تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۹۶۲۰

بلاد شاپور میراثی که ماندگار نخواهد ماند

۰
کبنا ؛ 
بافت قدیم شهر دهدشت بلاد شاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند جلوگیری از تخریب آن نیازمند توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت پادشاهان صفویه داشت.
وجود بیش از دوهزارخانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.
متروکه ماندن چهره ی این شهر تاریخی درحالی است که آثار و معماری بلاد شاپور با داشتن سبک و معماری خاص چشم هر بینده ای را به خود خیره می کند.
وجود ارگ قدیمی، مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها و برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده است.
یکی از مشکلات مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت وجود منازل شخصی در این بافت است که از مساحت ۳۷ هکتاری بافت تاریخی دهدشت حدود یک سوم آن در تملک اداره گردشگری و مابقی حریم خصوصی است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه در این رابطه به خبرنگار ایرنا می گوید: مشکل اصلی این اداره کمبود اعتبار برای خرید حریم این بافت تاریخی است.
خداداد مزارعیان اظهار کرد: برای خرید منازل محدوده این بافت تاریخی ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز است.
وی با بیان اینکه تمام ساخت و سازهای اطراف بافت تاریخی دهدشت غیرقانونی است تصریح کرد: برای افراد خاطی پرونده تشکیل و در مراجع قضایی در حال بررسی است.
مزارعیان با بیان این که از سال ۹۱ تاکنون هیچ اعتباری به این بافت تخصیص داده نشده عنوان کرد: در صورت عدم بازسازی و نظارت این بافت در آستانه تخریب جدی قرار دارد.
بافت تاریخی دهدشت به شماره ۳ /۱۶۸۹ در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.

گزارش: حسین خدمتی
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1