تاریخ انتشار
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۳۳۱۹۸۱

بحران جدی کم‌آبی در ۳۰ روستای باشت / تقویت صنایع بسته‌بندی در کهگیلویه و بویراحمد / نصب ۴۲۰ آبگرمن خورشیدی رایگان در استان

۰
کبنا ؛
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
با حضور استان‌های جنوبی، اولین اجلاس همکاری منطقه‌ای مدیران انتقال خون استان‌های جنوب کشور در یاسوج برگزار شد.


در راستای سیاست‌های ابلاغی سازمان انتقال کشور، اولین اجلاس همکاری منطقه‌ای مدیران انتقال خون استانهای جنوب کشور ( فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد به دبیری و میزبانی انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در این گردهمایی همکاری منطقی در شبکه خونرسانی کشور، همکاری در زمینه ارسال پلاسما، همکاری در تمامی زمینه‌های آموزشی انتقال تجارب و اندیشه و بارش افکار، برنامه‌ریزی اصولی و مدیریت در زمان بحران، آمادگی و همکاری و توانمند کردن استان‌هایی که تاکنون ارسال پلاسما نداشته‌اند بحث و تبادل نظر شد.


در این گردهمایی دکتر رستم حسن زاده به عنوان دبیر منطقه‌‌ای سیاست‌های کلی سازمان در زمینه همکاری منطقه‌ای و ممیزی‌های منطقه‌ای را برای مهمانان تشریح کرد.

سپس مدیران انتقال خون استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان به بیان دیدگاه‌ها، نقطه نظرها و پیشنهادها در زمینه همکاری منطقه‌ای و ممیزی پرداختند.

همچنین کارشناسان به نقطه نظرهایی در ارتباط با اجرای هر چه بهتر ممیزی‌های منطقه‌ای اشاره کردند.


در پایان برنامه نهایی اجرای ممیزی منطقه جنوب کشور با نظر همه حضار تنظیم و برای مراحل اجرایی و تایید نهایی جهت ارسال به تهران آماده شد.


 
 
۳۰ روستا در باشت مشکل کم آبی دارند
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت گفت: ۳۰ روستا در مناطق مختلف باشت به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی با مشکل کم آبی مواجه هستند.
امین محمدی افزود: ۶۰ درصد از چشمه‌های آب روستایی این شهرستان به دلیل کاهش بارندگی کم آب شده است.
وی تعداد چشمه‌های تأمین آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان را ۲۳ حلقه اعلام کرد و گفت: روستاهای حوزه بیدک، فتح، کهسرک، شاه بهرام و شادگان با مشکل کم آبی مواجه هستند.
محمدی تصریح کرد: ۱۰ روستای این شهرستان با یک دستگاه تانکر سیار آبرسانی می‌شود.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت گفت: در این روستاها ۱۱۰ خانوار با جمعیتی افزون بر ۵۰۰ نفر زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: کوه دهک، تنگ تیز، تکیه، مهدی آباد از جمله روستاهای باشت هستند که با تانکر آبرسانی می‌شوند.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت تصریح کرد: یک دستگاه تانکر آب‌رسانی روزانه ۳۰ متر مکعب آب آشامیدنی در این روستاها توزیع می‌کند.
وی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی مناطق روستایی این شهرستان از سفره‌های زیر زمینی و از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تأمین می‌شود که با رسیدن فصل تابستان این چشمه‌ها و چاه‌ها کم آب شده و نیاز به آب‌رسانی سیار دارند.
محمدی گفت: ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۵۰ درصد فرسوده است.
آب روستاهای باشت از ۱۱۶ ایستگاه پمپاژ ۵۵ مخزن آب تأمین می‌شود.
سه هزار و ۵۰۰ مشترک زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی این شهرستان قرار دارند.
شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا است که از این تعداد ۱۱ روستا دارای جمعیتی بیش از ۵۰ خانوار و ۴۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار است.
دومین اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در سالجاری در کهگیلویه و بویراحمد
معاون علوم پزشکی یاسوج از دومین اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در سالجاری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
به نقل از سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دومین اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در استان کهگیلویه و بویراحمد در سالجاری صورت گرفت.
غلامعباس سبز افزود: اهدای دو کلیه، کبد، قرنیه‌ها و پانکراس جوان ۲۲ ساله از اهالی شهرستان کهگیلویه که به دلیل تصادف دچار خونریزی مغزی و به دنبال آن مرگ مغزی شد، به بیماران نیازمند زندگی تازه‌ای بخشید.
وی ادامه داد: پس از اظهار رضایت خانواده مرحوم "فرشید تیموری‌نیا "، تیم جراحی پیوند اعضای شیراز در بیمارستان شهید رجایی گچساران حضور یافته و اعضای نام برده را پس از خارج کردن از بدن بیمار، به بیمارستان پیوند بوعلی سینا شیراز انتقال و به بیماران نیازمند پیوند زدند.
سبز در پایان ضمن ارج نهادن به این اقدام خداپسندانه از خداوند منان برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای خانواده وی صبر و شکیبایی مسألت کرد.
 
