تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۳۲۹۹۸۴

مرگ مغزی آموزش و پرورش

۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سعید کرمی
اگر آموزش و پرورش یا سیستم متولی تحصیلات یک کشور با هر نام و عنوانی، حیاتی‌ترین عامل بلوغ فکری و نبوغ علمی آن جامعه باشد -که مسلماً هست- و متعاقباً بروز آسیب‌های اجتماعی در ابعاد مختلف جامعه را معلول نارسایی‌های بنیادین پرورشی در فرآیند تربیت نسل‌ها بدانیم -که قطعاً چنین است- آنگاه با نگاهی گذرا و تأملی بر افسار گسیختگی امورات آموزشی کشور، نه تنها ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش که مرگ مغزی این حوزه سرنوشت‌ساز محرز خواهد بود و چه بسا این دستگاه عریض و طویل را هزینه‌ای مازاد بر دوش جامعه خواهیم یافت.
اقبال عمومی و استقبال چشمگیر از مدارس غیردولتی و این واقعیت که بسیاری از خانوارها و اقشار زیر متوسط جامعه حتی از نان سفره خود می‌زنند تا برای آینده تحصیلی و علمی فرزندانشان تن به شهریه‌های سنگین مدارس انتفاعی بدهند، بیانگر آن است که همه طبقات جامعه عملاً پذیرفته‌اند که صرفاً با بسنده کردن به مدارس دولتی، تقرب به ابتدایی‌ترین اصول آموزش کارآمد و اهداف تحصیلی ممکن نخواهد بود.
صنعت پرسود کلاسهای کنکور با گردش مالی سرسام آور خود علیرغم اینکه خانوارها را برای تامین هزینه این دوره‌ها به تلاطم انداخته است با تکیه مطلق بر آموزش تکنیک‌های تست‌زنی، قدرت تجزیه و تحلیل و تفکر که ماهیت اصلی دانش و فلسفه دانش‌آموزی است را منزوی کرده است و جولان این تجارت مافیایی، ناشی از ضعف عملکرد نظام آموزش و مدارسی است که کمیت و کیفیت تحصیل را تا سرحد توقعات نهصت سوادآموزی تنزل داده‌اند.
اینکه کودکان ما صرفاً به مدرسه می‌روند و تنها پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی را به صورت پلکانی تصمینی و بدون وقفه و مردودی و بی آنکه به معنای حقیقی دانشی آموخته باشند طی می‌کنند و مطلقاً از یادگیری و مهارت‌های علمی و اجتماعی محروم مانده‌اند – همچنانکه خروجی این محرومیت را در معابر و منازل و ظاهر و باطن نسلی که به ریش تمام سنت‌ها و ایدئولوژی‌ها و مبانی و اعتقادات می‌خندند می‌بینیم- ناکارآمدی سیستم آموزش و پرورش را حکایت می‌کند.
اینکه در مثلث دانش و دانش آموز و معلم، ضلع دانش معدوم و رابطه دانش و دانش‌آموز منفصل شده و معلم بلاتکلیف مانده است و سطح یادگیری دانش آموز به توانایی خواندن و نوشتن -آن هم با مداخله والدین و کار در منزل- محدود شده است، تخدیر آموزش و پرورش ما را تایید می‌کند.
این مهم که استرضای خاطر و استغنای مالی معلمان ما به عنوان مهم‌ترین مولفه‌های توسعه سواد اجتماعی و سنگ زیرین تعالی جامعه می‌بایست مورد توجه خاص و همه‌جانبه سیاستگذاران حوزه آموزش کشور قرار بگیرد هرگز مورد نفی و طرد نبوده و مشکلات عدیده این قشر شریف کتمان نمی‌شود، اما واقعیت این است که خروجی فعلی مدارس ما نه تنها هیچ قرابت و سنخیتی با وجه تسمیه عمیق و گسترده آموزش و پرورش ندارد، بلکه تعارص و مغایرت بلاانکاری را ترسیم می‌کند.
