تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۵۰۷۲۶

کوه‌خامی به عزای مرگ بلوط‌هایش نشست

۰
کبنا ؛ 
با آتش سوزی ۳۰ هکتار از جنگلهای منطقه حفاظت شده کوه خامی در شهرستان باشت سریال تراژیک و بی پایان حریق جنگل ها در سال جدید در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد. آن هم در زمانی که گرد و غبار دست بر گلوی جنگل ها فشرده و آفت سوسک بلوط خوار، مغز استخوان بلوطها را خورده است.
آتش سوزی جنگلهای کهگیلویه وبویراحمد سریالی است که هرساله در اواسط بهار آغاز می شود و تا پاییز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدریجی جنگل های کهگیلویه وبویراحمد است.
امسال نیز این سریال بی انتها همچون سال های گذشته در منطقه حفاظت شده کوه خامی آغاز شد تا ۳۰ هکتار از جنگلهای بلوط این منطقه هیزم آتشی شود که هرساله بخشی از جنگلهای این استان را می سوزاند.
در سالیانی که گرد و غبار دست بر گلوی جنگل ها فشرده و آفت سوسک بلوط خوار، مغز استخوان بلوطها را خورده، آتش بی تدبیری ها نیز لرزه بر تن زخمی بلوطها انداخته و آنها را زنده زنده می سوزاند.
در سال های گذشته مصوباتی همچون "اختصاص اعتبار یک میلیارد تومان برای اطفای حریق در جنگل ها " به طورکامل محقق نشد و "اعطای مجوز برای ایجاد سازمان اطفای حریق جنگلها با انجام آموزش و تامین تجهیزات در استانهای دارای جنگل" هم بر زمین ماند تا هر روز درختان قدبرافراشته زاگرس مرکزی و جنوبی بر زمین بیفتند.
این در حالی است که اغلب آتش سوزیهای جنگل و مرتع در این استان در ارتفاعات به وقوع می پیوندد و به دلیل صعب العبور بودن، تا رسیدن نیروهای اطفای حریق بخش زیادی از جنگلها طعمه حریق می شوند.
با این حال این استان برای اطفای حریق در جنگلهایش فاقد امکانات اولیه است و سالهاست که مسئولان برای اختصاص یک بالگرد به استان برای اینگونه حوادث فریاد می زنند اما این فریادها تاکنون به جایی نرسیده است.
اگرچه دیگر از بالگرد نیز کاری ساخته نیست و باید فکری دیگر برای جنگلهای مظلوم زاگرس کرد.
کوه خامی به عزای مرگ بلوطهایش نشست
اما کوه و منطقه حفاظت شده خامی در شمال گچساران و مجاورت شهرستان باشت با بیش از ۲۶ هزار هکتار وسعت که طی سالیان گذشته بارها شاهد سوختن درختان سبز خود بوده و در تیرماه سال گذشته ۶۰هکتار از آن طعمه حریق شد، این بار نیز به عزای مرگ بلوطهایش نشست.
دبیر شورای اطلاع رسانی منابع طبیعی استان در خصوص آتش سوزی اخیر در کوه خامی به خبرنگار مهر گفت: بر اثر آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کوه خامی در مجموع حدود ۳۰ هکتار از جنگلها و مراتع  طعمه حریق شدند.
سعید نظری افزود: این آتش سوزی از شب پنجشنبه آغاز شده بود و شب گذشته به طور کامل مهار شد.
وی بیان کرد: هنوز خسارات این دو آتش سوزی برآورد نشده و کارشناسان در حال تعیین خسارتهای وارده هستند.
این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه علت این دو آتش سوزی در دست بررسی است، اظهار داشت: به احتمال زیاد بی توجهی گردشگران، شکارچیان یا چوپانان منجر به وقوع این دو آتش سوزی شده است.
آتش سوزی کوه خامی به طور کامل مهار شد
سعید نظری افزود: تا امروز نیز نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در منطقه حضور داشتند تا در صورت حریق مجدد، اقدام به خاموش کردن آتش کنند.
وی به سختی های اطفای حریق در این کوه اشاره کرد و گفت: بادهای موسمی کار اطفای حریق در این جنگلها را بسیار مشکل کرده بود.
مصدومیت ۱۰نیروی اطفای حریق
نظری از مصدومیت ۱۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در این آتش سوزی خبرداد و اظهار داشت: این افراد از ناحیه پا و دست دچار سوختگی شدند.
وی عنوان کرد: همچنین لباسها و کفشهای بسیاری از این نیروها نیز در عملیات اطفای حریق سوخته است.
نظری بیان کرد: نیروهای منابع طبیعی، نیروهای مردمی، سپاه، بسیج، هلال احمر و ... کار اطفای حریق را در این آتش سوزی بر عهده داشتند.
با دستان خالی به جنگ آتش رفتیم
وی تصریح کرد: این افراد با دستان خالی اما به جان و دل به جنگ آتش رفتند و اقدام به اطفای آن کردند.
این کارشناس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: جاده سازی برخی دستگاههای اجرایی در مناطق جنگلی موجب حضور طبیعت گردان در این مناطق و آتش سوزی جنگلها می شود.
نظری افزود: این دستگاهها برای اجرای برخی طرحها اقدام به جاده سازی در برخی مناطق جنگلی کرده اند اما پس از اجرای طرح این جاده ها را نبسته اند.
وی بیان کرد: بیشترین آتش سوزیهای جنگل و مرتع در این استان در روزهای تعطیل به خصوص در بعد از ظهر آن روز اتفاق می افتد و این نشان می دهد که اغلب آتش سوزی ها بر اثر بی توجهی و سهل انگاری گردشگران به وقوع می پیوندد.
نظری گفت: گردشگران طبیعت با روشن کردن آتش در زیر درختان و کنار مراتع و بی توجهی در خاموش کردن آتش، موجب گسترش آتش و حریق در جنگلها می شوند.
حریق ۵۵۰۰هکتار جنگل طی سالهای اخیر
وی خسارت های ناشی از آتش سوزیها در استان را غیر قابل جبران عنوان کرد و اظهار داشت: طی سالهای اخیر نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگلهای این استان طعمه حریق شده اند.
وی یادآور شد: این استان کوهستانی است و ۵۳ درصد مساحت آن را شیبهای بالای ۲۷ درصد تشکیل می دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد، براین اساس اطفای حریق به سختی انجام می شود.
این مسئول افزود: نیروهای یگان حفاظت برای اطفای حریق تا بخواهند با ماشین به منطقه اعزام شوند، دامنه آتش وسعت پیدا می کند و خسارت زیادی به جنگلها وارد می آورد.
نظری متوسط سن جنگلهای استان را بیش از ۵۰۰ سال عنوان کرد و گفت: یک گونه بلوط شاید میلیاردها تومان ارزش داشته باشد و هزینه‌های بسیار هنگفتی لازم است تا یک بلوط را به سن ۵۰۰ سال رساند.
در استانی که ۲۰درصد جنگلهای زاگرس و هشت درصد جنگلهای کشور را در خود دارد، سریال تراژیک آتش سوزی جنگلها در بهار ها و تابستانها اکران می شود.
دیروز نوبت جنگلهای باشت بود و فردا شاید آتش در کمین جنگلی دیگر باشد. اما برای پایان این سریال تکراری و غم انگیز باید چاره ای دیگر اندیشید.
گزارش: محمدشریف اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1