تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۵۰۳۰۵

فرودگاهی که فقط یک پرواز دارد

۷
۰
کبنا ؛پروازهای فرودگاه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی از هفت روز هفته به یک پرواز در روز جمعه کاهش یافته که مسئولان و نمایندگان این استان وعده بازگشت این پروازها به حالت عادی را به مردم داده‌اند.

به گزارش کبنا نیوز؛ فرودگاه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به همان اندازه که در روزهای نخستین افتتاحش، مردم این استان را خوشحال کرد، این‌روزها با مشکلات ناشی از تحریم و محدودیت‌های باند پروازش یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسافران شده است.

نقش فرودگاه و راه در توسعه یک منطقه و یک استان بر کسی پوشیده نیست به طوری که بدون وجود این امکان حیاتی، استان کهگیلویه و بویراحمد، روی توسعه و جهش را به هیچ سمتی نمی‌بیند.

همه حرف این است، فرودگاه یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار وعده‌های مسئولان با هفت پرواز در روز کار خودش را شروع کرده و اکنون این پروازها به یک پرواز نصفه و نیمه در روز جمعه کاهش یافته است!

هواپیمای آسمان زمین‌گیر شده است

مژگان زرین‌تاج، مدیرعامل دفتر خدمات پرواز استقلال در یاسوج و در همین ارتباط گفت: پروازهای فرودگاه یاسوج از هفت روز هفته به دو روز سه‌شنبه و جمعه و بعد از آن به رو زجمعه محدود شده و در حال حاضر تنها در روز جمعه هر هفته ساعت ۸ صبح یک پرواز تنها به مقصد تهران داریم.

زرین‌تاج گفته است: بخش زیادی از وقت ما در این دفتر به پاسخگویی به مراجعین و شنیدن گله‌گذاری و اعتراض آنها می‌گذرد.

وی در پاسخ به سوال مشخص ما در رابطه با علت کاهش پروازها بیان کرد: در سراسر کشور به دلیل نبود قطعات، هواپیمای آسمان زمین‌گیر شده به طوری که در کنار دست ما پروازهای شرکت آسمان در شیراز از ۱۰ مورد به ۵ مورد کاهش یافته و یا به عنوان مثال پروازهای شیراز به کرمانشاه کاملا" تعطیل شدند.

اعتراضات مردم زیاد است

مدیرعامل دفتر خدمات پرواز استقلال ادامه داد: روزانه با پاسخگویی به تعداد زیادی از مردم ناچار هستیم آنها را به گچساران بفرستیم تا با دو پرواز روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه به تهران سفر کنند.

وی از تلاش مسئولان استانی و فرودگاهی برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: نمی‌توان مقصر این مشکل بزرگ را مسئولان دانست چرا که تا باند فرودگاه یاسوج بزرگ‌تر نشود امکان نشست و برخاست هواپیماهایی به جز آسمان و آن هم از نوع ATR وجود ندارد و هواپیمای آسمان نیز به دلایل ذکر شده زمین‌گیر شده است.

موضوع دیگری که در این بین جای سوال دارد، این است که گفته می‌شود با وجود این محدودیت‌های هواپیمای آسمان (ATR) سهمیه پرواز یاسوج را به شهرهای دیگر اختصاص دادند؛ این موضوع را نیز از مسئولان پیگیری کردیم.

شرکت هواپیمایی آسمان موظف به پوشش پروازی در مناطق محروم است

هاشمی، رئیس فرودگاه یاسوج با رد این موضوع می‌گوید: اگر چه کاهش پروازها در این فرودگاه از همه جا بیشتر بوده است ولی این محدودیت‌ها و لغو شدن پروازها در همه جای کشور بوده و علت آن مشکلات تحریم قطعات هواپیما است.

وی گفت: علاوه بر مشکلات هواپیمای آسمان، فرودگاه یاسوج نیز محدودیت‌های جدی دارد به طوری که با باند کوتاه این فرودگاه تنها یک هواپیما امکان نشست و برخاست دارد که همان هواپیما هم به دلیل تحریم تعداد بسیار کمی از آن در کشور وجود دارد.

هاشمی، تلویحا" بخش زیادی از مشکلات را متوجه شرکت هواپیمایی آسمان می‌داند و ادامه می‌دهد: این شرکت موظف است مناطق محرومی چون یاسوج را پوشش دهد.

