تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۳۳۲۳۸۶

دام‌های مشکوک به «سل» در کهگیلویه و بویراحمد / احتمال «سیل» در استان / افت شدید آب‌های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر گچساران

۰
کبنا ؛


خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
تست ۲۱ هزار راس دام سبک و سنگین برای شناسایی دام‌های مشکوک به سل و بروسلوز در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۹۶ در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ هزار راس دام سبک و سنگین برای شناسایی دام‌های مشکوک به سل و بروسلوز تست شد.
به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، بهمنش اظهار کرد: در سال ۹۶ در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ هزار راس دام سبک و سنگین برای شناسایی دام‌های مشکوک به سل و بروسلوز تست شد.
وی افزود: ۱۱ راس دام راکتور سل و ۲ راس دام آلوده به بروسلوز در سال ۹۶ در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر افزود: در سال گذشته، تعداد ۱۵ هزار و ۱۴۱ راس دام سبک و سنگین جهت آزمایشات بروسلوز (تب مالت) و تعداد ۶ هزار و ۲۳ راس دام سبک و سنگین جهت تشخیص بیماری سل در واحدهای دامداری استان توسط کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان مورد آزمایش قرار گرفتند که در این راستا تعداد دو راس دام آلوده به بروسلوز و تعداد ۱۱ راس راکتور سل شناسایی و طبق موازین و دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی کشتار و به مالکان آنان غرامت پرداخت شد.
مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: با عنایت به اهمیت پایش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام ، کارشناسان واحد مبارزه با بیماری‌های مشترک در ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه با مراجعه به واحدهای دامداری و حسب مورد در روستاها بصورت رایگان عملیات تست سل و بروسلوز را به انجام رسانده و در صورت شناسایی دامهای راکتور، نسبت به حذف دام‌های آلوده اقدام می‌کنند.
بهمنش تصریح کرد: در این مدت نیز تعداد ۲۴۹ هزار و ۱۶۷ نوبت راس دام سبک و سنگین با توان بخش‌های دولتی و خصوصی بصورت کاملاً رایگان بر علیه بیماری مشترک بروسلوز واکسینه شده‌اند.
این مقام مسؤول گفت : علاوه بر مشکلات بهداشتی ناشی از مصرف و یا حتی تماس با دام‌های آلوده برای انسان از زیان‌های اقتصادی مبتلا شدن به این بیماری‌ها می‌توان به کم شدن تولید شیر، سقط جنین و زیاد شدن فاصله بین دو دوره زایمان و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌ها اشاره کرد، همچنین در دامهای آلوده ممکن است نازایی‌های همیشگی یا موقت ایجاد شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بیماری بروسلوز در دامها با اشاره به اینکه منابع آلودگی ترشح‌های رحم، جنین سقط شده ، جفت و شیر آلوده هستند، گفت: درصورتیکه سقط جنینی مشاهده شد باید سریعاً جنین و ترشحات بصورت بهداشتی دفن و جایگاه دامها ضد عفونی شود . در هر حال باید شیر دامها قبل از مصرف بصورت بهداشتی جمع‌آوری و جوشیده شوند.
وی همچنین گفت: مناسب ترین راه جلوگیری از گسترش بیماری، ضمن رعایت بهداشت فردی و عمومی ، واکسیناسیون به موقع دام‌ها است، که دامپزشکی بر اساس برنامه زمانبندی و بصورت کاملاً رایگان اقدام به پوشش واکسیناسیون دامها در همه مناطق روستایی و عشایری می نماید. این مقام مسئول شناسایی دام‌های آلوده از راه آزمایش آن‌ها و کشتار حیوانات آلوده از راه‌های دیگر پیشگیری و جلوگیری از انتشار بیماری عنوان کرد.
 


دیدار پرسنل آب و فاضلاب دوگنبدان با فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گچساران

به مناسبت روز پاسدار و جانباز، پرسنل آب و فاضلاب دوگنبدان با فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گچساران دیدار کردند.


