تاریخ انتشار
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : ۴۸۷۹۴

صد واقعه چون دوم خرداد بسازیم

۳
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ 
سخت گیری های اجتماعی « دخالت در لباس پوشیدن مردم، شکل موی سر، نشستن روی صندلی مدرسه یا دانشگاه و یا اینکه مردم چه چیزهایی استفاده کنند یا نکنند»، تنگ کردن فضا برای جوانان و زنان، فعالیت گروه های فشار و ایجاد نگرانی در هنرمندان، روشنفکران و دانشگاهی ها از طرف جریانی خاص، تهدید به اعمال تحریم از طرف کشورهای غربی، تهدید طالبان و آمریکا به حمله نظامی، افراطی گری های جریان مقابل تفکر پیروز در دوم خرداد، تورم لجام گسیخته بیش از ۳۰ درصدی، فقدان انضباط مالی و…
این تنها ترسیم مختصری از فضای قبل از دوم خرداد ۷۶ است.
و اما بعد…
سرانجام مردی با چهره ای متبسم وسخنانی نو و قرائتی جدید از دین اسلام و شیوه جدید اداره ی کشور وارد شد…
« پیشنهاد و اصرار محبت آمیز کسانی که خیرخواه نظام هستند، مرا واداشت پس از بررسی و تأمل فراوان در این عرصه مهم ظاهر شوم»
وقتی بدین ترتیب «سید محمد خاتمی» در دهم بهمن ماه ۱۳۷۵ بطور رسمی نامزدی خود را برای احراز پست ریاست جمهوری اعلام کرد، کمتر کسی بر این گمان بود که نام او که چند سالی بود از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابخانه ملی رفته بود و زندگی آرام و بی سر و صدایی را می گذراند، به یکباره نگاه میلیون ها ایرانی را به خود معطوف کند و در دوم خرداد ۷۶ به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت عزیز ایران از صندوق های رأی بیرون بیاید.
براستی حماسه دوم خرداد ۷۶ چگونه شکل گرفت؟ چرا مردم کسی را به عنوان اصلح بر گزیدند که بسیاری و مخصوصا جوانانی که مشتاقانه به حمایت از وی برخاسته بودند، تا چند ماه قبل حتی نامی از وی نشنیده بودند. علت ظهور غیر مترقبه سید خندان اصلاحات در جغرافیای سیاسی ایران در آغاز سومین دهه انقلاب اسلامی چه بود؟
او چه گفت که پیروز شد؟ می دانیم که شعار اقتصادی خاصی نداد که باعث موفقیت چشمگیرش در انتخابات شود، دروغ هم نگفت، آمار سازی نکرد، پول و سیب زمینی پخش نکرد، سهام عدالت هم نداد، پس چه گفت؟
آیا بواقع او حرف های تازه ای برای گفتن داشت یا…؟
آنچه او گفت اصول مسکوت قانون اساسی، اصول فراموش شده انقلاب، دردهای واقعی کتمان شده بود…
بسیاری از کسانی که نام او را بر برگه های سپید نوشته و در صندوق های رأی انداختند، بر این باور بودند که او حرف های تازه ای برای گفتن دارد. حرف های بیشتر و تازه تر از انچه که آنها در طول دو دهه گذشته شنیده بودند. او ملقب به مردی شد که از آزادی می گوید:
«مراد از آزادی، یعنی آزادی اندیشه و امنیت ابراز آن و آزادی سیاسی در جامعه است»‍‍‍
از پاسخگویی دولت مردان در مقابل مردم سخن می گفت: « از بارزترین وجوه توسعه سیاسی اینست که دولتمردان خود را در مقابل مردم مسئول بدانند»، « تنها با حضور مردم در صحنه و مسئولیت دولت در مقابل مردم است که نگرانی ها رفع خواهد شد و راه عمل آن نیز نهادینه شدن قانون است »، « دولت خدمتگزار مردم است نه ارباب آنان »
از تقسیم بندی انسانها به خودی و غیر خودی ناراحت بود و خواستار احترام به اقلیت های دینی و قومی بود: « همه انسانها حق برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه را دارند. ما نباید انسانها را به درجه اول و درجه دوم تقسیم کنیم»، « هر ایرانی بدون توجه به مذهب و قومیت باید امکان رشد داشته باشد »، « امکانات کشور باید بین اقوام و مذاهب بطور تساوی تقسیم شود »، « ایران از آن همه ایرانیانی است که خواستار عزت و آبادانی ملت هستند »
نگران نوع برخورد با بچه ها، جوانان و زنان بود و توصیه هایی در مورد آنها داشت: « توصیه من به همه اینست که بچه ها را جدی بگیریم، ما حق نداریم ذهنیت خودمان را به عنوان مصلحت یا نیاز نسل جوان، امروز بر بچه هایمان تحمیل کنیم»
« تجلیل حقیقی از زنان، این است که راهکارهای مناسب برای بهبود زندگی مناسب شأن والای آنان بیابیم»، « باید موانع اجتماعی ، اداری و فرهنگی بر سر راه مشارکت زنان در جامعه برچیده شود »
