تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۳۲۹۸۱۲

تجمع اعترض‌آمیز کشاورزان روستاهای «گراب» و «شوتاور» نسبت به اقدام «آبفار»

۱
۰
کبنا ؛


تجمع اعترض‌آمیز کشاورزان روستاهای گراب و شوتاور نسبت به اقدام آب و فاضلاب روستایی انجام شد.


بعد از درج خبری مبنی بر آلوده شدن آب رودخانه روستای شوتاور به دلیل ورود پسماند فاضلاب خانه این روستا و با توجه به آزمایشاتی که از سوی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه و چاروسا صورت گرفت مشخص شد که به هیچ عنوان نمی‌شود از آب این رودخانه برای کشاورزی و آشامیدنی دام و انسان استفاده کرد که نگرانی مردم را به همراه داشت.

کشاورزان این روستاها و پایین دست فاضلاب خانه روستای شوتاور که اقدام به کاشت محصولات زارعی کرده‌اند و این روزها نیازمند آب برای محصول خود هستند در چند روز گذشته به آنها اعلام شد که از این آب نمی‌شود استفاده کرد و بارندگی روزهای اخیر توانست گوشه‌ای از این کم آبی را جبران کند.

بیش از ۳۰۰خانوار از زمین‌های کشاورزی پایین دست این فاضلاب خانه  امرار معاش می‌کنند  و همچنین کشاورزان روستای شوتاور که زمین‌های کشاورزی آن‌ها در نزدیکی فاضلاب خانه قرار دارد می‌گویند قبل از راه‌اندازی فاضلاب خانه به مسئولان آب و فاضلاب اعلام کردیم که آیا احداث این فاضلاب خانه ضرری به کشاورزی این منطقه نمی‌رساند آب و فاضلاب در این خصوص به ما اعلام کردد احداث این فاضلاب خانه هیچ ضرری  و مشکلی نخواهد داشت.



کشاورزان خواستار تعطیلی یا نصب تصفیه خانه در پایین دست فاضلاب خانه شدند تا بتوانند به راحتی از این آب استفاده کنند.

اما به دلیل شدت ناراحتی و اعتراض به اتفاقات پیش آمده صبح امروز تعداد زیادی از روستاهای گراب، المور و شوتاور در جلوی دادگستری چاروسا تجمع کردند.

سیدسعید سعادت‌فر با حضور در جمع تجمع کنندگان عنوان کرد: حرف کشاورزان یک خواسته کاملا منطقی است و آب و فاضلاب روستایی باید قبل از راه‌انداری فاضلاب خانه ابتدا به فکر کشاورزان باشند و نباید کار و اشتغال چندین خانواده از بین ببرند.

رئیس دادگستری چاروسا تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند با ارائه شکایت خود در خصوص وضعیت آب و فاضلاب روستایی به دادگستری چاروسا اعتراضات خود را اعلام کنند و در کمترین زمان ممکن به آن رسیدگی می‌شود.

عزیزی رئیس محیط زیست کهگیلویه در این خصوص گفت: به دلیل عدم نصب دستگاه در خروجی پساب تصفیه خانه روستای شوتاور نیز رودخانه چاروسا و شوتاور آلوده شده است که  در این بین  به محصولات کشاورزان خسارت وارد شده، هیچ گونه آبیاری در طی ۱ ماه نداشتند که  از آب این روستا نمونه‌برداری شده است و  منتظر نتیجه نمونه‌برداری‌ها هستیم.




وضعیت بحرانی کشاورزی پایین دست رودخانه شوتاور/آب و فاضلاب روستایی قبل از اجرای این طرح فکری به حال کشاورزان می‌کرد

امام جمعه قلعه‌رئیسی با اشاره به وضعیت بحرانی کشاورزی پایین دست رودخانه شوتاور گفت: آب و فاضلاب روستایی قبل از راه‌اندازی فاضلاب‌خانه روستای شوتاور باید فکری به حال کشاورزان پایین دست می‌کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا، صبح امروز با حضور امام جمعه قلعه‌رئیسی، دادرس دادگستری چاروسا، مرکز بهداشتی درمان قلعه رئیسی، امور صنفی شهرداری و دیگر اعضای شورای سلامت چاروسا در مرکز بهداشتی درمان قلعه رئیسی برگزار شد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی در این نشست با تاکید بر سلامت عمومی مردم عنوان کرد: باید نهادها و اداراتی که با سلامت مردم سر و کار دارند تلاش کنند تا این مقوله مهم همراه با خطراتی نباشد.

امام جمعه قلعه رئیسی به نحوه فروش گوشت قرمز در شهر قلعه رئیسی گلایه کرد و ادامه داد: متاسفانه در مدت یک ماه قیمت گوشت قرمز از ۳۲هزار تومان به ۴۰هزار تومان افزایش می‌یابد که این جای نگرانی دارد.

وی به وضعیت بهداشتی گوشت قرمز اشاره و یادآور شد: متاسفانه پس از پلمپ قصابی‌های سطح شهر اقدام به فروش گوشت قرمز در بیرون از قصابی خود و در پیاده روها کردند که این اقدام سلامتی مردم این منطقه را به خطر انداخته است.

صلواتی خواستار توجه و جدیت امور صنفی در جهت اعلام قیمت گوشت قرمز شد و یادآور شد: امور صنفی موظف است قیمت گوشت را در اولین فرصت به اطلاع مردم برساند و شبکه بهداشت نسبت به فروش گوشت قرمز بیرون از قصابی و در معابر و پیاده‌روها جلوگیری کند.

