تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۳۳۳۳۰۷

کمبود آب آشامیدنی در ۱۷ روستای کهگیلویه / شهر «مادوان» تابستان نشده، آب ندارد / کهگیلویه و بویراحمد ضعیف‌ترین استان به لحاظ زیرساخت برقی / زمان و مکان جشن نیمه شعبان در یاسوج

۰
کبنا ؛

خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
۱۷ روستای کهگیلویه کمبود آب آشامیدنی دارد
رئیس اداره اب و فاضلاب روستایی کهگیلویه گفت: ۱۷روستای این شهرستان گرمسیری به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی های متوالی برای تامین آب آشامیدنی با بحران کمبود آب روبه رو هستند.
به گفته مسئولان تامین شرکت آب و فاضلاب روستایی محل تامین آب شرب این ۱۷ روستا ،چشمه هایی است که بدلیل خشکسالی است با خطر خشک شدن مواجه هستند.
شهرستان گرمسیری کهگیلویه با ۳۶۵ روستا در چهار بخش مرکزی، چاروسا، سوق و دیشموک با بحران جدی تامین آب در مناطق روستایی رو به رو است.
رئیس اداره اب و فاضلاب روستایی کهگیلویه گفت: مشکل کمبود اب اشامیدنی در برخی روستاهای بخش های مرکزی، چاروسا، دیشموک و سوق بحرانی است.
ولی جفتا با اشاره به خشک شدن ۲ چشمه تامین آب اشامیدنی در این شهرستان ،تصریح کرد: چهار چشمه تامین اب در بخش های مختلف شهرستان هم با کاهش دبی آب مواجه هستند.
وی تاکید کرد که با توجه به وضعیت موجود ،سهمیه بندی و نوبتی شدن آب در روستاهایی که مشکل کمبود آب دارند در اولویت قرار می گیرد.
وی عنوان کرد: آب آشامیدنی۲۲ روستا در شهرستان کهگیلویه هم اینک به وسیله آبرسانی سیار تامین می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت بحرانی کمبود آب پیش بینی می شود شمار این روستا ها به ۳۰ روستا افزایش یابد.
جفتا تصریح کرد: ۲۰ میلیارد ریل اعتبار برای آبرسانی سیار در سطح شهرستان مورد نیاز است.
وی تعداد منابع تامین آب شهرستان را ۳۷ چشمه و چاه دانست و گفت: ۴۵ آبدار کار نظارت بر منابع تامین آب را انجام می دهند.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه گفت: ۴۰ درصد شبکه تامین آب روستایی شهرستان فرسوده که نیاز به نوسازی مجدد دارد.
جفتا اضافه کرد: برای نوسازی مجدد هر کیلومتر شبکه آبرسانی ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است.
از ۳۶۵ روستای شهرستان ۲۹۷ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند.
فرماندار کهگیلویه کمبود اب شرب در مناطق روستایی شهرستان را یک بحران جدی دانست و گفت: با توجه به کاهش بارش ها و خشکسالی بی سابقه، این شهرستان با کمبود منابع آبی و بحران جدی کم آبی مواجه است.
علی پوزش تصریح کرد: حل مشکل کم آبی نیازمند همکاری مردم و صرفه جویی در مصرف آب بخصوص در مناطق روستایی است.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات جدی در تامین آب روستاها کمبود منابع آبی و خشک شدن چشمه های تامین اب است.
پوزش گفت: مهمترین اقدام در شرایط کنونی اصلاح الگوی مصرف آب از سوی مردم در روستاهاست.
ساکنان روستاها هم با مصرف بی رویه اب و استفاده از اب آشامیدنی برای آبیاری زمین های کشاورزی و باغات بحران کم ابی را تشدید می کنند.
گزارش شده در ۷۵ روستای حومه غربی بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود رودخانه فصلی از آب لوله کشی نیز برای آب شرب گوسفندان استفاده می کنند.
شهرستان ۱۳۱ هزا نفری کهگیلویه با چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان ۳۶۵ روستای بزرگ و کوچک دارد.
 
استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تبعیض در اشتغال برخورد می‌کند
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: استانداری با مدیرانی که به هر نحو در بکارگیری جوانان و نیروی کار در اداره‌ها تبعیض‌های قومیتی قائل شوند به جد برخورد خواهد شد.
محمد کاظم نظری در نشست با تعدادی از جوانان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: برخی از افراد در عرصه رسانه تلاش بیشتری بر انعکاس انتقادها داشته و کمتر به فرصت‌های موجود و کارهای انجام شده در استان در زمینه جوانان می‌پردازند.
وی ابراز داشت: جوانان باید چارچوب کلی و خطوط قرمز نظام را رعایت کرده و از تند روی‌ها بپرهیزند.
نظری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان، عنوان کرد: دولت در راستای اشتغال جوانان به ویژه در مناطق روستایی و عشایری تسهیلات ارزان قیمت و مطلوبی را پرداخت می‌کند.
وی اظهار داشت: تزریق روحیه نشاط به جوانان سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد و در سایه چنین فضایی، جامعه در عرصه‌های مختلف ترقی خواهد کرد.
نظری بیان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان در کشور و در استان، برنامه ریزی مناسب برای افزایش نشاط و شادابی اجتماعی جوانان بوده تا با ایجاد چنین فضایی معیارهایی همچون امید به زندگی، بروز استعدادها برای توسعه و اشتغال در جامعه افزایش پیدا کند.
وی افزود: موتور محرکه هر جامعه‌ای امید است و به طور قطع اگر امید باشد تلاش‌ها برای توسعه و پیشرفت یک جامعه نیز تداوم دارد.
نظری بیان کرد: دولت در راستای منافع مردم گام برمی دارد و دربرابر کسانی که در مسیر توسعه استان و اشتغال جوانان سنگ اندازی و مانع تراشی کنند می‌ایستد.
 
جزئیات برگزاری جشن نیمه شعبان در یاسوج اعلام شد
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد جزئیات برگزاری جشن نیمه شعبان امسال در شهر یاسوج مرکز این استان را اعلام کرد.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی در نشست هماهنگی برگزاری جشن نیمه شعبان امسال در یاسوج اظهار داشت: این جشن مهم مذهبی ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) شهر یاسوج آغاز می شود و سخنران آن نیز حجت الاسلام و المسلمین محمد فاضلی کدکنی از خطیبان و مدرسان حوزه و دانشگاه استان خراسان رضوی است.
وی افزود: دستگاه های مختلف اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه نهادهای فرهنگی استان تمامی توان و امکانات خود را برای برگزاری مطلوب و ایده آل این جشن در یاسوج به کار گیرند.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هر کدام از دستگاه های اجرایی استان به وظایف محوله خود در زمینه برگزاری این جشن عمل کنند و همکاری لازم را داشته باشند.
آیت الله ملک حسینی عنوان کرد: برنامه های متنوع مذهبی، فرهنگی و هنری در این جشن در شهر یاسوج و دیگر نقاط کهگیلویه و بویراحمد اجرا شود.
وی ابراز داشت: این برنامه ها باید در خور شأن حضرت ولی عصر (عج) و همراه با رعایت موازین شرعی و شئونات اسلامی باشد.
 
 
 "سیل" ۳۵۰ کیلومتر از جاده‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد را تخریب کرد
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از وارد شدن خسارات فراوان به جامعه عشایری به دلیل باران‌های سیل آسای روز گذشته در مناطق ییلاقی این استان خبر داد.
مجید علیپور اظهار داشت: باران‌های سیل آسای روز گذشته سبب تلف شدن ۱۲ رأس دام در دیشموک و سرداب و همچنین تخریب ۳۵۰ کیلومتر جاده عشایری در مناطق ییلاقی شده است.
وی با اشاره به پارگی برخی چادرهای عشایر به دلیل باران‌های سیل آسا عنوان کرد: برای ترمیم و بهسازی ۳۵۰ کیلومتر جاده عشایری تخزیب شده به دلیل سیل بیش از ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: باران‌های سیل‌آسا در این استان خساراتی را به مناطق ییلاقی عشایر جوش، نرماب، زنگوا، دیلگون، دل اسپیت، سرداب و... وارد کرده که امیدواریم مسئولان و متولیان امر بویژه مدیریت بحران به جامعه عشایری نگاه ویژه داشته باشند.
 