 به مناسبت روز پاسدار پرسنل اداره آب و فاضلاب دوگنبدان با حضور در ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گچساران با فرمانده و تعدادی از پرسنل سپاه پاسداران شهرستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

 بر اساس این گزارش،  همزمان با میلاد باسعادت امام حسین (ع)  که مصادف گشته با روز پاسدار رئیس اداره آب و فاضلاب دوگنبدان به همراه جمعی از کارکنان این اداره   با حضور در ناحیه مقاومت بسیج سپاه با فرماندهی و پرسنل  این ناحیه مقاومت  دیدار و از زحمات پاسداران  قدردانی نموده و این  ایام مبارک و بزرگ را به آنها تبریک و  تهنیت گفتند.

سید بهنام پاد با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت سید سالار شهیدان  امام حسین (ع) با تبریک روز پاسدار به پاسداران نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، میراث  معمار کبیر انقلاب و مولود انقلاب اسلامی است و ما  امنیت امروز  نظام جمهوری اسلامی ایران را  مدیون  پاسداران و خون شهدا می‌دانیم.

 رئیس اداره آب و فاضلاب دوگنبدان ادامه داد: سپاه پاسداران  پشتوانه‌ای محکم و استوار با نیروهایی متعهد وولایت مدار است که در صیانت از انقلاب اسلامی وارزشهای الهی آن هم‌چون دژی محکم و استوار از  نظام مقدس جمهوری اسلامی را از هر نوع نفوذ وتهدیدی محافظت می‌کند.

 وی تصریح کرد: ثبات کنونی کشور در منطقه مدیون رشادت‌ها وفداکاری نیروهای مسلح به ویژه پاسداران است و بدون تردید بسیاری از دستاوردها و پیشرفت های کشور در بخش‌های مختلف مرهون تلاشهای خستگی ناپذیر فرماندهان  ونیروهای مخلص سپاه است.

پاد  در ادامه با اشاره به نقش سپاه پاسداران عنوان کرد:  در هر کجا مشاهده می‌کنیم در سوریه، لبنان و عراق هر جا که باشد پاسداران حضور پررنگی در این عرصه‌ها و میدان‌ها حضور دارند.

 رئیس اداره آب و فاضلاب دوگنبدان  با بیان اینکه پاسداران از جان خود گذشتند تا امنیت را برای ما در جامعه و در کشور فراهم کنند، ابراز کرد:  این عزیزان جان خود را با اسلحه، تانک و موشک  تا ساعت‌ها نه بلکه روزها و سالها در خطر انداختند تا بتوانند این آسایش و آرامش را فراهم سازند.

 وی در ادامه با اشاره به مصادف گشتن میلاد ابا عبدالله حسین با روز پاسدار خاطرنشان کرد:  در آن ایام امام حسین (ع) از جان، مال و فرزندان و خانواده خود گذشت تا  اساس دین از بین نرود.

 پاد با اشاره به نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی بیان کرد:  امروزه امنیت ایران اسلامی  ‏مرهون تلاش سپاه پاسداران، مدافعان حرم ، شهدای انقلاب اسلامی و بسیجیان است.

رئیس اداره آب و فاضلاب دوگنبدان با اشاره به حدیثی اظهارکرد:  دو چشم در آخرت گریان نمی‌شود یکی آن چشمی که برای امام حسین (ع) گریسته باشد و دیگری چشمی که به جایگاه پاسداری  و حریم  و هر آن چه که ارزش دارد و برای آن پاسداری می‌کنند در آن دنیا گریان نخواهد شد.

 پاد  عنوان کرد: از طرف مجموعه آبفای شهری این روز را به پاسداران کشور و به خصوص پاسداران شهرستان گچساران و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گچساران تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.






