تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۵۱۶۶۴

سنگ شکن‌های شن و ماسه یاسوج تهدید یا فرصت؟

۵
۰
کبنا ؛چندی است که از احداث سنگ شکن های کوهی در بیشتر مناطق استان نمی گذرد که صدای بیشتر مردم و مسئولان  از تخریب بی رویه و خود سر این سازه های صنعتی درطبیعت، مورد نارضایتی بیشتر مردم و مسئولان شده است.
ماشین های های غول پیگیری که دل طبیعت را پاره پاره کرده و به جزء زخمی کهنه چیزی دیگر از آن بجا نگذاشته است.
در طی سالیان نچندان دور و در زمان تصدی استاندارسابق استان،صابری برای نجات حریم رودخانه بشار؛دست به تغییراتی اصولی و تعطیلی کامل تمامی سنگ شکن های سن و ماسه بستر رودخانه کرد و تمامی این سنگ شکن ها را به بالا دست رودخانه و به سمت کوهها روانه ساخت.


صابری پر تلاش از استان رفت و همزمان چند سنگ‌شکن به بهانه‌های واهی و به صورت غیرقانونی فعالیت خود را در حاشیه رود بشار شروع کردند،در این بین اما استاندار جدید استان و تیم همراه وی فعالیت این کارخانه‌ها را غیرقانونی و برگشت مجدد کارخانه‌های شن و ماسه به سواحل رود بشار را امکان ناپذیر خواندند.
برخی از کارخانه‌داران که دیوار خادمی را نفوذناپذیر دیدند، سعی کردند از درهای دیگری وارد شوند از توسل به شکایت و مظلوم نمایی گرفته تا برداشت غیرقانونی از رود بشار، در این مدت ترفندهایی بودند که برخی صاحبان واحدهای شن و ماسه به آنها توسل کردند تا شاید بتوانند واحدهای تعطیل شده شن و ماسه را فعال کنند.
البته در همین رابطه استاندارفعلی استان، هرگونه فعالیت کارخانجات شن و ماسه را غیرقانونی دانست و تصمیم در مورد چگونگی برداشت مخلوط های دپو شده را وابسته به تصمیم کارشناسان دانست.


اما باز هم دیوار خادمی مقاومتی محکم از خود نشان نداد و برخی از این کارخانه داران با پادرمیانی یکی از نمایندگان استان،دست به بازگشایی کارخانه جات خود کرده و شروعی دوباره برای از بین بردن بستر و زیستگاه طبیعی بشار را شروع کردند.
اما مسئله مهم که در این مقوله نهفته بود،تخریب بی رویه سنگ شکن های کوهی و انتقال آنها به بالا دست رودخانه ها، این مسئله که بیشتر برای رها سازی بستر رودخانه بشار بر روی زبانها افتاد.
در واقع اگر این موضوع بستر رودخانه بشار را نجات می داد، اما در کل منابع زیر ساختی و طبیعت بکر را را نابود می کرد.


طبیعتی که با ورود این ماشین آلات غول پیکر رو به نابودی گذاشته وبه جزء زخم های کهنه و نابودی درختان چیز دیگری از آن به جا نمانده است.
سنک شکن های کوهی که باید طبق مصوبه شورای اداری استان در زمانی استاندار سابق باید در منطقه ای بدون پوشش گیاهی استقراریابند ،در حال حاضر در بیشترین مناطق استان در لابه لای درختان و پوشش گیاهی مراتع طبیعی و بکر جاگرفته وبه جزء تخریب و پایمال کردن این مناطق کاری دیگر را انجام نمی دهند.
بنا بر این گزارش،بعضآً دیده می شود برخی از این کارخانه ها در مناطقی سکنا پذیرفته اند که به جزء نابودی،سعی در چپاول کردن حقه برحق مردم در جایگاههای تفریحی و مناطق بکرشده و حتی در مواقعی دیده شده،منابع زیرساختی و تفرجگاههای طبیعی را از بین برده اند.


