تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۵۰۴۹۵

کوه خامی هنوز می‌سوزد

۲
۰
کبنا ؛

 شعله های آتش سرخ بر جنگل سبز کوه خامی هم اکنون زبانه می کشد و نگرانی دوستداران طبیعت را از عمق این فاجعه زیست محیطی دوچندان کرده است.

بسیاری از طبیعت دوستان دهستان کوه مره خامی اینک از تماشای شعله های گسترده آتش برجنگلی که بربلندای صخره ها همواره چشم نواز دوستداران طبیعت و ریه تنفسی اقلیم خاک بود، چه بسیار که حسرت به دل نظاره گر مرگ این جنگل سبز هستند.

ادامه حریق و رسیدن به شب و نبود امکان ادامه فعالیت اکیپ های اطفای حریق در این دهلیزهای سخت گذر بر دامنه خسارات این آتش سوزی که از شب قبل رخ داده افزوده است.

وجود انواع درختان جنگلی بلوط ؛بنه ،کیکم، کله خنگ،بنه؛ زالزالک،غنی بودن پوشش گیاهی و علوفه خشک بر دامنه و سرعت این حریق افزوده است.

مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: اگرچه آتش سوزی بعد از ظهر جمعه مهارشد اما به علت وجود کنده های نیم سوز این حریق مجدد شعله ور شده است.

سید محمد رضا جهان آرا گفت: اگر چه برای حریق از چرخ بال نیز استفاده شد اما ادامه حریق درشب ممکن نشد.

وی گفت: میزان خسارت هنوز برآورد نشده است.

براساس گزارش های مردمی با توجه به وقوع حریق از دامنه کوه و رسیده آن به ارتفاعات بالادست و حرکت بسرعت به سوی ارتفاعات ، خسارات این آتش سوزی در یکی از زیباترین مناطق جنگلی زاگرس گستره توصیف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد نیز خواستار مشارکت مردمی و نهادهای دولتی برای مهار حریق کوه خامی شد.

***

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست‌ کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۲۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خامی گچساران طعمه حریق شد.

جمشید عبدی‌پور با اشاره به بروز آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خامی اظهار کرد: در این آتش‌سوزی بیش از ۲۰ هکتار از این منطقه حفاظت شده طعمه حریق شد.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی در منطقه «کلگه امیرشیخی» به وقوع پیوست، اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان باشت از زمان اطلاع از موضوع به همراه نیروهای بسیج و فرمانداری این شهرستان خود را به محل رساندند و نسبت به کنترل و اطفاء حریق اقدام کردند.

عبدی‌پور با تقدیر از همه کسانی که به صورت خودجوش در کنترل این آتش‌سوزی به ماموران محیط‌زیست یاری رساندند، تصریح کرد: علت آتش‌سوزی در دست بررسی است و بدون شک در صورت عمدی بودن آتش‌سوزی با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه ساله با آغاز فصل گرما و خشک شدن علف‌ها و گیاهان  مراتع و جنگل، برخی آتش‌سوزی‌ها به وقوع می‌پیوندد، تصریح کرد: متاسفانه در اکثر موارد سهل‌انگاری افراد باعث بروز این آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

این مسئول در محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از همه کسانی که برای گردش و چرای دام به دامن طبیعت می‌روند خواست تا با رعایت جوانب احتیاط از بروز آتش‌سوزی‌ در مراتع و جنگل‌ها جلوگیری کنند.

کوه خامی بیش از ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
اگر مسئولین به فکر میز نبودند وبه فکر طبیعت بودند ویکبار درست با مسببان این اتش سوزیها برخورد میکردند اینجو ر طبیعت بکر این استان در اتش نمیسوخت اصلااین مسولین باعث شعلهای این اتیش میباشند
باشتی
Canada
ازاون هلی کوپتر های ساخت کشور خودمون جهت خاموشی این جنگل بکر وبی نظیر استفاده کنید تا بیشتر از این نابود نشود
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1