تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۸
کد مطلب : ۳۳۰۸۲۰

وقتی سمن‌ها به داد کهگیلویه نمی‌رسند / سمن‌هایی که فقط نامی را یدک می‌کشند (+تصاویر)

۰
کبنا ؛تشکل‌های غیردولتی یا NGO نام نهادهایی غیر حکومتی هستند که در دنیای امروز جدا از بازی‌های سیاسی، نقش واسط بین مردم و حاکمیت ر بازی می‌کنند و عملاً در قالب فعالیت‌های اجتماعی از محیط زیست گرفته تا ترویج سلامت و حفظ حقوق کودکان و زنان آسیب‌دیده، تلاش می‌کنند تا عهده‌دار وظایفی شوند که دولت‌ها به هر دلیلی از انجام آن اجتناب می‌کنند. در حالی که این روزها کهگیلویه غرق در آسیب‌های اجتماعی و کاستی‌های فرهنگی است، خاموشی و سکوت سمن‌ها درسطح شهرستان کهگیلویه جای بسی تامل است!

به گزارش کبنا از دهدشت، در این گزارش به سراغ سازمان مردم نهاد «یاران مانا» آمده‌ایم تا ببینم از زمان تاسیس آن تا کنون چه فعالیت‌هایی در جهت تروج فرهنگ، کاهش آسیب‌های اجتماعی و معرفی آداب و سنن کهگیلویه انجام داده‌اند.
 
سید کمال الدین دولتخواه رئیس سازمان مردم نهاد «یاران مانا» اظهار کرد: از زمان شروع به کار سمن «یاران مانا» از سال ۱۳۸۷ تا کنون اقدام به برگزاری ویژه برنامه‌های متنوع با حضور چهره‌های برتر کشوری، استانی و شهرستان در زمینه‌های مختلف در سطح شهرستان کهگیلویه کرده‌ایم.
 

دولت خواه در پاسخ به سؤال خبرنگار کبنا مبنی بر اقدامات و فعالیت‌های سازمان مردم نهاد «یاران مانا» درخصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرستان کهگیلویه، گفت: از انجا که معضل اعتیاد به مواد مخدر که بلای خانمان سوزی است که جامعه بشری را در چنگال مرگ آور خود گرفتار می‌کند و قدرت اندیشه و نوآوری در نسل جوان را نابود می‌کند در این خصوص ۱۶ کارگاه آموزشی آسیب‌های اجتماعی با محوریت (اعتیاد، طلاق و خودکشی) در روستاها و بخش‌های آسیب پذیر و همچنین در دانشگاه‌ها با حضور اساتید مجرب برگزا شد که همایش «خروج از جریان» اختتامیه این کارگاه‌های آموزشی بود.

وی عنوان کرد: ویژه برنامه «سفیران صلح» با حضور همه ریش سفیدان طوایف شهرستا ن کهگیلویه برای کاهش و جلوگیری از آسیب نزاع‌های دسته جمعی در شهرستان، اولین همایش شهید طیب (مسافری از فلوریدا)، ویژه برنامه «ابدیتی دیگر» یادمان حسین پناهی، اولین همایش «حقوق شهروندی» با موضوع تمدن در پیاده رو و دومین همایش حقوق شهروندی، برگزاری همایش «میزان» پیرامون موضوعات و مشکلات حقوقی شهرستان کهگیلویه، ویژه برنامه «یک با یک برابر است» جهت بررسی حقوق بشر در دنیای امروز با حضور «دکتر مندنی پور» حقوقدان و مسول اسبق کانون وکلای کشور نیز برگزار شد.
 
دولت خواه ادامه داد: همچنین برگزاری همایش «تنفس در هوای معتدل» با حضو ر «داریوش قنبری» نمایند ه اسبق ایلام در مجلس شورای اسلامی، جلوه‌های انسانی در شاهنامه ابوالقاسم فردوسی، اسطوره آزادی (پای مرد بزرگ آریوبرزن)، بیا زیر چتر من از اشعار حسین پناهی، «به کجا چنین شتابان» پیرامون معضل مهاجرت از کهگیلویه، بازگشت شهریاران با حضور زنده یاد کی عطا طاهری و توفیقیان و...از دیگر فعالیت‌های یاران مانا در کهگیلویه بوده است.