"مادوان" آب ندارد
شهر مادوان و روستاهای اطراف آن از جمله بلهزار و مهریان با وجود واقع شدن در بین دو رودخانه از تنش آبی رنج می‌برد.
شهر مادوان از توابع شهرستان بویراحمد در ۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و روستاهای اطراف آن از جمله بلهزار و مهریان با وجود واقع شدن در بین دو رودخانه مهریان و گنجه‌ای از تنش آبی رنج می‌برد.
هنوز تابستان از راه نرسیده و قطره‌های خشک نشده باران شاهد تنش آبی برای جمعیت بیش از ۴۰ هزار نفری اطراف یاسوج یعنی شهر مادوان و روستاهای مهریان و بلهزار هستیم که این نشان دهنده این بوده با این شرایط و در صورت عدم رعایت مردم باید در ماه‌های آینده شاهد بحران در تامین آب شرب باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تنش آبی بوجود آمده در برخی شهرهای استان گفت: شهر مادوان و روستاهای اقماری مانند مهریان و بلهزار از جمله مناطقی هستند که دچار تنش آبی هستند.
سید علی لدنی‌نژاد افزود: با توجه به کمبود آب شرب در مناطق مذکور طرح پس از انجام مطالعات متعدد کار‌شناسی، آبرسانی به این مناطق از تنگه کبوتری در دستور کار آبفای استان قرار گرفت و کار انتخاب پیمانکار و تجهیز کارگاه این پروژه نیز انجام گرفت.
وی یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع این طرح از جمله طرح‌های پیشنهادی شرکت آب و فاضلاب استان در سفر رئیس جمهوری بود که پس از تصویب اعتبار پیشنهادی آن در انتهای سال ۹۵ ابلاغ شد.
لدنی‌نژاد معارضات محلی را عامل عدم پیشبرد این طرح دانست و گفت: در همین راستا جلسات متعددی با معتمدین این منطقه و با حضور مسئولان و کار‌شناسان دستگاه‌های مختلف برای متقاعد کردن برخی معترضین برگزار شد که متاسفانه راه به جایی نبرد.
وی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان تمامی تلاش خود را برای حل مسمالت آمیز این موضوع به کار بسته است، اظهار کرد: با توجه به تنش آبی بوجود آمده در مناطق مادوان و مهریان می‌طلبد که اهالی مهریان نسبت به موضوع با حساسیت بیشتری در این زمینه تصمیم بگیرند چرا که در غیر اینصورت اهالی منطقه با تنش شدید آبی مواجه خواهند شد.
لدنی‌نژاد با بیان اینکه در طرح انتقال آب تنگه کبوتری به مهریان تنها ۱۰۰ مترمکعب از ۱۲۰۰ مترمکعب دبی این رودخانه برای آب شرب اهالی مهریان و مادوان برداشت می‌شود، تاکید کرد: این میزان برداشت هیچگونه تبعات منفی برای کشاورزی اهالی مهریان ندارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از اهالی و کشاورزان خواستاریم که به این موضوع دامن نزنند و جلوی اجرای این پروژه را نگیرند.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه حیاتی بیش از یک سال است که به دلیل معارضات محلی با وقفه روبرو شده است، عنوان کرد: در صورت رفع معارضات محلی کمتر از ۵ ماه این پروژه اجرایی و تکمیل می‌شود.
 
 
برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز به میزبانی دهدشت
سی وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز (قطب دوم) به میزبانی دهدشت برگزار شد.
با حضور معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد سی وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز قطب دوم استان به میزبانی دهدشت برگزار شد.
بهاالدین ملک‌حسینی در این آیین افراد شرکت‌کننده در این مسابقات را ۲۳۴ دانش‌آموز در رشته‌های ترتیل، قرائت، حفظ، تحقیق قرآن، اذان و مداحی عنوان کرد.
معاون پرورشی وفرهنگی آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: از مجموع افراد شرکت کننده ۱۳۷ نفر دانش‌آموز پسر و ۹۷ نفر خانم‌ها هستند.
وی با بیان اینکه این دور از مسابقات، شرکت‌کنندگان در سه قطب استان به میزبانی یاسوج، دهدشت و گچساران به رقابت می‌پردازند، گفت: نفرات برتر این سه قطب به شکل متمرکز و با حضور داوران و اساتید کشوری رقابت کرده و نفرات برگزیده به مرحله کشوری راه می‌یابند.
هم‌اکنون مسابقات قطب دوم استانی به میزبانی دهدشت در دبیرستان نمونه دولتی مائده و دارالقرآن کریم دهدشت در حال برگزاری است.
 