وی ابراز داشت: چگونه وقتی هواپیمای فوکر خراب می‌شود، این شرکت بلافاصله هواپیمای ATR یاسوج را جایگزین لغو آن پرواز می‌کند ولی وقتی ATR یاسوج خراب است یا مشکل دارد از فوکربرای پروازهای یاسوج استفاده نمی‌کند؟

وی از از جلسه فردای خود و برخی مسئولان در تهران با مدیرعامل شرکت آسمان خبر داد و تصریح کرد: البته تا زمانی که پرواز جدیدی در این فرودگاه بلند نشود این قول و قرارها هیچ اثری نخواهد داشت.

هاشمی ادامه داد: باید هواپیمای بیشتری به این فرودگاه بیاید تا بتوانیم مشکل فعلی را در این مقطع برطرف کنیم.

زورمان به ساخت و سازهای شبانه در کنار فرودگاه نمی‌رسد

وی کوتاهی باند فرودگاه را مهم‌تر از مشکلات تحریم می‌داند و اضافه می‌کند: علی‌رغم ممنوعیت ساخت و ساز در کنار فرودگاه ولی این ساخت و سازها به راحتی انجام می‌شود و ما زورمان نمی‌رسد!

هاشمی افزود: ما شب می‌خوابیم، صبح بلند می‌شویم تا دکل مخابرات در کنار فرودگاه بالا رفته و این گونه اقدامات در کنار مشکل زندان و دکل‌های ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج عملا" طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه را مختل کرده است.

مشکل کاهش پروازهای یاسوج را در جلسه تهران، طرح موضوع می‌کنیم

اسحاق جهانگیری، به عنوان متولی اصلی این مشکل در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین ارتباط به خبرنگار ما گفت: در جلسه‌ای که در تهران با حضور نمایندگان و استاندار خواهیم داشت، با طرح این مشکل، تلاش خواهیم کرد که پروازهای یاسوج به حالت عادی برگردد.

وی از اثربخش بودن پیگیری در خصوص رفع مشکلات فرودگاه یاسوج گفت و ادامه داد: تلاش خواهیم کرد از ظرفیت مختلف رایزنی در تهران استفاده کنیم.

کاهش پروازها تنها در یاسوج نیست

 نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس نیز در مورد مشکلات فعلی پرواز در فرودگاه یاسوج گفت: این فرودگاه مشکلات و محدودیت‌های زیادی داشته که در طول این مدت تلاش کردیم تا مشکلات آن را برطرف کنیم.

غلام‌محمد زارعی، افزود: نصب دستگاه راهدار برای پرواز هواپیما در شب و آب و هوای نامساعد یکی از این تلاش‌ها بوده که به زودی چکاب شده و مراحل بعدی راه‌اندازی آن انجام می‌شود تا از قبل آن، فرودگاه یاسوج در زمره فرودگاه‌های دارای امکان پرواز در شب قرار گیرد و سطح فنی آن ارتقا داده شود.

وی، جذب ۵ میلیارد تومان برای تطویل باند فرودگاه یاسوج را از دیگر تلاش‌های خود برای رفع مشکلات این فرودگاه برشمرد و ادامه داد: باید با این کار، امکان پرواز هر هواپیمایی را در فرودگاه یاسوج مهیا کنیم تا شاهد تعداد کم پروازها در این استان نباشیم.

زارعی در پاسخ به این سوال که چرا پروازها کاهش یافته است، بیان کرد: در فرودگاه یاسوج به علت کوتاه بودن باند فقط امکان پرواز هواپیمای ATR است که این نوع هواپیماها هم تعداد محدودی دارند و هم از کار افتادند.

هیچ شهر دیگری، حق پروازهای یاسوج را پایمال نکرده است

وی تاکید کرد: پروازهای هواپیمای آسمان ATR در همه فرودگاه‌های کشور کاهش داشتند و فقط مختص به یاسوج نیست.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس از تلاش‌های خود و مسئولان استانی برای ورود دیگر شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه یاسوج خبر داد.

وی به شدت این موضوع که برخی استانها و شهرهای دیگر حق یاسوج را در تعداد پروازها پایمال کردند و سهمیه پرواز یاسوج به جاهای دیگر اختصاص یافته، رد کرد و گفت: پروازهای فرودگاه ایلام کاملا تعطیل شده، فرودگاه‌های بیرجند و گرگان و سنندج و ... فقط یک پرواز دارند و پروازهای فرودگاه شیراز نصف شده است و این کاهش پروازها تنها در فرودگاه یاسوج نبوده است.

