تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۴۸۶۰۱

تخریب و تصرف اراضی ملی+تصاویر

۰
کبنا ؛اردیبهشت همواره به عنوان زیباترین ماه سال در مناطق سردسیری به شمار می‌رود فصلی که در هر نقطه از مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد که پا بگذاری خود را در بهشتی برین می‌بینی، ولی برخی از مناطق جنگلی و مراتع منطقه نقاره‌خانه و دمچنار در قلب شهرستان بویراحمد چند سال متوالی است که رنگ بهار را به خود ندیده‌ و با آغاز فصل بهار به تلی از خاک تبدیل می‌شوند.

                                   گوشه‌ای از تخریب مراتع در نقاره‌خانه بویراحمد
دلیل این فاجعه زیست‌محیطی نه واکنش‌های طبیعی، نه طوفان و سیلاب و نه حشرات موزی هیچ‌کدام نیستند بلکه انسان‌های زیاده‌خواه و طماعی هستند که چندین سال متوالی است با ارابه‌های آهنین به جان مراتع و جنگل‌های بلوط می‌افتند و با فرا رسیدن فصل بهار سرنوشتی دردناک را برای ده‌ها هکتار از مراتع مناطق نقاره‌خانه و دمچنار رقم می‌زنند.
یکی از اهالی کهنسال روستای نقاره‌خانه در گفت‌وگو با فارس گفت: مناطقی که هم‌اکنون برخی افراد سودجو دست به تخریب آنها زده‌اند همواره جزئی از مراتع ملی و سکونت‌گاه‌های اصلی عشایر محسوب می‌شد.
وی با بیان اینکه تخریب این مراتع از چهار سال پیش تاکنون شروع شده اذعان داشت: متاسفانه این افراد هرساله با آغاز بهار بر میزان تصرفات خود می‌افزایند و کسی هم جلودارشان نیست.
این پیرمرد که بیش از ۹۰ بهار از عمرش می‌گذرد با ذکر خاطراتی از جنگلبان فقید منطقه چیتاب و نقاره‌خانه می‌افزاید: زمانی جنگلبان در این منطقه خدمت می‌کرد کسی به خود اجازه کوچکترین تعرض و تخریب جنگل را نمی‌داد.

                                تخریب مراتع در مسیر دمچنار به نقاره‌خانه
وی افزود: آن مرحوم بدون هیچ‌گونه وسیله نقلیه‌ای و تنها با اتکای به حس‌ وظیفه‌شناسی و علاقه‌ای که به کارش داشت اجازه هیچ‌گونه تصرفی را در اراضی ملی منطقه نمی‌داد ولی امروزه می‌بینیم که به رغم وجود این همه دستگاه دولتی هر روز بر میزان تصرف و تخریب جنگل‌ها و چراگاه‌های این منطقه افزوده می‌شود.
محمد معلم جوان ساکن منطقه نقاره‌خانه نیز با بیان اینکه مراتع تصرف شده از اصلی‌ترین چراگاه‌های این منطقه هستند، افزود: در حال حاضر دامداران مجبورند برای چرای دام به مناطق دوردست و صعب‌العبور بروند.
 تهدید به مرگ اهالی بومی و دامداران توسط  زمین‌خواران
این معلم جوان که دل پری از وضعیت بوجود آمده برای چراگاه‌های این منطقه داشت، بیان کرد: امسال نیز به همراه چند تن از اهالی منطقه سعی داشتیم جلوی کار تراکتورها را بگیریم که عاملان تخریب ما را مانند سال‌های گذشته تهدید به مرگ کردند و گفتند اگر اعتراض خود را ادامه دهید شما را زنده نخواهیم گذاشت.
وی همچنین از تهدید و ارعاب سایر اهالی منطقه توسط افراد بانفوذ پرده برداشت و گفت: چند بار برخی اهالی بومی منطقه که سعی داشتند نسبت به وضعیت موجود اعتراض کنند توسط افرادی که همه اهالی آنها را می‌شناسند تهدید به مرگ شدند و گفتند اگر صدای اعتراضتان بلند شود سند مرگ خودتان را امضا کرده‌اید.
این معلم با انتقاد از مسئولانی که چشم خود را بر روی تخلفی به این گستردگی بسته‌اند افزود: در بیشتر مواقع متصرفان شبانه با چند تراکتور به جان مراتع و جنگل‌ها می‌افتند و در چشم به هم زدنی همه جا را به کوهی از گل و کلوخ تبدیل می‌کنند.
بخشی از مراتع تصرف شده
جواد رحیمیان نیز با بیان اثرات نامطلوبی که شخم و تخریب بر فرسایش خاک جنگل‌ها و مراتع دارد، افزود: پوشش جنگلی و علف باعث استحکام خاک می‌شود و از نفوذ مستقیم آب باران و سیل به خاک جلوگیری می‌کند و به همین دلیل از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود.
معاون صیانت از جنگل‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خسارات جبران‌ناپذیری که شخم مراتع بر بقای نسل گیاهان دارد، افزود: متاسفانه کسانی که دست به تخریب مراتع می‌زنند اکثرا با شخم‌های عمیق اقدام به ریشه‌کنی بوته‌ها و گیاهان می‌کنند تا هیچ اثری از آنها باقی نماند و حالت طبیعی مراتع از بین برود.
رحیمیان هجوم زمین‌خواران به مناطق نزدیک یاسوج و جاده‌های درون استانی را ناشی از ارزش افزوده این زمین‌ها دانست و افزود: معمولا اکثر زمین‌خواری‌ها و تصرفات در حومه شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن انجام می‌گیرد.