بازگشایی ۱۶ راه‌ روستایی مسدود شده در دیشموک/ عملیات بازگشایی ادامه دارد
با توجه به بارش اخیر باران در دیشموک و مسدود شدن تمام راه‌های مواصلاتی آن، تاکنون راه ۱۶ روستای آن بازگشایی شده است.
سیدابوالفضل خاضع اظهار اشت: از لحظه انتشار خبر خبرگزاری فارس مبنی بر بارش باران باعث مسدود شدن راه‌های موصلاتی در دیشموک شد و به تبع آن اعلام فوری بخشداری به دستگاه‌های خدمات رسان، دو اکیپ از اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کهگیلویه، به منطقه دیشموک اعزام شد.
مسئول روابط عمومی اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کهگیلویه، با بیان اینکه چهار دستگاه از لودر و گریدر برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده به دیشموک فرستاده شده‌اند، تصریح کرد: راهداران تا بامداد امروز در حال بازگشایی محورهای مسدود شده بودند و از ساعات آغازین امروز صبح با اضافه‌شدن اکیپ‌های دیگری کار بازگشایی شتاب گرفته است.
وی افزود: در این عملیات راهداری و بازگشایی راه‌های روستایی، تاکنون راه‌های روستاهای «مورخانی»، «لیراب»، «باغ کلک»، «دشتک»، «برد سفید»، «بنه کلو»، «ریزک»، «چندار»، «دلی»، «دلی احمد»، «سرهنگ و سردو»، «تنگ چویل»، «تنگ تی»، «تنگ سوخته» و «سربست» بازگشایی آن‌ها انجام شده و با تلاش بی‌وقفه راهداران به زودی شاهد بازگشایی کامل مسیرهای مسدود شده خواهیم بود.
 
کهگیلویه و بویراحمد ضعیف‌ترین استان از نظر زیرساخت‌های برق/مردم مثل ۴ سال پیش تحمل ندارند/بی‌مهری زیادی به این استان شده است
 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان گفت: کهگیلویه و بویراحمد ضعیف‌ترین استان از نظر زیرساخت‌های برق است.
علی‌محمد احمدی صبح امروز در نشست با مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد تنها ۵ درصد از برق تولیدی برق منطقه‌ای خوزستان را به خود اختصاص داده که رقم ناچیزی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال‌های اخیر و به خصوص امسال تعداد زیادی از مردم استان‌های جنوبی در تابستان به استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل گرما و ریزگردها سفر می‌کنند و مهمان این استان هستند که باید برای رفع مشکل برق و در این مدت اقدام شود.
احمدی بیان کرد: بسیاری از مردم استان ما نمی‌دانند که توزیع برق ما منطقه‌ای است و زیر نظر استان خوزستان هستیم و شخصا با ما در زمان بروز مشکل در برق خود تماس می‌گیرند و انتظار دارند که مشکلاتشان را سریع برطرف کنیم.
این مسؤول ارشد اجرایی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما مربوط به برق صنایع و واحدهای تولیدی در استان است که به خاطر بدهی به آن‌ها فشار می‌آوریم.
وی خطاب به مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان گفت: من می‌دانم و مطلع هستم که بدهی واحدهای تولیدی در خوزستان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که این رقم در مقابل بدهی ۱۰ میلیارد تومانی واحدهای تولیدی ما قابل مقایسه نیست.
احمدی افزود: از شما انتظار داریم که اختیارات بیشتری به مسوولان برق استان ما بدهید تا بتوانیم با استفاده از این اختیارات مشکلات خود را در حوزه برق برطرف کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که تاکنون متوجه نبودم که چه اندازه بی‌مهری به استان شده است افزود: هیچ استانی را در ایران به اندازه کهگیلویه و بویراحمد که این قدر در زیرساخت‌های برق ضعیف باشد تاکنون ندیده‌ام.
این مسؤول ارشد اجرایی به عمده پروژه‌های برق استان که در دست مطالعه است و یا در حال اجراست اشاره کرد و گفت: عمده پروژه‌های برق استان یا در دست مطالعه است و یا پروژه‌های بزرگ نیستند و تنها یک ۴۰۰ کیلو ولت و ۳۲ کیلو ولتی داریم و بقیه دردی از استان را دوا نمی‌کنند.
این مسؤول به آستانه تحمل مردم اشاره کرد و گفت: اگر ۴ سال پیش به مدت دو روز هم برق قطع می‌شد مردم تحمل می‌کردند اما امروزه آستانه تحمل مردم پایین آمده است.
وی بیان کرد برای مثال برق شهرستان لنده تنها از یک خط ۱۴۰ کیلو ولت است که اگر مشکلی برای آن پیش بیاید این شهر و مناطق مختلف آن در خاموشی فرو می‌روند و آن کسی که باید تلفن مردم را پاسخگو باشد تنها من هستم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اگر برق شهری قطع شود جوابگوی ائمه محترم جمعه چه کسی است و چه جوابی برای مردم داریم لذا از برق منطقه‌ای خوزستان می‌خواهیم که مشکلات استان ما را در اولویت قرار دهند
 