وی ادامه می‌دهد: چرا شیراز را با یاسوج مقایسه نمی‌کنید که تعداد پروازهایش نصف شده است؟

هزینه جابجایی زندان ۳ برابر هزینه تطویل باند فرودگاه است

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این ارتباط می‌گوید: راه رفع این مشکل تطویل باند فرودگاه به منظور فراهم شدن امکان پرواز انواع مختلفی از هواپیما است که وجود زندان در کنار این فرودگاه مانع بزرگی است.

سید موسی خادمی گفت: در حالی که تطویل باند فرودگاه یاسوج ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، جابجایی زندان بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که عملا حدود نیمی از کل اعتبارات عمرانی این استان است.

وی گفت: وقتی هواپیمای آسمان که امکان پرواز در فرودگاه یاسوج را دارد، زمین‌گیر شده است ما چکار کنیم؟ از طرفی بدون فرودگاه مناسب عمده هدف‌گذاری‌های ما به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری زمین‌گیر می‌شوند؛ در این شرایط باید با شناخت جنس مشکلات، تدریجا" و بر اساس اولویت به جلو برویم.

اما با شنیدن صحبت همه دست‌اندرکاران و مسئولان این مشکل بزرگ، آن چه بر جای می‌ماند و مردم این استان باید حالا حالاها آن را تحمل کنند، وضعیت نامساعد پروازهای یاسوج به تهران، تعداد کم پروازها و عدم وجود پرواز یاسوج به سایر شهرهای کشور است.

گزارش: کریم بنام- روزنامه ابتکارجنوب
نام شما

آدرس ايميل شما

ای بلال
Iran, Islamic Republic of
چرا فقط یاسوج را می بینید خوب از فرودگاه گچساران استفاده کنید و مسافت گچساران با یاسوج با سواری زمانی نمی برد . تمام این حرف برای اینه که پرواز گچساران کنسل بشه و پرواز یاسوج ادامه یابد ای امان از این یاسوج ها . خدایا ما را خلاص کن.
یاسر
Iran, Islamic Republic of
فرودگاه گچساران که ماله شرکت نفته...چرا همه مسایل رو با همدیگه قاطی میکنی...میخوای پروازهای مهر آباد رو انتقال بدی به فرودگاه گچساران...آخی راهی نیست زیاد...همش 13 ساعته...
دوست
Iran, Islamic Republic of
لطفا" مسئولین استان فکری به حال سازمانهایی که بایستی در خارج از شهر باشند بنمایند . اداره زندان گجساران بجای برنامه ریزی برای انتقال به خارج از شهر هر روز در حال توسعه و تملک زمینهای شرکت نفت و ساخت وساز می باشد .هم اکنون در حال فنس کشی اطراف بخشی از زمینها می باشد .مسئولین امور حقوقی و حراست شرکت وشهرداری و فرمانداری به وظیفه شان عمل نمی کنند .
تکل اصیل
Iran, Islamic Republic of
اقای .که فقط خوب حرف میزند تا یاد دارم .فقط میگه اینقدر گرفتم برای تطویل فرودگاه اینقدر گرفتم برای نصب راهدار ووووو....خوب جناب نماینده پس کو چرا ما نمیبینیم اخه فرودگاهی که هر روز پرواز داشت رو به جایی رسوندی که هفته ای یک پرواز داره و هر روز هم فقط مصاحبه میکنی که من ال کردم من بل کردم....جناب ,شمایی که میفرمایید بیشتر استانها پروازشون کم شده چرا ما نباید جز اون استانهایی باشیم که بدلیل داشتن نماینده توانمند پروازهامون تغییر نکنه؟؟؟؟پس اقای نماینده تنها ضعف خود شمایی نه کس دیگه چون فقط دنبال سیاسی کاری هستی چون ثبات نداری و....خدایا تخودت کمک کن تا مردم این ضعف را کنار بزنند.آمین
على اکبر
Iran, Islamic Republic of
والله راست مىگه
دوست
Europe
خدایا آرزشو براورده کن خلاصشون کن.ان شا الله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
با اجازه دوستان پرواز گچساران تهرانم شد یکی در هفته
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1