وی افزود: ویژه برنامه «چ مثل چمران، ش مثل شریعتی»، روز واقعه (پد خندق) با حضور «علی اسماعیلی»، خروش خون خدا (قیام امام حسین (ع))، سومین یادواره شهید دولتخواه با حضور دکتر «شجاع پوریان» معاون فرهنگی شهرداری تهران، یاد یار مهربان (رحلت امام خمینی) با حضور دکتر «مصطفی کواکبیان»، یه لقمه نون حلال با حضور و تجلیل از کلیه مغازه دارن، قدم زدن در خیابان انقلاب با حضور دکتر «غلام علی رجایی» مشاور رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشق‌های خط نخورده (روز معلم) تنها بخشی از فعالیت‌های سازمان مردم نها د مانا از زمان تاسیس آن تا کنون است.

برگزاری ویژه برنامه «مینا در باد» جهت بررسی مشکلات زنان و تجلیل از آن‌ها، همایش ۳ دروه موفق ماله زیر، ویژه برنامه کوچ جهت مروری بر تاریخچه قوم لر، بهت بزرگ یادمان نیمای شعر لری زنده یاد دکتر حمزه ولوی، نوروز پیر برنای جاوید ویژه برنامه ایام نوروز، «دی رنجه بیغا ر» جهت پاسداشت روز زن، سکوت رساتر از هیاهو، طنین درد یادمان اکبر مصفا، تجلی حضور خدا، امید به امتدا د حیات با حضو ر «مهندس حبیبی» منابع آب کشور و همچنین ویژه برنامه نقطه سرخط جهت گرامیداشت کی عطا طاهری و زنده یاد محمد بهمن بیگی با حضور همسر زنده یاد محمد بهمن بیگی «سکینه کیانی» از دیگر اقدامات سازمان مردم نهاد مانا بوده است.
 
دولتخواه در پایان مطرح کرد: در اختتامیه جشنواره اتفاق ۲ نیز که در تهران برگزار شده بود یاران مانا توانست به عنوان برترین سمن فعال کشوری رتبه بیاورد.
 
نکته قابل توجه در برگزاری این ویژه برنامه‌ها، بهره بردن ا زهنر جوان خوش ذوق کهگیلویه‌ای «احسان گنجی» در ترسیم پوسترهای این همایش‌ها بوده است.

بنا بر این گزارش، علی رغم همه فعالیتها و اقدامات سازمان مردم نهاد «یاران مانا»، حدو د چندین ماه است که خبری از فعالیت‌های جدید این سمن در کهگیلویه نیست!
 
با توجه به اینکه امور اجتماعی فرمانداری کهگیلویه نیز وجود ۳۲ سازمان مردم نهاد در کهگیلویه را تایید می‌کند که تنها تعدا د معدودی به فعالیت مستمر می‌پردازند و مابقی در خاموشی به سر می‌برند و با توجه به اینکه بسیاری از متخصصان مسایل اجتماعی معتقدند که در قرن ۲۱ اداره جوامع بشری بدون حضور هماهنگ و موثر سه رکن مهم آن یعنی دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی امکان پذیر نیست. سازمان‌های غیر دولتی یکی از استوانه‌های جامعه مدنی است که ارتباط نزدیک با مردم جامعه دارند و سعی دارند مشکلات مردم را به حاکمیت منتقل سازند.
 

لذا امید می‌رود سمن‌های شهرستان کهکیلویه به حرکت درآمده و بر فعالیت‌های خود که بدون شک می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش آسیب‌ها اجتماعی که این روزها دامنگیر زادگاه محبوب ما (کهگیلویه) شده است داشته باشند، بیفزایند و همت بیشتری بگمارند.
 
همچنین انتظار می‌رود بخش‌های دولتی نیز همکاری لازم را با سمن‌ها داشته باشند چراکه حضور پررنگ و فعال سمن‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد در جامعه، یاری رسان دولت است و می‌تواند نقش ارزشمندی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.
 




































 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1