 
سپاه پاسداران تاکنون در تمام صحنه‌ها سربلند بیرون آمده است
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گچساران گفت: سپاه پاسداران تاکنون در تمام صحنه‌هایی که حضور داشته سربلند بیرون آمده است.
سرهنگ علی اصغر نورایی نسب در دیدار با کارکنان اداره آب و فاضلاب دوگنبدان که برای تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار در فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج گچساران حضور یافته‌اند با تبریک این ایام اظهار کرد: با رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه تشکیل تمدن نوین اسلامی فعالیت‌های سپاه پاسداران در این زمینه شروع شد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گچساران ادامه داد: با یاری امام زمان (عج) و رهنمودهای رهبری گام‌های موثری تا کنون در زمینه ایجاد یک تمدن اسلامی در کشور برداشته شده است.
نورایی نسب افزود: امروزه مقام معظم رهبری می‌فرماید، ما در حال تشکیل دولت اسلامی هستیم و امروز با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد در تمام ابعادهای فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی یک تمدن اسلامی با یک دولت اسلامی برای ظهور امام زمان (عج) را به وجود بیاوریم.
وی با اشاره به نقش آفرینی سپاه پاسداران گفت: افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسی گرفتن از امام حسین (ع) است.
نورایی نسب با اشاره به نامگذاری روز پاسدار با روز میلاد امام حسین(ع) گفت: بسیاری از قرارگاه‌ها و مراکز تربیت نیروی انسانی بسیج و سپاه به نام امام حسین (ع) نامگذاری شده است.
وی افزود: سپاه پاسداران متعلق به انقلاب اسلامی نیست بلکه امروز مشاهده می‌کنیم که سپاه پاسداران برای ایجاد امنیت و آرامش در منطقه حضور فعال دارد.
نورایی نسب با اشاره به تشکیل سپاه پاسداران در اویل پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: تشکیل سپاه پاسداران اسلامی به فرمان امام راحل آن هم در دورانی که تنها سه ماه از پیروزی انقلاب گذشته بود نشان از اهمیت این نهاد می‌دهد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گچساران افزود: تشکیل این نهاد مایه خیر و برکت بوده است و سپاه پاسداران تاکنون در تمام صحنه‌هایی که حضور داشته سربلند بیرون آمده است.
وی با اشاره به فعالیت بسیجیان و سپاه در دوران قبل از آغاز هشت سال جنگ تحمیلی تصریح کرد: قبل از آغاز دفاع مقدس در زمینه امنیت مردم سپاه پاسداران ورود کرده و همچنین در دوران هشت سال دفاع مقدس این نهاد حضور پررنگی داشته است.
نورایی‌نسب ادامه داد: همچنین بعد از هشت سال دفاع مقدس در زمینه آبادانی کشور این نهاد ورود کرده و تلاش‌هایی که انجام داده توانسته است بسیاری از مناطق را که در آن دوران آسیب دیده را بازسازی کند.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گچساران ادامه داد: احداث سد کرخه اولین پروژه سپاه پاسداران بوده است و امروز شاهد آن هستیم که صنعت سد سازی نه تنها در کشور بلکه فراتر از آن به دست سپاه پاسداران صورت می‌گیرد.
وی افزود:همچنین در زمینه بهداشت و درمان نیز شاهد ریشه کنی فلج اصفال توسط این نهاد در کشور بوده‌ایم.
نورایی نسب اذعان کرد: امروز هر جایی که تهدیدی بخواهد بر علیه نظام در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی صورت بگیرد سپاه پاسداران در این عرصه حضور خواهد یافت.
این مسوول اظهار کرد: اگر ما تنها در چارچوب وظایف خود عمل می‌کنیم اما سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد در تمام عرصه‌ها ورود پیدا می‌کند و این جز افتخاراتی است که سپاه پاسداران دارد.
نورایی نسب خاطرنشان کرد: به لطف خداوند انتظارتی که مقام معظم رهبری از این نهاد دارد تا کنون توانسته است از وظایف خودسربلند بیرون بیاید.
 
 
اتخاذ تدابیر لازم به دلیل احتمال سیل و آبگرفتگی معابر کهگیلویه و بویراحمد
کارشناس اداره‌کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به دلیل وقوع سیل و آبگرفتگی معابر کهگیلویه و بویراحمد تدابیر لازم اتخاذ شود.
ولی بهره‌مند اظهار کرد: بر اساس دادهای هواشناسی با ورود سامانه بارشی جدید بر روی استان ناپایداری‌های به صورت بارش باران گاهی به شکل رگبار و رعد و برق با احتمال تگرگ در نقاط مستعد، تندبادهای لحظه‌ای در برخی نقاط استان گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود.
کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد افزود: به دلیل احتمال آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی همچنین احتمال لغزندگی و اختلال در حمل و نقل جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی تدابیر لازم اتخاذ شود.

