همین فرهنگ امروز و نوع برخورد با فرهنگ است که تمدن را برای آیندگان برجا میگذارد لذاست که حفاظت از فرهنگ ناب و ترویج آن در اجتماع از اوجب واجبات در مسئولیتهای اجتماعی است و کوتاهی در قبال مسئولیت اگر عمدی باشد که نابخشودنی است و اگر سهوی باشد بعد از آگاهی یقین نباید تکرار شود. از طرفی متاسفانه موج حرکت به سمت ابتذال فرهنگی که ندای برهنگی سرمیدهد حرکتی نامقدس را آغاز نموده است و ترازوی ناکجا آبادش گوئیا نامیزان است. اینجاست که باید آن حس مسئولیتپذیری در سرسرای خدمت چندین و چندین برابر شود تا انشاءالله بتوانیم دست در دست هم از گردنههای گردن کشان فرهنگ کش و مستبد به سلامت عبور نماییم اگر نه صبری باید تا سحر بیداد سر رسد.
به امید آن روز که دست من و تو در بستن روزنههای شیطانی بر فرصتطلبان پطروسی فداکار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
Iran, Islamic Republic of
خوب بود با یادآوری تصحیح «مک یوهان» به «مک لوهان»
خدری
Iran, Islamic Republic of
قلم روان و جذابی دارید..اما دوست عزیز از مشکلی که ریشه ی 2500 ساله برایش تعریف کرده ای صد سال مشروطیت که سهل است 250 سال هم برای رفرم و اصلاح وقت زیادی نیست.آن هم در ایران عزیز ما کشور تضاد ها و تناقض ها ی بی شمار.پس برای اصلاح و رفرم اشتباه دوستان اصلاح طلب را دوباره مرتکب نشویم که در توهم اصلاح هشت ساله ی ایران بر مبنای اندیشه های لیبرالیسم در آخر نظریات انقلابی صادر می کردند.طنز تلخ روشنفکران مدرن عصر ما...
اکابر
Iran, Islamic Republic of
آفرین جناب مهندس.هم اینو عالی گفتید هم سخنرانی یک ماه پیشتون در باغ عمران در حضور سران فرهنگی کشوری و استانی عالی بود.زنده باشید.
احمد
Iran, Islamic Republic of
مطلب کاملا درست و عاملانه نوشته شده است
امیدوارم در مطالب آینده مصداقها را بیاورید
مخاطب به مطالب عینی و مصداقی نیاز بیشتری دارد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام
حسن جان خوب نوشتی اما کجاست آن مسئولی که بر صندلی هدایت فرهنگ جامعه نشسته و واقعا سواد کار فرهنگی داشته یاشد ؟
واقعا تیتر جالب انتخاب کردی . زد و بند های سیاسی کی اجازه ساختن فرهنگ را به ما داده .تا بوده و هست بی فرهنگی نصیب ما شده و روز به روز فرهنگ اصیل ایرانی برهنه تر می شود.
موسی
Iran, Islamic Republic of
احسنت عالی بود...

خطاب به مسولان به خواب رفته : من فرشته نبودم اما تا آنجا که در توان من بود تلاش کردم تا آدم باشم شما نيز تلاش کنید که حقيقتاً آدم باشيد... چه کنم که اسیر تاتارها شده ایم و لجام گسیخته به جلو می رویم!!!!!
سعید سنایی
Iran, Islamic Republic of
با سلام

تلاش خالصانه و صادقانه شما آینه وظیفه شناسی و پژواک دانایی و تعهد است .

نتیجه بذر تلاش و کوشش شما ، درخت امیدی است که به بار می نشیند ونوید بخش آینده ای پرنشاط و زیبا است . درود بر همت بلند تان

بدینوسیله ضمن تبریک از زحمات و تلاشهای بیدریغ شما صمیمانه تقدیر و تشکر بعمل می آید.

توفیق و سلامتی شما را از درگاه ایزد منان مسئلت داریم.
محمد امیر-پاریس
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته باشند از خواندن مطلب شما لذت بردم. همانطور که ميدانيد فرهنگ به معنی ساده يعنی همه آداب, هنر, ادبيات, باورهای دينی و غيردينی,.... اگر ضعف فرهنگی به معنی اینکه نتوانند همه را جذب نمايند زمينه برای گرايش به تمدن و فرهنگ های غير بومی فراهم می شود و اينخود مستلزم نوآوری متناسب با بافت و منطق با زمان و توجه به دگرگونها .. بهتر است صورت پذیرد, در غيراينصورت مردم جذب فرهنگ غير خود ی میشوند...
محسن
United States
جالب بود
گوشه ای از واقعیت ها ...بود
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1