باید گفت، اگر مسئولان زودتر برای حل این موضوع دست به کار نشوند با وجود رویه رو به رشد ایجاد این سنگ شکنها در این مناطق، همه روزه مقدار هنگفتی از سنگ این کوهها تراشیده شده که این عمل باعث خواهد شد،زیبایی های کوههای بکر و زیبای دنا رو به اوفول رفته و دیگر میراثی طبیعی برای آینده گان برجای نماند.
از منظر دیگر باید گفت؛درصورت ایجاد چاه آب در این مکانها، آبهای روان قدیمی که سالهای زیادیست آب باغها و زمین های کشاورزی مردم را تامین می نماید به  صورت چشمگیری کاهش یافته و این کاهش آب باعث خشکیدن درختهای موجود در مسیر این آب تا باغها و کم شدن تعداد باغهای منطقه میگردد.
تنها مسیر برای حمل شن و ماسه این سنگ شکنها، بیشتر مسیرهای کوهی و طبیعت های بکر است که با وجود رفت و امد زیاد ماشین آلات سنگین در این مسیرها،منابع طبیعی با سرعت چشمگیری رو به افول رفته و جاذبه های اصلی خود را از دست می دهد و در آینده به جزء خرابه ای از ریز گرد خاکهای تولید شده از این سنگ شکن های کوهی بر بدنه درختان و مزارع، چیز دیگری بر جای نخواهد ماند.


لازم به ذکر است که اهالی چند روستای شهرستان بویراحمد از جمله اهالی منطقه نقاره خانه به نشانه اعتراض به ساخت چنین سازه ی در منطقه تفریحی دره گلی اعتراض های خود را به مسئولان رسانده اند.


باید در آخر به مسئولان ذیربط گوشزد کرد؛اگر این سنگ شکن های کوهی با همین رشد فزاینده خود ، طی این سالها به کار خود ادامه دهند دیگر هیچ مسافری در آینده، طبیعتی زیبا در این مناطق را نخواهد دید؟!!!




گزارش: روح الله اخلاقی
نام شما

آدرس ايميل شما

مردم بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای .. با این فامیل بازیهاتون مردم رو نابود کردید حالا هم دارید طبیعت را به باد میدهید در فردای قیامت چه جوابی دارید که برای حفظ . به هیچ چی رحم نمیکنی...همه این سنگشکنها متعلق به فامیلها و برادران اقای .. میباشد که متاسفانه چندتا از این سنگشکنها مرتبط با کارخانه های اسفالت ایشان میباشد که اینهمه شعار میدهد که خدمت خدمت خدمت این است خدمت به مردم؟؟؟نابود کردن طبیعت نابود کردن بشار؟؟؟اقای . .....
مردم بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
جناب زارع انتخابات 94 خود مردم تکلیف شما را روشن میکنند نماینده ای که برای حفظ منافع کارخانه های اسفالت خود حاضر به نابود کردن طبیعت است نمیتواند دلسوز مردم باشد
شاهد
Iran, Islamic Republic of
عزیزم عضو کمیسیون صنایع ومعادن یعنی اینکه از کارخانه خودش حمایت کنه
غریب صالح پور
Iran, Islamic Republic of
به درستی که کارخانه های سنگ شکن کوهی چیزی جزء تخریب منابع طبیعی و مرگ تدریجی انسان ها و حیوانات و گیا هان ندارد. ما مالکان سنگ شکن های کوهی الان به خود آمده ایم که جزء خیانت و مرگ تدریجی چیز دیگری نصیبمان نخواهد شد چرا که با پارتی بازیهای مسولین بی کفایت و بی لیاقت استانی به خصوص استاندار وقت که همکاری های لازم برای احداث این سنگ شکن های کوهی را فراهم نموده به شدت اعتراض و خواهان همکاری بر جمع نمودن سنگ شکن های خود را می نمهییم. با تشکر غریب صالح پور کارخانه دار سنک شکن دلی بجک سپیدار - مرگ بر ما که مرگ تدریجی انسانها حیوانات و گیاهان بی گناه را فراهم نمودیم.خدایا عفو
Iran, Islamic Republic of
جوانان ما برای اجرای عدالت شهید شدند چرا مدیران استان بی عدالتی را در جامعه رواج ورایج کردن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1