تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۳
کد مطلب : ۴۸۸۰۶

ساعت‌های طاقت فرسا زیر دستگاه‌های فرسوده دیالیز

۰
کبنا ؛حکایت تکراری است اما عمق موضوع و تلخی ابعاد آن برای بیماران نارسایی کلیوی(دیالیزی) همواره تازه و دردناک است و فرسوده بودن دستگاه‌های دیالیز آنها را با مشکل مواجه کرده است و این در حالی است که این بیماران روز به روز فرسوده تر می‌شوند.
منطقه کهگیلویه و بویراحمد، اگر پای صحبت این بیماران رنج دیده دهدشتی بنشینید نبود امکانات را می‌توانی از صحبت‌های آنها بشنوی و مسئولان شهرستانی تنها به دادن وعده اکتفا می کنند.
بیماران کلیوی و دیالیزی به عنوان بخشی از بیماران صعب‌ العلاج کشور به خصوص در شهرستان کهگیلویه با مشکلات فراوانی همچون پرداخت مداوم هزینه‌های سنگین دارویی، کمبود تجهیزات دیالیز مواجه هستند.
دستگاه‌های دیالیز به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی بیماران بدون کلیه (از کار افتاده) است که باید سه بار در هفته با این دستگاه‌ها خونشان تصفیه شود.
محمد درخشان زاده ۲۸ ساله جوانی که نگاهی نگران و در عین حال عصبانی داشت و از ساکن شهر دهدشت است با کمی مکث، گفت: پنج سال است که به دلیل از کار افتادگی کلیه‌ها دیالیز می‌شوم اما در هر بار باید آمپول "اپرکس" تزریق کنم که متاسفانه در شهرستان کهگیلویه وجود ندارد و مجبورم از شهرستان‌های همجوار آن را تهیه کنم.
وی اظهار کرد: من باید سه روز در هفته یعنی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه دیالیز شوم اما دستگاه‌هایی که وجود دارد اکثراً فرسوده هستند و من که باید چهار ساعت دیالیز شوم باید ۶ ساعت زیر دستگاه باشم تا ببینم دیالیز می شوم یا نه.
دیگر بیمار دیالیزی دهدشتی مهمترین مشکل بخش دیالیز بیمارستان را فرسوده بودن دستگاه‌ها عنوان و تاکید کرد: کارشناسان که از استان فارس برای بازدید از این بخش آمده بودند به صراحت گفتند که این دستگاهها از کار افتاده و غیراستاندارد هستند، اما همچنان در بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت از این دستگاه‌ها استفاده می کنند.
محمدظاهر گلزاری ۳۹ ساله ساکن شهر دهدشت ضمن ابراز گلایه از وضعیت بیماران دیالیزی در شهر دهدشت خواستار توجه به بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی(ره) این شهر شد و با تقدیر از پرستاران این بخش تصریح کرد: ما از مسئولان درخواست داریم هرچه سریعتر این دستگاه‌ها را تعویض کنند چرا که جان ما به این دستگاهها وابسته است.
به سراغ دیگر بیماری که پشت اتاق در حال دیالیز بود، می‌روم. یوسف که میانسال است و به علت نارسایی کلیه ۶ سال است دیالیز می‌کند. وی اگرچه نای صحبت کردن ندارد اما با همان حال از وضعیت خود می‌گوید.
یوسف که سه روز در هفته و هر نوبت چهار ساعت باید زیر دستگاه باشد و دیالیز شود، با ابراز رضایت از برخورد پرستاران این بخش می‌گوید: متأسفانه نبود امکانات دیالیزی باعث شده است که چند ساعت در نوبت بمانم.
وی که ۳۵ دقیقه دیگر هنوز از دیالیزش مانده، از مخارجی که هر بار به علت آمدن به این مکان باید متحمل شود، می گوید.
وی که از "بخش قلعه رئیسی" از توابع شهرستان کهگیلویه است، گفت: بدون هزینه دارو هر بار باید ۱۳ هزار تومان هزینه رفت و آمد بدهم و آمپول "اپرکس" که باید رایگان در اختیار بیماران دیالزی قرار داده شود در این شهرستان یافت نمی شود و مجبوریم از شهرستان های دیگر تهیه کنیم.
