تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۳۳۲۸۵۸

چشمه‌‌های آب شرب عشایر کهگیلویه و بویراحمد خشک شده‌اند / دستور استاندار به «فیلی» برای رسیدگی / شورای عالی عشایر بعد از ۱۰ سال تعطیلی برگزار شد

۱
۰
کبنا ؛نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران برگزار شد.
به گزارش کبنا، صبح امروز نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس سازمان امور عشایر ایران، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمع زیادی از مدیران در سالن شماره یک استاندار برگزار شد.
در ابتدا مجید علی‌پور مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از از خشک شدن ۳۶۰ چشمه تامین آب شرب در مناطق عشایری استان خبر داد و گفت: در صورت عدم چاره اندیشی باید شاهد اضمحلال عشایر باشیم.
مجید علیپور صبح امروز در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: عشایر این استان از ۷۶ منابع آب سطحی و رودخانه فصلی استفاده می‌کردند که تاکنون ۳۶ مورد خشک شده است.
وی با بیان اینکه ۵۷۰ چشمه در مناطق عشایری قابلیت سنجی و ثبت شده است، عنوان کرد: خشک شدن چشمه‌ها، امنیت دام و تصرف ایلراهای عشایری از جمله مهم‌ترین تنگناهای جامعه عشایری استان است.
علیپور ابراز کرد: پوشش مراتع قشلاقی در بسیاری مناطق عشایری از جمله شهرستان‌های بهمئی، گچساران و نواحی جنوبی کهگیلویه وضعیت مطلوبی ندارد به گونه‌ای که در برخی مواقع صفر است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغات و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز استان متعلق به جامعه عشایری بوده است.
علیپور از پرداخت ۹ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز خبر داد و گفت: در این زمینه ۴۳ هزار راس دام پروار کردیم که هم اکنون در حال عرضه به بازار بوده و تا تیرماه ادامه دارد.
وی جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد را ۷۰ هزار نفر معادل ۱۱ درصد جمعیت استان دانست و افزود: سال گذشته ۳۴ هزار راس دام پروار کردیم و طرح توسعه گیاهان داروئی در ۱۷ هزار هکتار در دستور کار است.
دستور استاندار برای حل مشکل آب عشایر
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، اظهار کرد: افزون بر ۶ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند به همین دلیل تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در نشست دیگری پیگیر اجرایی شدن مصوبات خواهیم بود.
علی محمد احمدی با تاکید بر اجرایی شدن مصوبات و رفع مشکلات عشایر گفت: خدمات به عشایر تنها آبرسانی نیست بلکه عشایر نیاز به امنیت، پوشاک، راه، بهداشت و سایر امور دارند که تا روزی که در استان هستم برای ارائه خدمات به عشایر تلاش می کنم‌.
وی ضمن تقدیر از عملکرد سپاه و نیروی انتظامی در تامین امنیت عشایر گفت: گزارشاتی مبنی بر سرقت احشام شده که در شورای تامین پیرامون این موضوع و اینکه چه میزان باید پیشگیری شود تصمیم‌گیری می‌کنیم.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اشتغال عشایر گفت: تسهیلاتی برای اشتغال در روستاها در نظر گرفته شده که با استفاده از توان فارغ‌التحصیلان عشایری برخی از این مبلغ به حوزه عشایر اختصاص داده می‌شود.
احمدی ظرفیت کهگیلویه و بویراحمد را در حوزه توریسم عشایر بی‌بدیل خواند و افزود: میراث فرهنگی اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.
وی با تاکید مجدد بر رفع نیازهای عشایر گفت: در این شرایط و برهه حساس اقتصادی نباید عشایر را رها کنیم و تنها بگذاریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مهم بودن بحران آب در گفت: از معاون امور عمرانی خواستم هفته آینده نشستی برای بررسی وضعیت آب تشکیل و در زمینه آبرسانی به عشایر هم تصمیم‌گیری می‌شود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از رئیس سازمان عشایر کشور خواست تا قبل از خرداد دو دستگاه ماشین کمک‌دار برای آبرسانی به عشایر استان در اختیار امور عشایر قرار دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: علوم پزشکی و دامپزشکی خدمات لازم را به عشایر ارائه دهند و برای ارتقا سلامت عشایر دانشگاه علوم پزشکی پزشکان خود به مناطق عشایری گسیل کند.
 