امام جمعه قلعه رئیسی به آلوده شدن رودخانه شوتاور و وضعیت کشاورزی آنها انتقاد و بیان کرد: کشاورزی که ماه‌ها زحمت کشیده و محصولی را کشت کرده در زمانی که می‌خواهد محصولش را برداشت کند به آن اعلام می‌شود که آب آلوده است.

وی تصریح کرد: آب و فاضلاب روستایی اگر می‌خواست طرحی را راه‌اندازی کند باید به فکر زمین‌های کشاورزی پایین دست این رودخانه می‌کرد چرا که این وضعیت به سلامتی مردم ضرر وارد می‌کند و باید در جهت حل مشکلات کشاورزان پایین دست فاضلاب روستای شوتاور هر چه سریع‌تر اقدام شود.

صلواتی خواستار راه‌اندازی کشتارگاه در سطح شد و گفت: شهرداری به همراه دامپزشکی و شبکه بهداشت و امور صنفی اقدام به راه‌اندازی کشتارگاه در سطح شهر شوند و این باید در کمترین زمان ممکن صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام صادق انصاری هم در این نشست با تاکید به حفظ سلامتی مردم یادآور شد: حوزه قضایی چاروسا برای حفظ سلامتی مردم کوتاه نخواهد آمد و هر امری که سلامتی مردم را به خطر بیاندازد به شدت با آن برخورد می‌شود.

دادرس دادگستری چاروسا با بیان اینکه همه ادارات باید قانون ادارات خود را بدانند و قانون گریز نباشند خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از عمده مشکلاتی که بسیاری نهادهای ما دارند این است که وظیفه شناس و وظیفه قانونی خود را نمی‌دانند و باید ابتدا وظیفه قانونی خود را یاد بگیرند.

وی تاکید کرد: تاکنون پرونده‌ای به عنوان فک پلمپ به دادگستری ارسال نشد و اگر چنین پرونده‌ای ارسال شود به شدت با آن برخورد می‌شود و از مسئولان می‌خواهیم اگر اتفاقی در زمینه فک پلمپ یا اقدام غیرقانونی صورت گرفت از طرف فرد یا صنفی در اسرع وقت آن را به دادگستری ارسال کنند.

انصاری خواستار مستند سازی از سوی مسئولان در زمینه غیرقانونی شد و تبیین کرد: امیدوارم در کمترین زمان ممکن قیمت گوشت و وضعیت بهداشتی آن رسیدگی شود تا مردم بتوانند به راحتی از گوشت قرمز استفاده کنند.

هادی شهبازی رئیس امورصنفی چاروسا هم در این نشست با بیان مشکلات به وجود آمده در ایام نوروز خواستار همکاری همه ادارات در زمینه بهداشت و فروش گوشت قرمز شد و بیان کرد: تلاش خواهیم خواهیم کرد در کمترین زمان ممکن قیمت گوشت را به قصابان اعلام کنیم و اگر شاهد تخلف باشیم آنها را به تعزیرات شهرستان معرفی کنیم تا جریمه های سنگینی برای آنها اتخاذ شود.




صاحب نعمت الهی هم در این نشست با بیان اینکه بیشتر ارباب رجوع‌ها برخورد خوبی با پرسنل شبکه ندارند یادآور شد: متاسفانه ارباب رجوع‌های به این مرکز ورود می‌کننو که تاکید دارند باید در اولین فرصت کار آنها انجام بگیرد در صورتی که باید صبر داشته باشند ولی حتی با پرستاران و کارکنان درگیر می‌شوند و وقتی همکاران بهداشت محیط به مغازه‌ها ورود می‌کنند بیشتر بازاریان با آنها برخورد تند دارند که امیدواریم نیروی انتظامی همکاری بیشتری داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشتی درمانی قلعه رئیسی ادامه داد: قبول داریم که در ایام نوروز نسبت به وضعیت بهداشتی گوشت قرمز در سطح شهر شاید کوتاهی‌های از سوی مرکز صورت گرفته باشد ولی تلاش می کنیم که اگر موردی تکرار شود با شدت با آن برخورد شود.

وی در خصوص آلوده بودن آب رودخانه پایین دست فاضلاب روستای شوتاور اضافه کرد: طبق آزمایشات به عمل آمده از آب این رودخانه آب آلوده است و از مردم می خواهیم تا نتیجه کامل آب فاضلاب روستایی در این زمینه از آن استفاده نکنند.

فیض الله آبرود هم در این نشست با بیان اینکه تلاش کردیم تا در سطح شهر مسافران نوروزی سفر خوبی را داشته باشند عنوان کرد: سد معبر در سطح شهر وظیفه شهرداری است و ما این وظیفه را به خوبی می‌دانیم که اگر موردی در این زمینه در خصوص فروش گوشت قرمز مشاهده شود مطمئنن برخورد می کنیم ولی نیازمند دیگر ادارات به خصوص نیروی انتظامی همکاری کند.

شهردار قلعه رئیسی در خصوص وضعیت فروش گوشت قرمز ادامه داد: تلاش می‌کنیم با همکاری بخش خصوصی کشتارگاهی در بیرون از شهر راه‌اندازی کنیم.

نام شما

آدرس ايميل شما

رسول
Iran, Islamic Republic of
جدا درود بر روان پاک آرمند که اگر اطلاع رسانی ایشان در منطقه باشد چه اتفاقاتی که رخ نمی دهد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1