پیرامون دیگر بیماری که از بخش قلعه ریئسی برای دیالیز آمده بود، به مبالغی که باید هر ماه برای خرید دارو پرداخت کند، اشاره می کند و می‌افزاید: در هر ماه ۲۴ هزار تومان باید برای خرید داروی کلسیم که پزشک نسخه کرده، پرداخت کنم.
خبرنگار ما وقتی از او خداحافظی می‌کند، یک جمله می‌گوید: شما به مسئولان بگویید بیشتر به وضع ما رسیدگی کنند.
وقتی در حال ترک محل دیالیز بودم متوجه ورود مردی شدم، او خود را "علی " از شهرستان لنده معرفی می‌کند. مردی که هشت سال است از شهرستان دیگر برای دیالیز به دهدشت می‌آید، اگرچه چهره‌ای خندان دارد اما نمی‌دانم پشت خنده‌اش چه حرف‌هایی نهفته است که از گفتن امتناع دارد.
وی با بیان این مطلب که سه روز برای دیالیز به این مکان مراجعه می‌کند، ادامه داد: هزینه هر سری رفت و برگشت بدون هزینه دارو حدود ۴۰۰۰ تومان است که باید بابت کرایه پرداخت کنم.
وی که شغل خود را کارگر عنوان می کند می‌گوید: با توجه به درآمدی که دارم برای من این هزینه‌ها زیاد است.
قهرمانی دیگر بیماری که از شهرستان چرام برای دیالیز آماده بود، نبود آمپول "اپرکس" برای دیالیز و استاندارد نبودن دستگاههای دیالیز از مهمترین مشکلات این بیماران عنوان کرد.
وی که ۳۰ سال سن دارد، خاطرنشان کرد: در شهرستان چرام دستگاه دیالیز وجود ندارد و مجبورم به دهدشت برای دیالیز بیایم و هزینه های زیادی را بدون خرید دارو باید پرداخت کنم.
فرسوده بودن دستگاههای دیالیز مهمترین مشکل این بیماران است
همچنین سید امین یوسفی، سرپرست بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت با اشاره به اینکه فرسوده بودن دستگاههای دیالیز مهمترین مشکل این بیماران است، گفت: به زودی چهار دستگاه دیالیز خریداری و در این بیمارستان نصب خواهد شد.
یوسفی با بیان این مطلب که ۱۰ دستگاه دیالیز در این بیمارستان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۹ دستگاه فعال است و یکی دیگر به عنوان رزرو مورد استفاده قرار می گیرد.
کمبود فضای فیزیکی و فرسوده بودن دستگاه‌های دیالیز مهمترین مشکل این بخش است.
همچنین محمد راستین، سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۴ بیمار دیالیزی در این بخش دیالیز می‌شوند، گفت: این بیماران از شهر دهدشت، بخشهای چاروسا، دیشموک و شهرستان‌های چرام و لنده برای دیالیز به شهرستان کهگلیویه مراجعه می کنند.
راستین اظهار کرد: بیماران دیالیزی به صورت هفتگی و با توجه به دستور پزشک دو تا سه بار به مدت چهار ساعت دیالیز می شوند و خدمات رفاهی به صورت رایگان اعم از ناهار و صبحانه و چای به آنها تعلق می گیرد.
سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت با بیان این مطلب که تعداد بیماران دیالیزی در این شهرستان رو به افزایش است، تاکید کرد: بخش دیالیز نیاز به دستگاهای جدید و با کمبود فضای فیزیکی مواجه است که مسئولان باید در این زمینه همکاری کنند و چاره ای اساسی در این زمینه بیندیشند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تعدادی از بیماران دیالیزی بیان کردند که داروهای خودشان در شهر دهدشت یافت نمی شود، پاسخ داد: اینکه داروها یافت نمی شود را قبول ندارم، بیماران دیالیزی جزء بیماران خاص محسوب می شوند و دو" آمپول اپرکس و ونوفرا " که خون ساز هستند به صورت رایگان از طریق داروخانه این بیمارستان در اختیار آنها قرار داده می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1