بدهی یک میلیارد دلاری عراق به ایران بابت صادرات برق/ امکان کاهش صادرات برق به عراق در تابستان
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: کشور عراق هم اکنون بدهی بابت این میزان صادرات برق که در حدود یک میلیارد دلار است به کشور جمهوری اسلامی دارد.
محمود دشت‌بزرگ در خصوص صادرات برق ایران به عراق از طریق شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: از سال‌ها قبل بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو صادرات برق به کشور عراق را داشته‌ایم.
مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان افزود: از سال‌ها پیش زیرساخت‌های لازم فراهم شده بود تا از طرق دو خط ۴۰۰ کیلو ولت برق ایران به عراق صادر شود.
دشت بزرگ افزود: کشور عراق هم اکنون بدهی بابت این میزان صادرات برق که در حدود یک میلیارد دلار است به کشور جمهوری اسلامی دارد.
این مسؤول به مشکلاتی که در سال‌های اخیر بر اثر خشکسالی در نیروی‌های برق آبی به وجود آمده اشاره کرد و گفت: به دلیل این که ممکن است سقف بار در زمان پیک کاهش پیدا کند این امکان وجود دارد که در میزان صادرات برق به کشور عراق تجدید نظر شود.
دشت‌بزرگ خاطرنشان کرد: با شرایطی که در تابستان امسال وجود دارد باید ابتدا مشکل خودمان را در استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد برطرف کنیم لذا هر میزان که لازم باشد صادرات برق به عراق کاهش خواهد یافت.


بیشتر راه‌های روستایی دیشموک بازگشایی شده است/استقرار ۳ اکیپ راهداری در محورهای مختلف دیشموک
رئیس اداره حمل‌ و نقل جاده‌ای شهرستان کهگیلویه گفت: بیشتر راه‌های روستایی دیشموک بازگشایی شده است.


محمد ماهیاری اظهار کرد:  با توجه به اینکه بر اثر بارش باران و سیلاب راههای مواصلاتی منطقه دیشموک قطع شده‌اند هم‌اکنون ۳ اکیپ راهداری در محورهای مختلف منطقه دیشموک مشغول بازگشایی راههای این منطقه هستند.


 رئیس اداره حمل و نقل شهرستان کهگیلویه گفت: اکثر راه‌های روستایی دیشموک بازگشایی شده و در حال حاضر راههای مورخانی، دلی، ده‌احمد، چندار و لیراب باز شده و تا امشب مسیر تنگ چویل باز می‌شود.


رئیس اداره حمل و نقل شهرستان کهگیلویه  از مسدود شدن راههای روستای سرگچ، رود سمه و انتهای دلی خبر داد و گفت: این راههای تا فردا بازگشایی می‌شوند.


ماهیاری به مردم منطقه دیشموک ضمن توصیه به صبر و بردباری گفت: به مردم منطقه دیشموک توصیه می‌کنم صبر داشته باشند چون بازگشایی راههای اصلی منطقه دیشموک اولویت اصلی این اداره است و بعد از بازگشایی راههای اصلی تمام راههای فرعی منطقه دیشموک باز می‌شوند.

نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1