                                                           اراضی ملی تصرف شده در روستای مورسبز بویراحمد
محمدرحیم برزمند نیز در گفت‌وگو با فارس با تایید تصرفات وسیع انجام شده در منطقه نقاره‌خانه و دمچنار افزود: در یکی از این موارد که در روستای مورسبز صورت گرفته یکی از اهالی با احداث دیوار در حریم اراضی ملی قصد تصرف این مراتع را داشت که با حضور یگان حفاظت و طی مراحل قانونی برای فرد مذکور تشکیل پرونده شد.
رئیس یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در مورد تصرفات انجام شده در محدوده بین نقاره‌خانه و دمچنار نیز بیان داشت: برخی افراد سودجو با توجه به افزایش قیمت‌ زمین‌های مذکور با تخریب و تصرف مراتع و جنگل‌های منطقه سعی در تصاحب این زمین‌ها را دارند که این افراد نیز شناسایی و پرونده آنها در حال رسیدگی است.
در این بین اما چیزی که جای سوال دارد این است که چرا مسئولان چشم خود را بر این حجم وسیع تخریب و تصرف بسته‌ بودند و ریشه این سهل‌انگاری مسئولان در چیست؟!
این در حالی است که هر سال که از این موضوع می‌گذرد متصرفان با قدرت بیشتر دست به تخریب مراتع‌ این منطقه می‌زنند و با این حال هنوز کار خاصی در این زمینه از سوی مسئولان منابع طبیعی و مراجع قضایی صورت نگرفته است!!
 نوشدارویی که دردی از زخم‌های طبیعت کهگیلویه و بویراحمد درمان نمی‌کند
به هر حال سکوت معنادار مسئولان منابع طبیعی بویراحمد در مقابل بزرگترین زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد طی سال‌های اخیر و احکام قضایی که یا صادر نمی‌شوند و اگر هم صادر شوند به مثابه نوشدارویی هستند که هیچ دردی از زخم‌های کهنه جنگل‌های بلوط و مراتع بویراحمد را درمان نمی‌کنند.
جای سوال دارد و امیدواریم که متولیان امر با عزمی جدی سعی در بازگرداندن این اراضی و رفع تصرف آن کنند.
با همه این اوصاف افکار عمومی کهگیلویه و بویراحمد منتظرند تا با عزم جدی مسئولان و مراجع قضایی اراضی تصرف شده که میزان آن ده‌ها هکتار می‌شود، رفع تصرف شوند و بار دیگر شاهد حضور بهار در دامنه کوه‌ها و مراتع این نقاره‌خانه و دمچنار باشیم.
گزارش و عکس: قاسم خشت‌زر
نام شما

آدرس ايميل شما

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
1