شورای عالی عشایر بعد از ۱۰ سال تعطیلی برگزار شد
رئیس سازمان امور عشایر ایران از تشکیل کارگروه ملی گردشگری عشایری و صنایع دستی خبر داد و گفت: در ۳ سال اخیر ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به جامعه عشایری پرداخت شد.
کرمعلی قندالی  اظهار داشت: ساماندهی عشایر کوچنده و توانمندسازی این جامعه مولد با هدف برطرف کردن مشکلات به طور ویژه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مسائل عشایری شفاف ارائه شده است، عنوان کرد: از محل مالیات برای ارزش افزوده برای اولین بار در این دولت سالانه بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی جامعه عشایری اختصاص می‌یابد.
قندالی از پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به جامعه عشایر در ۳ سال اخیر خبر داد و افزود: از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۱۰ و ۱۲ با کارمزد ۴ درصد و برگشت ۵ ساله توسط بانک کشاورزی پرداخت شده است.
رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه سالانه از محل بند ب ماده ۵۲ قانون احکام دائمی یک درصد منابع ورودی صندوق توسع ملی به عشایر اختصاص می‌یابد؛ ادامه داد: تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان نیز در این ۳ سال تسهیلات سرمایه در گردش به عشایر پرداخت شده است.
قندالی با بیان اینکه ۴ میلیون راس دام در زنجیره گوشت قرمز قرار گرفت، بیان کرد: توسعه گیاهان داروئی، صنایع دستی و گردشگری، احداث باغات در اراضی شیب‌دار و آموزش و توانمندسازی عشایر جزو اولویت‌های سازمان امور عشایر است.
وی تامین علوفه و آب شرب عشایر را با توجه به خشکسالی موجود مهمترین دغدغه متولیان امر دانست و گفت: از هیچ کوششی برای تامین علوفه و آب شرب دریغ نمی‌کنیم و انتظار داریم در زمینه تامین آب تمامی دستگاه‌های اجرایی به کمک امور عشایر بیایند.
رئیس سازمان امور عشایر ایران از پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد مناسب به جامعه عشایری خبر داد و گفت: خشکسالی جامعه عشایری را تهدید می‌کند.
خشکسالی جامعه عشایری ایران را تهدید می‌کند
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، کرمعلی قندالی صبح امروز در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با وجود تمامی مشکلات بویژه کاهش شدید نزولات جوی به لحاظ حجمی و تراکنش یک وضعیت ویژه داریم که باید با تعامل مردم و مسئولان مدیریت شود.
وی با بیان اینکه شورای عالی عشایر بیش از ۱۰ سال تعطیل بود، عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید دو نشست شورای عالی برگزار شد که مصوبات آن به عنوان طرح ارائه شد.
قندالی با بیان اینکه طرح ارتقای سواد و فرهنگی و مذهبی در مناطق عشایری باید تصویب و باید اجرا شود، ابراز کرد: بعد از ۱۳ سال این طرح هنوز مظلوم واقع شده است.
وی تاکید کرد: در حوزه اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در گذشته خبری از عشایر نبود ولی با پیگیری‌های انجام شده و حمایت دولت جامعه عشایری در این حوزه دیده شده و پروژه‌های زیادی در استان‌ها از محل در دست اجرا است.
قندالی با اشاره به اینکه با توجه به ساختار ایلی در استان کهگیلویه و بویراحمد مدیران باید به جامعه عشایری نگاه ویژه داشته باشند، ادامه داد: آیین نامه اعتبارات عشایری از محل مالیات بر ارزش افزوده تدوین و ابلاغ شده است.
رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به فعالیت ۲۰ اداره کل امور عشایر در کشور بیان کرد: تا شهریور ماه ۵ تانکر آب و چندین خودروی کمک دار به استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف ارائه خدمات بهتر واگذار می‌شود.
قندالی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در ۳ سال اخیر به جامعه عشایری پرداخت شده است و برای تامین علوفه برنامه‌های نیزدر دستور کار داریم.
وی خواستار کمک دستگاه‌های اجرایی برای آبرسانی به جامعه عشایری شد و گفت: امسال با شرایط خشکسالی شرایطی سختی داریم که باید با تعامل و همکاری در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
یعنی هنوز استاندار نونه که چشمیل و قناتل خشک وابیه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1