تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : ۵۰۸۴۳

فرهنگ بومی استان فراموش شد

۱
۰
کبنا ؛

رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد بر ثبت و ضبط فرهنگ بومی این استان تاکید کرد و گفت: بر اثر غفلت دستگاه‌های فرهنگی بخش زیادی از فرهنگ بومی این استان در حال فراموشی است.

رضا پارسیان نژاد در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان افزود: برخی واژگان زبان لری به عنوان یکی از عناصر فرهنگ این استان در حال نابودی است و تا چند سال آینده شاید نشانی از این زبان باقی نماند.

وی اظهارکرد: هم اکنون بسیاری از خانواده‌ها به فرزندان خود از بدو تولد زبان فارسی یاد می‌دهند و اگر نسبت به احیای آن نپردازیم در دهه‌های آینده این گویش به فراموشی سپرده می شود.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پیشینه فرهنگی این استان زیاد است و باید با حفظ و احیای خرده فرهنگ ها، این پیشینه را حفظ کنیم.

پارسیان نژاد تصریح کرد: این حوزه با گردآوری دانش نامه فرهنگ و تمدن استان به دنبال ثبت و ضبط فرهنگ بومی است. این کار می تواند بستری برای پژوهش های دیگر در آینده ایجاد کند.

وی ادامه داد: تولید آثار شاخص و فاخر از جمله رویکردهای اصلی این حوزه در این راستا است و به دنبال انتشار چندین کتاب دیگر در بخش فرهنگ بومی هستیم.

همچنین محمود باقری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار از تولید چندین اثر مستند برای معرفی جاذبه های فرهنگی و طبیعی این استان خبرداد.

وی افزود: یک فیلم ۴۰ دقیقه‌ای از زیبایی‌های طبیعی استان و فیلمی ۱۰۰ دقیقه‌ای برای معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان با حضور بازیگران مطرح سینمای کشور از جمله این برنامه‌هاست.

باقری معرفی و تبلیغات را مهمترین رویکرد این سازمان در سالجاری عنوان و اظهارکرد: کتاب عکسی نیز از آثار عکاسان مطرح استان در رابطه با زیبایی‌های استان در دست تدوین است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بر حفاظت از میراث فرهنگی این استان تاکید و خاطرنشان کرد: میراث تاریخی در این استان کمتر از دیگر استانهای کشور نیست.

باقری به پل‌های تاریخی استان اشاره و تصریح کرد: تنها بر روی رود بشار هشت پل تاریخی وجود داشته که از این تعداد تنها بقایای دو پل وجود دارد.

وی ادامه داد: پل تاریخی پاتاوه بر روی این رودخانه مربوط به دوره صفویه است و در کنار آن یک تخت وجود دارد که به تخت شاه نشین مشهور بوده و مربوط به دوره هخامنشی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین به ظرفیت‌های این استان در بخش صنایع دستی اشاره کرد و افزود: دست بافته‌های این استان اصیل ترین نقوش در کشور را دارند.

باقری اضافه کرد: این نقوش زاییده ذهن هنرمندان این استان است که بدون تاثیر از نقوش دیگر استان‌ها همچنان به صورت ذهنی در دست بافته‌های آنان نقش می بندد.
نام شما

آدرس ايميل شما

م
Iran, Islamic Republic of
کر پُه خوت .شهری .. سی چه؟سی که بچتلهجه نیاشته بو
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1