تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۵۰۲۰۱

کهگیلویه بدون موحد

۲۰
۰
کبنا ؛ فضیل رضوی


مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

سالی که گذشت کهگیلویه دهمین سال مرگ سیاسی موحد را پشت سر گذاشت، مردی که ۱۶ سال بر اریکه قدرت کهگیلویه بزرگ تکیه زده بود تا اینکه با رد صلاحیتش در مجلس نهم، بزرگواری زخم خورده از انتخابات مجلس سوم و چهارم زهر چشمی اساسی از موحد گرفت.m

موحد با نقش موثر مرحوم نبی‌زاده روزهای اوج خود راشروع کرد و ۱۶سال مسند نمایندگی مجلس کهگیلویه را بر عهده داشت، او با برنامه‌ریزی خاص بعد از اولین حضور خود در مجلس نیروهای نزدیک به خود را در نقاط مختلف کهگیلویه گلچین کرد و با حمایت آنها حتی توانست  بخش زیادی از آرای مناطق بویراحمد نشین کهگیلویه و چرام را به سمت خود بکشد و براستی که رمز موفقیت موحد نیز همین بود.

بعد از جریانات و اغتشاشاتی که در انتخابات مجلس ششم در کهگیلویه به وقوع پیوست و موحد صلاحیت حضور در حوزه کهگیلویه را کسب نکرد موحد به اجبار به کوچی سیاسی دست زد، شاید از آن بتوان نیز به عنوان مقدمات رد صلاحیت موحد یاد کرد.

موحد ۴ سال سخت را در حوزه انتخابیه بهبهان گذراند، چهار سالی که برای موحد به قیمت از دست رفتن بخش زیادی از مهره‌های وی در کهگیلویه شد، اینگونه بود که او کم کم به فراموشی سپرده شد.


استفاده موحد از شیوه‌های خاص جلب نظر و رای مردم که بعدها در ادبیات سیاسی مردم به «موحدیسم» شهرت یافت باعث شد موحد در انتخابات متعدد چپ و راست را در هم بکوبد ولی بخت در انتخابات مجلس نهم با این ابرقدرت یاری نکرد و با  رد صلاحیتش چنان زمینگیر شد که بدون شک بدترین دوران سیاسی موحد با همین موضوع رقم خورد.

موحد اما روحیه خود را از دست نداد تلاش‌های زیادی را برای نشان دادن خود در صحنه انجام داد، وی که در ۲۰ سال نمایندگی کهگیلویه و بهبهان خود عامه مردم را به فراموشی سپرده بود و با تامین و تطمیع عده ای انگشت شمار عنوان سناتوری مجلس را برای  خود رقم زده بود مدتی را در میان مردم گذراند، بی آنکه بداند این حرکات دیگر برای احیای او فایده‌ای ندارد.

بعد از عدم حضور موحد، کسانی چون مژدهی، فیاض بخش و حبیبی هر یک سعی کردند به نوعی با اعلام اینکه به موحد نزدیک هستند و گزینه وی در انتخابات مجلس هستند، اما او با حرکت چراغ خاموش و زیرکی هرچه تمام‌تر از حمایت علنی و جدی از هریک از این کاندیداها اجتناب کرد، چرا که میدانست اگر هر یک از آنها در صحنه نبرد از رقیب شکست بخورند به منزله شکست مجدد خود خواهد بود و او به هیچ وجه راضی به انجام چنین کاری نشد.

امروزه و پس از یکه‌تازی بزرگواری در صحنه سیاسی کهگیلویه بزرگ، رقبای بزرگواری فعالیت‌های خود را برای جلب نظر و رای مردم آغاز کرده‌اند و در این بین از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

در بین رقبای بزرگواری، مژدهی و حبیبی بیش از دیگران سودای نمایندگی مجلس را در سر دارند و بدون شک از هیچ تلاشی در این بین مضایقه نخواهند کرد و باید به انتظار نشست و دید که آینده سیاسی کهگیلویه بزرگ چگونه رقم خواهد خورد.
نام شما