۶۰۰هزار خانوار از درختان برای سوخت استفاده می کنند
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: حدود ۶۰۰ هزار خانوار روستایی در کشور برای تامین سوخت از بوته ها و درختان جنگلی استفاده می‌کنند.
مسعود منصور در حاشیه افتتاح طرح پایلوت ملی حفاظت مشارکتی در منطقه سیلاب و کلوار شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت برای حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی با مشارکت مردم برنامه‌ها و طرح‌های متعددی در دست اجرا دارد. طرح پایلوت ملی حفاظت مشارکتی با حضور معاون حفاظت و اموراراضی و مدیرکل آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در سیلاب و کلوار از توابع شهرستان بویراحمد افتتاح شد.
وی اظهار داشت: با اجرای این طرح، میزان تخریب و قطع درختان به حداقل رسیده و در مدت سه سال سپری شده از اجرای طرح ملی حفاظت مشارکتی در سیلاب و کلوار ۶۰ درصد پرونده‌های تخلف تخریب منابع طبیعی کاهش یافته است.
مسعود منصور افزود: با اجرای این طرح، مردم در مواردی از قبیل مبارزه با آفات جنگلی، کاشت نهال، کاشت گیاهان دارویی، پیشگیری و مهار آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی به منابع طبیعی کمک می‌کنند.
وی بیان کرد: لیست روستاهای درون جنگل و یا در حاشیه جنگل و فاقد سوخت در کشور تهیه و دراختیار وزارت نفت قرار داده شده که به دستور رئیس جمهور این روستاها در اولویت گازرسانی قرار گرفته‌اند.
منصور عنوان کرد: هم اینک در کوتاه مدت استفاده از انرژی خورشیدی برای حفظ و توسعه منابع طبیعی به مردم پیشنهاد شده که با استقبال آنان رو به رو شده است.
وی بیان کرد: در سه سال اخیر در سطح کشور ۶ هزار خانوار آبگرمکن‌های خورشیدی در خانه‌های خود نصب کرده‌اند و درسال های آینده این کار ادامه خواهد یافت‌.
منصور گفت: در سه سال اخیر و تا پایان سال ۱۳۹۶، افزون بر ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی بصورت مشارکتی حفاظت شده و براساس ارزیابی‌های انجام شده دراین مناطق، معدل ۱۰ شاخص عوامل تخریب نزدیک به ۷۳/۲ درصد کاهش پیدا کرده‌اند.
مدیرکل آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در خصوص مشارکت مردم در حفاظت و احیا جنگل‌ها و مراتع گفت: در سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مشارکت مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.
وحید جعفریان افزود: بر اساس رویکردهای نوین منابع طبیعی باید نیازهای اولیه جوامع بهره بردار به درستی شناسایی شده و جایگزین‌های مناسب بهره برداری‌های مازاد بر منابع طبیعی تعریف شوند.
جعفریان با اشاره به اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از انرژی خورشیدی با مدیریت قاطع و ‌جامعی که در این استان در قالب طرح حفاظت مشارکتی انجام شده است به عنوان جایگزینی برای بهره‌برداری مخرب از منابع طبیعی جهت تأمین سوخت، مفید و مؤثر واقع شده است.
وی افزود: با طرح حفاظت مشارکتی همراه با مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، می‌توان مدیریت پایدار جنگلها،‌مراتع، حوزه‌های آبخیز و بیابانهای کشور را انجام داد.
۴۲۰ آبگرمکن خورشیدی در ۶۰ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد بصورت رایگان نصب شده است.
در کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۱ هزار هکتار جنگل وجود دارد و سالانه بخشی از این جنگل‌ها به دلیل دسترسی نداشتن ساکنان به سوخت مناسب، برای تهیه زغال و تأمین سوخت گرمایشی و طبخ غذا قطع می‌شود.
 
۱۳۰ میلیارد ریال برای گردشگری کهگیلویه و بویراحمد جذب شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶، از محل اعتبارات سفر سال ۹۵ رئیس‌جمهوری به یاسوج جذب شده که با این اعتبار تحول بزرگی در زیرساخت‌های گردشگری استان ایجاد شده است.
محمود باقری اظهار داشت: ۸۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای احداث چهار پارک اسکان هزینه شده است.
وی افزود: این پارک‌ها برای حال رفاه گردشگران در شهرهای یاسوج، سی سخت، دهدشت و گچساران ساخته شده است.
وی با اشاره به پیشرفت بالای ۷۰ درصدی موزه یاسوج، بیان کرد: ۳۰ میلیارد ریال دیگر از اعتبار سفر ریاست جمهوری به موزه کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اختصاص یافت.
باقری همچنین یکی از مشکلات گردشگران را نبود سرویس بهداشتی عنوان کرد و افزود: برای رفع این مشکل و افزایش زیر ساخت‌ها ۹۰ چشمه سرویس بهداشتی در تمام شهرستان‌های استان ایجادشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به ثبت ۲۵ اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور، تصریح کرد: در سال گذشته ۵۰ اشیاء تاریخی در استان مرمت شده است.
باقری ایجاد پایگاه ملی برای حفظ و مرمت بافت قدیم دهدشت را از دیگر اقدامات مطلوب دولت در استان عنوان کرد.
وی با اشاره به اقدامات اشتغال زایی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، ابراز داشت: ۱۳۰ میلیارد ریال طرح اشتغال‌زایی به بانک‌های عامل استان معرفی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پرداخت این تسهیلات به متقاضیان برای بیش از ۴۵۰ نفر شغل در این حوزه ایجاد می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از ۷۱۳ هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده و با استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر همسایه است.
این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای استقبال از مسافران نوروزی است.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلالدان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از جمله جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.
 
