تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : ۴۸۷۶۵

حاشینه نشینی دردسر یاسوج

۱
۰
کبنا ؛براساس گفته کارشناسان اجتماعی حاشیه نشینی در شهر یاسوج به طور روز افزون رو به افزایش است که اگر از هم اکنون برنامه دقیقی برای ساماندهی حاشیه نشینی اجرا نشود در آینده با شهری ناامن و سرشار از انواع بزهکاری ها رو به رو خواهیم شد.
استان کهگیلویه وبویر احمد در گذشته ای نه چندان دور جزء یکی از دهستان های استان فارس بوده است.تا دوم تیرماه ۱۳۴۲ شمسی شهرستان بویراحمد و دنا قسمتی از استان فارس بوده که به دنبال شورش ایل بویر احمد در دوم تیر ماه ۱۳۴۲ منطقه کهگیلویه وبویر احمد طبق تصویب مجلس شورای ملی وقت از استان های فارس و خوزستان جدا و به یک فرمانداری کل تبدیل شد و شهر یاسوج که تا آن زمان جمعیت زیر یک هزار نفر داشت به عنوان مرکز آن شناخته شد. در نهایت در اسفند ۱۳۵۲ فرمانداری کل کهگیلویه و بویر احمد به یک استان تبدیل شد (سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۱۳۸۵). این شهر در سال ۱۳۴۴ فقط دارای یک خیابان اصلی بود، امروزه از گسترش و توسعه زیادی برخوردار شده به طوری که تاکنون بالغ بر ۱۸ کیلومتر مربع وسعت یافته‌ است. درحال حاضر شهر یاسوج که تا ۲۰ سال پیش هیچکدام از ملاک های یک شهر و مرکز استان را نداشته، به صورت غیر قابل تصوری درحال رشد فیزیکی و جمعیتی است و کارشناسان معتقدند اگر وضع به همین منوال باشد؛ در آینده ای نزدیک یاسوج جزء۲۰ شهر اول ایران از نظر جمعیتی خواهد بود.
علی ابوطالبی شهروند یاسوجی انزوای اجتماعی و اقتصادی در مناطق حاشیه نشین شهرها را موجب افزایش برخی جرایم و بزهکاری ها دانست و گفت: این در حالی که سی تا چهل سال طول می کشد یک حاشیه نشین به شهرنشین واقعی تبدیل شود و در این مدت مشکلاتی برای شهرها به وجود می آید که نمونه بارز آن اختلال در خدمات رسانی شهری است.
وی انتقال خدمات به روستاها و سایر شهرهای کم برخوردار را ضروری دانست و گفت:مدیریت روستایی در این شرایط باید منفعل شود و به صورت فعال وارد برنامه های اجرایی شود در غیر این صورت نباید توقع داشت مردم در مناطق کم برخوردار از خدمات به ویژه روستاها بمانند.
حجت‌الاسلام علی‌فتح میرمحمدی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آنچه هم اکنون حقوق شهروندان را زیر سوال می‌برد حاشیه‌نشینی شهر یاسوج است که وضعیت نگران‌کننده ای دارد و انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر توجه‌ای به این موضوع داشته باشند.
هوشنگ یاری پور فرماندار شهرستان بویراحمد نیز حاشیه نشینی را از چالشهای شهر یاسوج عنوان کرد و گفت: ساماندهی حاشیه نشینی در اطراف شهر یاسوج از مهمترین برنامه های فرمانداری این شهر است.
شهردار سابق یاسوج گفت: طی ده سال گذشته به دلایل مختلف روستاییان زیادی به یاسوج مهاجرت کرده اند که اکثر آنها در مناطق حاشیه شهر مستقر شده اند.
بهرامی افزود: این مناطق در طرح تفضیلی شهر قرار ندارند و بر این اساس در آنجا ساخت و سازهای غیر اصولی انجام می گیرد و ضوابط شهرسازی از جمله خیابان کشی، پیاده رو، جدول گذاری و فضاهای دیگر در آن پیش بینی نمی شود که با گسترش و توسعه شهر یاسوج در آینده، این مناطق به فضاهای کور تبدیل می شوند.