آدرس ايميل شما

24
Iran, Islamic Republic of
با سلام : اینها مهره های سوخته هستند سکان سیاست را به جوانان 35 سال دهید .آن هم اصطلاحاتی انقلابی کهگیلویه و بهمئی خودتان را به عقب نرانید عزیزان شهرستانهای همجوار ما گلستان شدند. پس ما چرا در غم خیابهنهای بدون زیرسازی بدون اب بدون رفا بی سواد نفرستیم مثال افراد ...........
رضاازچرام
Iran, Islamic Republic of
هرگزبه موحدرای ندادم. ولی خداوکیلی اگه انتخابات سالم برگزار می شد حماسه سال 78 گچساران برابزرگواری تکرار می شد.موحد مرد بزرگیه.
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
ای دادو بیداد این ها همه سروته یک کرباسند یک فرد علمی ، معتدل ومردمی وانقلابی وارد صحنه نمی شود مثل گنجی پور ، وفایی ، کریمی نژاد ، سیف ، دولتخواه و.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2
Iran, Islamic Republic of
با احترامی که برای همه افراد نامبرده قائل هستم همگی روی هم یه نماینده نمیشن.
علی
Iran, Islamic Republic of
خدایا بزرگواری از سفر کلمبیا برنگرده
چوپان
Iran, Islamic Republic of
خداوكيلي موحد به جز اينكه يه مشت .....رو از ........ ميكشيد چه خدمتي به استان كرد، ضمن اينكه چوب خدا بيصداست ديديد كه چطوري رد صلاحيت شد لابد دليلشم ميدونيد آره ميگن تو ... كه منشاٌ اون از ..... سرچشمه گرفت دخيل بوده، بجز گداپروري چه خدمتي كرد هر چند كه حاج آقا بزرگواري هم مالي نيست ولي خداييش ديگه دست تو جيب ملت نكرد، افكار عمومي قاضي
چرام
Iran, Islamic Republic of
موحد امیرکبیر گهگیلویه درداشنای محرومین و خدمتگذاری واقعی بودانشالله باقدرت به صحنه سیاسی برمی گردد/
علی
Iran, Islamic Republic of
دددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااافففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققططططططططططططططططططططططططططططططططططططططططططچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققققق
وحید
Iran, Islamic Republic of
در این دور اگر حبیبی میرفت مجلس قطعا هچون تاجگردون میتوانست برای کهگیلویه نافع باشد و قطعا بهتر از بزرگواری عمل میکرد هر چند که نمی گویم بهتر از حبیبی در کهگیلویه نیست ولی حداقل با دولت روحانی مچ بود
ugd
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم عملکرد موحد با سایر نمایندگان اازجمله تاجگردون را مقایسه کن موحد یعنی عامل رشد هزاران بچه کهگیلویه در پستهای کلیدی کشور و داشتن نیروهای زیادی در همه وزارتخانها اما تاجگردون یعنی دیدن خانواده خود و دیگران نباید باشند که عینا مشهود است.و اگر کسی برتر از خودشان پیدا شد باید منزوی شود ..........
Iran, Islamic Republic of
تفاوت موحد با تاجگردون در این است که موحد بچه های کهگیلویه را در همه وزارنخانه ها بکار گرفته و نیرو دارد اما تاجگردون فقط خود و خانواده اش را می بیند تا در اینده رقیب نداشته باشد.
مندنی
Iran, Islamic Republic of
جالب بود....ولی موحد دیگر به تاریخ پیوسته و بزرگواری هم شکست میخوره
منصف
Iran, Islamic Republic of
مردد بودم تا پاسخی برای این مطالب بنویسم ولی بالاخره تصمیم گرفتم چند نکته ای را بنگارم . نویسنده محترم در ابتدای مطلبش آورده است موحد دهمین سال مرگ سیاسی خود را پشت سر می گذراند . در همان ابتدای مطلب متوجه شدم مثل کالاهای امروزی در بازار که حتی هندوانه اش هم تقلبی به رنگ سرخ در می آید نویسنده محترم نه می داند سیاست چیست و نه حتی واژه سیاست را فهمیده است . باور بفرمایید اگر فکر می کنید از هواداران موحدم که چنین می نویسم در اشتباهید فقط در تعجبم که چرا کسانی این گونه همه را به بی راهه می برند و قلم بدست می گیرند و ادعای سیاسیت دانی در می آورند و تحلیلهای آب دوغ خیاری در می آورند . در ادامه برای اینکه مطالب خود را سیاسی جلوه دهد ادعای "موحدیسم "را هم به آن اضافه نمود . من نمی دانم غیر از این مطالب فوق در چه نوشته ای و کلامی این واژه به گوش خورد ! جز این مطالب و بگذریم از این مطالب درهم و برهم . به نظر می رسد از نگاه نویسنده سیاست یعنی در مسند قدرت بودن و لاغیر . قصد مقایسه ندارم اما برای روشن شدن ذهن نگارنده مطالب فوق به چند مثال اشاره می کنم . زمانی که بزرگواری رایی کسب نمی نمود در مرگ سیاسی و وقتی وارد مجلس شد . زنده سیاسی شد ! زمانی که امام در تبعید بود دور از سیاست و شاه زنده سیاسی ؟ آقای نویسنده بفرمایند الان چه آیت الله سیستانی مرده سیاسی هستند یا زنده سیاسی ؟ و نقش او در عراق چیست ؟ نمی خواهم آسمان و ریسمان ببافم که موحد کیست و ... می خواهم از برخی از نویسندگان محترم تقاضا کنم اگر چند کلمه ای از حرفهای سیاسی یاد گرفته اید به معنای شناخت از عرصه سیاست نیست و قلم زدن اینگونه انحراف افکار عمومی است که با رسالت قلم همخوانی ندارد . از گرداننده این سایت در تعجبم که با این تحلیلهای آبکی شان سایت خود را پایین می آورد . نویسنده محترم لازم است بداند زمانی مرگ سیاسی موحد فرا می رسد که اظهار نظر او هیچ جایگاهی در میان مردم منطقه اش نداشته اشد . خودتان و انصافتان آیا هم اینک اینگونه است ؟ و در ثانی آیا با رد صلاحیت هاشمی مرگ سیاسی او فرا رسید یا ...؟؟؟!!!
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
کدام درد آشنا
خود را فدای هیچکس نکن ، تو در برابر حرفی که زدی مسئولی ، جدا برای تو درد آشنا بود یا برای همسایه ات ، خدایا تا کی .....
مهسا
Iran, Islamic Republic of
رای ما زنان که 50 درصد هستیم
فقط ایراندخت اکبرنژاد هستش
درود بر منطقیان
در جواب مندني
Iran, Islamic Republic of
ملا مندني به جون دوتامون بزرگواري بازم خشه اخه رقيب نداره ..كم پهن يا ...گنگو هيچ وش نيكنن
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
در کهگیلویه تاریخ مصرف اصولگرایانی که نام بردید تمام شده است مجلس بعدی در کهگیلویه از آن اصلاح طلبان است. گزینه های مطرح جریان اصلاحات یعنی منطقیان و لاهوتی به علت کهولت سن و رد صلاحیت امکان حضور ندارند و از این رو گزینه های جدیدی از اصلاح طلبان واقعی به میدان می ایند. لطیف رستاد اگر چه گزینه خوبی است ولی شاید قدرت جذب آرای اصلاحات را نداشته باشد. دکتر البرز بنام که در دوره قبل در لحظات آخر از کاندیداتوری به علت کارشکنی دوستان قدیمی اش چون منطقیان و عدم حمایت از او انصراف داد، یکی از گزینه های اصلی در انتخابات محلس است که اگر این بار بخت با اصلاح طلبان یار باشد باید روی یک گزینه به توافق برسند یا رستاد یا بنام
علی
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم :این مطلبی که شما نوشتین بیشتر شبیه یک شبنامه علیه آقای موحد هست در عین حالیکه مهمترین سرمایه نقد انصاف هست که در نوشته به چشم نمیخورد.
چوپان عزیز:نگرشت رو از میون گوسفندان بالاتر بیار ببین در دنیای واقعی آدمها چه واقعیتهایی وجود دارد.فقر،بیکاری و...
کی حقیقت
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به نظر دوستان مقایسه بزرگانی همچون موحد و تاجگردون با افرادی که در هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا ذکر شده جای تاسف است ولی چشم واقع بین می خواهد و وجدان بیدار نه مغرض و دل بیمار اگر انتخابات واقعی نه تنها در دو شهرستان کهگیلویه و گچساران بلکه در کل استان برگزار شود موحد و تاجگردون بالای 60/. آرا را کسب خواهند کرد و انشاء الله این دو عزیز در دوره آینده جزء منتخبان مردم خواهند بود و اگر اینها به صحنه بیایند آقایانی که اسم بردند یا عکسشان زده شده پر جیبشان رای از مردم نخواهند گرفت بماند تا روز موعود.
Iran, Islamic Republic of
اسطوره های کاغذی نسازید معروفیت برخی بواسطه رانتهای سیاسی و اقتصادی است . والا اینها هیچگونه هنری ندارند .................
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1