اینکه پیشرفته‌ترین کشورهای جهان، بیش‌ترین ارزش و حمایت را در ابعاد مختلف منجمله بعد اقتصادی بر حوزه آموزش و در رأس آن معلمان خود متمرکز کرده‌اند به طوری که تنها نخبگان آن‌ها امکان رسیدن به کرسی‌های تعلیم و تربیت و کسوت معلمی را دارند، حقیقتی است که الگوهای جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش و نوع قرائت و نگاه به رسالت معلمین و همچنین پارامترهای ارزیابی آموزش در کشور ما را به کلی زیر سوال برده است و اگر چنانچه همیشه شاهد بوده و هستیم، معلمین ما همیشه در گیر و دار مشیت و معیشت هستند نیز مؤید آن است که سیاست‌های کلان ما ارزش آموزش و اهمیت آن را به طاق نسیان سپرده است و فارغ از نگارشات و فرمایشات نمادین، سمت و سوی مشخصی در عمل برای تربیت آینده سازان جامعه ندارد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلعع
Iran, Islamic Republic of
خدا ریشه مافیا و سوداگران صنعت کثیف کنکور و در صدر اون ها .. رو برداره تا فرزندان معصوم این مملکت بتونن نفسی راحت بکشن و آینده درخشان خودشون رو با فکر و عقلانیت بسازن ...
گردش مالی ده هزار میلیارد تومانی موسسات کنکوری نتیجه ای جز تخریب فرزندانمان ندارد ...
شهروند
Spain
ترابخدا یکی تحقیق وتفحصی درآموزش وپرورش کند وببیند چه برسرفرزندان ما ونظام آموزشی افتاده
چرا فرزندان ما بی انگیزه شده اند وچرا معلمان ما بی انگیزه شده اند؟
در آینده چه کسی آسیب می بیند ؟
جامعه بعدی ما را بی سوادان وکم سوادان خواهند ساخت؟
چه کسی وکجا جلوی این موضوع را خواهد گرفت؟
خدایا کمکمان کن
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
در .. ما. بر زرنگ ها مدیریت می کنند و سکان مدیریتی آموزش و پرورش در دست کسانی است که. خانواده ها برایشان مهم است و حروجی آ موزش و پرورش از نظر آنها نفعی است که می برند بچه های ما را ت..کرده اند و بابت ی . می کنند و از آموزش و پرورش خبری نیست
به توچه
Iran, Islamic Republic of
خدا.ه آموزش و پرورش رو
خودشان
Iran, Islamic Republic of
واقعا قبولی تضمینی و بدون مردودی عاقبت هم لیسانس های الکی و بیکار
Iran, Islamic Republic of
کنکور امروزه یک روش نیست که بشود آن را اصلاح کرد یلکه یک اجبار هست برای ورود به دانشگاه وهیچ راه حل دیگری ندارد اگر کنکور را بردارند دیگر نخبگان وارد دانشگاه نمی شوند بلکه افراد پارتی دار و پولدار وارد خواهند شد همانند آنچه در هند اتفاق افتاده
چاروسا
Iran, Islamic Republic of
ضعف مدیریتی وبی انگیزگی دربین فرهنگیان و دانش آموزان چاروسا موج میزند اگر ی رای گیری ساده انجام بشه مدیر به خودش نمره نخواهد داد چرا مدیر کل ساکت نشسته خدا میداند درضمن مرگ مغزی خوبه آموزش و پرورش .است که اعضای آن فقط . آن قابل پیوند نیست
در پاسخ کامنت 5
Iran, Islamic Republic of
نیاز نیست کنکور برداشته بشه
کیفیت آموزش مدارس را ارتقاء بدن تا دست سوداگران کلاسهای کنکوری از جیب مردم کوتاه بشه
در پاسخ کامنت 5
Iran, Islamic Republic of
نیاز نیست کنکور حذف بشه
کیفیت آموزش در مدارس را ارتقاء بدن تا دست سوداگران کلاسهای کنکور از جیب مردم کوتاه بشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1