وی یکی از دلایل ساخت و سازهای غیر مجاز در این مناطق را فرار از عوارض شهرداری به دلیل مشکلات مالی این افراد و قیمت پایین زمین به دلیل نبودن در طرح تفضیلی شهر عنوان کرد و افزود: قرار گرفتن این مناطق در طرح تفضیلی شهر و بالا بردن وضعیت معیشتی مردم می تواند به حل این مشکل کمک نماید. اگرچه یکی از مهمترین دلایل این توسعه، مرکزیت اداری و سیاسی این شهر است اما به نظر می رسد شهر یاسوج به شدت در حال رشد سرطان گونه ای است که در آینده ای نزدیک سلامت شهروندان و طبیعت بکر آن را به خطر می اندازد.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی هم گفت : حاشیه نشینی موجب افزایش ناهنجاری هایی از جمله احساس ناامنی ، اعتیاد، ولگردی، تکدی گری و سرقت در این شهر شده است.
خلیلی افزود : موضوع حاشیه نشینی یکی از معضلات شهری در یاسوج است اینکه جرایم در مناطق حاشیه ای این شهر بسیار بیشتر از سایر مناطق است شکی نیست و اگر این روند اکنون کنترل نشود در آینده با مشکل بزرگترین مواجه خواهیم شد.
رئیس شورای قضایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه افزایش بی رویه جمعیت و حاشیه نشینی در شهر یاسوج آسیبهای اجتماعی زیادی را به دنبال دارد گفت: در ۱۰سال آینده با افزایش شهرنشینی روبه رو می شویم و بر این اساس لازم است شهرداری، سازمان نظام مهندسی و دستگاههای اجرایی و انتظامی در ایجاد زیرساخت ها و انجام فعالیتهای خود به موضوع پیشگیری از جرم توجه ویژه کنند.
علی جمادی حاشیه نشینی و افزایش بیکاری را زمینه ساز جرم دانست و عنوان کرد: برگزاری کارگاههای آموزشی در دانشگاهها و آموزش و پرورش استان و ارائه برنامه های مختلف فرهنگی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تاثیرگذار است.
معاونت پیشگیری از جرم نیروی انتظامی استان نیز گفت: حاشیه نشینی، فقر اقتصادی، مهاجرت های غیر قابل پیش بینی، ساخت و ساز غیر قانونی و تراکم جمعیتی از جمله زمینه های رشد جرایم را در استان فراهم می کنند.
سرهنگ حسینیان گفت:حاشیه نشینی علاوه بر ایجاد مشکلات ساختاری، مشکلات اجتماعی زیادی را نیز به وجود می آورد بر این اساس توجه جدی مسئولان به این مسئله ضروری است یک کارشناس هم بدون اشاره به نام خود عمده ترین اثرات حاشیه نشینی را تغییر بافت جمعیتی ، کند و تعطیل شدن چرخه تولید در روستاها ، حذف سنتها و اداب رسوم محلی و فرهنگی ، افزایش مشاغل کاذب ، بیکاری و فقر در منطقه مهاجر پذیر ، افزایش آسیب های اجتماعی عنوان کرد.
وی حمایت از کار و تولید در روستاها را ضروری عنوان کرد و گفت: باید با اهرم های تشویقی جلوی رشد مهاجرت به شهرها به خصوص به شهر یاسوج گرفته شود.
کارشناسان توجه به بخش کشاورزی در روستاها ، ارائه امکانات رفاهی ، خدماتی و .... به روستاها ، ، توزیع عادلانه امکانات ، اجرای برنامه ساماندهی سکونت گاه های غیررسمی، تسریع در روند شهرنشین شدن حاشیه نشین ها ، تهیه طرح مناسب ساختاری و راهبردی، احداث خانه ارزان قیمت، مقابله با بورس بازی زمین و جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی را از جمله راهکارهای مقابله با حاشیه نشینی در این شهر عنوان کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام؛ لطفا مورد توجه قرار دهید:
کلید موفقیت مجلس در بیانات رهبر انقلاب/ توصیه رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد به نمایندگان
http://gholammohamadzare.ir/748
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1