 
 
آب زیرزمینی دشت امام زاده جعفر گچساران ۲۰ متر پایین رفت
رئیس اداره امور آب گچساران گفت: سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر گچساران، یکی از دشت‌های مهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ متر پایین‌تر رفته است.
عارف بهگام افزود: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دشت ۶ هزار هکتاری امامزاده جعفر گچساران سبب اُفت ذخیره این مایه حیاتی شده است.
وی عنوان کرد: سالانه چهار میلیون متر مکعب از منابع آب‌های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر این شهرستان به‌صورت اضافی برداشت می‌شود که قابل جبران نیست.
بهگام بیان کرد: سالانه ۱۸ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر برداشت می‌شود و این در حالی است که سالانه به‌طور متوسط می‌بایست ۱۴ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های مجاز دشت امامزاده جعفر برداشت شود.
وی ابراز کرد: ۱۰ درصد از برداشت منابع آب زیر زمینی این دشت باید اصلاح شود.
رئیس اداره امور آب گچساران گفت: جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از منابع زیرزمینی، نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ها و افزایش گشت‌های کنترل می‌تواند میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی را کاهش دهد.
بهگام بیان کرد: دشت امامزاده جعفر به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی به‌عنوان دشت پایلوت برای برنامه‌های حفاظتی شناخته شده است.
وی ابراز کرد: ۳۱۳ حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر وجود دارد.
بهگام با بیان اینکه تأمین آب دشت امامزاده هم اکنون از طریق ایستگاه پمپاژ طرح تأمین و انتقال آب امامزاده جعفر و ماهور باشت تأمین می‌شود گفت: از کشاورزان این منطقه انتظار می‌رود چاههای کشاورزی خود را از مدار خارج کنند.
وی اجرای طرح ملی تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را راهکار خوبی برای احیای منابع آب دشت‌ها در سال جاری دانست و افزود: ساماندهی میزان برداشت متناسب با پروانه بهره برداری، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب چاه‌ها و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی از مهمترین اهداف طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.
بهگام بیان کرد: ۲۱۵ حلقه از چاه‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.
۳۸۱ حلقه چاه آب مجاز در گچساران وجود دارد که میزان آب استحصالی از این چاه‌ها یک هزار و ۴۲۴ لیتر در ثانیه است.
گَچساران از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که بیش از ۱۱۹ هزار نفر جمعیت و ۶۸۳٫۴ کیلومتر مربع مساحت دارد.
 
۲۸۷ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود
نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه ۲۸۷ میلیون متر مکعب آب از ۲ هزار و ۴۸۹ حلقه چاه مجاز این استان برداشت می‌شود.
محمدرضا کایدونی افزود: برای مدیریت مصرف آب، کنتور هوشمند بر روی ۵۰۸ حلقه چاه کشاورزی این استان نصب شده است.
وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۸۸۴ حلقه چاه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نصب کنتورهای هوشمند است.
وی بیان کرد: ۱۲ میلیارد ریال اعتبار برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی ۴۰۰ چاه کشاورزی این استان تصویب شد اما تاکنون این بودجه تخصیص نیافته است.
کایدونی ابراز کرد: در صورت تخصیص این میزان کنتور هوشمند تا پایان سال ۹۸ نصب خواهد شد.
نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی در سال ۱۳۷۸ در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت بر فرایند مصرف آب چاه‌های کشاورزی و صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی آغاز شد.
کایدونی گفت: با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم به بهره بردار داده می‌شود.
وی تصریح کرد: در سال گذشته ۴۸ دستگاه کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی گچساران نصب شد.
کایدونی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲ حلقه چاه غیرمجاز در این استان پلمپ شد گفت: سالانه از این تعداد چاه غیرمجاز ۴۸۱ هزار متر مکعب آب برداشت می‌شد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب را به خود اختصاص داده است.
افت سطح آب منابع زیرزمینی در این استان از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها ۱۳ درصد آن در این استان مصرف می‌شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان ۲ میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1