تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۵۰۳۰۲

آثار منفی یک طرح ملی برای استان

۰
کبنا ؛معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ساخت طرح ملی سد خرسان ۳ خسارت های قابل توجهی برای این استان دارد گفت: میزان خسارت های احتمالی ناشی از ساخت این سد جمع بندی خواهد شد.
پژمان نیک اقبال، در نشست هماهنگی روند اجرای سد خرسان ۳ افزود: میزان خسارت های ساخت به بخش های اقتصادی راه، آب، برق، گاز، کشاورزی، فضاهای آموزشی، مراکز بهداشتی و درمانی، مکان های گردشگری و مذهبی، منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود و راهکارهای کاهش زیان های وارده به طور دقیق از سوی دستگاههای استانی مشخص شود تا گزارش آن به وزارت نیرو ارسال شود.
وی بیان کرد: معایب و محاسن اجرای ساخت این سد با حساسیت ویژه ای از سوی اداره های متولی بررسی و تا ۲۰ خرداد ۹۳ به معاونت عمرانی استانداری استان اعلام شود.
وی بیان کرد: طرح ملی سد خرسان ۳ آثار منفی اجتماعی و اقتصادی متعددی برای کهگیلویه و بویراحمد دارد و پس از افتتاح آن ۱۷ روستای منطقه زیر آب می رود وباید متولیان امر منافع مردم این استان را نیز در زمان اجرای آن مدنظر قرار دهند.
نیک اقبال اظهار کرد: مجری طرح ملی سد خرسان سه وزارت نیرو و مکان ساخت آن استان چهارمحال و بختیاری است.
وی عنوان کرد: هنوز اقدامات خاصی به جز ساخت تونل انحرافی و تجهیز کارگاه در زمینه اجرای طرح ملی سد خرسان سه انجام نشده و با برخی رایزنی ها با مسوولان وزارت نیرو می توان خسارت های وارده به بخش های مختلف اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را کاهش داد.
نیک اقبال ابراز داشت: بر اساس اعلام مسوولان وزارت نیرو و مشاور طرح میزان ذخیره آب پشت سد خرسان سه پس از افتتاح سالانه حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و ظرفیت آبگیری از آن برای بخش های آشامیدنی، کشاورزی و صنعت کهگیلویه و بویراحمد در هر سال نیز حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب خواهد بود.
وی افزود: حدود پنج هزار نفز از اهالی روستاهای اطراف سد خرسان سه از مازه کز تا ده برایی باید در سایر مکان ها از قبیل شبلیز، بیژگن و رودشتی اسکان داده شوند.
نیک اقبال گفت: پس از اسکان این افراد در نقاط جدید باید مسایلی شامل ایجاد اشتغال و تامین زیرساخت های لازم برای رفاه آنان نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گفته مجری طرح ملی سد خرسان ۳ حجم مخزنی این سد حدود ۱۰ هزار و ۱۵۸ میلیون مترمکعب برآورد شده و یکی از بزرگترین و جزو ۱۰ سد بزرگ کشور محسوب می شود.
حسن رخشان زاده پیشتر در نشستی با مسوولان کهگیلویه وبویراحمد گفت: این سد با ارتفاع حدود ۱۹۵ متر با نیروگاه به شکل سطحی با ظرفیت نصب حدود ۴۱۰ مگاوات انرژی است برای تنظیم جریان آب تولید انرژی برق آبی احداث خواهد شد.
به گفته مجری این طرح تمامی اقدامات لازم برای عملیاتی کردن طرح شامل دریافت مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ شورای عالی اقتصاد ، مجوز تخصیص آب از سد، استعلامات قانونی از دستگاه های مختلف ذیربط و مجوز اجرای طرح از وزارت نیرو انجام شده است.
وی اظهارکرد: شروع عملیات اجرایی این سد در حوزه استان کهگیلویه وبویراحمد برای پنج سال آینده اعلام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1