ساخت و سازهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش روزافزون ساخت و سازهای غیرمجاز در نقاط مختلف این استان به ویژه شهر یاسوج نگران کننده است.
عزیز فیلی در نشست کارگروه امور زیربنایی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: در زمینه واگذاری زمین یا تغییر کاربری برای اجرای طرح های اقتصادی، اشتغالزا و خدماتی در این استان باید تا حد امکان به جای زمین های کشاورزی از اراضی ملی استفاده شود.
وی افزود: حضور هشت فرماندار کهگیلویه و بویراحمد یا نمایندگان آنها در نشست های آینده کارگروه امور زیربنایی این استان الزامی است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این امر سبب تصمیم گیری بهتر در مورد نحوه واگذاری و تغییر کاربری اراضی ملی یا زمین های کشاورزی برای اجرای انواع طرح ها در استان خواهد شد.
فیلی عنوان کرد: مهلت پاسخ دادن دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به استعلام ها در زمینه واگذاری و تغییر کاربری اراضی ملی یا زمین های کشاورزی در این استان حداقل یک هفته باشد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: باید هر چه سریعتر جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در این استان گرفته شود تا چنین معضلی در آینده گسترش پیدا نکند.
سید حسین کاظمی اظهار داشت: بخش عمده ای از ساخت و سازهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد مربوط به حومه شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن است.
وی افزود: حدود ۵۰۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در روستای سرآبتاوه شهرستان بویراحمد شناسایی شده در حالی که از این تعداد تاکنون تنها سه فقره پرونده به کمیسیون بررسی تخلفات شهرسازی استان ارسال شده است.
کاظمی بیان کرد: کارشناسان معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بازدید و نظارت بیشتری بر نحوه ساخت و سازها در این استان داشته باشند.
واگذاری و تغییر کاربری اراضی ملی یا زمین های کشاورزی برای اجرای هفت طرح اقتصادی، اشتغالزا و خدماتی در کهگیلویه و بویراحمد در این نشست بررسی شد.
از این تعداد با چهار طرح موافقت شد و سه طرح نیز برای تصویب به بررسی بیشتر نیاز داشت.
 
صنایع تبدیلی و بسته بندی باید در کهگیلویه و بویراحمد تقویت شود/ استفاده از کالای ایرانی باید به یک ارزش فرهنگی تبدیل شود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخت بلوط را نماد فرهنگی استان خواند و گفت: بلوط سرمایه ارزشمندی است که می تواند نقش مهمی در صنعت استان داشته باشد و با فرآوری این محصول زمینه اشتغال جوانان را ایجاد کرد.
محمد کاظم نظری در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان با تاکید بر اینکه همگان باید برای حل مشکلات فرهنگی مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: برای حل این مشکلات باید مسئولان فرهنگی، جامعه شناسان، هنرمندان و صاحبان نظر راهکارهایی ارائه دهند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مصرف کالای ایرانی باید به عنوان یک فرهنگ و ارزش پذیرفته شود و با تبلیغ و ترویج مصرف کالای داخلی زمینه تولید و اشتغال را در کشور و به تبع آن در استان مهیا کرد.
وی با بیان اینکه بدون شک واردات بی رویه به تولید داخل آسیب می زند، بیان کرد: باید به درستی این مسئله را برای مردم تبیین کرد که عدم خرید کالای داخلی موجب بیکاری جوانان و افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.
نظری به کیفیت مطلوب میوه های تولیدی استان اشاره کرد و افزود: در حالی که کالاهای کم کیفیت خارجی با بسته بندی استاندارد و شیک با قیمت بالایی در اختیار مردم قرار دارد ولی محصولات باکیفیت ما به دلیل نبود بسته بندی مناسب روی دست تولید کنندگان و کشاورزان می ماند.
وی تاکید کرد: تحقق شعار سال نیازمند همکاری مردم و مسئولان است و باید از تمامی ظرفیت های استان برای تحقق این مسئله استفاده کرد.
معاون سیاسی استاندار گفت: برنامه های هفته بزرگداشت مقام معلم به نحو شایسته برگزار شود و می طلبد در این ایام جایگاه شخصیتی شهید مطهری برای نسل جوان تبیین شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1