« لازمه جوان بودن نوگرائی و نوخواهی است و تحرک و نشاط خواهی»
از احترام به معلم و استاد و دانشجو می گفت: « معلمان نه خواستار قدرت اند و نه طالب ثروت ، منزلت می خواهند »، « به بهانه اسلامی کردن دانشگاه ها نباید خدشه ای به حرمت استاد و دانشجووارد کرد »
.از عدالت سخن به زبان می آورد نه سهام عدالت !: « مظهر حکومت اسلامی عدالت است و برای رسیدن به یک جامعه ایده آل باید عدل را برپا کرد، عدالت خود بخود نمی آید بلکه باید زمینه های بروز آن را که آگاهی است ایجاد کرد »
از قانون و مبارزه با ریاکاری سخن می راند: « مهمترین اصل نظام جمهوری اسلامی پایبندی به قانون و ایجاد نظم و ضابطه در جامعه است. ریا ، تملق ، چاپلوسی ، تظاهر به دینداری جامعه را تهدید می کند و باید با این خصلت های منفی مبارزه کرد »، « قانونمند شدن جامعه شرط اول توسعه سیاسی است »
او از ارتباط با سایر کشورها سخن می گفت : « ما در دنیایی به هم پیوسته به سر می بریم که در آن هیچ ملتی نمی تواند با بستن درها به روی جهانیان زندگی سرافرازانه ای داشته باشد»
و سرانجام مردم به نیت قانونمداری و جامعه مدنی ؛ بی آنکه در مجمعی یا کلاسی گرد هم آمده باشند و درس و مشق اصلاح طلبی و آزادی طلبی را مرور کرده باشند، مردی را پسندیدند که ردای فاخر سیادت بر دوشش و خلعت سبز انسان دوستی و کرامت نزدش بود.
دوم خرداد ۱۳۷۶
انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری
سید محمد خاتمی : ۲۰۱۳۸۷۸۴ ۶۹،۰۹%
علی اکبر ناطق نوری: ۷۲۴۸۳۱۷ ۲۴،۸۶%
و رئیس جمهور بیست میلیونی بهار اصلاحات را آغاز کرد …
از همان روزهای اول شروع به کار دولت اصلاحات، افراطیون کفن پوش آن روزها و دلواپسان امروزی شروع به بحران آفرینی کردند و به قول سید محمد خاتمی هر نه روز یک بحران آفریدند تا شاید ایشان و همراهانش را ناامید کنند، اما سید خندان که با شعار زنده باد مخالف من شروع کرده بود با قطعه شعر زیبایی دوران هشت ساله زمام داری خود را به پایان رساند. « هر که ما را یار بود، ایزد مر او را یار باد/ هر که ما را خوار کرد، از عمر برخوردار باد/ هر که اندر ره ما خاری فکند از دشمنی، هر گلی که از باغ وصلش بشکفد بی خار باد»
«درآمد ارزی کشور از صادرات نفتی و غیر آن سالانه به حدود ۸۰ میلیارد دلار رسیده بود، نرخ تورم در شهریور ۸۴ هنگام آغاز به کار دولت دکتر احمدی نژاد نسبت به زمان مشابه سال ۸۳ به ۱۰ درصد کاهش یافته بود، کشور به دلیل سرمایه گذاری های زیر بنایی بویژه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی و نیز اعتمادسازی جهانی در موقعیت نسبی ثبات اقتصادی و بین اللمللی قرار داشت، حساب ذخیره ارزی بالاترین موجودی خود را داشت، با مصرف درآمد ارزی سالانه کمتر از ۲۰ میلیارد دلار و نرخ رشد اقتصادی ۷/۵ و اشتغالزایی ۷۰۰ هزار نفری در سال، گسترش آزادی های سیاسی، تکثر مطبوعات و نشریات، رشد روز افزون احزاب، تشکل های سیاسی و سازمان های مردم نهاد، کاهش تنش در مناسبات سیاسی با جهان و باز کردن فضای مدیریتی در کشور در راستای گردش قدرت از جمله دستاوردهای دولت برآمده از دوم خرداد بود.»
نام شما

آدرس ايميل شما

استاد
Iran, Islamic Republic of
اين مطالب تنفس مصنوعي دادن به 2 خرداد است و يا نوستالو‍‍‍‍ژي بازي دراوردن شما.درهر صورت اگه2خردادي هم بود درسال 88 و با آن تعفن سياسي به گور رفت
واقع بین باش جوان
Iran, Islamic Republic of
سلام! من تعصبی نیستم واقع بینم نمیگم دولت قبلی مشکل نداشت. دفاع و نقد بموقع خوبه جواب هم میده نویسده خوب باید حقیقت رو بگه......!!!!!!!!!! بذرهای که گاشت الان داریم برداشت میکنیم همه میوه ها خراب ی سال توش نیس!!!مثلا از ازدای گفت الان وضع جوونا رو ببین ... بی بندباری زیاده شده غیر که اصلا وجود نداره. فرهنگ رو فروخت غرب زدگی رو کاشت ................چرا از قتلهای زنجیره ای که کرده نگفتی!! چرا از ترور مشکوک سعید حجاریان نگفتی وهزار بذزر فراسدش نگفتی..... امیدوارم چاپش کنید
علی
Iran, Islamic Republic of
جناب استاد نظرتون در مورد مقاله جالب بود.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1